Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VO-school dicht na dicht na geweld van ouders en leerlingen tegen personeel


Maar wat ik zie als een serieus stevig probleem in deze: het gaat absoluut dramatisch slecht met de zorg (ggz) in Nederland. Veel beschermende zaken zijn volledig afgebroken. 
Dat helpt niet. 

Pinokkio schreef op 05-06-2024 om 13:41:

[..]

Ach, dat verzin je, dat ouder dat tegen kind zegt.

Nou, ik heb deze bij ons gewoon echt op het schoolplein gehoord. Vader van een vriendje van zoon (daarom stond ik er naast) vond dat dochter gewoon haar telefoon mee ging nemen. Daar heeft juf niks over te zeggen. 

En van collega's (basisschool) moeders die onder schooltijd kinderen via horloge berichten of zelfs bellen. En zo'n kind voelt dan dat het moet opnemen, want het is je moeder. Moeder vond ook dat ze recht heeft om op elk moment haar kind te kunnen spreken. 


Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

06-06-2024 om 11:56

Schemerlampje schreef op 06-06-2024 om 11:12:

[..]

Wat mij betreft mogen ouders best dingen ter discussie stellen, daar is zelfs iets voor "uitgevonden": de medezeggenschapsraad. Daar kun je zitting in nemen als ouder of je neemt contact op met de oudergeleding.

Uiteraard geen probleem via de daarvoor geschikte kanalen. Ik doelde echter op het ‘verhaal halen’ aspect. Oftewel het ad hoc, ongefundeerd en ongefilterd de boel wel eens even recht gaan zetten. 

Bgdrrejnxs53226 schreef op 06-06-2024 om 11:56:

[..]

Uiteraard geen probleem via de daarvoor geschikte kanalen. Ik doelde echter op het ‘verhaal halen’ aspect. Oftewel het ad hoc, ongefundeerd en ongefilterd de boel wel eens even recht gaan zetten.

Ik ben afdelingsleider op het VO en alleen al dit schooljaar hebben er zes keer ouders boos bij mij op kantoor gestaan (zonder afspraak, niet gemeld bij de receptie, gewoon aan hun kind gevraagd waar het was en doorgelopen) om verhaal te halen: waarom hun kind moest nablijven terwijl hij sport had (dan moet je hem leren geen hakenkruizen op tafel te krassen), waarom hun kind uit de les was gestuurd, waarom het aangevraagde verlof nog niet was goedgekeurd, enzovoorts. Terwijl we geen onmensen zijn en niet onredelijk. Elke ouder die op vriendelijke wijze navraagt hoe iets zit, of die een zorg uitspreekt, wordt serieus genomen. Dat is niet altijd hetzelfde als je zin krijgen, maar ik kan de beslissingen altijd verantwoorden.
Overigens zijn veruit de meeste ouders van mijn leerlingen beleefd, correct, vriendelijk, staan ze doorgaans achter de school en zijn ze blij met de hulp voor hun kind. De agressieve types zijn gelukkig zwaar in de minderheid.

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

06-06-2024 om 15:42

AlisonH schreef op 06-06-2024 om 13:33:

[..]

Ik ben afdelingsleider op het VO en alleen al dit schooljaar hebben er zes keer ouders boos bij mij op kantoor gestaan (zonder afspraak, niet gemeld bij de receptie, gewoon aan hun kind gevraagd waar het was en doorgelopen) om verhaal te halen: waarom hun kind moest nablijven terwijl hij sport had (dan moet je hem leren geen hakenkruizen op tafel te krassen), waarom hun kind uit de les was gestuurd, waarom het aangevraagde verlof nog niet was goedgekeurd, enzovoorts. Terwijl we geen onmensen zijn en niet onredelijk. Elke ouder die op vriendelijke wijze navraagt hoe iets zit, of die een zorg uitspreekt, wordt serieus genomen. Dat is niet altijd hetzelfde als je zin krijgen, maar ik kan de beslissingen altijd verantwoorden.
Overigens zijn veruit de meeste ouders van mijn leerlingen beleefd, correct, vriendelijk, staan ze doorgaans achter de school en zijn ze blij met de hulp voor hun kind. De agressieve types zijn gelukkig zwaar in de minderheid.

Ik vraag mij wel eens af wat deze mensen ervan zouden vinden als je zomaar onaangekondigd en op hoge poten bij hen op het werk verscheen of bij hen thuis … 

Hoe komt het dat ze denken dat dat normaal gedrag is, terwijl het duidelijk maatschappij breed in de meeste gevallen niet getolereerd wordt. Zijn scholen te meegaand hierin, te sociaal en invoelend? 

Bgdrrejnxs53226 schreef op 06-06-2024 om 15:42:

[..]

Ik vraag mij wel eens af wat deze mensen ervan zouden vinden als je zomaar onaangekondigd en op hoge poten bij hen op het werk verscheen of bij hen thuis …

Hoe komt het dat ze denken dat dat normaal gedrag is, terwijl het duidelijk maatschappij breed in de meeste gevallen niet getolereerd wordt. Zijn scholen te meegaand hierin, te sociaal en invoelend?

Ja, misschien wel. Je moet die mensen eigenlijk niet te woord staan maar ja, ik duw ze ook niet fysiek mijn kantoor uit. De laatste paar keer heb ik wel gezegd dat ik zonder afspraak niet wilde praten, dat ze mochten mailen of bellen voor een afspraak en tot die tijd moesten ze vertrekken. Degene die zelfs dàt weigerde heb ik gezegd “nu weg of ik bel de politie.” Best bedreigend. Ik zie al voor me dat ik zo bij de huisarts naar binnen zou stormen…

LydiaDietz schreef op 06-06-2024 om 11:37:

[..]

Nou, ik heb deze bij ons gewoon echt op het schoolplein gehoord. Vader van een vriendje van zoon (daarom stond ik er naast) vond dat dochter gewoon haar telefoon mee ging nemen. Daar heeft juf niks over te zeggen.

En van collega's (basisschool) moeders die onder schooltijd kinderen via horloge berichten of zelfs bellen. En zo'n kind voelt dan dat het moet opnemen, want het is je moeder. Moeder vond ook dat ze recht heeft om op elk moment haar kind te kunnen spreken.


Ja, ook meegemaakt (op het mbo dan). Daar werd opgebeld worden door familie oogluikend toegestaan omdat dit in de niet-westerse achtergrond van de leerlingpopulatie gebruikelijk was. Daar vind ik wel wat van, maar buiten dat: leerlingen werden (natuurlijk) niet gebeld door hun moeder maar door klanten voor hun louche handeltjes. 

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

06-06-2024 om 21:21

troelahoep schreef op 06-06-2024 om 19:30:

[..]

Ja, ook meegemaakt (op het mbo dan). Daar werd opgebeld worden door familie oogluikend toegestaan omdat dit in de niet-westerse achtergrond van de leerlingpopulatie gebruikelijk was. Daar vind ik wel wat van, maar buiten dat: leerlingen werden (natuurlijk) niet gebeld door hun moeder maar door klanten voor hun louche handeltjes.

Ongelofelijk dat een school dat toestaat. Wat heeft je achtergrond überhaupt te maken met telefoneren tijdens de les ? Wat een nonsens. De culturele achtergrond van leerlingen doet helemaal niets ter zake. Het onderwijs is voor iedereen en er gelden dus voor iedereen dezelfde regels. Anders wordt het toch onwerkbaar ? Hier begrijp ik echt helemaal niets van. Waar is het gezag van zo’n schooldirectie ? 

Bgdrrejnxs53226 schreef op 06-06-2024 om 21:21:

[..]

Ongelofelijk dat een school dat toestaat. Wat heeft je achtergrond überhaupt te maken met telefoneren tijdens de les ? Wat een nonsens. De culturele achtergrond van leerlingen doet helemaal niets ter zake. Het onderwijs is voor iedereen en er gelden dus voor iedereen dezelfde regels. Anders wordt het toch onwerkbaar ? Hier begrijp ik echt helemaal niets van. Waar is het gezag van zo’n schooldirectie ?

Ja dit dus. Bellen tijdens de les is storend. Ouders hoeven hun kinderen niet altijd te kunnen bereiken, ook niet als ze een andere culturele achtergrond hebben.
Kan in die cultuur 'normaal' zijn, hier is dat niet zo. Plus, ik geloof het eigenlijk ook niet. Zo heel lang bestaan mobiele telefoons nog niet, dus zo 'cultureel' zal het niet zijn.

Je gaat toch ook niet de klas binnenwandelen om te zeggen dat je zo boodschappen gaat doen en te vragen wat je kind wil eten? Dan ga je daar ook niet voor bellen, dat is net zo storend. 

Door tegen een kind te zeggen dat het niet hoeft te luisteren naar de docent en de regels op school niet voor hem/haar gelden, breng je het kind in een loyaliteitsconflict, breng je het bij dat het zich niet hoeft te conformeren aan gezag én verstoor je de les en orde op school. Je bewijst je kind er ook geen dienst mee. 

Bgdrrejnxs53226 schreef op 06-06-2024 om 21:21:

[..]

Ongelofelijk dat een school dat toestaat. Wat heeft je achtergrond überhaupt te maken met telefoneren tijdens de les ? Wat een nonsens. De culturele achtergrond van leerlingen doet helemaal niets ter zake. Het onderwijs is voor iedereen en er gelden dus voor iedereen dezelfde regels. Anders wordt het toch onwerkbaar ? Hier begrijp ik echt helemaal niets van. Waar is het gezag van zo’n schooldirectie ?


Ik heb het gevoel, maar hier spreekt mijn onderbuik een stukje mee, dat op scholen veel goedwillende goedbedoelende types zitten die veel te accomoderend zijn. Ik heb ook een paar van zulke collega's.

Die willen vooral laten zien dat ze heel inclusief zijn en niet discrimineren, dus die gaan in van alles mee wat 'anderscultureel' is. Zo gauw iets benoemd wordt als 'ja maar dat is in onze cultuur zo', dan moeten wij daar 'dus' in meegaan.

En in plaats van het gezag te laten gelden (want dat is ouderwets en autoritair en zo gaan we niet met elkaar om en we zijn allemaal gelijkwaardig) komen er bijeenkomsten om te reflecteren op omgangsvormen.

En het zijn allemaal heel lieve en goedwillende mensen hoor, maar af en toe zou ik wel wat meer met de vuist op tafel willen slaan. Zó doen we dit, en dít zijn onze regels.

Maar dan is het "ja maar dan doen ze straks helemaal niet meer mee en het is toch heel belangrijk dat ze blijven komen".

Ginevra schreef op 07-06-2024 om 11:05:

[..]


Ik heb het gevoel, maar hier spreekt mijn onderbuik een stukje mee, dat op scholen veel goedwillende goedbedoelende types zitten die veel te accomoderend zijn. Ik heb ook een paar van zulke collega's.

Die willen vooral laten zien dat ze heel inclusief zijn en niet discrimineren, dus die gaan in van alles mee wat 'anderscultureel' is. Zo gauw iets benoemd wordt als 'ja maar dat is in onze cultuur zo', dan moeten wij daar 'dus' in meegaan.

En in plaats van het gezag te laten gelden (want dat is ouderwets en autoritair en zo gaan we niet met elkaar om en we zijn allemaal gelijkwaardig) komen er bijeenkomsten om te reflecteren op omgangsvormen.

En het zijn allemaal heel lieve en goedwillende mensen hoor, maar af en toe zou ik wel wat meer met de vuist op tafel willen slaan. Zó doen we dit, en dít zijn onze regels.

Maar dan is het "ja maar dan doen ze straks helemaal niet meer mee en het is toch heel belangrijk dat ze blijven komen".

Maar als je zegt 'anderculturelen' mogen wel bellen in de les en Nederlanders mogen dat niet, dan discrimineer je juist op afkomst. En dan krijg je, terecht, ook frictie en wrijving tussen groepen leerlingen/studenten.

Ook het argument 'dan doen we helemaal niet meer mee/komen we niet meer' vind ik een slecht argument. Dat is een beetje als een peuter die zegt dat hij nooit meer groenten gaat eten als hij niet nu een ijsje krijgt. 

Ruimte voor culturele verschillen en eigenheid is prima, maar er zijn wel grenzen. 

Regels zijn voor iedereen. Ik heb die discussie nog weleens met jonge moslima’s die niet willen meedoen met LO (gym) want gemengd en vanwege de kledingvoorschriften. Dit zijn vaak meisjes in volledig abaya, hijab. Niet veilig om te dragen tijdens sport. Het antwoord is dus altijd hetzelfde: “LO is een verplicht examenvak, en we geven het op deze school gemengd. Je mag een shirt met lange mouwen, een lange broek, sokken, schoenen en een sporthoofddoek. Daarmee voldoe je aan de eisen om je te bedekken. Als jij dit allemaal niet wil, is dit niet de school voor jou.” Antwoord is dan vaak “Mevrouw, dat is racisme!” De discussie dat de islam geen ras is ga ik maar helemaal niet aan. Maar ik heb ook echt wel collega’s die zo bang zijn om te discrimineren dat ze zich wel laten beïnvloeden. Er ís ook veel discriminatie trouwens, in de hele maatschappij, en dat is voor onze leerlingen met een niet-westers allochtone achtergrond heel lastig en kwetsend. Maar je hoeft het niet ook te zien waar het niet is. 

Zilver_gray schreef op 04-06-2024 om 13:27:

[..]

Nou wat zegt dat dan volgens jou?

Ik heb geloof ik gisteren op het journaal wel schokkende dingen voorbij zien komen wat er nu zoal plaatsvindt op middelbare scholen, en wat men zoal verzameld had; messen, boksbeugels, prostitutie in de wc , doorgeladen wapen????

Mag dat niet 


Nee, hier schrik ik ook wel van, denk wel dat er meer excessen zijn in tegenstelling tot eerdere tijden. Mede door globalisering is tegenwoordig aan van alles redelijk makkelijk te komen. Ook slechte dingen. Dat zie je ook met negatieve en soms zelfs hypes die zich razend snel verspreiden. 

AlisonH schreef op 07-06-2024 om 14:40:

Regels zijn voor iedereen. Ik heb die discussie nog weleens met jonge moslima’s die niet willen meedoen met LO (gym) want gemengd en vanwege de kledingvoorschriften. Dit zijn vaak meisjes in volledig abaya, hijab. Niet veilig om te dragen tijdens sport. Het antwoord is dus altijd hetzelfde: “LO is een verplicht examenvak, en we geven het op deze school gemengd. Je mag een shirt met lange mouwen, een lange broek, sokken, schoenen en een sporthoofddoek. Daarmee voldoe je aan de eisen om je te bedekken. Als jij dit allemaal niet wil, is dit niet de school voor jou.” Antwoord is dan vaak “Mevrouw, dat is racisme!” De discussie dat de islam geen ras is ga ik maar helemaal niet aan. Maar ik heb ook echt wel collega’s die zo bang zijn om te discrimineren dat ze zich wel laten beïnvloeden. Er ís ook veel discriminatie trouwens, in de hele maatschappij, en dat is voor onze leerlingen met een niet-westers allochtone achtergrond heel lastig en kwetsend. Maar je hoeft het niet ook te zien waar het niet is.

Ja, dat dus. Als je religie als reden gaat zien om een bepaald vak niet te hoeven volgen, maak je dus juist wél onderscheid. En plaats je moslima's die wel gewoon meedoen ook in een lastige positie. Want dan is het immers een 'eigen keuze' en geen schoolregel meer. 

Zijn er (niet-islamitische) scholen waar gymles wel gescheiden wordt gegeven of waar je in abaya mag sporten? Of waar moslima's wel vrijgesteld worden van gym?

Racisme en discriminatie is zeker een probleem, maar inderdaad, stel het aan de kaak waar het is en maak het onderscheid waar dat er niet is. Als je te vaak onterecht roept dat iets racisme of discriminatie is, dan luistert op den duur niemand meer en nemen mensen het niet meer serieus. 

Mijn man geeft levensbeschouwing. Dat vinden ouders en leerlingen soms ook onzin en vinden dan dat dat niet thuishoort op school en dat ze daar niet aan mee hoeven te doen omdat ze niet gelovig zijn. Elk jaar wel een paar lui die die discussie aangaan.
Gelukkig gaat de school daar niet in mee; het lesprogramma wordt door de school bepaald en dient door elke leerling gevolgd te worden. Niet mee eens? Dan zoek maar een school waar ze dat vak niet geven. 

En in dit soort situaties liggen loyaliteitsconflicten op de loer; want als een ouder zegt tegen een kind dat het niet mee mag doen met gymles en categorisch moet weigeren, krijgt het kind daar problemen mee. Maar als het toch meedoet, krijgt het ook problemen thuis. 

Ik denk dat de aanspreekbaarheid wel minder is, dat zie je trouwens maatschappij breed terug.

Als men op de middelbare school eerder te ver ging met iets en je werd redelijk netjes aangesproken dan “bekende je schuld” of bood excuses aan. Of zei dat het anders kon. Nu is de kans dat je een dikke bek terug krijgt veel groter. 

Men is veel mondiger geworden, gaan er sneller (verbaal) direct erop in plaats van eerst ook een eigen aandeel in te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.