Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VO-school dicht na dicht na geweld van ouders en leerlingen tegen personeel


Pinokkio schreef op 05-06-2024 om 11:59:

[..]

MamaE, ik broed toch wat door op deze post van jou. Ik refereer nooit naar andere post en weet dat het niet mag maar wil toch even mijn verwarring hier aangeven. Want ben je niet zelf ook hier tegenaan gelopen met je kind? Mogelijk vind je die situatie dan anders, maar realiseer je je dat je als buitenstaander zo’n situatie nooit goed kunt beoordelen?
Ik ben er erg blij mee dat we niet klakkeloos gezag van een ander (meer) accepteren en hoop zeker dat mijn kinderen dat niet zullen doen.

Als je bedoelt dat de juf van mijn kind mijn kind op de gang zette omdat ze moest huilen omdat ze pijn had, ja, dan vind ik die situatie wezenlijk anders. 

Ik heb het niet over klakkeloos gezag accepteren als iets echt nergens op slaat of zelfs schadelijk is. Maar wel dat je het onderscheid maakt tussen thuis en school. Daar kunnen andere regels gelden. En door je in te schrijven op een school, ga je met die regels akkoord. En als dat om een of andere reden écht niet zou kunnen of schadelijk is voor jou, dan kun je dat bespreken. 

Maar als de school een regel heeft 'geen telefoons', dan is het niet helpend als je als ouder tegen je kind zegt 'jij mag wel je telefoon gebruiken van mij, fuck de school, die bepalen dat niet'.

MamaE schreef op 05-06-2024 om 12:52:

[..]

Als je bedoelt dat de juf van mijn kind mijn kind op de gang zette omdat ze moest huilen omdat ze pijn had, ja, dan vind ik die situatie wezenlijk anders.

Ik heb het niet over klakkeloos gezag accepteren als iets echt nergens op slaat of zelfs schadelijk is. Maar wel dat je het onderscheid maakt tussen thuis en school. Daar kunnen andere regels gelden. En door je in te schrijven op een school, ga je met die regels akkoord. En als dat om een of andere reden écht niet zou kunnen of schadelijk is voor jou, dan kun je dat bespreken.

Maar als de school een regel heeft 'geen telefoons', dan is het niet helpend als je als ouder tegen je kind zegt 'jij mag wel je telefoon gebruiken van mij, fuck de school, die bepalen dat niet'.

Ach, dat verzin je, dat ouder dat tegen kind zegt. 

Pinokkio schreef op 05-06-2024 om 13:41:

[..]

Ach, dat verzin je, dat ouder dat tegen kind zegt.

Nou ja, of iets in die strekking. Feit is dat hier een situatie op een school was, waar we allemaal niet bij waren, waar het verhaal is dat een leerling werd gevraagd zijn telefoon weg te doen en dat het uiteindelijk escaleerde met ouders die op school kwamen om docenten te bedreigen en dat de politie er aan te pas moest komen.
Ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij dat een gepaste of begrijpelijke reactie is. 

Als je op school verhaal komt halen omdat jouw kind zijn telefoon weg moest doen, zeg je eigenlijk indirect al dat je vindt dat die regel niet voor jouw kind geldt.
En dat mag, maar dat wil niet zeggen dat jouw kind niet hoeft te luisteren op school.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waar je precies over valt in mijn posts.
Het zou mij helpen als je dat zou kunnen verhelderen.

MamaE schreef op 05-06-2024 om 12:52:

[..]

Als je bedoelt dat de juf van mijn kind mijn kind op de gang zette omdat ze moest huilen omdat ze pijn had, ja, dan vind ik die situatie wezenlijk anders.

Ik heb het niet over klakkeloos gezag accepteren als iets echt nergens op slaat of zelfs schadelijk is. Maar wel dat je het onderscheid maakt tussen thuis en school. Daar kunnen andere regels gelden. En door je in te schrijven op een school, ga je met die regels akkoord. En als dat om een of andere reden écht niet zou kunnen of schadelijk is voor jou, dan kun je dat bespreken.

Maar als de school een regel heeft 'geen telefoons', dan is het niet helpend als je als ouder tegen je kind zegt 'jij mag wel je telefoon gebruiken van mij, fuck de school, die bepalen dat niet'.

Je realiseert je hopelijk wel dat leerkracht van je dochter mogelijk ook een vrij ongenuanceerd beeld kan schetsen van het gebeuren? 

MamaE schreef op 05-06-2024 om 13:51:

[..]

Nou ja, of iets in die strekking. Feit is dat hier een situatie op een school was, waar we allemaal niet bij waren, waar het verhaal is dat een leerling werd gevraagd zijn telefoon weg te doen en dat het uiteindelijk escaleerde met ouders die op school kwamen om docenten te bedreigen en dat de politie er aan te pas moest komen.
Ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij dat een gepaste of begrijpelijke reactie is.

Als je op school verhaal komt halen omdat jouw kind zijn telefoon weg moest doen, zeg je eigenlijk indirect al dat je vindt dat die regel niet voor jouw kind geldt.
En dat mag, maar dat wil niet zeggen dat jouw kind niet hoeft te luisteren op school.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waar je precies over valt in mijn posts.
Het zou mij helpen als je dat zou kunnen verhelderen.

MamaE, ik val niet over je posts. Maar je stelligheid verbaast me. 

Pinokkio schreef op 05-06-2024 om 13:51:

[..]

Je realiseert je hopelijk wel dat leerkracht van je dochter mogelijk ook een vrij ongenuanceerd beeld kan schetsen van het gebeuren?

Ja natuurlijk, dat zou best kunnen.

Overigens hebben wij haar nooit bedreigd en is er ook geen politie aan te pas gekomen.
Dus in die zin vind ik het niet vergelijkbaar. Ik heb nooit gezegd dat dochter niet naar de juf hoeft te luisteren. 

MamaE schreef op 05-06-2024 om 13:55:

[..]

Ja natuurlijk, dat zou best kunnen.

Overigens hebben wij haar nooit bedreigd en is er ook geen politie aan te pas gekomen.
Dus in die zin vind ik het niet vergelijkbaar. Ik heb nooit gezegd dat dochter niet naar de juf hoeft te luisteren.

Ach we kennen hun verhaal toch ook niet. 
En natuurlijk moet je proberen samen te werken met school ipv ertegen vechten. 
Maar individuele mensen die dat erg slecht kunnen houd je ook. Gaan roepen dat ze dat toch moeten doen lost de onderliggende problematiek niet op. 

MamaE schreef op 05-06-2024 om 11:44:

[..]

Dit is ook wel een ding denk ik. Ik snap ook niet waarom die ouders hun kind op tv hebben laten komen met zo'n gekke installatie op zijn hoofd en waarbij hij eigenlijk voor de gek wordt gehouden. Waarom is dat leuk? Ik had dat als zesjarige echt niet leuk gevonden als ik zo in de zeik was genomen, laat staan als het me twintig jaar later nog nagedragen zou worden.

Ik zou van beveiliging of politie op school een heel unheimisch gevoel krijgen.
Toch snap ik wel dat het soms nodig is, als het de spuigaten uitloopt.
Ik vraag me wel af of we niet zijn doorgeslagen in 'zorgplicht'. Waarom mag een leerling die gewoon echt een gevaar vormt voor de veiligheid op school niet gewoon van school gestuurd worden? Hoorde laatst van iemand uit de buurt die op een school werkt dat een leerling het ergens niet mee eens was een prullenbak in brand had gestoken. En dat de schoolleiding dan reageert met 'oh, wat gaat er mis? wat heb je nodig en waar kunnen we je mee helpen?'
Hallo, je sticht brand in school en brengt daarmee een heleboel mensen in gevaar, dan hoeven we niet meer lief en begripvol te zijn hoor, dat is ook een keer eindig.

En dan heb ik het niet over de vele kinderen die thuiszitten omdat we geen passend onderwijs kunnen bieden. Daar schieten we juist tekort in onze zorgplicht.

In het groter geheel: Juist zo'n jongen heeft educatie nodig. Als je die van school stuurt en hem maar een beetje laat hangen, is de ervaring dat dit soort gedrag bij zo'n jongen niet afneemt maar toeneemt. Zo'n jongen in een pedagogische omgeving (en of dat nou deze school of een andere maakt qua zorgplicht dan weer niet uit) houden is voor de samenleving echt veel gunstiger. 

Dat kinderen thuiszitten wegens geen passend onderwijs is een andere grote manke, maar doet hier inderdaad niet ter zake.
 

Er zijn natuurlijk altijd redenen te verzinnen dat een kind tijdelijk of permanent wel de telefoon bij zich mag hebben in de klas.  Dat zijn dan uitzonderingen met een medische reden, bijvoorbeeld diabetespatiënten met zo'n sensor die aangeeft of er suiker bij moet of extra insuline. Of een kind met een brusje in kritieke toestand in het ziekenhuis. 
2 voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van mijn kinderen.  Dan zijn er ook nog ouders die dat tijdens een ouderavond belachelijk vinden dat deze kinderen wel hun telefoon bij zich mogen hebben en hun kind niet.  Ze willen dan "gelijke monniken, gelijke kappen, of niemand een telefoon of iedereen. Toen heb ik tijdens de ouderavond gevraagd of ze dan ook een kind wilden met moeilijk instelbare diabetes of een kind in kritieke toestand in het ziekenhuis om aan het gelijkheidsprincipe te voldoen. Nee dat wilden ze dan natuurlijk niet. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 05-06-2024 om 14:58:

Er zijn natuurlijk altijd redenen te verzinnen dat een kind tijdelijk of permanent wel de telefoon bij zich mag hebben in de klas. Dat zijn dan uitzonderingen met een medische reden, bijvoorbeeld diabetespatiënten met zo'n sensor die aangeeft of er suiker bij moet of extra insuline. Of een kind met een brusje in kritieke toestand in het ziekenhuis.
2 voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van mijn kinderen. Dan zijn er ook nog ouders die dat tijdens een ouderavond belachelijk vinden dat deze kinderen wel hun telefoon bij zich mogen hebben en hun kind niet. Ze willen dan "gelijke monniken, gelijke kappen, of niemand een telefoon of iedereen. Toen heb ik tijdens de ouderavond gevraagd of ze dan ook een kind wilden met moeilijk instelbare diabetes of een kind in kritieke toestand in het ziekenhuis om aan het gelijkheidsprincipe te voldoen. Nee dat wilden ze dan natuurlijk niet.

Ja, dat zijn begrijpelijke redenen voor uitzonderingen (al kun je in het geval van een kind in het ziekenhuis ook de school bellen als er iets is). Het is dan ook geen 'gelijke monniken, gelijke kappen' want de situatie is wezenlijk anders. 

En als je dat verschil niet begrijpt, mankeert er in je hersenpan toch echt wel iets hoor.
Ik vind het echt wel stuitend dat volwassenen dit verschil niet begrijpen. 
Dat is net zoiets als vinden dat jouw kind niet naar school hoeft omdat een ander kind ook niet naar school hoeft omdat het ziek is of een begrafenis heeft. Zou een mooie boel worden; zodra één leerling ziek is en thuis mag blijven, mag de hele school dat?
Zodra één leerling niet mee kan doen met gymles vanwege een blessure hoeft de hele klas niet? Dat is nu precies waar gelijke gevallen veranderen in ongelijke gevallen en dus ook in ongelijke toepassing van regels en uitzonderingen.
Daarnaast vraagt een uitzonderingspositie ook om de verantwoordelijkheid om die uitzondering dan ook alleen te gebruiken wanneer het nodig is, dus alleen voor je suiker te meten.

Mevrouw75 schreef op 05-06-2024 om 14:55:

[..]

In het groter geheel: Juist zo'n jongen heeft educatie nodig. Als je die van school stuurt en hem maar een beetje laat hangen, is de ervaring dat dit soort gedrag bij zo'n jongen niet afneemt maar toeneemt. Zo'n jongen in een pedagogische omgeving (en of dat nou deze school of een andere maakt qua zorgplicht dan weer niet uit) houden is voor de samenleving echt veel gunstiger.

Dat kinderen thuiszitten wegens geen passend onderwijs is een andere grote manke, maar doet hier inderdaad niet ter zake.

Ja dat snap ik wel, alleen moet een school ook de veiligheid van andere leerlingen en personeel garanderen en als iemand bijvoorbeeld brand sticht in de school als hij/zij het ergens niet mee eens is, dan wordt dat toch lastig. 

MamaE schreef op 05-06-2024 om 15:14:

[..]

Ja, dat zijn begrijpelijke redenen voor uitzonderingen (al kun je in het geval van een kind in het ziekenhuis ook de school bellen als er iets is). Het is dan ook geen 'gelijke monniken, gelijke kappen' want de situatie is wezenlijk anders.

En als je dat verschil niet begrijpt, mankeert er in je hersenpan toch echt wel iets hoor.
Ik vind het echt wel stuitend dat volwassenen dit verschil niet begrijpen.
Dat is net zoiets als vinden dat jouw kind niet naar school hoeft omdat een ander kind ook niet naar school hoeft omdat het ziek is of een begrafenis heeft. Zou een mooie boel worden; zodra één leerling ziek is en thuis mag blijven, mag de hele school dat?
Zodra één leerling niet mee kan doen met gymles vanwege een blessure hoeft de hele klas niet? Dat is nu precies waar gelijke gevallen veranderen in ongelijke gevallen en dus ook in ongelijke toepassing van regels en uitzonderingen.
Daarnaast vraagt een uitzonderingspositie ook om de verantwoordelijkheid om die uitzondering dan ook alleen te gebruiken wanneer het nodig is, dus alleen voor je suiker te meten.



Ja en dan met droge ogen beweren dat je best als ouders de school kunt bellen als er iets is met het brusje. Als er echt snel gehandeld moest worden zou dan via de intercom omgeroepen worden dat kind Onherkenbaaranoniem naar het ziekenhuis moest komen.  Dat vonden alle partijen geen aanvaardbare manier. Telefoon in de tas met geluid aan was dan de beste optie.  

MamaE schreef op 05-06-2024 om 15:14:

[..]

Ja, dat zijn begrijpelijke redenen voor uitzonderingen (al kun je in het geval van een kind in het ziekenhuis ook de school bellen als er iets is). Het is dan ook geen 'gelijke monniken, gelijke kappen' want de situatie is wezenlijk anders.

En als je dat verschil niet begrijpt, mankeert er in je hersenpan toch echt wel iets hoor.
Ik vind het echt wel stuitend dat volwassenen dit verschil niet begrijpen.
Dat is net zoiets als vinden dat jouw kind niet naar school hoeft omdat een ander kind ook niet naar school hoeft omdat het ziek is of een begrafenis heeft. Zou een mooie boel worden; zodra één leerling ziek is en thuis mag blijven, mag de hele school dat?
Zodra één leerling niet mee kan doen met gymles vanwege een blessure hoeft de hele klas niet? Dat is nu precies waar gelijke gevallen veranderen in ongelijke gevallen en dus ook in ongelijke toepassing van regels en uitzonderingen.
Daarnaast vraagt een uitzonderingspositie ook om de verantwoordelijkheid om die uitzondering dan ook alleen te gebruiken wanneer het nodig is, dus alleen voor je suiker te meten.

Je draaft ontzettend door. 
En nee, geen mens sticht brand omdat hij het ergens niet mee eens is 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 05-06-2024 om 15:20:

[..]



Ja en dan met droge ogen beweren dat je best als ouders de school kunt bellen als er iets is met het brusje. Als er echt snel gehandeld moest worden zou dan via de intercom omgeroepen worden dat kind Onherkenbaaranoniem naar het ziekenhuis moest komen. Dat vonden alle partijen geen aanvaardbare manier. Telefoon in de tas met geluid aan was dan de beste optie.

Dat hoeft niet via de intercom. Een conciërge kan een kind ook uit de klas komen halen.

Maar goed, als je daar een andere afspraak over maakt is dat natuurlijk ook prima.
En dan is dat een afspraak tussen school en betreffend gezin en zijn derden daar geen partij in.

Ik zal verder mijn mond houden in dit topic.

MamaE schreef op 05-06-2024 om 16:27:

[..]

Dat hoeft niet via de intercom. Een conciërge kan een kind ook uit de klas komen halen.

Maar goed, als je daar een andere afspraak over maakt is dat natuurlijk ook prima.
En dan is dat een afspraak tussen school en betreffend gezin en zijn derden daar geen partij in.

Ik zal verder mijn mond houden in dit topic.

Nee hoor, je hoeft je mond niet te houden, omdat je een andere mening hebt. Ik ben het wel met je eens. Je legt het helder en duidelijk uit, ik vind niet dat je doordraaft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.