Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VO-school dicht na dicht na geweld van ouders en leerlingen tegen personeel


Ik denk dat we ook meer geweld en ellende zien dan vroeger, omdat alle nieuws met 1 klikje in no time op je scherm staat. Het nieuws ervaar ik als minder selectief dan toen je alleen de papieren krant en het journaal had. Veel nieuws wat ik nu voorbij zie komen, zou voorheen onder plaatselijk of regionaal nieuws vallen en zou je niet gekend hebben. Incidenten lijken dan al snel op iets structureels of maatschappijbreed.

Ies schreef op 03-06-2024 om 23:42:

Ik denk niet dat er meer geweld is. We zien wel meer geweld, dat ligt aan verschillende oorzaken. Maar lang niet alle experts staan achter het beeld dat onze maatschappij verhardt etc.
Ja, er zijn grote problemen maar die waren er altijd al. Niet om te bagatelliseren want dat lijkt me een slecht idee.
Maar je moet wel goed kijken naar oorzaken en mogelijke oplossingen.
Ik zie bijv wel dat er bijv op scholen veel minder oog is voor leerlingen. Het draait om omzet, prestaties, administratie.
Dat zie ik ook heel erg terug in mijn werkveld: zorg in psychiatrie. Ik zie daar niet meer agressie dan 30 jaar geleden, echt niet. Wel bieden we vaak (niet altijd, want het wisselt enorm, geen peil meer op te trekken) veel slechtere zorg dan 30 jaar geleden. Niet op elk gebied natuurlijk, er is ook een hoop verbeterd. Maar al bij al is de zorg enórm verschraald. Het draait om omzet, prestatie, administratie.

Ik weet het niet hoor. Op de middelbare scholen hier in de buurt hoor ik nauwelijks gekke dingen (denk niet meer dan vroeger), maar ik ben vrij recent op 2 mbo's geweest waar een beveiligingsdienst op school is die mensen controleert bij de ingang, wekelijks politiecontrole met drugshonden en overal cameratoezicht. Noodzakelijk wegens ernstige ordeverstoringen sinds corona, zei men. Ernstig in de zin van dreigen en tonen van wapens, maar ook pizza laten bezorgen tijdens de les, openlijke handel in middelen en bedenkelijke spullen op school. Ik weet niet wat de maatregelen uithaalden want de politie kwam op gezette tijden (en dan leggen mensen hun spul even gauw in de auto), gehandeld werd er buiten beeld van camera's op de wc's en sommige docenten durven niet in te grijpen uit angst voor repressailles. Geen fijne omgeving moet ik zeggen. 

madee schreef op 04-06-2024 om 08:23:

Ik denk dat we ook meer geweld en ellende zien dan vroeger, omdat alle nieuws met 1 klikje in no time op je scherm staat. Het nieuws ervaar ik als minder selectief dan toen je alleen de papieren krant en het journaal had. Veel nieuws wat ik nu voorbij zie komen, zou voorheen onder plaatselijk of regionaal nieuws vallen en zou je niet gekend hebben. Incidenten lijken dan al snel op iets structureels of maatschappijbreed.

Zou dat? (ik lees inderdaad alleen de krant en kijk het journaal.... soms nu.nl). Ik heb eerder het idee dat het over het algemeen niet toeneemt, maar dat er verruwing is op bepaalde plaatsen, zoals dat mbo waar ik was en bijvoorbeeld Ter Apel. Het verschil tussen vmbo en vwo qua omgangsnormen. 

Maar..... er is ook verschil in perceptie. Ik sprak recent iemand over een school die daar geen goed woord voor over had, allemaal 'tuig van de richel, het wordt steeds erger', terwijl ik daar heel positieve ervaringen had. 

troelahoep schreef op 04-06-2024 om 09:02:

[..]

Zou dat? (ik lees inderdaad alleen de krant en kijk het journaal.... soms nu.nl). Ik heb eerder het idee dat het over het algemeen niet toeneemt, maar dat er verruwing is op bepaalde plaatsen, zoals dat mbo waar ik was en bijvoorbeeld Ter Apel. Het verschil tussen vmbo en vwo qua omgangsnormen.

Maar..... er is ook verschil in perceptie. Ik sprak recent iemand over een school die daar geen goed woord voor over had, allemaal 'tuig van de richel, het wordt steeds erger', terwijl ik daar heel positieve ervaringen had.

Ik denk inderdaad dat het een kwestie van perceptie kan zijn. Ik heb ook vaak positievere of neutrale ervaringen met instanties dan dat ik om me heen of in de media hoor. 

Ies

Ies

04-06-2024 om 10:32

troelahoep schreef op 04-06-2024 om 08:51:

[..]

Ik weet het niet hoor. Op de middelbare scholen hier in de buurt hoor ik nauwelijks gekke dingen (denk niet meer dan vroeger), maar ik ben vrij recent op 2 mbo's geweest waar een beveiligingsdienst op school is die mensen controleert bij de ingang, wekelijks politiecontrole met drugshonden en overal cameratoezicht. Noodzakelijk wegens ernstige ordeverstoringen sinds corona, zei men. Ernstig in de zin van dreigen en tonen van wapens, maar ook pizza laten bezorgen tijdens de les, openlijke handel in middelen en bedenkelijke spullen op school. Ik weet niet wat de maatregelen uithaalden want de politie kwam op gezette tijden (en dan leggen mensen hun spul even gauw in de auto), gehandeld werd er buiten beeld van camera's op de wc's en sommige docenten durven niet in te grijpen uit angst voor repressailles. Geen fijne omgeving moet ik zeggen.

Ja, er zijn wel plekken waar het zeker niet fijn is. Maar waren die er vroeger niet ook? 
Nu wordt wel snel de hele boel opgetuigd met beveiliging etc. Ik zou zelf ook niet zo goed weten hoe je het zonder moet hoor, maar ik denk altijd dat dat de problemen ook flink kan verergeren. Het geeft een bepaalde sfeer op school, een sfeer die juist niet bijdraagt tot meer nabijheid en feeling met elkaar, zaken die je nodig hebt voor een veilig klimaat. 

Ies schreef op 03-06-2024 om 23:42:

Ik denk niet dat er meer geweld is. We zien wel meer geweld, dat ligt aan verschillende oorzaken. Maar lang niet alle experts staan achter het beeld dat onze maatschappij verhardt etc.
Ja, er zijn grote problemen maar die waren er altijd al. Niet om te bagatelliseren want dat lijkt me een slecht idee.
Maar je moet wel goed kijken naar oorzaken en mogelijke oplossingen.
Ik zie bijv wel dat er bijv op scholen veel minder oog is voor leerlingen. Het draait om omzet, prestaties, administratie.
Dat zie ik ook heel erg terug in mijn werkveld: zorg in psychiatrie. Ik zie daar niet meer agressie dan 30 jaar geleden, echt niet. Wel bieden we vaak (niet altijd, want het wisselt enorm, geen peil meer op te trekken) veel slechtere zorg dan 30 jaar geleden. Niet op elk gebied natuurlijk, er is ook een hoop verbeterd. Maar al bij al is de zorg enórm verschraald. Het draait om omzet, prestatie, administratie.

Ik zie wel heel veel meer agressie en heel veel meer geweld. En ik werk ook al 30 jaar in de zorg. In mijn vak bieden we wel goede zorg, beter dan 30 jaar geleden. Dus dat heeft er ook niet mee te maken. Ik denk dat er veel te maken heeft dat mensen zelf alles willen bepalen en dat grenzen en regels niet voor hun gelden, enkel voor anderen. 

Die reclames met kinderen die op de achtergrond elkaar belagen en op de voorgrond een moeder die niet ingrijpt maar op haar mobiel een vakantie uitzoekt en die reclame met dat meisje die de lampen steeds aan en uit doet waarvan de moeder erbij staat maar ook niet ingrijpt zeggen voor mij genoeg. 

Poezie schreef op 04-06-2024 om 13:22:

Die reclames met kinderen die op de achtergrond elkaar belagen en op de voorgrond een moeder die niet ingrijpt maar op haar mobiel een vakantie uitzoekt en die reclame met dat meisje die de lampen steeds aan en uit doet waarvan de moeder erbij staat maar ook niet ingrijpt zeggen voor mij genoeg.

Nou wat zegt dat dan volgens jou?

Ik heb geloof ik gisteren op het journaal wel schokkende dingen voorbij zien komen wat er nu zoal plaatsvindt op middelbare scholen, en wat men zoal verzameld had; messen, boksbeugels, prostitutie in de wc  , doorgeladen wapen????

Poezie schreef op 04-06-2024 om 13:22:

Die reclames met kinderen die op de achtergrond elkaar belagen en op de voorgrond een moeder die niet ingrijpt maar op haar mobiel een vakantie uitzoekt en die reclame met dat meisje die de lampen steeds aan en uit doet waarvan de moeder erbij staat maar ook niet ingrijpt zeggen voor mij genoeg.

Ik heb niet eens een idee welke reclames je bedoeld. 

Het is blijkbaar normaal of grappig ofzo dat kinderen nergens meer op aangesproken worden. 
Geen wonder dat ze nogal heftig reageren als dat wel een keer gebeurd. 

Ysenda schreef op 04-06-2024 om 13:28:

[..]

Ik heb niet eens een idee welke reclames je bedoeld.

Die met het kind dat het licht aldoor aan en uit doet ken ik wel, en je hebt ook een reclame van luie stoelen waar iets met zeer drukke kinderen op de achtergrond is geloof ik. Ik begrijp ook wel waar Poezie heen wil: Dat zoiets wordt gepresenteerd als 'grappig' inderdaad, maakt het wel meer de norm. 

Ik denk dat er nog veel meer naar allerlei meuk op internet gekeken wordt, wat nog veel erger is en écht niet grappig. Ik ben constant mijn kinderen aan het vertellen dat de memes of filmpjes die zij tegenkomen eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn. Dat begrijpen ze echt maar nét, terwijl het echt lieve zachtaardige jongens zijn. Alleen al de hit 'Wilco en de leugendetector': relatief zeer onschuldig filmpje, maar er wordt toch een dik jongetje met een vet limburgs accent te kakken gezet.... iemand hoeft maar 'zass' te zeggen en ze liggen dubbel. Ze begrijpen wel dat stel dat Wilco bij jou op school zou zitten hij hiermee gepest zou kunnen worden, maar vinden het toch echt heel grappig. 

troelahoep schreef op 04-06-2024 om 13:52:

[..]

Die met het kind dat het licht aldoor aan en uit doet ken ik wel, en je hebt ook een reclame van luie stoelen waar iets met zeer drukke kinderen op de achtergrond is geloof ik. Ik begrijp ook wel waar Poezie heen wil: Dat zoiets wordt gepresenteerd als 'grappig' inderdaad, maakt het wel meer de norm.

Ik denk dat er nog veel meer naar allerlei meuk op internet gekeken wordt, wat nog veel erger is en écht niet grappig. Ik ben constant mijn kinderen aan het vertellen dat de memes of filmpjes die zij tegenkomen eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn. Dat begrijpen ze echt maar nét, terwijl het echt lieve zachtaardige jongens zijn. Alleen al de hit 'Wilco en de leugendetector': relatief zeer onschuldig filmpje, maar er wordt toch een dik jongetje met een vet limburgs accent te kakken gezet.... iemand hoeft maar 'zass' te zeggen en ze liggen dubbel. Ze begrijpen wel dat stel dat Wilco bij jou op school zou zitten hij hiermee gepest zou kunnen worden, maar vinden het toch echt heel grappig.

Dank voor je extra uitleg, dat is inderdaad precies wat ik bedoel!

ik verbaasde me laatst ook over hoe je een kind niet zou mogen corrigeren. In het kinderhoekje van de bibliotheek kroop er een dreumes rond, die een boek van de stapel boeken voor mijn dochter pakte. Ik ze simpelweg nee, en pakte rustig het boek terug. Dreumes zelf had daar geen enkel probleem mee. Maar een vrouw, (waarschijnlijk niet de moeder, want verder geen aandacht voor de dreumes zelf) maakte daar nogal een drama van. Sommige mensen kunnen gewoon niet tegen opvoeding ofzo?

troelahoep schreef op 04-06-2024 om 13:52:

[..]

Die met het kind dat het licht aldoor aan en uit doet ken ik wel, en je hebt ook een reclame van luie stoelen waar iets met zeer drukke kinderen op de achtergrond is geloof ik. Ik begrijp ook wel waar Poezie heen wil: Dat zoiets wordt gepresenteerd als 'grappig' inderdaad, maakt het wel meer de norm.

Ik denk dat er nog veel meer naar allerlei meuk op internet gekeken wordt, wat nog veel erger is en écht niet grappig. Ik ben constant mijn kinderen aan het vertellen dat de memes of filmpjes die zij tegenkomen eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn. Dat begrijpen ze echt maar nét, terwijl het echt lieve zachtaardige jongens zijn. Alleen al de hit 'Wilco en de leugendetector': relatief zeer onschuldig filmpje, maar er wordt toch een dik jongetje met een vet limburgs accent te kakken gezet.... iemand hoeft maar 'zass' te zeggen en ze liggen dubbel. Ze begrijpen wel dat stel dat Wilco bij jou op school zou zitten hij hiermee gepest zou kunnen worden, maar vinden het toch echt heel grappig.

Dit is ook wel een ding denk ik. Ik snap ook niet waarom die ouders hun kind op tv hebben laten komen met zo'n gekke installatie op zijn hoofd en waarbij hij eigenlijk voor de gek wordt gehouden. Waarom is dat leuk? Ik had dat als zesjarige echt niet leuk gevonden als ik zo in de zeik was genomen, laat staan als het me twintig jaar later nog nagedragen zou worden.

Ik zou van beveiliging of politie op school een heel unheimisch gevoel krijgen.
Toch snap ik wel dat het soms nodig is, als het de spuigaten uitloopt.
Ik vraag me wel af of we niet zijn doorgeslagen in 'zorgplicht'. Waarom mag een leerling die gewoon echt een gevaar vormt voor de veiligheid op school niet gewoon van school gestuurd worden? Hoorde laatst van iemand uit de buurt die op een school werkt dat een leerling het ergens niet mee eens was een prullenbak in brand had gestoken. En dat de schoolleiding dan reageert met 'oh, wat gaat er mis? wat heb je nodig en waar kunnen we je mee helpen?'
Hallo, je sticht brand in school en brengt daarmee een heleboel mensen in gevaar, dan hoeven we niet meer lief en begripvol te zijn hoor, dat is ook een keer eindig.

En dan heb ik het niet over de vele kinderen die thuiszitten omdat we geen passend onderwijs kunnen bieden. Daar schieten we juist tekort in onze zorgplicht.

MamaE schreef op 31-05-2024 om 11:03:

Deze school heeft (gezien de ligging, ik ken die regio een beetje) een regionale functie. Er komen dus kinderen uit allerlei dorpen uit de hele omgeving, niet alleen uit één specifieke probleemwijk.
Wel is het zo dat we met zijn allen steeds meer een langetenensamenleving zijn geworden. We hebben kortere lontjes, kunnen minder hebben en Nederlanders hebben heel erg een 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit. Regels gelden vooral voor andere mensen, zelf zijn we altijd de uitzondering die er recht op heeft om zich niet aan de regels te hoeven houden.

Het zou fijn zijn als ouders achter bevoegd gezag gaan staan in plaats van dat openlijk, met hun kinderen erbij, in twijfel te trekken. Dan leer je je kind namelijk dat het zich niet aan regels hoeft te houden en niet hoeft te luisteren naar bevoegd gezag.
Dan kun je een straf alsnog overdreven vinden, de leraar of leerlingcoördinator bepaalt de straf op school, niet de ouders.

MamaE, ik broed toch wat door op deze post van jou. Ik refereer nooit naar andere post en weet dat het niet mag maar wil toch even mijn verwarring hier aangeven. Want ben je niet zelf ook hier tegenaan gelopen met je kind? Mogelijk vind je die situatie dan anders, maar realiseer je je dat je als buitenstaander zo’n situatie nooit goed kunt beoordelen?
Ik ben er erg blij mee dat we niet klakkeloos gezag van een ander (meer) accepteren en hoop zeker dat mijn kinderen dat niet zullen doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.