Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VO-school dicht na dicht na geweld van ouders en leerlingen tegen personeel


Blomke82 schreef op 30-05-2024 om 06:08:

[..]

Dat zeg ik niet, vaders kunnen ook meer thuisblijven.

Punt is dat het kind van hot naar her wordt gesleept en soms alleen thuis is om te eten en te slapen. Speelafspraakjes zitten er soms niet eens meer in, want op de mama of papa dag moeten ze sporten of naar muziekles of zwemles of whatever.

En ja, eenmaal thuis wordt het kind verwend want ze zien het kind al niet zoveel. Daardoor hebben ouders meer de rol van die leuke oom en tante waarbij alles kan en mag.

En worden ze vervelend, dan krijgen ze een tablet onder de neus geschoven of hebben ze soms al een eigen al dan niet spiksplinter nieuwe telefoon onder de 10 jaar.

Daardoor hebben kinderen steeds meer het "ik bepaal zelf wel wat ik doe" idee. Wat doorwerkt naar leerkrachten, politie en andere hulpverleners.

Zo heet wordt de soep niet gegeten. Of laat ik het anders stellen, zoals Gingergirl ook al doet: De onderzoeken hierna wijzen hele andere zaken uit.

Mijn vrouw werkt in de ambulante begeleiding, waarin ze veelal problematische gezinnen bij staat, vaak gericht op de kinderen. Ik kan je garanderen: Dat zijn meestal niet hardwerkende ouders, waar er problemen optreden. 

Uiteindelijk heeft opvoeding ook te maken met hoe je er zelf in staat. Als jouw oplossing, zoals van moederkareltje is, dat je bij elk gedoe wel even verhaal komt halen, is het niet zo heel erg gek dat je te maken krijgt met een kind die dit als voorbeeld heeft: Immers leert die van jongs af aan al dat je problemen oplost met vooral een grote bek en als het dan nog niet wil, dan maar een tik op de neus. 

Ik vind dat redelijk zorgwekkend ja. Maar dat is iets wat in elke generaties zit. Niet iets van vandaag de dag. 

Annaniem2023 schreef op 29-05-2024 om 23:41:

[..]

Ik vind het verbazingwekkend dat jij het heel normaal vindt dat je man iemand zou slaan.

Houd toch op ik heb nergens geschreven dat ik het normaal vind dat man iemand slaat heeft hij overigens ook helemaal niet gedaan zover ik weet en ik ook niet. Blijf maar verdraaien en neerkijken op "tokkies etc."  Ik heb gezegd dat ik er niet bij was en niet oordeel over dit verhaal en dat iedereen wel een breekpunt heeft. Ik laat het hierbij. Punt is gemaakt. Ook voor de rest die nog even wil oordelen over wat man van moederkareltje allemaal gaat doen en leren aan kareltje. Kortzichtige conclusies. 

madee schreef op 29-05-2024 om 16:12:


Voordat iemand denkt dat ik dat zeg: dit is een uitspraak van Socrates, 5e eeuw voor Christus…

Die komt altijd terug in dit soort topics maar ik vind het een beetje een dooddoener. 
Daarmee kun je alles doodslaan onder het motto “dit zeggen ze al duizenden jaren” maar het is wel een feit dat de jeugdGgz overvol zit, dat teveel jongeren automutileren en suïcidaal zijn, dat instromende leraren massaal het onderwijs verlaten en dat er geweldsincidenten zijn. 
Ik heb de oorzaken en oplossingen ook niet meteen paraat, maar het lijkt me nuttig het gesprek te voeren welke factoren in onze maatschappij helpend en niet-helpend zijn om school een prettige en veilige omgeving te laten zijn, niet alleen voor kinderen maar ook voor leraren en ouders. 
En daarbii moet gesproken kunnen worden over wenselijk en onwenselijk gedrag. 

Ginevra schreef op 30-05-2024 om 12:00:

[..]

Die komt altijd terug in dit soort topics maar ik vind het een beetje een dooddoener.
Daarmee kun je alles doodslaan onder het motto “dit zeggen ze al duizenden jaren” maar het is wel een feit dat de jeugdGgz overvol zit, dat teveel jongeren automutileren en suïcidaal zijn, dat instromende leraren massaal het onderwijs verlaten en dat er geweldsincidenten zijn.
Ik heb de oorzaken en oplossingen ook niet meteen paraat, maar het lijkt me nuttig het gesprek te voeren welke factoren in onze maatschappij helpend en niet-helpend zijn om school een prettige en veilige omgeving te laten zijn, niet alleen voor kinderen maar ook voor leraren en ouders.
En daarbii moet gesproken kunnen worden over wenselijk en onwenselijk gedrag.

Plus dat in de tijd geweld gebruiken steeds meer is toegenomen. In mijn werk heb ik ook steeds meer te maken met bedreigingen en geweld. En ik werk al ruim 30 jaar in de zorg en het is echt niet zo leuk meer. Ik vind veel mensen egoïstisch en zonder compassie voor een ander. Ze willen hun zin hebben en schromen niet om alles daarvoor in te zetten. En dan bedoel ik schelden, slaan, dreigbrieven naar mensen hun privé-adressen sturen, de auto van een arts in de brand steken omdat je het niet eens bent met het beleid. Dat is op mijn afdeling allemaal gebeurd. 
En dit neemt dus toe en wordt steeds gewelddadiger. 
Asociaal zijn is in Nederland de norm geworden. 

Geweld vinden wij in onze maatschappij met z’n allen niet acceptabel. Kijk maar naar onze wetten en ons rechtssysteem. Iedereen mag zijn breekpunt hebben, maar geweld is altijd fout, dat wordt kinderen op de peuterspeelzaal al geleerd. Zelfs geweld om iemand anders of jezelf te verdedigen wordt bestraft. Begrip hebben voor iemands breekpunt al dan niet met gebruik van geweld is hetzelfde als het goedkeuren. (Ik denk even aan de gruwelijke dubbele moord in Weiteveen, de dorpsbewoners hadden in eerste instantie begrip voor de moordenaar. Dan keur je die moorden dus goed.)
Desondanks neemt het geweld overal toe. 
persoonlijk wijt ik dat aan het te ver doorgevoerde individualisme, de steeds verder uit elkaar vallende sociale cohesie en het neo-liberale vrije markt denken. 
Een asociale Tokkie is in mijn ogen iemand die uitsluitend aan zichzelf denkt en andere desnoods met geweld zijn visie wil opleggen. Dat kan ook een zeer goed betaalde hoogopgeleide Zuidas advocaat zijn, is niet voorbehouden aan mensen in achterstandswijken. 

De familie Tokkie baalt overigens enorm dat hun naam al jaren synoniem is voor asociaal gedrag. Het is tot nu toe niet gelukt om de uitdrukking te doen verdwijnen. 


Loeki72 schreef op 30-05-2024 om 12:15:

[..]

Plus dat in de tijd geweld gebruiken steeds meer is toegenomen. In mijn werk heb ik ook steeds meer te maken met bedreigingen en geweld. En ik werk al ruim 30 jaar in de zorg en het is echt niet zo leuk meer. Ik vind veel mensen egoïstisch en zonder compassie voor een ander. Ze willen hun zin hebben en schromen niet om alles daarvoor in te zetten. En dan bedoel ik schelden, slaan, dreigbrieven naar mensen hun privé-adressen sturen, de auto van een arts in de brand steken omdat je het niet eens bent met het beleid. Dat is op mijn afdeling allemaal gebeurd.
En dit neemt dus toe en wordt steeds gewelddadiger.
Asociaal zijn is in Nederland de norm geworden.

Erg he ? Ik heb er ooit een topic over geopend. 

Roos55 schreef op 30-05-2024 om 13:04:

[..]

Erg he ? Ik heb er ooit een topic over geopend.

Zeker, ik verlies steeds meer het vertrouwen in de mensheid. 

De school sluiten zodat alle kinderen eronder lijden?

Zou wel schelen als ouders niet meteen geloofden wat het kind zegt maar eerst even komen vragen wat er nou precies gebeurd is. Eén van mijn leerlingen vond het een leuk idee om in de les (Frans, geen geschiedenis) de Hitlergroet te brengen, compleet met Heil. Verwijderd, nablijven. Moeder boos aan de telefoon: belachelijk dat hij voor een beetje clownesk gedrag moest nablijven, en hij mocht van haar gewoon naar huis komen.  Eerst duidelijk gemaakt dat school daarover gaat, en vervolgens gevraagd wat hij thuis precies verteld had. Hij had verteld dat hij gekke bekken had getrokken en gezwaaid. Toen ik vertelde wat hij echt had gedaan vond ze het “een grapje”. Wij niet. Maar ze bond wel in dat hij dan maar moest nablijven. 

Moederkareltje schreef op 30-05-2024 om 11:53:

[..]

Houd toch op ik heb nergens geschreven dat ik het normaal vind dat man iemand slaat heeft hij overigens ook helemaal niet gedaan zover ik weet en ik ook niet. Blijf maar verdraaien en neerkijken op "tokkies etc." Ik heb gezegd dat ik er niet bij was en niet oordeel over dit verhaal en dat iedereen wel een breekpunt heeft. Ik laat het hierbij. Punt is gemaakt. Ook voor de rest die nog even wil oordelen over wat man van moederkareltje allemaal gaat doen en leren aan kareltje. Kortzichtige conclusies.

Je illustreert hiermee precies het idee dat ik over je heb. Meteen in de aanval, verontwaardigd doen en aannames doen. 

Deze school heeft (gezien de ligging, ik ken die regio een beetje) een regionale functie. Er komen dus kinderen uit allerlei dorpen uit de hele omgeving, niet alleen uit één specifieke probleemwijk. 
Wel is het zo dat we met zijn allen steeds meer een langetenensamenleving zijn geworden. We hebben kortere lontjes, kunnen minder hebben en Nederlanders hebben heel erg een 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit. Regels gelden vooral voor andere mensen, zelf zijn we altijd de uitzondering die er recht op heeft om zich niet aan de regels te hoeven houden. 

Het zou fijn zijn als ouders achter bevoegd gezag gaan staan in plaats van dat openlijk, met hun kinderen erbij, in twijfel te trekken. Dan leer je je kind namelijk dat het zich niet aan regels hoeft te houden en niet hoeft te luisteren naar bevoegd gezag. 
Dan kun je een straf alsnog overdreven vinden, de leraar of leerlingcoördinator bepaalt de straf op school, niet de ouders. 

interessant stuk wat vandaag op Nu staat

Onderwijsinspectie gaat veiligheid op middelbare scholen strenger controleren https://www.nu.nl/binnenland/6315307/onderwijsinspectie-gaat-veiligheid-op-middelbare-scholen-strenger-controleren.html

https://nos.nl/artikel/2522978-onderwijsinspectie-ziet-meer-heftige-incidenten-op-middelbare-scholen

De verruwing van de maatschappij is een breder fenomeen en ergens ook niet zo gek dat het ook op scholen speelt.
Opvoeden is immers grotendeels voorleven en als ouders/volwassenen in de maatschappij al niet het goede voorbeeld geven, is het niet zo gek dat het beeld van 'normaal' van de jeugd ook verruwt.

Ies

Ies

03-06-2024 om 23:42

Ik denk  niet dat er meer geweld is. We zien wel meer geweld, dat ligt aan verschillende oorzaken. Maar lang niet alle experts staan achter het beeld dat onze maatschappij verhardt etc. 
Ja, er zijn grote problemen maar die waren er altijd al. Niet om te bagatelliseren want dat lijkt me een slecht idee. 
Maar je moet wel goed kijken naar oorzaken en mogelijke oplossingen. 
Ik zie bijv wel dat er bijv op scholen veel minder oog is voor leerlingen. Het draait om  omzet, prestaties, administratie. 
Dat zie ik ook heel erg terug in mijn werkveld: zorg in psychiatrie. Ik zie daar niet meer agressie dan 30 jaar geleden, echt niet. Wel bieden we vaak (niet altijd, want het wisselt enorm, geen peil meer op te trekken) veel slechtere zorg dan 30 jaar geleden. Niet op elk gebied natuurlijk, er is ook een hoop verbeterd. Maar al bij al is de zorg enórm verschraald. Het draait om omzet, prestatie, administratie. 

MamaE schreef op 03-06-2024 om 23:16:

https://nos.nl/artikel/2522978-onderwijsinspectie-ziet-meer-heftige-incidenten-op-middelbare-scholen

De verruwing van de maatschappij is een breder fenomeen en ergens ook niet zo gek dat het ook op scholen speelt.
Opvoeden is immers grotendeels voorleven en als ouders/volwassenen in de maatschappij al niet het goede voorbeeld geven, is het niet zo gek dat het beeld van 'normaal' van de jeugd ook verruwt.

Voor een groot deel waar, maar het ligt lang niet altijd aan de opvoeding. Er spelen meer factoren mee wat voor incidenten zorgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.