Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

veranderde dochter


Ellori schreef op 28-10-2021 om 08:45:

[..]

Maar natuurlijk kun je dat wel verbieden. Ik drink zelf wel een wat. Ook waar kind bij zit. Dat wil nog niet zeggen dat mijn 15 jarige ook mag drinken, sterker nog, dat verbied ik echt. Wat een gekke gedacht is dat zeg, omdat ik iets doe kan ik het mijn kind niet verbieden.

Dat is jouw mening. Toen ik 14 was en begon met roken, rookten mijn ouders ook allebei. Ze zeiden wel eens dat ze het niet goedkeurden van mij, maar ik vond het als puber enorm huichelachtig om met een sigaret in de hand tegen mij te zeggen dat ik dat niet mocht en zij wel. 
Wat wel hielp was dat mijn vader lieve briefjes in mijn slaapkamer neerlegde met teksten  als: ‘Doe het toch niet, meisje, het is ongezond en kost veel geld. Goed zo meisje, je kunt het!’ ❤️

Lizzyliz schreef op 28-10-2021 om 19:22:

[..]

Dat is jouw mening.

Het is gewoon onderzocht hoor: verbieden helpt wel degelijk. En daar zijn heus uitzonderingen in natuurlijk. Maar over het algemeen is dit de beste aanpak.

Amaranth schreef op 28-10-2021 om 19:28:

[..]

Het is gewoon onderzocht hoor: verbieden helpt wel degelijk. En daar zijn heus uitzonderingen in natuurlijk. Maar over het algemeen is dit de beste aanpak.

Als je als ouders zelf niet rookt, denk ik dat verbieden wel kan helpen ja. 

Lizzyliz schreef op 28-10-2021 om 19:22:

[..]

Dat is jouw mening. Toen ik 14 was en begon met roken, rookten mijn ouders ook allebei. Ze zeiden wel eens dat ze het niet goedkeurden van mij, maar ik vond het als puber enorm huichelachtig om met een sigaret in de hand tegen mij te zeggen dat ik dat niet mocht en zij wel.
Wat wel hielp was dat mijn vader lieve briefjes in mijn slaapkamer neerlegde met teksten als: ‘Doe het toch niet, meisje, het is ongezond en kost veel geld. Goed zo meisje, je kunt het!’ ❤️

Op het moment dat je als ouders met een wijntje op de bank zit kun je prima tegen je kind van 14 zeggen 'nee je mag geen wijn, daar ben je nog te jong voor'.
Je kunt dus ook prima met een sigaret in je hand zeggen 'nee, je mag hier niet roken, want daarvoor ben je te jong'. Dat pa en ma stomme keuzes maakten op die leeftijd is geen reden om dat van je kinderen dan goed te vinden. 
Kun je verbieden dat ze op school of met vrienden rookt? Nee. Betekent dat dat je dat dan ook thuis goed moet vinden en zelfs sigaretten voor haar haalt als ze dat vraagt? Absoluut niet.

Lizzyliz schreef op 28-10-2021 om 19:32:

[..]

Als je als ouders zelf niet rookt, denk ik dat verbieden wel kan helpen ja.

Dus als ik een wijntje bij het eten neem, mag mijn puber dat ook?

Tim1002

Tim1002

28-10-2021 om 20:27 Topicstarter

Bedankt voor de vele reacties , wel spijtig dat ze vooral over het roken gaan terwijl onze bezorgdheid nu vooral draait om haar "relatie" met haar vriendin . Dit weekend gaan we proberen uit te vissen hoe het nu eigenlijk zit . En wat het roken betreft zie ik vooral negatieve reacties .Ik weet dat roken alsmaar minder aanvaard wordt maar laten we realistisch zijn : de jeugd rookt nog altijd (dat zie ik op de school van mijn dochter ) . Meer nog , ik zie ook dat heel jonge kinderen al dikwijls beginnen met wiet,pillen en alcohol en daar lijken me véél minder choquerende reacties op te komen . Uiteraard was het beter geweest dat onze dochter niét begonnen was met sigaretten maar ze weet heel goed wat de gevolgen kunnen zijn . Kortom , we laten haar doen maar ze moet ook de gevolgen dragen . Zo komt ze nu blijkbaar al financieel in nauwe schoentjes omdat het grootste deel van haar zakgeld letterlijk in rook opgaat waardoor ze nu aan het proberen is om een bijverdienste te vinden .
Meer reacties altijd welkom , ik hou jullie op de hoogte als er nieuws is .

Imi

Imi

28-10-2021 om 20:34

Mijn tip: laat dat van die vriendin los! Dit is de leeftijd waarop ze beginnen met experimenteren, kussen met meisjes, dan weer kussen met jongens. Laat haar in alle rust uitzoeken wat bij haar past. Waarschijnlijk weet ze zelf niet eens precies hoe het zit. Dat hoeft ze ook nog niet te weten. Laat haar.

hopelijk gaat er toch een belletje rinkelen nu met alle reacties mbt. roken...

Wat relaties betreft zou de enige zorg moeten zijn of de persoon die je kind verkiest een positieve danwel negatieve invloed op je kind heeft. De rest is totaal niet relevant.

Tim1002 schreef op 28-10-2021 om 20:27:

Bedankt voor de vele reacties , wel spijtig dat ze vooral over het roken gaan terwijl onze bezorgdheid nu vooral draait om haar "relatie" met haar vriendin . Dit weekend gaan we proberen uit te vissen hoe het nu eigenlijk zit . En wat het roken betreft zie ik vooral negatieve reacties .Ik weet dat roken alsmaar minder aanvaard wordt maar laten we realistisch zijn : de jeugd rookt nog altijd (dat zie ik op de school van mijn dochter ) . Meer nog , ik zie ook dat heel jonge kinderen al dikwijls beginnen met wiet,pillen en alcohol en daar lijken me véél minder choquerende reacties op te komen . Uiteraard was het beter geweest dat onze dochter niét begonnen was met sigaretten maar ze weet heel goed wat de gevolgen kunnen zijn . Kortom , we laten haar doen maar ze moet ook de gevolgen dragen . Zo komt ze nu blijkbaar al financieel in nauwe schoentjes omdat het grootste deel van haar zakgeld letterlijk in rook opgaat waardoor ze nu aan het proberen is om een bijverdienste te vinden .
Meer reacties altijd welkom , ik hou jullie op de hoogte als er nieuws is .

Waarom? Zouden jullie dat ook doen als het om een jongen ging?

Waarom mag ze niet gewoon lekker zelf ontdekken en het delen als zij er aan toe is?.. Als er al iets speelt.

En dat jullie zo makkelijk dat roken tolereren want anderen doen drugs of alcohol, vind ik echt vrij bizar.

Lees dit eens. Tabak staat op 3 van meest schadelijke drugs, recht onder crack of heroine. Alcohol staat op 4 xtc op 12. Niet dat jullie het goed moeten vinden dat ze aan de xtc gaat, maar om even duidelijk te maken waar jullie je meer zorgen over zouden moeten maken. Tabak of die hypothetische pillen die ze niet slikt.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

Tim1002 schreef op 28-10-2021 om 20:27:

Dit weekend gaan we proberen uit te vissen hoe het nu eigenlijk zit . 

Ze is jullie geen verantwoording schuldig!

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

28-10-2021 om 21:15

Láát dat kind. Ze komt er vanzelf mee. Met je "vissen " naar die relatie.  

Jippox schreef op 28-10-2021 om 20:44:

hopelijk gaat er toch een belletje rinkelen nu met alle reacties mbt. roken...

Ik geloof van niet, gezien de reactie van vader. Herken dat wel van mijn schoonouders; roken vergoelijken omdat het te moeilijk is om toe te geven dat ze niet goed bezig zijn.

En dat na kanker, COPD en trombose

Als TO echt objectief en eerlijk met dochter over roken en de gevolgen wil praten, moet hij zelf ook onder ogen zien wat hij zichzelf aan doet. En ik vermoed dat hij dat liever vermijdt.

Maar dat is wat verslaving doet

Wat haar mogelijke verliefdheid betreft? Waarom vissen? Als dochter voelt dat ze overhoord wordt gaat ze je echt niet meer in vertrouwen nemen. Laat haar ontdekken en zorg dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft

Ik denk dat dit vooral een reltopic is met een nieuwe To en ik moet er wel om lachen hoor want veel mensen reageren niet hoe hij het wil denk ik. Ik denk dat hij helemaal geen discussie wil over het roken en drinken . daar heeft zijn vrouw zich bij neer gelegd maar nu is ze ook nog eens lesbisch. Tja, na al deze ellende en dan ook nog eens lesbisch en daar wil hij onze 'mening ' over. 

Ik denk van TO, stel dan een vraag en open een goed topic bv van : Zou jij er moeite mee hebben als je zoon of dochter op het zelfde geslacht valt of bi is. 

Misschien weet ze zelf nog niet eens of ze hetero, lesbisch of bi is. En dat hoeft ook niet. Ze is 14. Als ze er voor zichzelf uit is en er klaar voor is om het jullie te vertellen, dan doet ze dat wel. Je hoeft haar niet uit de kast te sleuren, nergens voor nodig.
Overigens kunnen meisjes op die leeftijd best wel klef zijn met elkaar zonder dat ze een relatie hadden. Ik had destijds meisjes in de klas die hele dagen hand in hand door school en over het plein liepen en dan uitvoerige gesprekken hadden over knappe jongens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.