Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

veranderde dochter


Lizzyliz schreef op 28-10-2021 om 08:36:

Dat roken: ik snap je punt zeker wel als je zegt dat jullie ook roken en het haar dan moeilijk kunnen verbieden.

Maar natuurlijk kun je dat wel verbieden. Ik drink zelf wel een wat. Ook waar kind bij zit. Dat wil nog niet zeggen dat mijn 15 jarige ook mag drinken, sterker nog, dat verbied ik echt. Wat een gekke gedacht is dat zeg, omdat ik iets doe kan ik het mijn kind niet verbieden.

Tim1002 schreef op 27-10-2021 om 22:38:

[..]

Kijk , we weten allemaal dat roken niet gezond is maar ik vind het moeilijk om onze dochter iets te verbieden wat we zélf doen . Verder heb ik liever dat ze haar pakjes bij ons koopt (gaat af van haar zakgeld) dan dat ze ze ergens op een duistere manier vind . We weten verder ook allemaal dat iets verbieden aan pubers vaak het omgekeerde effect heeft . We hebben alleszins liever dat ze sigaretten rookt dan dat ze begint te rommelen met drugs of alcohol (en dat heeft ze beloofd om nooit te doen)

Nee dus. Er zijn al meerdere wetenschappelijke onderzoeken geweest waaruit bleek dat het verbieden wel degelijk leidde tot minder gebruik. 
Maar hoezo stop je niet zelf?! Snap ik echt niks van, je ziet met eigen ogen dat dochter je voorbeeld volgt. Hoeveel is haar gezondheid je waard? 

Wat ze elders doet, heb je geen invloed op. Maar thuis kun je roken (en alcohol en drugs) prima verbieden, ook als je zelf wel rookt. Je koopt het voor haar en verkoopt het aan haar door. Daarmee faciliteer je het en geef je het signaal af dat je het oké vindt. Ook al doet ze het toch, je hoeft het haar niet makkelijk te maken.
Ook zou je een beloning in het vooruitzicht kunnen stellen, bijvoorbeeld als je tot je 18e niet rookt betalen jullie haar rijbewijs of studie of iets anders duurs wat ze graag wil. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

28-10-2021 om 09:26

Een vader die zijn 14 jarige dochter stimuleert om korte rokjes te dragen? Ouders die roken faciliteren (over my dead body)? En een vader die een lesbische dochter ziet, omdat ze een intense vriendschap met een ander meisje heeft? 

Als mijn dochter korte rokjes zou willen dragen,  zou ik dat niet tegen houden,  maar zeker niet stimuleren.  Roken zou ik in geen 100 jaar faciliteren en als ik al zelf zou roken en er achter zou komen dat mijn kind rookt, dan zou dat voor mij hét moment zijn om te stoppen.  Goed voorbeeld doet volgen.  En over de seksualiteit van mijn kind zou ik me al helemaal niet druk maken.  Ze mag zijn wie ze is en het wordt met de tijd vanzelf duidelijk wat ze wil en met wie. 

Ik krijg een bijzondere vibe bij dit topic. 

Meeroken is ook al ontzettend slecht voor de gezondheid. Ik kan het weten... Misschien kan je kijken of jij en je vrouw kunnen stoppen. Daarmee geef je ook echt aan hoe belangrijk haar gezondheid voor jullie is. 

Ik ben ook wel benieuwd waarom je vrouw zo fel is tegen homoseksualiteit. Is ze religieus? Ik hoop dat als je dochter echt lesbisch blijkt te zijn dat jij je dochter dan in ieder geval blijft steunen. Dan heeft ze tenminste jou nog. Het lijkt me echt vreselijk om door je ouders te worden afgewezen om wie je bent.

mijn ouders rookten ook, en toen ik 14 was begon ik ook.  Dat zij rookten heeft het voor mij veel makkelijker gemaakt te blijven roken.  Als mijn sigaretten op waren draaiden zij een shaggie voor me
Het was een rare tijd.  Op mijn 18e stopte ik, ik zag gelukkig het licht, en mijn ouders pas na een hartinfarct van mijn vader.   Ze hebben nu spijt dat ze nier veel eerder zijn gestopt. En voelen zich ook stom over hun opvoeding toen. Maar ja dat doet een verslaving met je

stop toch met elkaar!

betreft lesbisch of niet.  Daar moet je niet over beginnen en je niet druk maken.  Als ze iets wil vertellen doet ze het wel.  Bij pubers moet je ze vooral vrijlaten.  Geef ze lekker de ruimte

Betreft roken; stop met zijn allen.  Alsjeblieft.  

Ook nog een keer over roken, inderdaad allemaal stoppen, en mocht dat voor jullie niet lukken, praat dan in ieder geval met je dochter. Zij moet direct nu stoppen en leg uit hoe stom jullie het vinden dat jullie wel verslaafd zijn, zij kan het tij nog keren. Los van de gezondheid, reken haar ook voor hoeveel roken per week, maand, jaar, jaren kost (in geld) maar ook in levensjaren.  En dat je eigenlijk overal een soort paria wordt met dat roken (maar dat zullen jullie zelf ook al wel ondervinden, dus genoeg voorbeelden) 
En ja, verbieden helpt echt nog, als ze na haar 18e alsnog begint is za al een stuk ouder en hopelijk wijzer.

1968 schreef op 28-10-2021 om 10:26:

Ook nog een keer over roken, inderdaad allemaal stoppen, en mocht dat voor jullie niet lukken, praat dan in ieder geval met je dochter. Zij moet direct nu stoppen en leg uit hoe stom jullie het vinden dat jullie wel verslaafd zijn, zij kan het tij nog keren. Los van de gezondheid, reken haar ook voor hoeveel roken per week, maand, jaar, jaren kost (in geld) maar ook in levensjaren. En dat je eigenlijk overal een soort paria wordt met dat roken (maar dat zullen jullie zelf ook al wel ondervinden, dus genoeg voorbeelden)
En ja, verbieden helpt echt nog, als ze na haar 18e alsnog begint is za al een stuk ouder en hopelijk wijzer.

Mijn moeder rookte ook en heeft dit allemaal met mij gedaan: verbieden, hand in eigen boezem, heel ongezond, duur etc. Dat maakte helaas totaal geen indruk op mij als vijftienjarige. Ik (puberella) vond het hypocriet en trok me er niks van aan. Ik heb vijftien jaar gerookt. Mijn moeder is haar hele leven verslaafd gebleven en is als jonge zeventiger overleden aan longkanker. Twee rokende zussen en een broer zijn ook jong overleden aan sterk met roken in verband gebrachte kankervormen (keel/mond) of COPD. De enig overgebleven zus die alleen in haar jonge jaren wel eens een sigaret opstak en daarna niet meer is nu een ruime tachtiger. Zij heeft al haar jongere brussen zien sterven. Ik vind het nu nog wel eens verdrietig dat ik mijn moeder waarschijnlijk tien of vijftien jaar langer bij me zou hebben gehad als ze niet had gerookt, of op tijd was gestopt. En het was ook nog eens een heel akelige manier om dood te gaan. 

Echt Tim, het klinkt misschien cru, al die posts over hoe jullie met je eigen en dochters rookgedrag omgaan. Maar helaas is het wel waar dat het ernstige gevolgen heeft voor je gezondheid. Het kan je vele jaren aanwezigheid in het leven van je kind(eren) kosten. Het is echt de moeite waard om hier actie op te ondernemen. 

PriceyRook54

PriceyRook54

28-10-2021 om 10:58

Jezusmina, ik weet eerlijk gezegd niet wat ik lees en ik hoop een soort van dat dit niet een echt topic is.
Je dochters geaardheid is echt de minste van de issues, en zelfs de kleding kan ik me nog wel voorstellen, dat is de leeftijd, maar het openlijk mogen roken staat mij echt enorm tegen. En ik vraag me dan ook gelijk af wat er nog meer geprobeerd wordt? Alcohcol, drugs? Echt, neem je verantwoordelijkheid en stop zelf. 

Mijn dochter is van precies dezelfde leeftijd en is ook best wel bezig met ontdekken. Wat, wat mij betreft, het belangrijkste is, is dat we de dialoog blijven houden. En dat kan best lastig zijn natuurlijk met een mokkende tiener. Ik ga regelmatig een uur lopen met dochter, en één op één komen de gesprekken eruit, en hoor ik wat haar bezig houdt en waar nodig probeer ik advies te geven. Probeer iets te vinden wat je samen kunt doen, probeer meer inzicht te krijgen in wat ze doet, wat haar misschien dwars zit. Blijf praten.

Mallebeppie schreef op 28-10-2021 om 09:26:

Een vader die zijn 14 jarige dochter stimuleert om korte rokjes te dragen?
[...]
Als mijn dochter korte rokjes zou willen dragen, zou ik dat niet tegen houden, maar zeker niet stimuleren.

Ik ben benieuwd waar jij deze informatie hebt gevonden? Volgens mij stimuleert deze vader niet, maar gedoogt. Maar misschien heb ik niet goed gelezen en iets gemist?

rutiel schreef op 28-10-2021 om 12:40:

[..]

Ik ben benieuwd waar jij deze informatie hebt gevonden? Volgens mij stimuleert deze vader niet, maar gedoogt. Maar misschien heb ik niet goed gelezen en iets gemist?

Volgens mij heb jij niks gemist. Ik heb het ook niet gelezen. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

28-10-2021 om 13:09

rutiel schreef op 28-10-2021 om 12:40:

[..]

Ik ben benieuwd waar jij deze informatie hebt gevonden? Volgens mij stimuleert deze vader niet, maar gedoogt. Maar misschien heb ik niet goed gelezen en iets gemist?

My bad, ik zie dat hij zijn vrouw heeft gestimuleerd dochter haar gang te laten gaan. Ik heb de OP twee keer gelezen voor ik reageerde,  maar dus toch niet goed gelezen. 

Ik moet altijd lachen als rokende ouders niet willen dat hun kind rookt. Goed voorbeeld doet goed volgen. 

Suish schreef op 28-10-2021 om 13:52:

Ik moet altijd lachen als rokende ouders niet willen dat hun kind rookt. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Aan de andere kant weten die ouders heel goed hoe verslavend en duur het is. En wat je vaak zelf niet zo in de gaten hebt als je rookt is hoe onnoemelijk je stinkt. 

Daarom denk ik ook dat het goed is als ouders gaan stoppen. Dan kan dochter zelf zien hoe moeilijk dat is en wat haar te wachten staat

Suish schreef op 28-10-2021 om 13:52:

Ik moet altijd lachen als rokende ouders niet willen dat hun kind rookt. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Ik niet. Natuurlijk is zelf stoppen beter. Maar ook als je zelf niet kan stoppen, is het nog steeds een goed idee om je kind te verbieden te roken. Verbieden helpt in elk geval beter dan niet verbieden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.