Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

veranderde dochter

Hallo , er zijn hier al gelijkaardige topics over geschreven zag ik , maar toch even mijn verhaal . Mijn vrouw en ik hebben één dochter van 14,bijna 15 . Voorheen was ze een stil nogal verlegen persoontje maar deze zomer is ze plots erg veranderd . Het begon eigenlijk met dat ze ineens heel andere kleding wou , genre korte rokjes , tops en panty's . Mijn vrouw zag dat niet zitten maar ik heb haar kunnen overtuigen om onze dochter te laten doen , voor mij was dat een fase in het puberen en ik dacht dat ze een vriendje op het oog had . We hadden deze zomer ook al gemerkt dat er soms sigaretten verdwenen uit onze pakjes (wij zijn beide rokers) maar daar hebben we onze dochter niet mee geconfronteerd , we dachten daar wel nog eens een gesprek over te hebben (dat ze van ons onder bepaalde voorwaarden mocht roken) . Maar de situatie veranderde nog méér toen ze bij het nieuwe schooljaar plots heel goed bevriend werd met een andere meid uit haar klas . Toen die hier op een dag schoolwerk kwam maken met onze dochter zag ik dat ze rookte , en haar peuk net weggooide voor ze aanbelde . Het was verder wel een lieve meid en ik vond het best dat ze bevriend was met onze dochter . Intussen zijn die twee op heel korte tijd héél close geworden en zijn ze voortdurend bij elkaar , onze dochter rookt nu ook openlijk trouwens . Maar ik begin me wel vragen te stellen hoé close ze zijn , ik heb geen bewijzen maar ik vermoed dat ze intussen méér dan goeie vriendinnen zijn (hoe ze soms naar elkaar kijken) . Net als met het roken zou ik me daar zonder probleem kunnen bij neerleggen maar hier wringt het schoentje : mijn vrouw is helemaal niet zo breeddenkend . Ze had al problemen met de nieuwe "look" van onze dochter , ze was het helemaal niet met me eens toen ik het roken toeliet maar mocht onze dochter nu een lesbi relatie blijken te hebben zal ze hélemaal door het dak gaan vrees ik . Vraag is nu wat ik hier verder mee moet : zolang mijn dochter geen écht dwaze dingen doet (drugs,alcohol,verslechterende schoolresultaten) heb ik zin om haar vooral te laten doen waar ze gelukkig van wordt , maar hoe overtuig ik mijn vrouw hiervan (om de lieve vrede te bewaren) ? Iemand tips ?


Je weet dat nicotine net zo verslavend is als heroïne? Ik zou per direct stoppen met het goed vinden dat ze rookt! Echt waar hoor, er is een reden dat het niet verkocht wordt onder de 18 en zelfs niet meer zichtbaar in de winkels ligt. Jullie zijn wel een beetje struisvogels...

En wat jouw vrouw betreft, geef haar aan dat ze gelijk had betreft het roken maar dat het dochter is die zelf uit kiest op welk mens ze verliefd wordt.

Er is hier ook een topic: ouders van lhbtiq-kinderen, misschien heb je daar nog iets aan? 
Waar ben je precies bang voor bij je vrouw? 
Dat ze je dochter niet accepteert? Verbiedt met haar vriendin om te gaan?

Tim1002

Tim1002

27-10-2021 om 22:38 Topicstarter

Ellori schreef op 27-10-2021 om 21:22:

Je weet dat nicotine net zo verslavend is als heroïne? Ik zou per direct stoppen met het goed vinden dat ze rookt! Echt waar hoor, er is een reden dat het niet verkocht wordt onder de 18 en zelfs niet meer zichtbaar in de winkels ligt. Jullie zijn wel een beetje struisvogels...

En wat jouw vrouw betreft, geef haar aan dat ze gelijk had betreft het roken maar dat het dochter is die zelf uit kiest op welk mens ze verliefd wordt.

Kijk , we weten allemaal dat roken niet gezond is maar ik vind het moeilijk om onze dochter iets te verbieden wat we zélf doen . Verder heb ik liever dat ze haar pakjes bij ons koopt (gaat af van haar zakgeld) dan dat ze ze ergens op een duistere manier vind . We weten verder ook allemaal dat iets verbieden aan pubers vaak het omgekeerde effect heeft . We hebben alleszins liever dat ze sigaretten rookt dan dat ze begint te rommelen met drugs of alcohol (en dat heeft ze beloofd om nooit te doen)

Je verzetten tegen de geaardheid van je kind is een goede manier om dat kind van je af te duwen. Fijn dat jij er in ieder geval geen moeite mee hebt! Ook fijn dat je er met moeder over wil praten als dat aan de orde is. Ik denk dat het voor moeder belangrijk is te beseffen dat mensen gewoon verliefd op elkaar worden en dat dat in wezen niet anders is als je hetero, homo of bi bent. Er is qua gevoel geen verschil. Je vermoedt dat je dochter een vriendin (geliefde) heeft. Kun je haar daarnaar vragen? Gewoon belangstellend. “Goh, het klikt heel goed tussen jou en Stella. Jullie trekken veel met elkaar op. Is er meer tussen jullie dan een gewone vriendschap?” In mijn relatie met mijn kinderen zou ik dat gewoon kunnen vragen in ieder geval. Het is wel belangrijk dat je dan positief reageert natuurlijk. “Wat fijn voor je” En haar laten praten, belangstelling tonen maar niet gaan graven naar informatie of zo. Gewoon out in the open brengen. Een gewoon gesprek.
En met je vrouw: hoe ‘erg’ verwacht je dat het wordt? Wat bedoel je met ‘helemaal door het dak gaan’? Ik geloof in alle ernst dat ik mijn partner die serieus moeite heeft met homoseksualiteit niet te snel hierbij zou betrekken. Een kind mag dan eerst wel wat groeien en weerbaarder worden voordat ze het moet opnemen tegen een ernstig bevooroordeelde ouder. Ik zou het dus niet te snel opengooien. Ik zou geloof ik eerst eens een algemeen gesprek beginnen naar aanleiding van een krantenbericht, een personage in een film of een homoseksueel persoon in jullie omgeving. Wat als het jullie kind was? Jij kunt dan laten zien dat je er accepterend instaat. Als het een heel akelig gesprek wordt, later nog maar eens herhalen. Zolang je echt denkt dat je kind gaat worden afgewezen door haar moeder, zou ik het in ieder geval niet openbaren. Van mij mag je best een geheim hebben met je dochter over zoiets. Tot moeder er klaar voor is of dochter vindt dat er maar een keer gesproken moet worden.

Ik vind het eerlijk gezegd wel pijnlijk voor je kind dat roken onder protest wordt aanvaard maar dat (jouw verwachting is dat) een (lesbische) liefdesrelatie tot grote heibel zou leiden. Waar ligt dan je prioriteit als ouder? Maar goed, daar kun jij ook niks aan doen. Het is al fijn dat jij er wel ontspannen mee omgaat: ze is gewoon verliefd! (als het klopt wat jij denkt in ieder geval) 

Tim1002

Tim1002

27-10-2021 om 22:42 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 27-10-2021 om 21:39:

Er is hier ook een topic: ouders van lhbtiq-kinderen, misschien heb je daar nog iets aan?
Waar ben je precies bang voor bij je vrouw?
Dat ze je dochter niet accepteert? Verbiedt met haar vriendin om te gaan?

Bedankt voor de tip . En ik weet eigenlijk niet hoe mijn vrouw zal reageren , ze zal onze dochter niet laten vallen maar het accepteren zal toch heel moeilijk gaan haar kennende . Misschien is het ook loos alarm en is er helemaal niks lesbisch aan de hand , daarom ook dat ik nog niks gezegd heb tegen mijn vrouw .

Tim1002

Tim1002

27-10-2021 om 22:46 Topicstarter

Tim1002 schreef op 27-10-2021 om 22:42:

[..]

Bedankt voor de tip . En ik weet eigenlijk niet hoe mijn vrouw zal reageren , ze zal onze dochter niet laten vallen maar het accepteren zal toch heel moeilijk gaan haar kennende . Misschien is het ook loos alarm en is er helemaal niks lesbisch aan de hand , daarom ook dat ik nog niks gezegd heb tegen mij

Mija schreef op 27-10-2021 om 22:38:

Je verzetten tegen de geaardheid van je kind is een goede manier om dat kind van je af te duwen. Fijn dat jij er in ieder geval geen moeite mee hebt! Ook fijn dat je er met moeder over wil praten als dat aan de orde is. Ik denk dat het voor moeder belangrijk is te beseffen dat mensen gewoon verliefd op elkaar worden en dat dat in wezen niet anders is als je hetero, homo of bi bent. Er is qua gevoel geen verschil. Je vermoedt dat je dochter een vriendin (geliefde) heeft. Kun je haar daarnaar vragen? Gewoon belangstellend. “Goh, het klikt heel goed tussen jou en Stella. Jullie trekken veel met elkaar op. Is er meer tussen jullie dan een gewone vriendschap?” In mijn relatie met mijn kinderen zou ik dat gewoon kunnen vragen in ieder geval. Het is wel belangrijk dat je dan positief reageert natuurlijk. “Wat fijn voor je” En haar laten praten, belangstelling tonen maar niet gaan graven naar informatie of zo. Gewoon out in the open brengen. Een gewoon gesprek. En met je vrouw: hoe ‘erg’ verwacht je dat het wordt? Wat bedoel je met ‘helemaal door het dak gaan’? Ik geloof in alle ernst dat ik mijn partner die serieus moeite heeft met homoseksualiteit niet te snel hierbij zou betrekken. Een kind mag dan eerst wel wat groeien en weerbaarder worden voordat ze het moet opnemen tegen een ernstig bevooroordeelde ouder. Ik zou het dus niet te snel opengooien. Ik zou geloof ik eerst eens een algemeen gesprek beginnen naar aanleiding van een krantenbericht, een personage in een film of een homoseksueel persoon in jullie omgeving. Wat als het jullie kind was? Jij kunt dan laten zien dat je er accepterend instaat. Als het een heel akelig gesprek wordt, later nog maar eens herhalen. Zolang je echt denkt dat je kind gaat worden afgewezen door haar moeder, zou ik het in ieder geval niet openbaren. Van mij mag je best een geheim hebben met je dochter over zoiets. Tot moeder er klaar voor is of dochter vindt dat er maar een keer gesproken moet worden.

Ik vind het eerlijk gezegd wel pijnlijk voor je kind dat roken onder protest wordt aanvaard maar dat (jouw verwachting is dat) een (lesbische) liefdesrelatie tot grote heibel zou leiden. Waar ligt dan je prioriteit als ouder? Maar goed, daar kun jij ook niks aan doen. Het is al fijn dat jij er wel ontspannen mee omgaat: ze is gewoon verliefd! (als het klopt wat jij denkt in ieder geval)

Als je liever hebt dat je kind van 14 rookt (en dat faciliteert) dan dat ze lesbisch is moet je toch eens even bij jezelf te rade gaan hoor, want dan gaat er qua prioriteiten iets helemaal mis. Roken is een keuze (ermee beginnen dan, op een gegeven moment is het een verslaving). Je geaardheid is dat niet. Tijd voor een goed gesprek met je vrouw.
Dat je zelf vroeger een stomme keuze maakt die je nu nog steeds klauwen met geld kost, wil niet zeggen dat je dat dan bij je kinderen goed moet vinden. Echt verbieden kan toch niet, maar sigaretten voor haar kopen - ook al betaalt ze die zelf - is faciliteren. Rookt ze ook thuis?
Beloven dat ze nooit aan alcohol of drugs begint is op die leeftijd een wassen neus. Op haar twaalfde wilde ze vast ook nooit gaan roken. 

Tim1002 schreef op 27-10-2021 om 22:38:

[..]

Kijk , we weten allemaal dat roken niet gezond is maar ik vind het moeilijk om onze dochter iets te verbieden wat we zélf doen . Verder heb ik liever dat ze haar pakjes bij ons koopt (gaat af van haar zakgeld) dan dat ze ze ergens op een duistere manier vind . We weten verder ook allemaal dat iets verbieden aan pubers vaak het omgekeerde effect heeft . We hebben alleszins liever dat ze sigaretten rookt dan dat ze begint te rommelen met drugs of alcohol (en dat heeft ze beloofd om nooit te doen)

Ik geloof niet dat je goed weet wat net zo verslavend als heroïne betekent... Je geeft zelf aan zolang ze niet aan de drugs gaat... GAST ZE ZIT AL AAN DE DRUGS!

Dat zou echt mijn prio zijn ipv een eventuele geaardheid. Ik geef bij mijn kind aan dat het niet uitmaakt waar er nee thuis gekomen wordt, zolang kind maar gelukkig is.

Roken, drank en drugs zijn echter taboe hier en ik breek botten als ik merk dat er gedronken wordt of er drugs worden gebruikt, dat weet kind. Ook is het vrije leven hier dan over, onder mijn dak gelden mij regels, zo simpel is het. En dan kun je aankomen met als ze het thuis niet mag gaat ze het ergens anders doen. Simpel, dan ga je nergens anders meer heen tot je kunt bewijzen dat je te vertrouwen bent.

Laat het aan je kind over hoe die hun liefdesleven vormgeeft. Als je er per se over moet praten, vraag dan aan je kind hoe die het voor zich ziet.

En stop allen met roken.

15, Korte rokjes, topjes, roken en lesbisch...goh joh je hebt het zwaar. 

"Rokers sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan niet rokers. In Nederland gaat het om 20.000 doden per jaar. Dat zijn er meer dan er elk jaar sterven aan drank, drugs, misdaad en verkeer bij elkaar"

https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/roken-en-kanker/gevolgen-van-roken

Daarnaast lees je hier nog een hele waslijst aan gevolgen.  Niet enkel kanker, maar longaandoeningen, onvruchtbaarheid, huidveroudering, etc 
En dan kost het ook nog eens zo'n 3000 per jaar per persoon. 

Je 14 jarige laten roken, omdat je het zelf doet is natuurlijk niet heel goed doordacht. Beter motiveer je haar om het te laten door bijvoorbeeld samen met haar te stoppen. Als jullie allemaal een jaar niet roken en dat geld opzij zetten heb je haar studie bij elkaar gespaard! 

Op 14 jarige leeftijd zijn veel meisjes intiemer in goede vriendschappen dan jongens.
Ze knuffelen, kruipen tegen elkaar aan wanneer ze een film kijken, lopen hand in hand, etc. Het hoeft niet direct verliefdheid te zijn, maar als het wel zo is is het fijn als ze in ieder geval één ouder heeft die onvoorwaardelijk voor haar kiest. Mocht het dus mis gaan tussen dochter en moeder probeer dan niet de subtiele bemiddelaar te zijn, maar laat dochter heel duidelijk weten dat je haar kant kiest. Het is voor dochter heel fijn om te weten dat er iemand pal achter haar staat.

Tim1002 schreef op 27-10-2021 om 22:38:

[..]

We weten verder ook allemaal dat iets verbieden aan pubers vaak het omgekeerde effect heeft .

Nee hoor, dat is niet waar. Verbieden helpt wel degelijk.

Ik vind het persoonlijk echt schokkend om te lezen dat je je dochter laat roken en dit faciliteert. Echt bizar. Op zo een moment zou ik verwachten dat jullie als ouders beseffen dat jullie nu met zijn allen heel slecht bezig zijn. Stop met zijn drieën, en zoals hierboven al is gezegd, dan heb je haar studie waarschijnlijk gewoon bij elkaar na een jaar. Of ga er lekker op vakantie van. Volgens mij kun je echt beter een keer aan de alcohol of aan de drugs dan dagelijks roken op je 14e. Eigenlijk verkoop je gewoon sigaretten aan een minderjarige en ben je hartstikke strafbaar. 

Over dat 'te' close met een vriendin, dat is wel het laatste waar jullie je zorgen over zouden moeten maken.

Ik zou nog even niks aan je vrouw zeggen hierover. Jij hebt vermoedens dat het meer is dan een vriendschap, maar zeker weten doe je het niet. Dus kijk het aan en praat met je dochter als je het zeker wilt weten. Maar laat je vrouw er voorlopig buiten. Als je dochter er aan toe is, kan ze het misschien samen met jou vertellen. Maar dat kan nog jaren duren.
Dat roken: ik snap je punt zeker wel als je zegt dat jullie ook roken en het haar dan moeilijk kunnen verbieden. Maar toch zou ik het gesprek hierover met haar aangaan. Hoe slecht en hoe vies het eigenlijk echt is. Kun je niet samen met haar stoppen?

Deze relatie valt pa op en ma niet....ja ja

c796a80289a711548f5b35f476dd876b.png?compress=1&resize=400x300

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.