Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

terug in nederland


Yoja schreef op 02-07-2023 om 17:36:

[..]

 Daarnaast een nieuwe fiets voor 900 euro, maar dat kan ook tweedehands of de fiets die ze al hebben.

Ja, dat bedoel ik: wat heb je aan een gemiddeld bedrag als zo'n fiets van 900 dat optrekt ten opzichte van iemand die al een fiets heeft? 
je kunt beter een lijstje maken en per ding erbij zetten hoeveel je eraan wil uitgeven. Een fiets kan van 0 tot misschien wel 1500.

Overigens is de vrijwillige ouderbijdrage hier 75 per leerling. Dan nog een excursie, bovenop de schoolspullen. Dus sowieso 100-150 euro bovenop het bedrag waar jezelf nog een beetje invloed op hebt. (Voor 5 vwo is de excursie natuurlijk wel een stuk duurder )

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 17:00:. Als die extra uitjes etc dan blijkbaar toch al in het schoolpakket zitten, waarvoor zijn dan die bijdragen?

Scholen doen altijd voorkomen alsof er geen activiteiten kunnen plaatsvinden als er geen bijdrage wordt betaald.

Van origine waren de extraatjes dan ook alleen voor de leerlingen die betaalden. Excursie, extra lessen, alles wat niet onder de standaard lessen viel of voor de leuk was, moest extra betaald worden.

Daar zaten lang geleden ook verplichte onderdelen bij. Dat kon natuurlijk niet: verplichte excursies waar apart voor betaald moest worden. Dan moest school een gratis alternatief geven, dat kwam meestal neer op een werkstuk maken op school.

Gaandeweg kwam er ook discussie over andere activiteiten zoals excursie en extra lessen. En in het kader van tweedeling bestrijden en gelijkheid op school is het beleid explicieter gemaakt, het moet allemaal zonder extra kosten kunnen.

Maar je kunt er natuurlijk op wachten dat er dan minder extraatjes komen. Want het moet wel betaald worden en scholen hebben geen onbeperkte budgetten.

En ouders die wél betalen, gaan vroeg of laat protesteren dat zij ook de kosten meebetalen voor niet-betalers. Voor een enkele arme sloeber willen sommigen nog wel solidair zijn, maar als driekwart niet meer betaalt omdat het niet verplicht is, wil de andere 25% niet de kosten van de rest ophoesten.

Dus extraatjes gaan minder worden. Dat is niet per se een slecht ding. Van sommige dingen kun je je afvragen of het nou werkelijk nodig is of meer een prestigedingetje voor in de schoolfolders.

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 19:14

Valeria schreef op 02-07-2023 om 17:34:

[..]

Dat verschilt toch vooral per gezin? Als je de benodigde dingen voor jezelf optelt, heb je een idee.

Aan een gemiddeld bedrag heb je volgens mij weinig. Niet iedereen koopt dezelfde dingen en ook nog eens niet van dezelfde waarde.

Nee, denk niet dat je snapt wat ik bedoel. 

Heb het puur over schoolkosten. Niet over een fiets of benodigdheden zoals pennen, schriften of een fiets. Dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. 

Ik kreeg afgelopen week een tikkie van vader van 215 euro voor boekengeld, kamp, fastlane Engels, kluisje en ouderbijdrage. Dus dat betekend dat die kosten dus al bijna 450 euro zijn. Bovenop de kosten die je al hebt voor de gebruiksartikelen. 

Ik weet niet of die fastlane een vrijwille bijdrage is, aangezien het om extra uren les gaat en een week Engeland. Dat staat los van de normale lessen. Als je je er niet voor aanmeld dan is het niet dat je dan alsnog mee kan. Je volgt dan dus ook niet die extra uren les. Dat is iets waar je als ouder en leerling zelf voor kunt kiezen. In dit geval heb ik die keuze voor zoon gemaakt.

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 19:22

Ginevra schreef op 02-07-2023 om 18:44:

[..]

Van origine waren de extraatjes dan ook alleen voor de leerlingen die betaalden. Excursie, extra lessen, alles wat niet onder de standaard lessen viel of voor de leuk was, moest extra betaald worden.

Daar zaten lang geleden ook verplichte onderdelen bij. Dat kon natuurlijk niet: verplichte excursies waar apart voor betaald moest worden. Dan moest school een gratis alternatief geven, dat kwam meestal neer op een werkstuk maken op school.

Gaandeweg kwam er ook discussie over andere activiteiten zoals excursie en extra lessen. En in het kader van tweedeling bestrijden en gelijkheid op school is het beleid explicieter gemaakt, het moet allemaal zonder extra kosten kunnen.

Maar je kunt er natuurlijk op wachten dat er dan minder extraatjes komen. Want het moet wel betaald worden en scholen hebben geen onbeperkte budgetten.

En ouders die wél betalen, gaan vroeg of laat protesteren dat zij ook de kosten meebetalen voor niet-betalers. Voor een enkele arme sloeber willen sommigen nog wel solidair zijn, maar als driekwart niet meer betaalt omdat het niet verplicht is, wil de andere 25% niet de kosten van de rest ophoesten.

Dus extraatjes gaan minder worden. Dat is niet per se een slecht ding. Van sommige dingen kun je je afvragen of het nou werkelijk nodig is of meer een prestigedingetje voor in de schoolfolders.

Ik ben persoonlijk van mening dat een ouderbijdrage verplicht mag zijn, maar dan moet dat geld ook echt aantoonbaar aan de leerling besteed worden.

Een vastgesteld bedrag van bijvoorbeeld 100-150 euro per jaar lijkt mij best redelijk. En dan school verder ook echt gratis maken. 

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 19:14:

[..]

Ik weet niet of die fastlane een vrijwille bijdrage is, aangezien het om extra uren les gaat en een week Engeland. Dat staat los van de normale lessen. Als je je er niet voor aanmeld dan is het niet dat je dan alsnog mee kan. Je volgt dan dus ook niet die extra uren les. Dat is iets waar je als ouder en leerling zelf voor kunt kiezen. In dit geval heb ik die keuze voor zoon gemaakt.

Als school het aanbiedt moet het dus een vrijwillige bijdrage zijn. Anders mag het niet. (maar scholen zullen het niet zo brengen).

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 17:00:

[..]

Verplicht of niet, het was een keuze die we konden maken.

We moesten voor het schoolkamp van de oudste afgelopen week ook betalen.

Ik vind het soms heel lastig. Blijft een rare constructie.. school is gratis, maar er is een vrijwillige ouderbijdrage. Als die extra uitjes etc dan blijkbaar toch al in het schoolpakket zitten, waarvoor zijn dan die bijdragen?

Scholen doen altijd voorkomen alsof er geen activiteiten kunnen plaatsvinden als er geen bijdrage wordt betaald.

Hoe kun je dan als ouder weten welke kosten legitiem zijn en welke niet? Is er ergens inzichtelijk welke kosten voor de school zelf zijn.

Je kind moet altijd mee mogen, ook als je de vrijwillige bijdrage niet betaalt.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/vrijwillige-ouderbijdrage

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 19:14:

[..]


Ik kreeg afgelopen week een tikkie van vader van 215 euro voor boekengeld, kamp, fastlane Engels, kluisje en ouderbijdrage. Dus dat betekend dat die kosten dus al bijna 450 euro zijn. Bovenop de kosten die je al hebt voor de gebruiksartikelen.


Krijg jij de brief niet van school waarin dit soort kosten staan gespecificeerd?  

Boekengeld kan bijvoorbeeld de bosatlas zijn, maar dat is een vrijwillige uitgave want die ligt ook op school. Mijn jongste is 6 jaar Aardrijkskunde prima doorgekomen zonder bosatlas. 

Lijkt me goed om samen te kijken wat echt nodig is. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2023 om 19:53:

[..]

Je kind moet altijd mee mogen, ook als je de vrijwillige bijdrage niet betaalt.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/vrijwillige-ouderbijdrage


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-vrijwillige-ouderbijdrage-op-de-basisschool-en-middelbare-school-verplicht

Het staat hier nog iets explicieter met voorbeelden en al. Extra lessen in een vreemde taal, reisjes, sportdagen: kinderen mogen met alles meedoen, en in de schoolgids moet staan dat de bijdrage vrijwillig is, waar het aan uitgegeven wordt, en dat iedereen met alles mee mag doen.

Je kunt dus op je vingers natellen dat als dat besef eenmaal goed ingedaald is bij iedereen, dat er dan een stuk minder ouderbijdrage geincasseerd gaat worden. En dat het extra aanbod dan versoberd zal worden. (ik keek even in de schoolgids van mijn vroegere school. Daar staat in dat een activiteit niet doorgaat als minder dan 80% van de ouders betaalt).

Wij kregen eerst van school een peiling hoeveel ouders de bijdrage voor een excursie zouden gaan betalen. Als dan 95% of zo aangaf te betalen, dan ging het door. Je moest als je had toegezegd ook verplicht betalen. Als je niet kon of wilde betalen, moest je contact opnemen met school. (Wat er dan gebeurde, weet ik niet.)
Alle gelegenheden zijn uiteindelijk doorgegaan.

ananas7832 schreef op 02-07-2023 om 13:41:

[..]

Ga ik aan haar voorstellen!

Dochter vind het nog spannend, 9 jaar niet in Nederland geweest, en in tegenstelling tot ons is ze een beetje 'uit' de nederlandse taal als jullie snappen wat ik bedoel.

Heeft de school niet online hun schoolgids staan? Daar zit ook vaak wel een lijstje in. 

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 20:24

Ginevra schreef op 02-07-2023 om 20:10:

[..]


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-vrijwillige-ouderbijdrage-op-de-basisschool-en-middelbare-school-verplicht

Het staat hier nog iets explicieter met voorbeelden en al. Extra lessen in een vreemde taal, reisjes, sportdagen: kinderen mogen met alles meedoen, en in de schoolgids moet staan dat de bijdrage vrijwillig is, waar het aan uitgegeven wordt, en dat iedereen met alles mee mag doen.

Je kunt dus op je vingers natellen dat als dat besef eenmaal goed ingedaald is bij iedereen, dat er dan een stuk minder ouderbijdrage geincasseerd gaat worden. En dat het extra aanbod dan versoberd zal worden.

Ja ik vind het een beetje dubbel en lastig. Het zijn geen extra lessen voor iedereen zeg maar. Meer een soort aparte klas. Dus ik kan me voorstellen dat dat misschien een uitzondering is. De keuze ligt dus bij de ouder en leerlingen zelf of zij 2 uur extra les willen volgen buiten de reguliere lessen. 

Nu vind ik die kosten verder geen probleem hoor, dat is een eigen keus die dan bovenop de reguliere kosten komt. Het is dan ook geen vrijwillige bijdrage en wordt zo ook niet genoemd. Maar ik kan er best naast zitten hoor. 

@sas.

Nee, die brief gaat naar zijn vader. Aangezien hij op dat adres ingeschreven staat.

Heb zoon al gevraagd deze komende keer mee te nemen.

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 17:00:

[..]

Verplicht of niet, het was een keuze die we konden maken.

We moesten voor het schoolkamp van de oudste afgelopen week ook betalen.

Ik vind het soms heel lastig. Blijft een rare constructie.. school is gratis, maar er is een vrijwillige ouderbijdrage. Als die extra uitjes etc dan blijkbaar toch al in het schoolpakket zitten, waarvoor zijn dan die bijdragen?

Scholen doen altijd voorkomen alsof er geen activiteiten kunnen plaatsvinden als er geen bijdrage wordt betaald.

Hoe kun je dan als ouder weten welke kosten legitiem zijn en welke niet? Is er ergens inzichtelijk welke kosten voor de school zelf zijn.

De vrijwillige bijdrage is niet verplicht maar als school is het wel fijn als zoveel mogelijk ouders die wel betalen want dan kunnen we idd de uitstapjes ed blijven organiseren. Als de pot leeg is, is ie leeg. 

Wij gaan in elk leerjaar 3 dagen op kamp. Als geen enkele ouder betaalt is die pot over vier jaar leeg. 

Als je dochter wiskunde heeft, moet ze waarschijnlijk een grafische rekenmachine hebben.

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 19:14:

[..]

Nee, denk niet dat je snapt wat ik bedoel.

Heb het puur over schoolkosten. Niet over een fiets of benodigdheden zoals pennen, schriften of een fiets. Dat kun je zo duur maken als je zelf wilt.

Ik kreeg afgelopen week een tikkie van vader van 215 euro voor boekengeld, kamp, fastlane Engels, kluisje en ouderbijdrage. Dus dat betekend dat die kosten dus al bijna 450 euro zijn. Bovenop de kosten die je al hebt voor de gebruiksartikelen.

Ik weet niet of die fastlane een vrijwille bijdrage is, aangezien het om extra uren les gaat en een week Engeland. Dat staat los van de normale lessen. Als je je er niet voor aanmeld dan is het niet dat je dan alsnog mee kan. Je volgt dan dus ook niet die extra uren les. Dat is iets waar je als ouder en leerling zelf voor kunt kiezen. In dit geval heb ik die keuze voor zoon gemaakt.

Staan de kosten ( en de vrijwiligheid/ verplichting ervan) niet vermeld in de schoolgids op de website van die school?

Daglichtlamp schreef op 02-07-2023 om 15:47:

[..]

Scholen doen graag alsof zo'n bijdrage voor technasium en extra engels verplicht is, maar tegenwoordig mag dat niet meer. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-vrijwillige-ouderbijdrage-op-de-basisschool-en-middelbare-school-verplicht

Praktisch is het wel zo dat dit soort extra programma's wellicht gaan verdwijnen als de meerderheid niet meer betaald.

op de website die jij linkt staat ook:



Ouderbijdrage voor schoolreisje of sportdag

Een basisschool of middelbare school in het regulier of speciaal onderwijs kan extra activiteiten buiten de gewone lessen om organiseren. Hiervoor mag de school een bijdrage van de ouders vragen.

Voorbeelden van extra activiteiten voor leerlingen zijn:

  • een schoolreis;
  • een kerstetentje;
  • een bezoek aan een museum;
  • een sportdag;
  • hulp bij huiswerk of oefenen bij examens;
  • lessen in een extra vreemde taal zoals Spaans;
  • programma’s voor tweetalig onderwijs;
  • extra lessen dans, cultuur, muziek, sport, taal of techniek.



Dus voor zoiets als extra lessen voor Technasium mag een school wel geld vragen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.