Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

terug in nederland


TineWinkel schreef op 02-07-2023 om 20:39:

[..]


Dus voor zoiets als extra lessen voor Technasium mag een school wel geld vragen.

Ja maar als je niet betaalt mag je toch meedoen, dat staat er een paar regels onder. 

TineWinkel schreef op 02-07-2023 om 20:39:

[..]

Dus voor zoiets als extra lessen voor Technasium mag een school wel geld vragen.

Het sleutelwoord is vragen. Het mag niet meer verplicht gesteld worden. Kinderen waarvoor niet betaald worden mogen ook niet meer uitgesloten worden of afgescheept met een goedkoop alternatief.

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 21:36

Ginevra schreef op 02-07-2023 om 21:31:

[..]

Ja maar als je niet betaalt mag je toch meedoen, dat staat er een paar regels onder.

Nee, in ons geval mag je kind dus niet mee doen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-07-2023 om 21:44

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 21:36:

[..]

Nee, in ons geval mag je kind dus niet mee doen.

En daar zit de school dus fout. Zie de eerdere link:

"Alle leerlingen moeten kunnen meedoen

Bij alle extra activiteiten die een school organiseert moeten alle leerlingen kunnen meedoen. Ook als hun ouders geen vrijwillige ouderbijdrage betalen. Scholen mogen een leerling geen vervangende activiteit aanbieden."

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 21:52

Coreopsis schreef op 02-07-2023 om 21:44:

[..]

En dzit de school dus fout. Zie de eerdere link:

"Alle leerlingen moeten kunnen meedoen

Bij alle extra activiteiten die een school organiseert moeten alle leerlingen kunnen meedoen. Ook als hun ouders geen vrijwillige ouderbijdrage betalen. Scholen mogen een leerling geen vervangende activiteit aanbieden."

Het is geen activiteit.. en valt buiten de vrijwillige ouderbijdrage. 

Het is een extra cursus die de school aanbiedt buiten de reguliere lessen om. Zie het als een typecursus. Daar mag je ook alleen aan meedoen als je je ervoor opgeeft en ervoor betaald. 

Het is dus geen schooluitje, kamp, efteling oid. Het is een extra cursus bovenop de reguliere lessen. Je schrijft je in en doet mee en betaalt of je doet niet mee. 

 Als school het aanbiedt gelden de regels.

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 23:56

Daglichtlamp schreef op 02-07-2023 om 22:19:

Als school het aanbiedt gelden de regels.

Heb even zitten zoeken bij andere scholen. Denk dat het voor FLE toch anders ligt. Alle scholen vragen 250-300 euro. Er wordt in een aantal gevallen ook gemeld dat de kosten voor het externe examen voor rekening van de ouders is. Je moet het camebrigde certificaat dus zelf betalen.

Ik kan het helaas niet kopiëren, want zijn pdf bestanden. 

https://www.hetbouwens.nl/wp-content/uploads/2018/10/Folder-FLE-2019-website.pdf

Laatstenpagina bij deze school.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.het4egymnasium.nl/fileadmin/het4e-gymnasium/documenten/PDF-1819/Regeling_ouderbijdrage_nieuwe_leerlingen__2018-2019_def.pdf&ved=2ahUKEwirkZONgvH_AhWTs6QKHfQmCAIQFnoECB8QAQ&usg=AOvVaw2lS5jWXjAO-x68yZraRxwF

Als al die scholen deze cursus op dezelfde manier aanbieden, dan mag ik er hopelijk wel van uit gaan dat dit rechtsgeldig is.

het zal wel in het feit zitten dat er een examen bij zit. je kan de lessen ook volgen zonder examen. Echter dat examen is een extern iets en zal betaald moeten worden. Dat valt dan buiten school denk ik

Never mind, ik zit al laat in de discussie

TineWinkel schreef op 02-07-2023 om 20:39:

[..]

op de website die jij linkt staat ook:



Ouderbijdrage voor schoolreisje of sportdag

Een basisschool of middelbare school in het regulier of speciaal onderwijs kan extra activiteiten buiten de gewone lessen om organiseren. Hiervoor mag de school een bijdrage van de ouders vragen.

Voorbeelden van extra activiteiten voor leerlingen zijn:

  • een schoolreis;
  • een kerstetentje;
  • een bezoek aan een museum;
  • een sportdag;
  • hulp bij huiswerk of oefenen bij examens;
  • lessen in een extra vreemde taal zoals Spaans;
  • programma’s voor tweetalig onderwijs;
  • extra lessen dans, cultuur, muziek, sport, taal of techniek.



Dus voor zoiets als extra lessen voor Technasium mag een school wel geld vragen.

TineWinkel schreef op 02-07-2023 om 20:39:

[..]

op de website die jij linkt staat ook:



Ouderbijdrage voor schoolreisje of sportdag

Een basisschool of middelbare school in het regulier of speciaal onderwijs kan extra activiteiten buiten de gewone lessen om organiseren. Hiervoor mag de school een bijdrage van de ouders vragen.

Voorbeelden van extra activiteiten voor leerlingen zijn:

  • een schoolreis;
  • een kerstetentje;
  • een bezoek aan een museum;
  • een sportdag;
  • hulp bij huiswerk of oefenen bij examens;
  • lessen in een extra vreemde taal zoals Spaans;
  • programma’s voor tweetalig onderwijs;
  • extra lessen dans, cultuur, muziek, sport, taal of techniek.



Dus voor zoiets als extra lessen voor Technasium mag een school wel geld vragen.

School mag wel geld vragen, maar als je niet betaalt mag je niet geweigerd worden: 

Alle leerlingen moeten kunnen meedoen

Bij alle extra activiteiten die een school organiseert moeten alle leerlingen kunnen meedoen. Ook als hun ouders geen vrijwillige ouderbijdrage betalen. Scholen mogen een leerling geen vervangende activiteit aanbieden.


Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 16:50:

[..]

Bedoel wat de kosten ongeveer zijn, niet wat er nodig is. Want wat er nodig is, is wel duidelijk.

Kosten zullen per school en niveau vast verschillen, maar er zal waarschijnlijk wel een gemiddeld bedrag zijn wat het eerste jaar ongeveer kost.

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 16:50:

[..]

Bedoel wat de kosten ongeveer zijn, niet wat er nodig is. Want wat er nodig is, is wel duidelijk.

Kosten zullen per school en niveau vast verschillen, maar er zal waarschijnlijk wel een gemiddeld bedrag zijn wat het eerste jaar ongeveer kost.

Dat is dus ook verschillend de ene betaald 20 euro voor een schooltas de ander 120 euro. Hetzelfde geldt voor pennen en etui dat kun je zo duur maken als je wilt.

To, even praktisch. 
Ik gebruikte zelf altijd collegeblokken, waar ik alle vakken in deed. Dus ik had er eentje met lijntjes en een met ruitjes (moet meestal 1 cm x 1 cm zijn). Als een hoofdstuk klaar was, konden ze in een aparte map... niet dat ik dát ooit deed. Schriften vergat ik namelijk toch altijd mee te nemen. Maar wil je wel schriften, gewoon 5 met ruitjes en 5 met lijntjes om mee te beginnen.
Globaal is het voor exacte vakken ruitjes en voor talen/geschiedenis ed lijntjes.
Voor boeken met een harde kaft zou ik elastische kaften doen, als je wel papier gebruikt, gewoon met een zwarte marker erop zetten welk vak het is.
Ik mis de geodriehoek in jouw lijstje.

Verder is het lijstje echt voldoende, je kunt na het starten of gedurende het jaar altijd extra halen.

Zusterclivia schreef op 03-07-2023 om 14:16:

To, even praktisch.
Ik gebruikte zelf altijd collegeblokken, waar ik alle vakken in deed. Dus ik had er eentje met lijntjes en een met ruitjes (moet meestal 1 cm x 1 cm zijn). Als een hoofdstuk klaar was, konden ze in een aparte map... niet dat ik dát ooit deed. Schriften vergat ik namelijk toch altijd mee te nemen. Maar wil je wel schriften, gewoon 5 met ruitjes en 5 met lijntjes om mee te beginnen.
Globaal is het voor exacte vakken ruitjes en voor talen/geschiedenis ed lijntjes.
Voor boeken met een harde kaft zou ik elastische kaften doen, als je wel papier gebruikt, gewoon met een zwarte marker erop zetten welk vak het is.
Ik mis de geodriehoek in jouw lijstje.

Verder is het lijstje echt voldoende, je kunt na het starten of gedurende het jaar altijd extra halen.

hier mee eens. En het feit dat ze met boeken werkt, betekent niet dat ze geen computer/laptop nodig heeft. Voor verslagen etc .

ananas7832

ananas7832

06-07-2023 om 15:43 Topicstarter

Lotte78 schreef op 03-07-2023 om 17:07:

[..]

hier mee eens. En het feit dat ze met boeken werkt, betekent niet dat ze geen computer/laptop nodig heeft. Voor verslagen etc .

Ze heeft nog een goed functionerende, redelijk nieuw macbook. Air 13'' dacht ik, maar ik moet dat nog even nachecken.

ananas7832 schreef op 06-07-2023 om 15:43:

[..]

Ze heeft nog een goed functionerende, redelijk nieuw macbook. Air 13'' dacht ik, maar ik moet dat nog even nachecken.

Voor verslagen maken en zo heb je echt geen fancy computer nodig. Tenzij ze allerlei vakken gaat doen waar ze bijvoorbeeld zware programma's gaat draaien, maar ik kan zo niets bedenken dat je op de middelbare school nodig hebt. En ook hier geldt, ze heeft er eentje, kijk het even aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.