Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

terug in nederland

Beste allemaal,

Toen mijn oudste dochter 7 was, zijn we als gezin naar Curaçao verhuisd. Hier is 2 jaar geleden ook haar broertje geboren. Ze is nu 16, en we zijn sinds 1,5 maand terug in Nederland. Met haar nieuwe school waar ze al een paar weken meedraait, is besloten dat ze in 5VWO gaat beginnen na de zomervakantie.

Op de internationale school waar ze les kreeg ging alles digitaal, maar voor deze school hoeft ze geen laptop aan te schaffen. Maar wat is dan handig om aan te schaffen, met de teamleider krijgen we hierover namelijk lastig contact en ze heeft nog geen mentor.

Ik zat te denken aan de volgende basics, na het rondkijken op de hemasite (winkel met groot filiaal bij ons in het dorp, hebben van alles ook veel schoolspullen hebben we ontdekt, geen idee of dit filialen door heel nederland heeft):
- stapel a4schriften (hoeveel?hoeveel lijntjes?hoeveel ruitjes?)
- paar collegeblokken (groot schrift met tabbladen, om voor verschillende vakken samenvattingen in te maken)
- kaftpapier
- labels
- agenda
- pennen en potloden
- gum, puntenslijper
- highlighter
- etui

Mis ik nog dingen? Hoeveel schriften kaftpapier pennen collegeblokken etc.?


Kun je het niet op school vragen? Hier gebruiken ze geen agenda bijvoorbeeld. 

Naast het advies van Prachtwacht - ik zou voor elk vak een schrift nemen. Niet voor elk vak hoeft A4. En als ze dan in de loop van het jaar meer schriften nodig heeft, koop je dan gewoon bij.
M.b.t. kaftpapier - daar is natuurlijk niets over te zeggen als je niets weet over de boeken. Zijn het werkboeken waar de leerlingen in schrijven, dan hoeven ze meestal niet gekaft te worden. Voor boeken met harde kaften gebruikten mijn kinderen van die elastische kaften. Veel makkelijker en sneller, jaren te gebruiken.
Labels - geen idee wat je daarmee bedoelt, hier nooit gebruikt volgens mij.

Een rekenmachine - maar daar zijn eisen aan verbonden. 

Je hebt nog twee maanden. Ik zou nu hooguit wat leuke schriften en misschien een agenda kopen, die zijn het snelst weg. Verder zou ik afwachten. Tegen het eind van de vakantie of in de eerste schoolweek, krijg je meestal een bericht met benodigdheden. 

Agenda's hebben mijn kinderen de laatste jaren trouwens niet meer gebruikt. Hun scholen zetten al het huiswerk online.

zoiezo een agenda als die niet digitaal is, een collegeblok, wat potloden ed, rekenmachine, passer, liniaal en geodriehoek, mss een paar schriften en insteekmapjes, volgens mij heeft ze dan genoeg om mee te starten.

heeft ze hier al kennis met klasgenoten.
Laat het haar aan hun vragen en dan lekker zelf beslissen.
Van school krijgen ze wel een lijstje.  Daar is een deel niet van nodig, dat weten de klasgenoten wel.
Voor de rekenmachine kijg je precies te horen welke nodig is die moet je niet zonder instructie kopen. Anders heb je de kans dat hij niet op het examen toegestaan is.

Het belangrijkste is vaak dat je meestal (ook al zijn ze gratis) wel zèlf boeken moet bestellen bij de leverancier van school. Dus zorg dat je weet hoe het zit met de schoolboeken. Niet op tijd besteld is niet op tijd binnen en dat is bij de start van het schooljaar heel vervelend.

Al het andere kun je na de vakantie ook nog wel inslaan.

Schoolboeken worden tegenwoordig door de school verstrekt, dus die hoef je niet te bestellen. Weet je al wie haar mentor wordt? Ik zou vooral even vragen welke rekenmachine ze nodig heeft, dat is vaak een grafische in de bovenbouw. Ik zou één a4 formaat schrift per vak nemen, gelijnd en één met ruitjes voor wiskunde. Als ze nu al meedraait, kan ze het toch ook aan klasgenoten vragen? Misschien wil er wel iemand met haar gaan winkelen. Kaftpapier, etui met inhoud (pen, potlood, geo driehoek, gum) is handig. Maar als ze iets mist, heeft ze het ook zo weer gekocht bij de hema, de action of bruna bijvoorbeeld. 

Bellebelle schreef op 02-07-2023 om 13:32:

Schoolboeken worden tegenwoordig door de school verstrekt, dus die hoef je niet te bestellen. Weet je al wie haar mentor wordt? Ik zou vooral even vragen welke rekenmachine ze nodig heeft, dat is vaak een grafische in de bovenbouw. Ik zou één a4 formaat schrift per vak nemen, gelijnd en één met ruitjes voor wiskunde. Als ze nu al meedraait, kan ze het toch ook aan klasgenoten vragen? Misschien wil er wel iemand met haar gaan winkelen. Kaftpapier, etui met inhoud (pen, potlood, geo driehoek, gum) is handig. Maar als ze iets mist, heeft ze het ook zo weer gekocht bij de hema, de action of bruna bijvoorbeeld.

Ik ken niet anders dan dat ook al betaald school de boeken, je ze wel zelf moet bestellen. Zeker in de bovenbouw, waar iedereen een ander pakket heeft, dus ook verschillende boekensets. Scholen besteden dit vrijwel altijd uit, dus moeten boeken wel besteld worden.

Ik ken juist weer niet anders dan dat de boeken door de school verstrekt worden, dus dat verschilt kennelijk per school. TO, vraag het even na op de school waar ze heengaat. 

Bellebelle schreef op 02-07-2023 om 13:32:

Schoolboeken worden tegenwoordig door de school verstrekt, dus die hoef je niet te bestellen. Weet je al wie haar mentor wordt? Ik zou vooral even vragen welke rekenmachine ze nodig heeft, dat is vaak een grafische in de bovenbouw. Ik zou één a4 formaat schrift per vak nemen, gelijnd en één met ruitjes voor wiskunde. Als ze nu al meedraait, kan ze het toch ook aan klasgenoten vragen? Misschien wil er wel iemand met haar gaan winkelen. Kaftpapier, etui met inhoud (pen, potlood, geo driehoek, gum) is handig. Maar als ze iets mist, heeft ze het ook zo weer gekocht bij de hema, de action of bruna bijvoorbeeld.

Dat klopt niet, op school van zoon moet je ze wel zelf bestellen. Zie ook het bericht hierboven.

Dat is echt afhankelijk hoe de school het geregeld heeft.

ananas7832

ananas7832

02-07-2023 om 13:41 Topicstarter

Ysenda schreef op 02-07-2023 om 13:21:

heeft ze hier al kennis met klasgenoten.
Laat het haar aan hun vragen en dan lekker zelf beslissen.
Van school krijgen ze wel een lijstje. Daar is een deel niet van nodig, dat weten de klasgenoten wel.
Voor de rekenmachine kijg je precies te horen welke nodig is die moet je niet zonder instructie kopen. Anders heb je de kans dat hij niet op het examen toegestaan is.

Ga ik aan haar voorstellen!

Dochter vind het nog spannend, 9 jaar niet in Nederland geweest, en in tegenstelling tot ons is ze een beetje 'uit' de nederlandse taal als jullie snappen wat ik bedoel.

ananas7832

ananas7832

02-07-2023 om 13:43 Topicstarter

Bellebelle schreef op 02-07-2023 om 13:35:

Ik ken juist weer niet anders dan dat de boeken door de school verstrekt worden, dus dat verschilt kennelijk per school. TO, vraag het even na op de school waar ze heengaat.

Ze heeft een dubbelpakket gekozen (e&m-n&g), maar op de eerste schooldag moet ze de boeken daar ophalen en er hoeft niks besteld te worden hebben we al gehoord.

Ik zou haar in ieder geval aanraden in de vakantie wat Nederlands te gaan lezen. Dat helpt haar hopelijk bij het vak Nederlands. Er zijn tegenwoordig veel young adult boeken, dat leest makkelijk. Of steek je licht eens op bij de bibliotheek. Voor kinderen jonger dan 18 is het lidmaatschap gratis.

Hier moeten de kinderen voor half juli de schoolboeken bestellen bij Iddink. Ze worden dan in augustus ergens geleverd.
Hier gebruiken ze schriften op A4-formaat van de Hema. Als je 6 lijntjes en 6 ruitjes hebt, kom je de eerste periode wel door (ze zijn per 3 verpakt). Je hebt ze zo bijgehaald als je weet welke soort bij welk vak nodig is. Collegeblokken en kladblokken gebruiken ze volgens mij niet, pakken losse blaadjes misschien wel. Multomappen en snelhechters ook. Meestal wordt dat de eerste les wel aangegeven. Vooral de gewenste map met 4 gaatjes was wat lastig te vinden, maar de rest heb je zo gevonden.
Wat er aan potloden, stiften en zo nodig is staat volgens mij ook op de boekenlijst.
Bij mij willen ze ieder vak in een andere kleur kaften, maar dan weer geen roze, dus we hebben een heleboel kaftrollen van de Hema. Ze gebruiken ze alleen ook als light saber of zo, dus een normaal kind kan waarschijnlijk met minder rollen en kleuren af. 
De jongste gebruikt ook veel correctielint.
Agenda's gebruiken ze niet. 

Ik zou wat spullen kopen om de eerste dagen door te komen. Dan kan ze toch meedoen met de eerste lessen. Vaak merk je dan ook per vak wat je nodig hebt.
Zie de tips hierboven. En de rest dan in de eerste week kopen zodra je meer weet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.