Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

terug in nederland


Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 15:04

Wat zijn gemiddeld zo ongeveer de kosten voor een eerstejaars VWO scholier?
Buiten zaken die je zelf aanschaft zoals schriften, rekenmachine etc. 

Mijn zoon gaat naar het technasium en heb hem ingeschreven voor fastlane Engels. Kost wel 250 euro extra, maar denk dat dat het wel waard is. Dus dat is een extra uitgave waar je zelf invloed op hebt.
Inmiddels zitten we p.p. Al op zo'n 300 euro aan kosten. En dan wordt er waarschijnlijk ook nog een laptop aangeschaft..
Bij mijn zoon moet er ook betaald worden voor boeken.

Ik vind dat best een berg geld wat een ouder even moet ophoesten. 

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 15:04:

Wat zijn gemiddeld zo ongeveer de kosten voor een eerstejaars VWO scholier?
Buiten zaken die je zelf aanschaft zoals schriften, rekenmachine etc.

- goede rugzak
-  eventueel nieuwe grote fiets (of monkey mee nog op kleine fiets, zoals bij die van mij  de grote fiets kwam iets later)
- nieuwe telefoon met meer opslagruimte voor alle nodige apps van school
- borg voor kluisje
- gymkleding van school plus binnen- en buitensportschoenen
- nieuw bureau en fatsoenlijke stoel, want op de lagere school geen huiswerk

Boeken zijn in principe gratis voor de leerling, dus dat vind ik een vreemd verhaal.

Bellebelle schreef op 02-07-2023 om 15:24:

Boeken zijn in principe gratis voor de leerling, dus dat vind ik een vreemd verhaal.

Wie betaalt heeft weinig te maken met hoe school het organiseert. Als school het uitbesteedt heeft aan Iddink of van Dijk besteld de leerling vaak zelf. Maar goed topicstarter heeft al aangeven dat bij hun school het zelf regelt, en dat ze de boeken op school krijgt.

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 15:04:

Wat zijn gemiddeld zo ongeveer de kosten voor een eerstejaars VWO scholier?
Buiten zaken die je zelf aanschaft zoals schriften, rekenmachine etc.

Mijn zoon gaat naar het technasium en heb hem ingeschreven voor fastlane Engels. Kost wel 250 euro extra, maar denk dat dat het wel waard is. Dus dat is een extra uitgave waar je zelf invloed op hebt.
Inmiddels zitten we p.p. Al op zo'n 300 euro aan kosten. En dan wordt er waarschijnlijk ook nog een laptop aangeschaft..
Bij mijn zoon moet er ook betaald worden voor boeken.

Ik vind dat best een berg geld wat een ouder even moet ophoesten.

Scholen doen graag alsof zo'n bijdrage voor technasium en extra engels verplicht is, maar tegenwoordig mag dat niet meer. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-vrijwillige-ouderbijdrage-op-de-basisschool-en-middelbare-school-verplicht

Praktisch is het wel zo dat dit soort extra programma's wellicht gaan verdwijnen als de meerderheid niet meer betaald.

Tip: koop niet te veel. Ik zou de agenda digitaal in telefoon gebruiken. Mag er geen tablet ingezet worden of laptop.
 Het is wel heel ouderwets 5de klas en alles op papier. Kan de school niet helpen met contact mede klasgenoot 
   

Daglichtlamp schreef op 02-07-2023 om 15:44:

[..]

Wie betaalt heeft weinig te maken met hoe school het organiseert. Als school het uitbesteedt heeft aan Iddink of van Dijk besteld de leerling vaak zelf. Maar goed topicstarter heeft al aangeven dat bij hun school het zelf regelt, en dat ze de boeken op school krijgt.

Ik reageerde op bijtje die zei dat ze moet betalen voor de boeken voor haar zoon.

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 16:50

Valeria schreef op 02-07-2023 om 15:23:

[..]

- goede rugzak
- eventueel nieuwe grote fiets (of monkey mee nog op kleine fiets, zoals bij die van mij de grote fiets kwam iets later)
- nieuwe telefoon met meer opslagruimte voor alle nodige apps van school
- borg voor kluisje
- gymkleding van school plus binnen- en buitensportschoenen
- nieuw bureau en fatsoenlijke stoel, want op de lagere school geen huiswerk

Bedoel wat de kosten ongeveer zijn, niet wat er nodig is. Want wat er nodig is, is wel duidelijk. 

Kosten zullen per school en niveau vast verschillen, maar er zal waarschijnlijk wel een gemiddeld bedrag zijn wat het eerste jaar ongeveer kost.

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 16:53

Bellebelle schreef op 02-07-2023 om 15:24:

Boeken zijn in principe gratis voor de leerling, dus dat vind ik een vreemd verhaal.

Ik ga er eens achteraan. Ex heeft de papieren ontvangen en de boel geregeld. 

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2023 om 17:00

Daglichtlamp schreef op 02-07-2023 om 15:47:

[..]

Scholen doen graag alsof zo'n bijdrage voor technasium en extra engels verplicht is, maar tegenwoordig mag dat niet meer. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-vrijwillige-ouderbijdrage-op-de-basisschool-en-middelbare-school-verplicht

Praktisch is het wel zo dat dit soort extra programma's wellicht gaan verdwijnen als de meerderheid niet meer betaald.

Verplicht of niet, het was een keuze die we konden maken. 

We moesten voor het schoolkamp van de oudste afgelopen week ook betalen. 

Ik vind het soms heel lastig. Blijft een rare constructie.. school is gratis, maar er is een vrijwillige ouderbijdrage. Als die extra uitjes etc dan blijkbaar toch al in het schoolpakket zitten, waarvoor zijn dan die bijdragen? 

Scholen doen altijd voorkomen alsof er geen activiteiten kunnen plaatsvinden als er geen bijdrage wordt betaald. 

Hoe kun je dan als ouder weten welke kosten legitiem zijn en welke niet? Is er ergens inzichtelijk welke kosten voor de school zelf zijn.

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 17:00:

[..]

Verplicht of niet, het was een keuze die we konden maken.

We moesten voor het schoolkamp van de oudste afgelopen week ook betalen.

Ik vind het soms heel lastig. Blijft een rare constructie.. school is gratis, maar er is een vrijwillige ouderbijdrage. Als die extra uitjes etc dan blijkbaar toch al in het schoolpakket zitten, waarvoor zijn dan die bijdragen?

Scholen doen altijd voorkomen alsof er geen activiteiten kunnen plaatsvinden als er geen bijdrage wordt betaald.

Hoe kun je dan als ouder weten welke kosten legitiem zijn en welke niet? Is er ergens inzichtelijk welke kosten voor de school zelf zijn.

Offtopic: je kunt de deelraad of medezeggenschapsraad vragen om transparantie van de school hierover naar de ouders. Ik heb zelf ooit in de oudergeleding van zo'n raad gezeten en daar is toen openheid over gegeven.

kijk eens naar rekbare boekenkaften (koop wel speciale etiketten erbij). Ideaal en herbruikbaar.
verder heb je voor wiskunde een A4 ruitjes schrift nodig (meestal 1x1 cm ruitjes). 
En afhankelijk van je vakkenpakket een grafische rekenmachine. 

Schriften: 1 of 2 per vak. 

Set markeerstiften, 2 geodriehoeken (altijd 1 op reserve) en een passer. 

Agenda wordt amper gebruikt in de bovenbouw (helaas). En ook al heeft ze geen laptop voor school nodig, een goede, middenklasser laptop is wel heel fijn, ook voor een vervolgstudie. Vaak moeten er voor opdrachten toch dingen worden opgezocht. 

BIj de Hema en Action keus genoeg!

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 16:50:

[..]

Bedoel wat de kosten ongeveer zijn, niet wat er nodig is. Want wat er nodig is, is wel duidelijk.

Kosten zullen per school en niveau vast verschillen, maar er zal waarschijnlijk wel een gemiddeld bedrag zijn wat het eerste jaar ongeveer kost.

Dat verschilt toch vooral per gezin? Als je de benodigde dingen voor jezelf optelt, heb je een idee.

Aan een gemiddeld bedrag heb je volgens mij weinig. Niet iedereen koopt dezelfde dingen en ook nog eens niet van dezelfde waarde.

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 16:50:

[..]

Bedoel wat de kosten ongeveer zijn, niet wat er nodig is. Want wat er nodig is, is wel duidelijk.

Kosten zullen per school en niveau vast verschillen, maar er zal waarschijnlijk wel een gemiddeld bedrag zijn wat het eerste jaar ongeveer kost.

Hier in 1 VWO, geen eigen bijdrage, alleen een bijdrage zodra er een uitje is, dat is meestal iets van 30 euro, kennismakingsdagen waren 60 euro. Benodigdheden voor school: laptop, kan rond de 300 euro via school, maar slechte kwaliteit, langzaam, weinig geheugen, wij hebben zelf één aangeschaft voor 500 euro. Tas 80 euro, de rest kun je zo duur maken als je zelf wilt, mijn zoons gaven niet om mooie spullen, een stapeltje eenvoudige schriften en kaftpapier, rekenmachine en kleurdoos was iets van 35 euro. Dochters vinden de kleuren en dessins van de schriften en het kaftpapier belangrijk en houden ook van nieuwe etuis, mooie pennen, fineliners en markers, dat was denk ik iets van 75 euro. Daarnaast een nieuwe fiets voor 900 euro, maar dat kan ook tweedehands of de fiets die ze al hebben.

Bijtje82 schreef op 02-07-2023 om 17:00:

[..]

Hoe kun je dan als ouder weten welke kosten legitiem zijn en welke niet? Is er ergens inzichtelijk welke kosten voor de school zelf zijn.

Er zijn geen legitieme kosten. School is gratis. Inmiddels is ook duidelijk vastgelegd dat school voor extra dingen wel een bijdrage mag vragen maar bij niet betalen je kind niet mag uitsluiten. School mag ook niet een goedkoper alternatief bieden voor niet betalende kinderen.
Eventueel betaal je voor woordenboeken of atlassen als je die thuis ook wilt hebben (maar die zijn ook op school beschikbaar).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.