Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Telefoongebruik tiener (14 jaar)

Flinke discussie hier. Volgens tiener van 14 ben ik veel te streng en onredelijk en zijn alle andere ouders veeeeel  ‘chiller’ dan dat ik ben. Momenteel heeft mijn puber schermtijd op zijn telefoon, na 22:00 uur kan hij niet meer appen of op internet, magister schoolmail enz blijven wel toegankelijk. Hoe is dat bij jullie? Ben ik echt zo streng? Is 22:00 geen redelijke tijd? 
Mogen jullie tieners onbeperkt gebruik maken van hun mobieltjes? 


LilaLenie

LilaLenie

21-10-2021 om 19:07 Topicstarter

ps overdag zijn er eigenlijk geen restricties, telefoon mag vrij gebruikt worden. Het gaat mij puur om de avonden.

Als het over doordeweekse schooldagen gaat, lijkt me dat oke. Inmiddels wel bedtijd dan. In het weekend zou ik dat niet persé doen.

Nee hoor, hier ook 14 jaar en zeker niet onbeperkt op de telefoon. 

Overdag mag hij er vaak op, maar ook momenten niet (er komt bezoek, we gaan aan tafel, hij maakt schoolwerk, we gaan even naar buiten, etc, dan geen telefoon). 

Door de week gaat hij om 21.00 naar boven en blijft de telefoon beneden. In het weekend/vakantie gaat hij later naar boven, maar blijft ook de telefoon beneden. 

Hier mogen pubers (13, 14, 16) wel onbeperkt op hun telefoon op enkele uitzonderingen na zoals tijdens het eten. Ze hebben voldoende andere bezigheden zoals school, sport, werk en met vrienden afspreken. Ook thuis zijn ze meestal gezellig en nemen ze nog steeds deel aan gezamenlijke activiteiten zonder telefoon. Zolang ze dit blijven doen mogen ze van mij de overige tijd onbeperkt op telefoon, ipad of spelcomputer. S'avonds gaan de apparaten mee naar boven maar de jongste 2 zetten als ik ze voor het slapen een kus kom geven hun wekker aan en telefoon op vliegtuigstand. Ze gaan dan ook echt slapen. Bij oudste en de andere 2 in het weekend, laat ik dit los maar ze zitten niet tot midden in de nacht er op ofzo. Meestal als ik ze een kus kom brengen dan liggen ze nog iets te kijken, dit kijken ze af en dan gaan ze slapen.

Mag de puber wel onbeperkt lezen na 22 uur?

Die moet om 22u toch gewoon naar bed en slapen?
Leest ie maar de hele nacht zijn schoolmail als ie persé nog op zijn telefoon wil.

In weekends en vakanties zou het mij minder kunnen schelen.

Hier ook tot een uur of 21:30. Lang genoeg. Anders ligt ze tot 1:00 uur (of later) series te kijken. 

Hier blijven de apparaten (telefoons, tablets, laptops) ook beneden na die tijd. Oudste is bijna 17, die heeft geen restricties meer, maar voor die van 15 en 12 geldt dat zo rond 21.30/22.00 uur we hen vriendelijk verzoeken om tanden te gaan poetsen en telefoons beneden neer te leggen. Overdag laten we het helemaal vrij qua schermtijd. 

Ik werk zelf in het VO en echt, hoe vaak het niet gebeurt dat er midden in de nacht gedoe is in groepsapps of in privé-chats (waardoor ze amper slapen en/of met dat gedoe naar school komen) - ik zou willen dat meer ouders die telefoons ‘s avonds achter slot en grendel leggen. Dat adviseer ik ook (met leerling erbij aan tafel ) vriendelijk in elk oudergesprek naar aanleiding van weer zo’n incident. 

Hier idem met de situatie bij Biscuitje: 
Zoon (14) zit veel op een scherm, maar communiceert ook veel ondertussen met vrienden via discourd (?). Als hij naar bed gaat rond 21.30 legt hij zijn telefoon beneden; laptop blijft op zijn kamer, maar doet hij niets meer mee. 
Zolang hij beneden gezellig is, activiteiten/hobby's heeft, zonder morren een taakje doet (bv. vaatwasser uitruimen) en voldoende schoolresultaten haalt, vind ik het prima zo.   

Hier mogen ze onbeperkt tot 20.00 uur op de telefoon,  tijdens het eten geen telefoons aan tafel. 
Spelcomputer max 2 uur per dag, herfstvakantie en kerstvakantie zijn uitzonderingen. 

Ik denk dat je prima zit qua tijd doordeweeks in schoolweken. Hier kijken ze graag nog in bed tv, maar de telefoon blijft beneden als ze naar bed gaan. Meestal is dat rond 22:30 want 23:00 uur is doordeweeks echt het licht (dus ook tv) uit. In het weekend en nu in de vakanties zijn er niet echt regels en zitten ze onbeperkt op diverse schermen (telefoon, ipad, PS4/5, tv en laptop afgewisseld), de telefoon blijft nog steeds beneden als ze gaan slapen, maar daar is geen vaste tijd voor. 

Moet dit bij jullie in het weekend en in de vakantie ook?

Dochter neemt telefoon mee naar boven maar hij gaat op vliegtuigstand als ze gaat slapen. Als ik haar welterusten heb gezegd gaat ze ook niet meer op haar telefoon maar gaat ze slapen. Helemaal uit zichzelf, ligt niet aan mijn opvoedkunsten 😀. 

Hier geen onbeperkte schermtijd. Ik ben daarin strenger. Geen mobiel bij huiswerk maken en ding gaat in een kast die op slot gaat als ze er niet op mogen. Na 20:30 zitten ze er sowieso in. Anders duurt het uren voor ze slapen. Prima tijd om nog even te lezen of tekenen oid. 
Ik ben ook docent en sommige kinderen (waaronder ook een van mijn eigen) kunnen niets anders verzinnen te doen dan iets met een scherm. Ga eerst maar eens lekker naar buiten oid en dan mag je op een scherm. 
Maar mama, jij zit toch ook op een scherm? Jep, maar ik heb mijn schooldiploma’s al 🙃. 

ligt iemand van 14 inmiddels op een schooldag om 22u niet allang op bed? Hier kind van net 16 die om 21.30u naar boven moet om richting bed te gaan. Ze rommelt dan nog wat. Spullen klaarleggen etc maar geen telefoon meer

Toen mijn zoon 14 was mocht hij onbeperkt op zijn telefoon en bedtijd had hij niet meer. Nooit problemen mee gehad. Tegen een avondmens kun je niet zeggen dat hij om 10 uur moet gaan slapen. Ik was vroeger precies hetzelfde. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.