Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Telefoongebruik tiener (14 jaar)


Hier overdag geen schermtijd. In schoolweken 21:15 telefoon uit en om 21:45 naar bed. Mijn dochter is 14 jaar.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

22-10-2021 om 10:52

Mijn oudste is 13 en die ligt op dat tijdstip in bed zonder telefoon. 

Hier bepaal ik hoe lang kind op de telefoon mag en dat verschilt per dag. Hij hoeft hem ook niet zomaar te pakken om filmpjes te gaan kijken ofzo. Vragen staat altijd vrij en meestal is dat een ja tenzij hij de hele dag door al dingen met een scherm gedaan heeft, dan mag ie mooi een boek pakken of lego of zichzelf op een andere manier gaan vermaken. Telefoon blijft beneden als hij gaat slapen. Meenemen heeft ook geen zin want dat resulteert in alle schermtijd voor onbepaalde tijd kwijt raken behalve het geen wat nodig is voor school qua computer huiswerk.

Leene

Leene

22-10-2021 om 12:09

Je bent heel redelijk. Hier ook om  22.00 uur geen telefoon meer. We moeten wel erg alert blijven bij dochter. Ben er ook wel eens een beetje zat, soms gaat het goed komt ze uit zichzelf, andere keren moet je blijven zeggen dat ze haar telefoon moet inleveren.

Leene

Leene

22-10-2021 om 12:15

Granny71 schreef op 21-10-2021 om 20:02:

Mag de puber wel onbeperkt lezen na 22 uur?

Nee ook niet. Ik denk dat als ze niet kan slapen ze wel eens een boek pakt maar dat vind ik niet erg, is in ieder geval geen blauw licht en het gebeurt niet vaak.

Ik snap overigens niet zo heel goed dat onbeperkt boeken lezen wordt vergeleken met de telefoon. Ik weet dat mijn broer ook met een zaklamp stiekem las op bed maar dat is toch iets heel anders dan eindeloos van het ene filmpje naar het andere filmpje klikken. Of van de ene appgroep naar de andere. Nog los van het feit wat er allemaal gebeurt in appgroepen voor narigheid, ( onlangs vertelde dochter weer van een ruzie die werd "uitgevochten" via de appgroep).

Als iedereen ( ook volwassenen ) nu eens de helft van de tijd die ze op de telefoon zitten zouden besteden aan lezen... 

Dat is een hele redelijke regel. De vergelijking met lezen gaat niet op. Ten eerste, is een telefoonscherm veel minder rustgevend aan het oog dan een boek, ten tweede is een telefoon sowieso veel onrustiger qua entertainment (beeld en geluid) en ten derde als het om chatten etc. gaat komt er ook veel emotie en gedoe bij kijken. Dat kan de goede nachtrust echt in de weg zitten. Een boek lezen is toch heel anders. Zelfs televisie kijken is rustiger dan de telefoon omdat het minder interactief is en je veel minder feedback terug krijgt.Dus na een bepaalde tijd geen telefoon meer maar wel nog even mogen lezen lijkt me een prima regel.

Overigens mag er hier onbeperkt gelezen worden op bed. Dit resulteert vaak in hooguit een half uurtje lezen.

Ik las als puber ook in bed. En boek lezen ging ten koste van mijn huiswerk. Bij een  heel spannend of leuk boek las ik door, soms wel tot 00:00. Dus in hoeverre lezen minder slaaptekort oplevert dan een telefoon…

---

---

22-10-2021 om 23:11

En als dat blauwe licht een probleem is: daar zijn filters voor. 

ik weet eigenlijk niet meer wanneer ik het precies losgelaten heb, ik denk rond 15-16 jr zoiets. Kinderen moesten  tot die tijd ook hun telefoon beneden laten bij naar bed gaan. 
Maarrrr…ik doe alles altijd in overleg met pubers. Ze vonden mijn regels daaromtrent prima. Hadden ze dat niet gevonden, dan zou ik met ze verder zijn gaan kijken. Uitgangspunt is toch altijd er samen uitkomen. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid en regie. En juist de samenwerking daarin is mi van belang. 
Ik zou dus vooral met hem in gesprek gaan, wat wil hij zo graag en hoe ziet hij dat dan. Hoe verhoudt zich dat tot slaaptijden, voldoende rust, jullie grenzen etc. 

yom

yom

23-10-2021 om 03:20

gewoon loslaten en het komt van zelf goed

@yom En hoe doe je dat, ‘gewoon’ loslaten? Dat vind ik geloof ik veel moeilijker dan ik ooit had gedacht ☺️
Hier geen telefoons mee naar boven. Sowieso geen enkel beeldscherm op de kamers als het bedtijd is. Die van 13 gaat om 21.30u en leest nog een poos in bed (maakt me niet uit tot hoelaat, doet ie meestal 30-60 minuten). Die van 11 gaat om 21.00u.

Verder vind ik het vooral belangrijk dat er afwisseling is in hun leven (dus niet alleen maar aan een scherm geplakt) en dat ze aanspreekbaar zijn.

Op tijd naar bed

Jij bepaalt toch de regels? Niet de ouders van iedereen?

Ik vind dat je de regels langsaam aan samen moet gaan bepalen. Inderdaad, regels bij anderen doen er niet toe. Maar het is wel fijn als je samen met puber tot overeenstemming komt. Heel leerzaam voor puber en per stof van rekening is het iets waar jezelf geen last van hebt (hoeft te hebben) dus mag puber daarin ook een stuk regie en verantwoordelijkheid krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.