Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Quarantaine / isolatie met kerst


Mijn man is laatst 8 dagen in zelfisolatie geweest, de rest vh gezin was negatief. 
Toen die eruit mocht, was ik een dag later toch positief! 
Daar baalden wij flink van, toch een beetje het gevoel alsof we al die moeite voor niks hadden gedaan. 
Ik ben vervolgens niet in zelfisolatie geweest en onze kinderen zijn negatief gebleven.
Maar ik vind deze situatie van jouw echt rot, vooral voor je zoon. Zo te lezen maken jullie er het beste van! 
Misschien is het leuk om nog een kleinigheidje te bestellen voor hem? 

Ach wat vervelend zeg. Is het geen optie om het kerstdiner uit te stellen tot na de isolatie? Of met het hele gezin in isolatie te gaan zodat jullie achter de voordeur wel gewoon normaal kunnen leven.

Toen mijn jongste positief testte was isolatie niet mogelijk gezien haar leeftijd. We hebben geknuffeld, bij elkaar gezeten, gespeeld en ze heeft me zelfs in mijn gezicht gehoest - toch bleven wij allemaal negatief op Corona (ook haar ongevaccineerde zus, 6jr). Dat wil niet zeggen dat mijn ervaring de normale lijn is, maar het heeft mijn risico inschatting wel beïnvloed - zeker als je het afzet tegen de gevolgen voor je kind qua menselijk contact etc. 

Bel nog maar eens terug, tien dagen klopt helemaal niet. 

Met zijn allen op boardgamearena spelletjes doen en wel zo dat je elkaar kunt horen en met elkaar kunt praten. 

mijn man was een paar weken geleden positief getest. Hij had een positieve zelftest. Hij heeft zichzelf laten testen bij de GGD. Ook positief en is daarna in isolatie gegaan. Na een paar dagen is hij weer gaan zelftesten. De eerste twee dagen was de test nog positief en na daarna negatief. Na een negatieve test geloofden wij het wel met dat isoleren. 

Bij ons in huis (wij zijn met zijn zessen) is er verder niemand besmet geraakt.

Ik zou zelf mijn puber niet in isolatie zetten eerlijk gezegd. Het hele gezin is gevaccineerd, niemand is kwetsbaar en zeker mijn zoon zou echt een enorme tik krijgen van heel lang alleen op zijn kamer moeten zitten. Dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om met het hele gezin in isolatie te gaan, boodschappen door iemand anders laten halen en kijken wie het nog meer krijgt. 
Ik ben er in die zin wel makkelijk in dat ik al die tijd tussen 1800 pubers heb gelopen, om de haverklap besmette leerlingen in het lokaal heb gehad (dat bleek dan later) en nog steeds voor zover ik weet niet besmet ben. Ik ben in ieder geval niet ziek geweest, en de vele zelftests die ik heb gedaan waren altijd negatief.
Mocht je toch kiezen voor isolatie: kerstdiner verzetten naar een moment dat hij er weer is, veel contact via Zoom of Teams en af en toe afspreken in de tuin als je die hebt. Geen schermtijdbeperkingen en kijken of hij online contact met vrienden kan houden. 

Leene

Leene

21-12-2021 om 11:07

Plantenbak schreef op 21-12-2021 om 10:42:

mijn man was een paar weken geleden positief getest. Hij had een positieve zelftest. Hij heeft zichzelf laten testen bij de GGD. Ook positief en is daarna in isolatie gegaan. Na een paar dagen is hij weer gaan zelftesten. De eerste twee dagen was de test nog positief en na daarna negatief. Na een negatieve test geloofden wij het wel met dat isoleren.

Bij ons in huis (wij zijn met zijn zessen) is er verder niemand besmet geraakt.

Hé dat is vreemd. Als je positief getest bent blijf je volgens eerdere info die ik kreeg wel 8 weken positief testen. Een test om te kijken of je weer negatief bent heeft dus geen zin. Je moet kijken naar klachten. Kan zijn dat de zelftesten er niet alles er uit halen. Geen klachten meer niet meer besmettelijk

MamaE schreef op 21-12-2021 om 10:28:

Ach wat vervelend zeg. Is het geen optie om het kerstdiner uit te stellen tot na de isolatie? Of met het hele gezin in isolatie te gaan zodat jullie achter de voordeur wel gewoon normaal kunnen leven.

Dit zou ik doen. Arme zoon.

Als hier iemand nu corona oploopt gaan we met z'n alleen gewoon bij elkaar zitten. 1 persoon afzonderen is bijna niet te doen en wie zegt dat er al niet een ander persoon in het gezin in de incubatietijd zit. Als de 1 na de ander besmet raakt, duurt de quarantaine nog langer. Dan maar allemaal tegelijk besmet. Mijn man en ik zijn mindere dan een half jaar geleden gevaccineerd en de kinderen zitten in de basisschool leeftijd. Ik ga er vanuit dat we niet zo ziek worden dat we naar het ziekenhuis hoeven. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

21-12-2021 om 11:18

Aviendha schreef op 21-12-2021 om 11:09:

[..]

Dit zou ik doen. Arme zoon.

Eens. Gewoon met heel je gezin in isolatie en samen thuis kerst vieren. 

Leene schreef op 21-12-2021 om 11:07:

[..]

Hé dat is vreemd. Als je positief getest bent blijf je volgens eerdere info die ik kreeg wel 8 weken positief testen. Een test om te kijken of je weer negatief bent heeft dus geen zin. Je moet kijken naar klachten. Kan zijn dat de zelftesten er niet alles er uit halen. Geen klachten meer niet meer besmettelijk

Met een pcr test inderdaad, niet met een zelftest of een antigeen test. Pcr test of er aanwezigheid is geweest en antigeen of er nu aanwezigheid is (even kort door de bocht)

Hier is ongevaccineerde broer ook negatief gebleven (getest op dag 1, dag 7 en dag 12) ondanks in dezelfde kamer slapen en niet isoleren.  

De brieven met "leefregels" voor verschillende doelgroepen zijn ronduit slecht.
Alleen de brief voor niet-gevaccineerde huisgenoten legt het goed uit. Dat komt omdat er dan echt consequenties zijn verbonden aan het wel of niet isoleren van elkaar: 
https://lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten-ni

----

Hoelang in quarantaine

De duur van de quarantaine is niet voor iedereen hetzelfde. Dit zijn de regels voor de situaties die het meest voorkomen:

  • Uw huisgenoot met corona is thuis in isolatie gegaan en blijft op een eigen kamer. U en uw huisgenoot hebben geen contact.
    In dit geval gaat u 10 dagen in quarantaine. U telt 10 dagen vanaf de dag dat u het laatst contact heeft gehad met uw huisgenoot. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u uit quarantaine.
  • Uw huisgenoot met corona kan niet in een eigen kamer in isolatie gaan. U en uw huisgenoot delen dezelfde kamer(s) en hebben van dichtbij contact met elkaar.
    In dit geval gaat u in quarantaine zodra u hoort dat uw huisgenoot corona heeft. U begint pas met het tellen van dagen vanaf het moment dat uw huisgenoot niet meer besmettelijk is. Als uw huisgenoot niet meer besmettelijk is blijft u nog 10 dagen in quarantaine. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u uit quarantaine.



---- (dit geldt dus voor niet gevaccineerde huisgenoten)

De brief voor gevaccineerde huisgenoten is hopeloos onduidelijk:
https://lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten-i
Nergens in de brief staat "wat als je niet kunt of wilt isoleren van elkaar". Het echte antwoord is "dat maakt niets uit voor de quarantaineduur". Maar dat staat er niet. Het lijkt daardoor net alsof isoleren van elkaar verplicht is. Sterker nog, de geheel vrijblijvende adviezen om te isoleren van elkaar staan in precies hetzelfde rijtje "leefregels" als de regels die uitleggen wat het nu precies betekent om in quarantaine te zijn (niet naar buiten, geen bezoek, niet naar je werk, etc.).

Ook de informatiebrief voor de positief geteste persoon verzuimt om in te gaan op de vraag "wat als ik niet kan of wil isoleren van huisgenoten" en vermengt belangrijke, wettelijke regels met geheel vrijblijvende adviezen in hetzelfde lijstje: https://lci.rivm.nl/covid-19-thuis

Dus ik snap echt helemaal dat Freya3 denkt dat het besmette kind in isolatie "moet". Het zijn verschrikkelijk slechte brieven. Ik ben blij dat de GGD Amsterdam mij de dag van de uitslag al belde om duidelijkheid te geven. 

hier waarschijnlijk hetzelfde verhaal, de zelftest van uitwonende zoon was eerst negatief maar vandaag wel een positieve test, straks testen bij de GGD. Hij mag in dat geval niet naar huis komen maar moet dan in zijn "studentenhuis" blijven. 

AlisonH schreef op 21-12-2021 om 10:58:

Ik zou zelf mijn puber niet in isolatie zetten eerlijk gezegd. Het hele gezin is gevaccineerd, niemand is kwetsbaar en zeker mijn zoon zou echt een enorme tik krijgen van heel lang alleen op zijn kamer moeten zitten. Dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om met het hele gezin in isolatie te gaan, boodschappen door iemand anders laten halen en kijken wie het nog meer krijgt.
Ik ben er in die zin wel makkelijk in dat ik al die tijd tussen 1800 pubers heb gelopen, om de haverklap besmette leerlingen in het lokaal heb gehad (dat bleek dan later) en nog steeds voor zover ik weet niet besmet ben. Ik ben in ieder geval niet ziek geweest, en de vele zelftests die ik heb gedaan waren altijd negatief.
Mocht je toch kiezen voor isolatie: kerstdiner verzetten naar een moment dat hij er weer is, veel contact via Zoom of Teams en af en toe afspreken in de tuin als je die hebt. Geen schermtijdbeperkingen en kijken of hij online contact met vrienden kan houden.

Dit zou ook mijn aanpak zijn. Er is hoe dan ook geen peil op te trekken wie er wel en niet besmet raken. Alles leuk en aardig, maar ik ga een kind niet isoleren. Zou in ons rijtjeshuis ook echt niet kunnen. Maar al helemaal niet met kerst. Wij zijn allemaal dubbel gevaccineerd (ik heb ook mijn booster al binnen - werk in de zorg). Dus lang leve AH thuisbezorgd, en verder lekker cocoonen met het gezin.

Fijne feestdagen!

Valdemar schreef op 21-12-2021 om 11:18:

[..]

Eens. Gewoon met heel je gezin in isolatie en samen thuis kerst vieren.

Ligt aan kind. Hierboven schreef iemand dat haar puber het niet aan zou kunnen, maar ik zou me als 17 jarige uitermate goed vermaakt hebben in mijn eentje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.