Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers mogen de supermarkt niet in

Bij een aantal AH’s zijn er nu speciale jeugdmandjes, als die op zijn (5 per winkel) moeten ze wachten totdat er weer eentje is. Bij een Jumbo mag de middelbare-schooljeugd helemaal niet meer naar binnen tussen 12 en 14 uur. Blijkbaar wordt er veel gejat. Mag een supermarkt groepen uitsluiten op deze manier?


Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 07:14

Yumi schreef op 19-10-2022 om 00:02:

[..]

Laten we het over te dure energy drankjes gaan hebben en een school die ervoor kiest om gezonde voeding aan je kinderen te geven, tjee dat is pas echt een drama

Je snapt het punt niet..

Pinokkio schreef op 19-10-2022 om 01:44:

Ik snap eigenaren van supermarkten echt wel. Maar voor ons als maatschappij vind ik het wel een zwaktebod. Het is toch een brevet van onvermogen. (om onze jongeren goed op te voeden)
Mensen passen zich ook aan aan verwachtingen, jongeren natuurlijk nog meer. Dus als we uitdragen naar hen dat ze zich niet kunnen gedragen dan belooft dat niet veel goeds voor hun gedrag.
En het doet uiteraard wat met pubers die zich wel goed gedragen. Ik kan me niet voorstellen dat deze maatregelen hun sociale bewustzijn en betrokkenheid vergroot.
Ik snap de luchtige toon in dit draadje dan ook niet zo, mi is dit wel belangrijk en zetten we een belangrijke toon in de ontwikkeling van onze jongeren.

En dat we vroeger ‘gewoon luisterden’ is natuurlijk absolute nonsens. Ik heb hele andere herinneringen van mijn eigen jeugd en van het gros van de jongeren toen om me heen.

Dat kan, dat jij andere herinneringen hebt, maar om dat absolute nonsens te noemen? Wat ik zei, in 1979 mochten ze al niet groepsgewijs de supermarkten in, waarom is dat in 2022 ineens een probleem? Acties hebben gevolgen en helaas soms voor groepen, omdat je in een massa het individu niet kunt voorzien. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-10-2022 om 08:44

Max88 schreef op 19-10-2022 om 08:39:

[..]

Dat kan, dat jij andere herinneringen hebt, maar om dat absolute nonsens te noemen? Wat ik zei, in 1979 mochten ze al niet groepsgewijs de supermarkten in, waarom is dat in 2022 ineens een probleem? Acties hebben gevolgen en helaas soms voor groepen, omdat je in een massa het individu niet kunt voorzien.

Omdat nu werkelijk overal een probleem van wordt gemaakt, denk ik weleens. Alles moet worden tegengesproken en tot in den treure uitgemolken.  

Vermoeiend. 

Mug schreef op 19-10-2022 om 08:44:

[..]

Omdat nu werkelijk overal een probleem van wordt gemaakt, denk ik weleens. Alles moet worden tegengesproken en tot in den treure uitgemolken.

Vermoeiend.


 zo maken ze van een mug een olifant....

Mug schreef op 19-10-2022 om 08:44:

[..]

Omdat nu werkelijk overal een probleem van wordt gemaakt, denk ik weleens. Alles moet worden tegengesproken en tot in den treure uitgemolken.

Vermoeiend.

Of misschien komen groepen die vroeger maar alles moesten accepteren nu in opstand omdat steeds duidelijker wordt dat dingen gewoon echt niet okee zijn? Ik zeg niet dat dit voor pubers en supermarkten geldt, maar dat mensen er bezwaar tegen hebben dat een hele groep wordt weggezet als lastig, of raar, of minderwaardig vind ik niet zo gek. Jij wel? 
Wat er over het algemeen over jeugd wordt gezegd daar lusten de honden geen brood van. Mag allemaal, en als het niet voor jou geldt moet je niet zeuren, de groep verpest het voor jou. Ik wacht nog steeds op een uitleg wat het verschil is met hetzelfde zeggen over Marokkanen, of Antillianen, of een andere groep die zelf geen keuze heeft in wie of wat ze zijn? 

Max88 schreef op 19-10-2022 om 08:39:

[..]

Dat kan, dat jij andere herinneringen hebt, maar om dat absolute nonsens te noemen? Wat ik zei, in 1979 mochten ze al niet groepsgewijs de supermarkten in, waarom is dat in 2022 ineens een probleem? Acties hebben gevolgen en helaas soms voor groepen, omdat je in een massa het individu niet kunt voorzien.

Ik ben heel benieuwd waar je de grens dan trekt.

Mogen groepen mensen evenwel geweerd worden op basis afkomst, huidskleur, sekse, vind je? Of ben je deze mening misschien alleen toegedaan in het geval van jongeren die (over)last veroorzaken? Ik denk namelijk dat bij de meeste mensen in dit topic het laatste het geval is. En dat is nu per definitie ongelijke behandeling.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-10-2022 om 09:20

AlisonH schreef op 19-10-2022 om 09:15:

[..]

Of misschien komen groepen die vroeger maar alles moesten accepteren nu in opstand omdat steeds duidelijker wordt dat dingen gewoon echt niet okee zijn? Ik zeg niet dat dit voor pubers en supermarkten geldt, maar dat mensen er bezwaar tegen hebben dat een hele groep wordt weggezet als lastig, of raar, of minderwaardig vind ik niet zo gek. Jij wel?
Wat er over het algemeen over jeugd wordt gezegd daar lusten de honden geen brood van. Mag allemaal, en als het niet voor jou geldt moet je niet zeuren, de groep verpest het voor jou. Ik wacht nog steeds op een uitleg wat het verschil is met hetzelfde zeggen over Marokkanen, of Antillianen, of een andere groep die zelf geen keuze heeft in wie of wat ze zijn?

Eh dat wordt toch ook gewoon gezegd? Met als verschil dat zij hun afkomst niet kunnen ontgroeien.

Max88 schreef op 19-10-2022 om 08:39:

[..]

Dat kan, dat jij andere herinneringen hebt, maar om dat absolute nonsens te noemen? Wat ik zei, in 1979 mochten ze al niet groepsgewijs de supermarkten in, waarom is dat in 2022 ineens een probleem? Acties hebben gevolgen en helaas soms voor groepen, omdat je in een massa het individu niet kunt voorzien.

Ik ben blij dat ik toch nooit als scholier ergens op een school zat waar we geweigerd werden. Zo normaal is het helemaal niet.

En het argument: zo doen we dat nu eenmaal al jaren is een kulargument. 

---

---

19-10-2022 om 09:27

appeltje_ schreef op 19-10-2022 om 09:18:

[..]

Ik ben heel benieuwd waar je de grens dan trekt.

Mogen groepen mensen evenwel geweerd worden op basis afkomst, huidskleur, sekse, vind je? Of ben je deze mening misschien alleen toegedaan in het geval van jongeren die (over)last veroorzaken? Ik denk namelijk dat bij de meeste mensen in dit topic het laatste het geval is. En dat is nu per definitie ongelijke behandeling.

Het gaat niet om mogen. Het komt niet voor, omdat het nooit zulke grote groepen tegelijk zijn. Scholieren wel. En ze mogen gewoon op andere tijden komen.

OVerigens heb ik wel eens iets gelezen over regels in een supermarkt naast een AZC... 

--- schreef op 19-10-2022 om 09:27:

[..]

Het gaat niet om mogen. Het komt niet voor, omdat het nooit zulke grote groepen tegelijk zijn. Scholieren wel. En ze mogen gewoon op andere tijden komen.

OVerigens heb ik wel eens iets gelezen over regels in een supermarkt naast een AZC...

De vraag is niet of het voorkomt, maar of je het ook gerechtvaardigd zou vinden als bijvoorbeeld een groep vrouwen stelselmatig op de vrijdagavond met veel bombarie de weekend boodschappen komen doen krijsende kinderen op de grond incluis en noem het maar op. Zoniet, waarom vindt je het dan wel ok in het geval van jongeren?

Battle-Royale schreef op 19-10-2022 om 09:20:

[..]

Eh dat wordt toch ook gewoon gezegd? Met als verschil dat zij hun afkomst niet kunnen ontgroeien.

Dat wordt gezegd ja. Maar mijn vraag was vooral: wat is het verschil? Als er opeens een bordje op de deur van de Jumbo hing “Marokkanen niet welkom” of “Antillianen met maximaal twee tegelijk” vond iedereen dan nog steeds dat dit moest kunnen, en pech voor die volksstammen Marokkanen en Antillianen die geen enkele overlast veroorzaken en ook niet stelen? Of was het dan wél discriminatie? 
Dat die de afkomst niet kunnen ontgroeien is geen voorwaarde voor de definitie discriminatie. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-10-2022 om 09:46

AlisonH schreef op 19-10-2022 om 09:35:

[..]

Dat wordt gezegd ja. Maar mijn vraag was vooral: wat is het verschil? Als er opeens een bordje op de deur van de Jumbo hing “Marokkanen niet welkom” of “Antillianen met maximaal twee tegelijk” vond iedereen dan nog steeds dat dit moest kunnen, en pech voor die volksstammen Marokkanen en Antillianen die geen enkele overlast veroorzaken en ook niet stelen? Of was het dan wél discriminatie?
Dat die de afkomst niet kunnen ontgroeien is geen voorwaarde voor de definitie discriminatie.

Het verschil is dat die scholieren op den duur volwassen worden en die regel dan niet meer geldt voor hun, in tegenstelling tot die andere groepen die er de rest van hun leven mee te maken hebben. En ja ik hoor weinig tegengeluid vanuit de bevolking daarover. 

Nogmaals dan, voor dit weer een racisme topic wordt, het is geen discriminatie omdat het niet Alle Scholieren Op Elk Tijdstip is; het is een beperking en geen verbod.  Ze mogen wél naar binnen maar niet met zijn allen op dat tijdstip. Ze hebben de vrijheid om op een ander tijdstip of met minder matties hun komkommertje te halen. Dat maakt dat mensen er luchtig over doen. Scholieren mogen niet levenslang de Ah niet in, ze moeten alleen even nadenken wanneer en met hoeveel ze hun lunch halen. Als kind daarover bij mij zou klagen zou ik het uitlachen, want kind is slim genoeg om dan op een ander tijdstip te gaan of maar 1 iemand te sturen met een boodschappenlijst. 

Dát maakt het verschil. Als in de lokale super een groep Gerda’s  elke  woensdagmiddag met hun breinaalden al het fruit bepotelen, zal de lokale supermarkt manager ook in zijn recht staan om een bord op te hangen dat op woensdag tussen 2 en 4 mensen met breinaalden niet met meer dan 2 tegelijk in de zaak mogen.

Dat vergelijken met een baan niet krijgen omdat je van kleur bent of niet bij de Gerda club mogen omdat je met een vrouw samenwoont, vind ik echt een scheve vergelijking. Dat gaat om iets nooit mogen obv iets waar nooit iets aan verandert. Ipv dat je even rekening moet houden met tijden en hoe groot je roedel is. 

Battle-Royale schreef op 19-10-2022 om 09:46:

[..]

Het verschil is dat die scholieren op den duur volwassen worden en die regel dan niet meer geldt voor hun, in tegenstelling tot die andere groepen die er de rest van hun leven mee te maken hebben. En ja ik hoor weinig tegengeluid vanuit de bevolking daarover.

Maar dikke mensen kunnen ook afvallen. Toch mag je ze niet discrimineren. Nogmaals, bij discriminatie geldt niet of de situatie tijdelijk is of niet. Het mag gewoon niet. Net zoals je bejaarden niet mag weigeren voor dingen omdat die “hun tijd al hebben gehad”. 
Ik ben gewoon allergisch voor de slechte PR die de jeugd krijgt, omdat ik in mijn werk (docent VO) zie dat de meeste leerlingen gewoon leuke, zich prima gedragende kinderen zijn. Dat dan een hele generatie wordt weggezet in heel algemene termen, daar heb ik moeite mee. Nieuw is het niet, de oude Grieken klaagden al over de jeugd. Het enige wat mensen die klagen over de jeugd bewijzen is dat hun eigen jeugd lang geleden is. 
Maar nogmaals, ik snap al die supermarkteigenaren best. 

Biebel schreef op 19-10-2022 om 09:53:

Nogmaals dan, voor dit weer een racisme topic wordt, het is geen discriminatie omdat het niet Alle Scholieren Op Elk Tijdstip is; het is een beperking en geen verbod. Ze mogen wél naar binnen maar niet met zijn allen op dat tijdstip. Ze hebben de vrijheid om op een ander tijdstip of met minder matties hun komkommertje te halen. Dat maakt dat mensen er luchtig over doen. Scholieren mogen niet levenslang de Ah niet in, ze moeten alleen even nadenken wanneer en met hoeveel ze hun lunch halen. Als kind daarover bij mij zou klagen zou ik het uitlachen, want kind is slim genoeg om dan op een ander tijdstip te gaan of maar 1 iemand te sturen met een boodschappenlijst.

Dát maakt het verschil. Als in de lokale super een groep Gerda’s elke woensdagmiddag met hun breinaalden al het fruit bepotelen, zal de lokale supermarkt manager ook in zijn recht staan om een bord op te hangen dat op woensdag tussen 2 en 4 mensen met breinaalden niet met meer dan 2 tegelijk in de zaak mogen.

Dat vergelijken met een baan niet krijgen omdat je van kleur bent of niet bij de Gerda club mogen omdat je met een vrouw samenwoont, vind ik echt een scheve vergelijking. Dat gaat om iets nooit mogen obv iets waar nooit iets aan verandert. Ipv dat je even rekening moet houden met tijden en hoe groot je roedel is.

Dus alle mensen van kleur moeten achterin de bus zitten en hun stoel afgeven indien het druk wordt is geen discriminatie, want het is een beperking en geen verbod. Laat Rosa Parks het maar niet horen. Staat ze toch een beetje in haar hemd met haar verzetsdaad.

Verboden discriminatie is echt breder dan jij denkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.