Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers mogen de supermarkt niet in

Bij een aantal AH’s zijn er nu speciale jeugdmandjes, als die op zijn (5 per winkel) moeten ze wachten totdat er weer eentje is. Bij een Jumbo mag de middelbare-schooljeugd helemaal niet meer naar binnen tussen 12 en 14 uur. Blijkbaar wordt er veel gejat. Mag een supermarkt groepen uitsluiten op deze manier?


DS1971 schreef op 18-10-2022 om 22:41:

[..]

Nee, want dat moet dan voor iedereen gelden. Het probleem is dan dat men met tweetallen naar binnen zal gaan en je het ook weer niet echt kan handhaven.

Prima te handhaven hoor, de max twee regel bestaat echt al decennia op sommige plaatsen. Bij mijn school gold dat bij het tankstation tegenover de school. Het enige verschil was de reactie van de moeders als de pubers erover klaagden. Die zeiden dan, niet zeuren, die man van de pomp kan niet aan jouw neus zien dat jij niks steelt dus hij moet het wel zo doen. En klaar.

Moxxie schreef op 18-10-2022 om 22:47:

[..]

Prima te handhaven hoor, de max twee regel bestaat echt al decennia op sommige plaatsen. Bij mijn school gold dat bij het tankstation tegenover de school. Het enige verschil was de reactie van de moeders als de pubers erover klaagden. Die zeiden dan, niet zeuren, die man van de pomp kan niet aan jouw neus zien dat jij niks steelt dus hij moet het wel zo doen. En klaar.

Dat men het zich aan laat leunen maakt het niet ok.

DS1971 schreef op 18-10-2022 om 22:31:

[..]

Maar dan moet je alle groepen gaan weren. En dan gaan ze een voor een binnen. Lijkt mij ook niet zo handig.

Het beste zou denk ik zijn dat de scholen hun verantwoordelijkheid nemen en samen met de ondernemers gaan kijken naar oplossingen voor het probleem. Voor mijn part een kraampje bij de school en vooraf bestellen middels een app. Ik noem maar een dwarsstraat.

Waarom het probleem neerleggen bij de school of ondernemer?
Het beste zou denk ik zijn als ouders hun verantwoordelijkheid nemen en samen met hun lieverdjes naar oplossingen zoeken.

Yumi schreef op 18-10-2022 om 22:59:

[..]

Waarom het probleem neerleggen bij de school of ondernemer?
Het beste zou denk ik zijn als ouders hun verantwoordelijkheid nemen en samen met hun lieverdjes naar oplossingen zoeken.

Het is toch tijdens schooltijd?

DS1971 schreef op 18-10-2022 om 23:10:

[..]

Het is toch tijdens schooltijd?

Opvoeding is een taak die bij de ouders ligt.

Het is overigens tijdens lunchtijd waarin ze naar de supermarkt gaan, dus dan zijn ze niet op school. 

Yumi schreef op 18-10-2022 om 23:17:

[..]

Opvoeding is een taak die bij de ouders ligt.

Het is overigens tijdens lunchtijd waarin ze naar de supermarkt gaan, dus dan zijn ze niet op school.

Ik snap dat als ze in de supermarkt zijn dat ze dan niet op school zijn. Het blijft wel schooltijd. 

Dat ouders ook een verantwoordelijkheid hebben neemt niet weg dat ik vind dat de school hier een rol heeft, temeer daar er dan 1 aanspreekpunt is.

Bijtje82

Bijtje82

18-10-2022 om 23:34

Yumi schreef op 18-10-2022 om 23:17:

[..]

Opvoeding is een taak die bij de ouders ligt.

Het is overigens tijdens lunchtijd waarin ze naar de supermarkt gaan, dus dan zijn ze niet op school.

Het is trouwens wel zo dat school tijdens de schooluren verantwoordelijk is voor een kind.

In ieder geval wat zijn/haar veiligheid betreft. Scholen kunnen deze veiligheid niet garanderen als die jeugd overal heen zwerft. Dus ergens moeten ze iets doen om dit soort zwerfgedrag te voorkomen. 

Opsluiten binnen de hekken van school zal vast niet mogen. 

DS1971 schreef op 18-10-2022 om 23:22:

[..]

Ik snap dat als ze in de supermarkt zijn dat ze dan niet op school zijn. Het blijft wel schooltijd.

Dat ouders ook een verantwoordelijkheid hebben neemt niet weg dat ik vind dat de school hier een rol heeft, temeer daar er dan 1 aanspreekpunt is.

De school is niet aansprakelijk voor de gedrag van haar leerlingen in de supermarkt maar de ouders, dus kies 1 aanspreekpunt (uit de ouders)en laat die maar met de oplossingen komen.

Bijtje82 schreef op 18-10-2022 om 23:34:

[..]

Het is trouwens wel zo dat school tijdens de schooluren verantwoordelijk is voor een kind.

In ieder geval wat zijn/haar veiligheid betreft. Scholen kunnen deze veiligheid niet garanderen als die jeugd overal heen zwerft. Dus ergens moeten ze iets doen om dit soort zwerfgedrag te voorkomen.

Opsluiten binnen de hekken van school zal vast niet mogen.

Als de ouders niet willen dat hun kinderen de school tijdens de lunchpauze verlaten, dan kunnen ze daar afspraken over maken met hun kinderen... het is niet de bedoeling dat de school voor politieagent gaat spelen. En wat de veiligheid betreft, misschien ook nog iemand die ze helpt met oversteken? 

Bijtje82

Bijtje82

18-10-2022 om 23:53

Yumi schreef op 18-10-2022 om 23:40:

[..]



De school is niet aansprakelijk voor de gedrag van haar leerlingen in de supermarkt maar de ouders, dus kies 1 aanspreekpunt en laat die maar met de oplossingen komen.

Nee, maar school is wel aansprakelijk naar de ouders toe voor de veiligheid van hun kinderen. 

School kan prima zelf eea faciliteren. Maar als ik even terugkijk op mijn eigen schooltijd, dan zou ik ook liever naar de super gaan. Een blikje cola kostte toen al 80 cent in de schoolkantine en chocomel 1,50. 

die blikjes energy van bijvoorbeeld de lidl zijn een heel stuk goedkoper.

Denk dat als school wil dat er echt wel iets beter kan in de kantines hoor. Maar hednis gewoon veel duurder dan de supermarkt en hef aanbod is tegenwoordig ook drama. Daar komt ook nog bij kijken dat alles.onder een vergrootglas ligt. Het moet gezond, gezonder, gezondst. 

Bijtje82 schreef op 18-10-2022 om 23:53:

[..]

Nee, maar school is wel aansprakelijk naar de ouders toe voor de veiligheid van hun kinderen.

School kan prima zelf eea faciliteren. Maar als ik even terugkijk op mijn eigen schooltijd, dan zou ik ook liever naar de super gaan. Een blikje cola kostte toen al 80 cent in de schoolkantine en chocomel 1,50.

die blikjes energy van bijvoorbeeld de lidl zijn een heel stuk goedkoper.

Denk dat als school wil dat er echt wel iets beter kan in de kantines hoor. Maar hednis gewoon veel duurder dan de supermarkt en hef aanbod is tegenwoordig ook drama. Daar komt ook nog bij kijken dat alles.onder een vergrootglas ligt. Het moet gezond, gezonder, gezondst.

Laten we het over te dure energy drankjes gaan hebben en een school die ervoor kiest om gezonde voeding aan je kinderen te geven, tjee dat is pas echt een drama   

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 00:11

Yumi schreef op 18-10-2022 om 23:51:

[..]

Als de ouders niet willen dat hun kinderen de school tijdens de lunchpauze verlaten, dan kunnen ze daar afspraken over maken met hun kinderen... het is niet de bedoeling dat de school voor politieagent gaat spelen. En wat de veiligheid betreft, misschien ook nog iemand die ze helpt met oversteken?

Scholen zijn daar voor verzekerd. Net als een werkgever dat is voor jou. Tijdens werkuren is je werkgever verantwoordelijkheid voor jouw veiligheid. 

Ik ben wel benieuwd in hoeverre een school aansprakelijk te stellen is als mijn kind tijdens een tussenuur aangereden wordt omdat hij op een plaats is waar hij niet hoort te zijn. 

Iets heel anders, discriminatie van mijn driejarige! 😁 Ze wilde heel graag naar school en had een paar wendagen. Dat mag maar een x uur zijn. Ze was met geen stok die school uit te krijgen. Janken tieren brullen. Discriminatie riep ze! Ik wil naar school maar ik mag niet. 

Dat is puur een verzekeringskwestie. Scholen hebben een verzekering voor leerlingen, maar die geldt niet voor kinderen jonger dan 4.

Wij mochten vroegâh pas vanaf de 3e van het schoolplein af, luisterden we ook gewoon naar, regels zijn regels, ook als je ze niet leuk vindt. Het lijkt of gezag en regelgeving niet meer voor iedereen gelden. 

Ik snap eigenaren van supermarkten echt wel. Maar voor ons als maatschappij vind ik het wel een zwaktebod. Het is toch een brevet van onvermogen. (om onze jongeren goed op te voeden) 
Mensen passen zich ook aan aan verwachtingen, jongeren natuurlijk nog meer. Dus als we uitdragen naar hen dat ze zich niet kunnen gedragen dan belooft dat niet veel goeds voor hun gedrag.
En het doet uiteraard wat met pubers die zich wel goed gedragen. Ik kan me niet voorstellen dat deze maatregelen hun sociale bewustzijn en betrokkenheid vergroot. 
Ik snap de luchtige toon in dit draadje dan ook niet zo, mi is dit wel belangrijk en zetten we een belangrijke toon in de ontwikkeling van onze jongeren. 

En dat we vroeger ‘gewoon luisterden’ is natuurlijk absolute nonsens. Ik heb hele andere herinneringen van mijn eigen jeugd en van het gros van de jongeren toen om me heen. 

LittleIbex87

LittleIbex87

19-10-2022 om 07:10

DS1971 schreef op 18-10-2022 om 23:22:

[..]

Ik snap dat als ze in de supermarkt zijn dat ze dan niet op school zijn. Het blijft wel schooltijd.

Dat ouders ook een verantwoordelijkheid hebben neemt niet weg dat ik vind dat de school hier een rol heeft, temeer daar er dan 1 aanspreekpunt is.

Goh wat heb jij briljante ideeën. Scholen zijn daar nooit op gekomen om met ondernemers in gesprek te gaan. Laten we direct stoppen met de oplossingen die werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.