Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers mogen de supermarkt niet in

Bij een aantal AH’s zijn er nu speciale jeugdmandjes, als die op zijn (5 per winkel) moeten ze wachten totdat er weer eentje is. Bij een Jumbo mag de middelbare-schooljeugd helemaal niet meer naar binnen tussen 12 en 14 uur. Blijkbaar wordt er veel gejat. Mag een supermarkt groepen uitsluiten op deze manier?


Notsocool schreef op 18-10-2022 om 01:57:

[..]

Ik ben het met je eens hoor, het is ook dubbel. Dat ze tassen buiten moeten laten snap ik wel, maar verder vind ik het ook wat ver gaan. Mijn zus werkt al 15 jaar als supermarktmanager en zij zegt dat er idd weleens wat gejat wordt, maar bij lange na niet zoveel als door oudere klanten. Die bijvoorbeeld maar 1 fles wijn scannen ipv de hele doos of pakjes batterijen, scheerspullen ed. achterover proberen te drukken.

Ik vraag me af of alle mensen hier er net zo makkelijk over zouden denken als hun eigen leeftijdsgroep niet welkom zou zijn gedurende een paar uur per dag wanneer ze zelf graag naar de winkel gaan.


Ik vind die groepen pubers namelijk zelf ook super irritant (en ik heb er zelf ook éénin huis), maar dat vind ik ook van kletsende mensen, mensen die 100 keer tegen mijn enkels aanrijden met hun kar, mensen die de boel blokkeren, proberen voor te dringen, in al het groente en fruit staan te knijpen om het vervolgens niet te kopen en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Moeten die dan ook allemaal geweerd worden?

Er zijn er toch heel veel die dit herkennen van hun eigen schooltijd? Ze hebben het persoonlijk dus meegemaakt. 

Een supermarkt naast een school heeft met hele andere situaties te maken dan de supermarkt van je zus en kan je dus ook niet vergelijken. 

ik denk dat het probleem met scholieren is dat ze met een grote groep tegelijk binnen komen en vaak zeer aanwezig zijn met geluid en gedrag waarbij ze andere klanten erg hinderen. 
Daarbij kopen ze niet allemaal iets, hebben ze de naam veel te jatten waardoor ze extra in de gaten gehouden moeten worden.
Voor een supermarkt is dat een onevenredig grote investering tov de omzet die je per klant maakt.
Die klanten die gehinderd worden komen niet meer en die omzet mis je dan ook. 

Een supermarkt blijft natuurlijk wel een op winst gebaseerd bedrijf, geen kinderopvang locatie.

Biscuitje schreef op 17-10-2022 om 22:36:

[..]

Sorry maar ik vind geen rugzak mee naar binnen echt raar. Als mijn kinderen dus na school, bij zo'n supermarkt, even boodschappen zouden willen/moeten doen (wat regelmatig gebeurt) dan mag hun tas niet mee naar binnen. Wat moeten ze er dan mee doen. Ze kunnen toch moeilijk hun rugzak met laptop en al in hun fietsmand laten staan. En daarbij als mensen willen stelen dan doen ze dat toch wel, daar heb je geen rugzak voor nodig. Ik merk dat het me gewoon irriteert omdat het zo oneerlijk aanvoelt. Maar schijnbaar ligt het aan mij want de meeste mensen in dit draadje lijken al die maatregelen wel prima te vinden.


Bij onze supermarkt hier hebben ze kluisjes. 

Als je kinderen na school voor jou boodschappen moeten doen en ze mogen de supermarkt niet in vanwege hun rugzak, dan fietsen ze toch een stukje door naar een andere supermarkt die niet bij een school ligt waar wél een alleenkomend kind mer rugzak naar binnen mag? Voor zichzelf boodschappen doen lijkt me niet nodig als ze toch op weg zijn naar huis, maar dan geldt hetzelfde.

En als ze zo'n typisch vijftal zijn dat met vijf man 1 rol koekjes gaat halen, dan zijn er 4 die op die rugzak kunnen letten, hè? 

---

---

18-10-2022 om 07:43

Biscuitje schreef op 17-10-2022 om 22:36:

[..]

Sorry maar ik vind geen rugzak mee naar binnen echt raar. Als mijn kinderen dus na school, bij zo'n supermarkt, even boodschappen zouden willen/moeten doen (wat regelmatig gebeurt) dan mag hun tas niet mee naar binnen. Wat moeten ze er dan mee doen. Ze kunnen toch moeilijk hun rugzak met laptop en al in hun fietsmand laten staan. En daarbij als mensen willen stelen dan doen ze dat toch wel, daar heb je geen rugzak voor nodig. Ik merk dat het me gewoon irriteert omdat het zo oneerlijk aanvoelt. Maar schijnbaar ligt het aan mij want de meeste mensen in dit draadje lijken al die maatregelen wel prima te vinden.


Ze hebben vaak een kast daarvoor. Dáár moeten ze in. En die kinderen kunnen toch bij hun eigen huis boodschaooen doen? Hoeft toch niet naast school? Overigens denk ik weer dat dit alleen doordeweeks is rond de middag. Niet op maandagavond of zaterdagochtend. 

--- schreef op 18-10-2022 om 07:43:

[..]

Ze hebben vaak een kast daarvoor. Dáár moeten ze in. En die kinderen kunnen toch bij hun eigen huis boodschaooen doen? Hoeft toch niet naast school? Overigens denk ik weer dat dit alleen doordeweeks is rond de middag. Niet op maandagavond of zaterdagochtend.

Huh? Je doet toch geen boodschappen op school? Dat doe je bij de supermarkt naast school. 

Je bedoelt het vast anders, maar ik snap het niet zo. 

---

---

18-10-2022 om 07:50

Mevrouw75 schreef op 18-10-2022 om 07:47:

[..]

Huh? Je doet toch geen boodschappen op school? Dat doe je bij de supermarkt naast school.

Je bedoelt het vast anders, maar ik snap het niet zo.

Kast staat in de supermarkt. 

--- schreef op 18-10-2022 om 07:50:

[..]

Kast staat in de supermarkt.

Oh wacht, ik zie het al, er staat ‘bij hun eigen huis’ ipv ‘bij hun eigen school’. Ik las toch echt het eerste. 

Biscuitje schreef op 17-10-2022 om 22:36:

[..]

Sorry maar ik vind geen rugzak mee naar binnen echt raar. Als mijn kinderen dus na school, bij zo'n supermarkt, even boodschappen zouden willen/moeten doen (wat regelmatig gebeurt) dan mag hun tas niet mee naar binnen. Wat moeten ze er dan mee doen. Ze kunnen toch moeilijk hun rugzak met laptop en al in hun fietsmand laten staan. En daarbij als mensen willen stelen dan doen ze dat toch wel, daar heb je geen rugzak voor nodig. Ik merk dat het me gewoon irriteert omdat het zo oneerlijk aanvoelt. Maar schijnbaar ligt het aan mij want de meeste mensen in dit draadje lijken al die maatregelen wel prima te vinden.


Bij de supermarkt die ik ken staan daar kluisjes voor. Overigens zie ik dat ze best courant zijn. Komt er rond 16.00 een puber met rugzak in zijn eentje die normaal boodschappen doet betwijfel ik of ze die wegsturen. Maar komen er rond 12.00 5 tegelijk met rugzak dan letten ze strenger op de regels. Dit is een supermarkt echt naast een middelbare school. Bij de supermarkt verder weg zie ik dit inderdaad niet. Ik vind het niet oneerlijk aanvoelen omdat er een alternatief is. Zetten ze de tas in een kluisje en gaan ze met twee naar binnen is het prima.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-10-2022 om 07:54

Ik vind het op het eerste gezicht ook schuren. Maar.. jongeren worden toch bij allerlei dingen uitgesloten, omdat we als maatschappij vinden dat ze bepaalde dingen (nog) niet mogen? Zo mogen ze in diezelfde supermarkt ook geen alcohol kopen.

Coreopsis schreef op 18-10-2022 om 07:54:

Ik vind het op het eerste gezicht ook schuren. Maar.. jongeren worden toch bij allerlei dingen uitgesloten, omdat we als maatschappij vinden dat ze bepaalde dingen (nog) niet mogen? Zo mogen ze in diezelfde supermarkt ook geen alcohol kopen.

Omdat alcohol voor elke jongere slecht is. Dat is dus iets heel anders. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-10-2022 om 08:05

Peaches schreef op 18-10-2022 om 08:01:

[..]

Omdat alcohol voor elke jongere slecht is. Dat is dus iets heel anders.

Persoon. Maar boven de 18 mag het opeens wel. Idem met autorijden, stemrecht. Ik zie het dus niet als "iets anders". Blijkbaar vinden we dat leeftijdsdiscriminatie in bepaalde gevallen wél is toegestaan.

Peaches schreef op 18-10-2022 om 08:01:

[..]

Omdat alcohol voor elke jongere slecht is. Dat is dus iets heel anders.

En toch ook niet.......

Vroeger kon ik als 15 jarige en fles jonge jenever halen voor mijn opa, geen legitimatie niks.  Nu moet er intensief gemantelzorgd worden bij mijn ouders. Kan ik mijn puber sturen voor de boodschappen, kan hij alles meenemen voor opa en oma maar dat flesje witte wijn van het lijstje kan hij niet meenemen, daarvoor moet ik gaan. Hij komt er niet mee weg als hij zegt dat het voor oma is.

LittleIbex87

LittleIbex87

18-10-2022 om 08:24

Coreopsis schreef op 18-10-2022 om 08:05:

[..]

Persoon. Maar boven de 18 mag het opeens wel. Idem met autorijden, stemrecht. Ik zie het dus niet als "iets anders". Blijkbaar vinden we dat leeftijdsdiscriminatie in bepaalde gevallen wél is toegestaan.

Eh ja, ze veroorzaken overlast door met drommen tegelijk binnen te komen voor een frikandelbroodje. Pubers zien zichzelf als episch centrum van de wereld. Dat is nou eenmaal zo. Af en toe moet dat even begeleid worden zodat de rest ook een beetje normaal boodschappen kan doen.Hier is het zelfs zo dat soms op een schoolbord staat geschreven welke school een tijdje niet welkom is. Daar hebben ze gewoon lol om. Goede klanten zijn het wel als je kijkt wat ze naar binnen werken. Helemaal met de 3 voor 4 euro koekjes acties. Ik heb begrepen van mijn dochter dat sommige leerlingen een apart kluisje hebben vol met koeken.

Biscuitje schreef op 17-10-2022 om 22:36:

[..]

Sorry maar ik vind geen rugzak mee naar binnen echt raar. Als mijn kinderen dus na school, bij zo'n supermarkt, even boodschappen zouden willen/moeten doen (wat regelmatig gebeurt) dan mag hun tas niet mee naar binnen. Wat moeten ze er dan mee doen. Ze kunnen toch moeilijk hun rugzak met laptop en al in hun fietsmand laten staan. En daarbij als mensen willen stelen dan doen ze dat toch wel, daar heb je geen rugzak voor nodig. Ik merk dat het me gewoon irriteert omdat het zo oneerlijk aanvoelt. Maar schijnbaar ligt het aan mij want de meeste mensen in dit draadje lijken al die maatregelen wel prima te vinden.


Als ze met een groepje zijn kunnen de anderen op de rugtas passen.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

18-10-2022 om 08:31

Bakblik schreef op 18-10-2022 om 08:07:

[..]

En toch ook niet.......

Vroeger kon ik als 15 jarige en fles jonge jenever halen voor mijn opa, geen legitimatie niks. Nu moet er intensief gemantelzorgd worden bij mijn ouders. Kan ik mijn puber sturen voor de boodschappen, kan hij alles meenemen voor opa en oma maar dat flesje witte wijn van het lijstje kan hij niet meenemen, daarvoor moet ik gaan. Hij komt er niet mee weg als hij zegt dat het voor oma is.

En dat is maar goed ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.