Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers mogen de supermarkt niet in

Bij een aantal AH’s zijn er nu speciale jeugdmandjes, als die op zijn (5 per winkel) moeten ze wachten totdat er weer eentje is. Bij een Jumbo mag de middelbare-schooljeugd helemaal niet meer naar binnen tussen 12 en 14 uur. Blijkbaar wordt er veel gejat. Mag een supermarkt groepen uitsluiten op deze manier?


Krisper2 schreef op 17-10-2022 om 13:25:

Het is hier blijkbaar een onpopulaire mening, maar ik vind het echt discriminatie en niet oké. In elke groep zitten er rotte appels, maar daar mag je niet de hele groep voor straffen. Mijn man is docent op het mbo en zijn leerlingen, tussen de 16 en 20 ongeveer, staan in de pauze bij de AH in een rij van twintig meter te wachten tot ze iets te eten mogen kopen. Mijn man mag zo doorlopen, maar dat doet hij niet meer; uit protest koopt hij niks meer bij de AH want hij is het niet eens met de discriminatie.
Supermarkten komen al ouderen tegemoet met een ouderenuur, eenzame mensen met een kletskassa, zelfs uurtjes voor mensen die weinig prikkels kunnen verdragen. Kunnen de supermarkten die naast scholen zitten niet een studentenkwartier/halfuur instellen tijdens de lunchpauze?

Dat ouderen uur was een verplichting vanuit covid regels, die is er bij de meeste supermarkten allang weer af.

Ook de MBO's hebben veel studenten die gewoon alleen maar zooi komen kopen. Zoon zit op een MBO en ziet werkelijk geen verschil tussen de VO-ers die in hetzelfde gebouw als zij zitten als vele van zijn mede studenten. 

Het vervelende is dat als je overlast voor de rest van de populatie wil voorkomen je deze groep helaas moet uitsluiten want zichzelf reguleren kunnen ze blijkbaar niet.

Dymo schreef op 17-10-2022 om 13:45:

Mijn zus is docent op een grote scholengemeenschap, vlakbij een winkelcentrum met een Albert Heijn. In het verleden mochten scholieren gewoon naar binnen, maar er werd veel gejat en er was veel overlast. Bijna elke dag werd een scholier gepakt vanwege jatten en dan werd de politie gebeld, die de scholier dan weer naar school bracht en/of de ouders belde. De school werd er op aangekeken, dus er kwam een heel programma tijdens het mentoruur over de gevolgen van stelen. School, de supermarkt en de politie waren er dus druk mee en het hielp weinig. Uiteindelijk is ook bij deze supermarkt het mandjessysteem ingevoerd en was het probleem opgelost.
Toen ik zelf ging studeren in Amsterdam zat er vlak bij mijn kamer een supermarkt naast een middelbare school. Ik ben regelmatig tegengehouden bij de ingang omdat ze dachten dat ik op die school zat. Even rustig uitleggen dat dat niet zo was hielp altijd. Een beetje begrip over en weer hoor!
Ik kan me best voorstellen dat het niet leuk is als je supermarkt steeds wordt leeg gejat. Trouwens, ik liep hier laatst door de Jumbo en toe liepen er een paar tieners met hun handen expres langs de schappen, zodat alles eruit donderde. Die werden eerst aangesproken op hun gedrag en later, toen dat niet hielp, bij hun kladden gegrepen en buiten gezet. Moest je ze horen: blijf van me af, ik klaag je aan, het is discriminatie, enz. Ik zou er zelf ook weinig geduld mee hebben.

En dát snap ik dan ook weer. Nee, daar heeft niemand zin natuurlijk.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-10-2022 om 14:07

bieb1963 schreef op 17-10-2022 om 14:02:

[..]

Ben het wel met je eens. Tegenwoordig valt er over álles iets te zeuren. En als ik zelf boodschappen ga doen en geen zin in pubers heb, dan hoef ik in de regel toch niet persé ronde de ochtend- of lunchpauze. Beetje aanpassen gewoon.

En verder is het mijn dochter van toen 18 en op kamers wonend gebeurd. Ze is vrij klein van stuk, maar werd mooi uit de super geweerd, terwijl ze gewoon boodschappen ging doen voor het avondeten en wat pleepapier.... Tja.

Gewoon je legitimatie / rijbewijs meenemen en het uitleggen. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

17-10-2022 om 14:10

Wieder schreef op 17-10-2022 om 13:59:

[..]

Oei, mijn kind heeft op een mbo gezeten zonder supermarkt in de buurt! Hoe ziet het leven van een jongere op het mbo eruit? Ik heb toch ergens geen weet van geloof ik...

😨 hoe heeft hij/zij dat overleeft.....?

bieb1963 schreef op 17-10-2022 om 14:02:

[..]

Ben het wel met je eens. Tegenwoordig valt er over álles iets te zeuren. En als ik zelf boodschappen ga doen en geen zin in pubers heb, dan hoef ik in de regel toch niet persé ronde de ochtend- of lunchpauze. Beetje aanpassen gewoon.

En verder is het mijn dochter van toen 18 en op kamers wonend gebeurd. Ze is vrij klein van stuk, maar werd mooi uit de super geweerd, terwijl ze gewoon boodschappen ging doen voor het avondeten en wat pleepapier.... Tja.

Ja dat gebeurd er dus als er wordt gediscrimineerd. Als je zonder iets te doen tot een groep wordt geschaard en vervolgens wordt beperkt. 

We zijn allemaal mensen en we kunnen ipv anderen beperkingen opleggen en veroordelen ook kijken naar positieve oplossingen die passen bij de behoeftes van verschillende groepen.

Krisper2 schreef op 17-10-2022 om 14:10:

[..]

Ja dat gebeurd er dus als er wordt gediscrimineerd. Als je zonder iets te doen tot een groep wordt geschaard en vervolgens wordt beperkt.

We zijn allemaal mensen en we kunnen ipv anderen beperkingen opleggen en veroordelen ook kijken naar positieve oplossingen die passen bij de behoeftes van verschillende groepen.

En die positieve oplossing is dus in groepen van max 2 naar binnen of een max aantal mandjes neerzetten.

bieb1963 schreef op 17-10-2022 om 14:02:

[..]

Ben het wel met je eens. Tegenwoordig valt er over álles iets te zeuren.

Meer dan 35 jaar geleden had het tankstation (dat was de enige winkel in de buurt van mijn school) al het beleid dat scholieren in de pauze niet naar binnen mochten.

Nou lagen de schappen vol met chips, snoep, koek en chocola, dus het was een populaire plek om heen te gaan. En de eigenaar had dus een flinke omzet van die scholieren.

Dus waarom zou hij dan toch dat verbod hebben ingevoerd? A) het was een sukkel die het zo leuk vond om scholieren te discrimineren dat hij het er voor over had om dan maar geen omzet meer te maken of B ) het kostte hem meer geld aan diefstal dan dat hij er verdienste aan had.

Ik breek me er toch al 35 jaar het hoofd over, hoe dat nou gezeten had.....

Bijtje82

Bijtje82

17-10-2022 om 14:14

Krisper2 schreef op 17-10-2022 om 14:05:

[..]

Waarom worden mbo studenten dan ook geweerd bij de AH? Voor die groep ben ik aan het opkomen.

Omdat ze geen label hebben waarop staat dat ze een mbo student zijn.. Ze gaan niet iedere jongere vragen op welke school hij zit. 

De boodschappen zijn al duur zat, die hoeven niet nog duurder.

Jonagold schreef op 17-10-2022 om 14:12:

[..]

En die positieve oplossing is dus in groepen van max 2 naar binnen of een max aantal mandjes neerzetten.

Hoe is dat een positieve oplossing voor iemand die maar een beperkte tijd heeft?

Krisper2 schreef op 17-10-2022 om 14:10:We zijn allemaal mensen en we kunnen ipv anderen beperkingen opleggen en veroordelen ook kijken naar positieve oplossingen die passen bij de behoeftes van verschillende groepen.


Vertel eens, wat had je in gedachten? Wat is een positieve oplossing waarbij diefstal en overlast voorkomen worden?

Bijtje82 schreef op 17-10-2022 om 14:04:

[..]

Het gaat niet eens om MBO studenten, maar om van die brugpiepers. Van die snotjong waar de tas zwaarder is dan het kind zelf..

Brugpiepers mogen in de pauzes niet van het schoolplein (op de meeste scholen)

Ginevra schreef op 17-10-2022 om 14:16:

[..]


Vertel eens, wat had je in gedachten? Wat is een positieve oplossing waarbij diefstal en overlast voorkomen worden?

Een studentenkwartier? Extra kassa open, manager op de vloer. 

Mug schreef op 17-10-2022 om 14:10:

[..]

😨 hoe heeft hij/zij dat overleeft.....?

Dominos.nl , die leveren af bij het hek 🤣. En de bakkersschool die ook in het gebouw zat, maakte heerlijke en goedkope slagroomtaarten. Ik maak me geen illusies over de inname-behoeftes van mijn kind, die had never nooit een gezonde lunch bij de supermarkt gehaald, al hadden ze erin gemogen 😉. Pubers zijn vindingrijk als het gaat om cravings...

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-10-2022 om 14:20

Krisper2 schreef op 17-10-2022 om 14:18:

[..]

Een studentenkwartier? Extra kassa open, manager op de vloer.

Maar dat lost het toch ook niet op als er een hele kudde tegelijk van dat kwartier gebruik moet maken? Wat is er mis met eten van thuis meebrengen?

Krisper2 schreef op 17-10-2022 om 14:14:

[..]

Hoe is dat een positieve oplossing voor iemand die maar een beperkte tijd heeft?

Zo moeilijk is dat toch niet?

Om de beur met elkaar afspreken wie de snacks haalt en de rest wacht buiten de supermarkt. En je kan natuurlijk voor meerdere dagen kopen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.