Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers en onregelmatige eettijden


-Nienke-

-Nienke-

16-11-2021 om 19:58 Topicstarter

De pubers zijn trouwens allemaal (heel) lang en slank, dus angst voor overgewicht speelt niet echt mee. Wel angst voor chronisch tekort aan vitamines

-Nienke- schreef op 16-11-2021 om 19:57:

O, hartige taart is ook een goede tip, daar is oudste in ieder geval dol op! Wat Biscuitje schrijft, is dus ook wat hier vaak gebeurt, maar dat komt dus ook doordat we er niet echt lekker op inspelen vooraf. Ik vind het op zich niet zo erg als er eens een normale avondmaaltijd bij inschiet, maar de afgelopen vier dagen heeft de oudste letterlijk geen enkele dag fatsoenlijk (mee)gegeten, dus dat vind ik dan echt te gortig worden.

Overall vind ik het trouwens wél een hele leuke fase, met al die eigen levens die ze ineens gaan leiden! Organisatorisch moeten we het echter dus even wat anders gaan inrichten allemaal.

Het is een hele leuke fase inderdaad maar je moet het samen even opnieuw inregelen. Vooral samen, wat werkt voor degene die moet koken, wat werkt voor de pubers.

Tijdens een gezamenlijke maaltijd praten we daar ook echt over. Worden de afspraken geëvalueerd  en aangepast. Oudste heeft 1 dag waarop ze tot 17.00 college heeft en dat gaat soms door tot 17.15  en dan is melden voor 17.15 niet mogelijk.  Die afspraak is dus aangepast voor die dag. 

Biscuitje schreef op 16-11-2021 om 19:35:

[..]

Heel erg herkenbaar. Hier eten pubers mee als ze er zijn. Moeten ze eerder weg of zijn ze pas laat thuis vanwege werk of sport dan hoeven ze echt geen kliekje of bewaarde maaltijd. Meestal kiezen ze dan voor een pizza uit de diepvries. Een wrap met ui, gesmolten kaas en chilisaus, een gebakken broodje met Avocado en ei, een tosti, noodles, een broodje knakworst etc. In elk geval niet iets met groente enzo. Alleen de middelste, van 15, houdt nog wel van een echte maaltijd. Zij heeft alleen de irritante eigenschap om die maaltijd om half 10 s'avonds nog voor zichzelf te gaan maken en staat dan rustig een half uur te koken.

Ooh ik vind dat juist echt zoet, dat 's avonds nog een echte maaltijd koken ♥️

Leuk he, nieuwe fase en dat ze mee kunnen koken is ook een voordeel. Zoon kokkerelt nu steeds meer. Eerst omdat t moesr...nu omdat ie t leuk en vooral lekker vindt

Wat is er mis met vroeger of later eten? Volgens mij zoek je problemen die er niet zijn.  Zorg gewoon dat er voldoende eten is (kook een dag / meerdere dagen vooruit) Dan kan iedereen eten wannee het hem / haar hen uitkomt. 

-Nienke- schreef op 16-11-2021 om 19:03:

Eten jullie pubers dan trouwens ook vraag die bakjes? Ik hoor m’n eigen puber al zeggen ‘Nah, ik maak wel tosti’s’ / ‘Ik eet wel op m’n werk’ (lees: eet twee frikandelbroodjes in de pauze).

Herkenbaar ja, mijn zoon werkt bij de Mac, 3 keer raden wat die eet op avonden dat hij moet werken...

Restjes van de dag ervoor kunnen voor het werk opgewarmd worden of indien er een magnetron op werk is daar worden genuttigd in de pauze. 
Voor degene die training heeft kook je gewoon en die warmt het na de training op.
Bij pasta kun je makkelijk iets extra's koken. Of zo'n diepvriesmaaltijd die snel klaar is.
Wij aten vroeger altijd op donderdag pasta of nasi of bami en dan maakte mijn moeder wat extra zodat ik dat mee kon nemen naar mijn weekendbaantje. Of ik at daar tosti's. Als ik in de vakantie veel avonddiensten had kookte mijn moeder ook wel eens tussen de middag warm zodat ik toch normaal at.

Ik ben helemaal uitgekookt voor mijn 18-jarige met voortdurend commentaar op mijn kookkunsten en menukeuzes. Die kookt nu lekker zelf voor zichzelf. Even afstemmen wie hoe laat de keuken nodig heeft en zelf uiteraard je boodschappen doen. Natuurlijk vragen we aan elkaar of we nog iets mee moeten nemen als we naar de buurtsuper gaan. Dit werkt echt heel fijn. 

Iedere dag trainen hier wel1 tot 4 personen rond etenstijd, dus meestal is het hier vroeg gekookt en dan zie je maar wanneer je de magnetron gebruikt.
Ik heb geen problemen met tussen 15.30-16.30 eten. Dan eet ik na de training een bak cruesli. Overigens werken we wel allebei thuis, dus vroeg eten maken is geen probleem.
De 14-jarige heeft gisteren na 19.30 gegeten en ik tegen 16.30. 

-Nienke-

-Nienke-

17-11-2021 om 08:03 Topicstarter

Valeria schreef op 17-11-2021 om 07:40:

Iedere dag trainen hier wel1 tot 4 personen rond etenstijd, dus meestal is het hier vroeg gekookt en dan zie je maar wanneer je de magnetron gebruikt.
Ik heb geen problemen met tussen 15.30-16.30 eten. Dan eet ik na de training een bak cruesli. Overigens werken we wel allebei thuis, dus vroeg eten maken is geen probleem.
De 14-jarige heeft gisteren na 19.30 gegeten en ik tegen 16.30.

Ja, dat zou het meest ideaal zijn - ik heb ook geen hekel aan vroeg eten -, maar dat redden wij dus niet qua werktijden. Rond 17 uur thuis lukt wel, dus incidenteel om 17.30 uur eten op tafel ook, maar eerder dus niet. Fijn om trouwens wat ervaringen van anderen te lezen! We zijn in onze omgeving de eersten met (veel ) pubers. 

PriceyRook54

PriceyRook54

17-11-2021 om 08:26

-Nienke- schreef op 16-11-2021 om 19:03:

Eten jullie pubers dan trouwens ook vraag die bakjes? Ik hoor m’n eigen puber al zeggen ‘Nah, ik maak wel tosti’s’ / ‘Ik eet wel op m’n werk’ (lees: eet twee frikandelbroodjes in de pauze).

Voor mijn tieners zou dat idd gelden, die maken liever zelf een tosti/pasta/zak chips. Onregelmatige eettijden komt hier nog niet zoveel voor maar ik weet zeker dat speciaal koken verspilbare moeite zou zijn hier. 

Hier ook een puber met 4 dagen per week afwijkende eettijden (en soms 5 als zijn wedstrijd op een onhandig tijdstip is). Op de dagen dat hij traint eet hij een boterham of yoghurt vooraf en bij thuiskomst warmt hij het eten van die avond op. Op de werkdagen pakt hij meestal wat uit de vriezer, we zorgen dat we altijd voldoende hebben door regelmatig 1 of 2 extra porties te koken. De bakjes van de chinees doen het bij ons goed als vriezerbakjes!
Ik vind het wel erg jammer dat puber door zijn werk op zondag niet meer met ons eet, dan koken we meestal wat uitgebreider en zitten we langer aan tafel. Zaterdag is vaak chaotisch door wedstrijden, waarbij puber regelmatig ook niet mee eet, helaas. Dat mis ik wel. Maar leuk om te zien dat hij steeds meer een eigen leven heeft!

Hier ging ik wisselen met de dagen en extra koken.
*Was vroeger vrijdag macaronidag en zaterdag soepdag, nu zijn dat de aardappel met groentedagen zodat de lof met kaas uit oven niet de dag erop opgewarmd hoeft te worden maar als gezamenlijk gezinsgebeuren opgegeten worden.
*Ik maak extra niet voor de dag erop, maar voor de dag daarop. Anders zit de sporter twee dagen achter elkaar hetzelfde te eten en kan ik mij voorstellen dat men dan liever een dubbele tosti naar binnen te werken.
* Ik vries het ook niet in want dat kost weer extra tijd bij het opwarmen, maar bewaar de kliekjes in de koelkast. Om te voorkomen dat ‘oude’ kliekjes weggegooid worden waak ik  ervoor dat ik niet te veel extra kook.
Wel altijd een noodblik ravioli in huis.

PS. Na deze sportfase van pubers komt weer de fase van onverwachte meeeters. Door de sportfase, verander je ongemerkt in een hele flexibele ouder voor de fase erna.😉

PriceyRook54

PriceyRook54

17-11-2021 om 10:08

Ainne schreef op 17-11-2021 om 08:26:

[..]

 maar ik weet zeker dat speciaal koken verspilbare moeite zou zijn hier.

Verspilbare?  Verspilde dus. 't Was nog vroeg voor me....

-Nienke-

-Nienke-

17-11-2021 om 18:00 Topicstarter

Flanagan, de fase van onverwachte mee-eters hebben we hier ook al een tijdje, de oudste heeft een vriendinnetje en een goede vriend die regelmatig aanschuiven. Maar dat is sneller/makkelijker te regelen voor m’n gevoel.

Goed idee ook trouwens om voor een vólgende dag vooruit te koken, zodat er een dag tussen zit. Man en ik hebben gisteren al een lijstje van geschikte maaltijden opgesteld voor de komende week  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.