Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers en onregelmatige eettijden

Oké, ik benieuwd hoe anderen dit doen: wij hebben drie pubers (17, 15 en 12). De oudste twee hebben een bijbaantje, de jongste sport twee keer per week (vroeg). Gevolg is dat het hier altijd schipperen is om voor iedereen fatsoenlijk avondeten te regelen. De ene puber moet om 17.00 uur beginnen met werken; de volgende moet om 18.00 uur bij een training zijn. 

Wij werken beiden 4 dagen, dus hebben niet altijd de gelegenheid om voor die tijd eten op tafel te hebben - los van het feit dat ik om 16.30 uur al avondeten, niet handig vind. 

We zijn momenteel een beetje zoekende dus! Soms zetten we iets klaar (bijvoorbeeld soep), soms eet een puber na training (maar dat is dan pas rond 19.30 uur). Regelmatig is de planning zo onhandig dat een puber dan maar tosti’s maakt of een ei bakt in plaats van avondeten; ook niet ideaal. Hoe doen anderen dat? Tips, trucs?


de restjes van gisteren voor de puber die om 5 uur moet beginnen met werken, de ander broodje vlak voor de training en opwarmen in de magnetron na de training? 
Ik geloof dat het bij ons zo ongeveer zo ging vroeger, met 4 van die exemplaren. 

Hoe groot is je vriezer? Ik zou inderdaad de restjes bewaren voor degene die vroeg moet werken, dan is het opwarmen en gaan. Een warme maaltijd na je sporttraining is niet zo spannend (banaan of broodje voor die tijd en de maaltijd om half 8) maar degene die op tijd start met de bijbaan, zou ik dus een kliekje geven van de dag ervoor o.i.d.


Mijn zoon eet graag van die zakken uit de diepvries die je alleen even hoeft op te bakken, Aviko maaltijdpannetje of iets anders van een huismerk. Dat maakt hij zelf klaar voordat hij moet trainen. Ook kook ik vaak extra nasi of rijst met saus en dan beland er voor hem een portie in de vriezer om op te warmen. Dit is omdat hij vroeg met eten, anders zou het pas 21:00 uur zijn eer dat hij kan eten. 19:30 zou ik nog wel oke vinden, dan zou hij gewoon opgewarmd krijgen wat de rest om 18:00-18:30 heeft gegeten. 

Stoommaaltijden voor zoon die vroeg moet die dagen 
Kind iets laten koken dat jullie later kunnen eten

Standaard dubbele grootte koken van maaltijden als stamppot, pasta, nasi etc. Die invriezen in 1persoons porties. Action heeft handige magnetronbakken die ook in de vriezer mogen:

2529522_8010059019009-111.png?preset=mediaSliderImageLargeHD


Kind dat niet met jullie mee kan eten, trekt wat uit de vriezer. 10 minuten opwarmen en klaar.

-Nienke-

-Nienke-

16-11-2021 om 18:54 Topicstarter

We hebben een enorme vriezer, maar meestal niet zoveel restjes ! Ik zal dan dus bewust meer moeten gaan koken op de dagen ervoor. Dat kan zeker wel.

Het gebeurt hier overigens ook nogal eens dat plannen wijzigen (‘O, ik moet toch een uur eerder beginnen’ / ‘Ik eet toch bij die-en-die’) en ik heb een enorme hekel aan eten weggooien. Iets uit de vriezer laten halen is dan ook wel een idee, dan staat het niet voor niets klaar. 

-Nienke-

-Nienke-

16-11-2021 om 18:57 Topicstarter

Amaranth schreef op 16-11-2021 om 18:52:

Standaard dubbele grootte koken van maaltijden als stamppot, pasta, nasi etc. Die invriezen in 1persoons porties. Action heeft handige magnetronbakken die ook in de vriezer mogen:

2529522_8010059019009-111.png?preset=mediaSliderImageLargeHD


Kind dat niet met jullie mee kan eten, trekt wat uit de vriezer. 10 minuten opwarmen en klaar.

Ah, top!! Die ga ik dit weekend meteen halen. Zoiets lijkt me inderdaad handig! Ben nu al blij met jullie, ik had even wat input nodig  

-Nienke-

-Nienke-

16-11-2021 om 19:03 Topicstarter

Eten jullie pubers dan trouwens ook vraag die bakjes? Ik hoor m’n eigen puber al zeggen ‘Nah, ik maak wel tosti’s’ / ‘Ik eet wel op m’n werk’ (lees: eet twee frikandelbroodjes in de pauze). 

-Nienke- schreef op 16-11-2021 om 19:03:

Eten jullie pubers dan trouwens ook vraag die bakjes? Ik hoor m’n eigen puber al zeggen ‘Nah, ik maak wel tosti’s’ / ‘Ik eet wel op m’n werk’ (lees: eet twee frikandelbroodjes in de pauze).

Mijn puber is bijna 13, die eet nog braaf wat mama opwarmt. 😆

Google eens op batch cooking of vriezermaaltijden, er zijn genoeg FB groepen. 

1x koken, en dan meerdere eens- of meerpersoonsporties in de koelkast/vriezer. Kan iedereen zo zijn of haar eigen eten pakken en opwarmen. 

Het is even wat plannen, en het kost tijd om het te bereiden. Maar het scheelt echt veel tijd op werkdagen.

Denk aan: pasta's, curry's, stamppotten, maaltijdsoep, rijst gerechten, bami etc. Eventueel pasta of rijst apart koken op de avond zelf.

ik kook altijd een paar extra porties van iets wat in de vriezer kan. Bami risotto, rijstgerecht,macaroni, lasagne. Saus waarbij alleen nog even wat spaghetti gekookt moet worden is ook favoriet. Ik vries het in in plastic zakjes ( ik weet t niet zo milieuvriendelijk) omdat ik die helemaal plat kan maken en dan kan stapelen in de vriezer.

Ik kook ook wel de dag ervoor 2 verschillende  als we allemaal anders thuis komen en niemand eigenlijk tijd heeft  om te koken.  Gisteren flinke pan met risotto gemaakt met zalm. In bak luchtdicht in de koelkast en dat eet ik nu op dit moment lekker op
Portie naar mijn moeder gebracht voor ik ging werken en zoon heeft de rest  al eerder vandaag op. Er wordt dan over t algemeen geen tosti of zo gemaakt maar dat komt omdat zoon graag echte flinke maaltijd eet. Wel van te voren een boterham of zo.

-Nienke- schreef op 16-11-2021 om 19:03:

Eten jullie pubers dan trouwens ook vraag die bakjes? Ik hoor m’n eigen puber al zeggen ‘Nah, ik maak wel tosti’s’ / ‘Ik eet wel op m’n werk’ (lees: eet twee frikandelbroodjes in de pauze).

Heel erg herkenbaar. Hier eten pubers mee als ze er zijn. Moeten ze eerder weg of zijn ze pas laat thuis vanwege werk of sport dan hoeven ze echt geen kliekje of bewaarde maaltijd. Meestal kiezen ze dan voor een pizza uit de diepvries. Een wrap met ui, gesmolten kaas en chilisaus, een gebakken broodje met Avocado en ei,  een tosti, noodles, een broodje knakworst etc. In elk geval niet iets met groente enzo. Alleen de middelste, van 15, houdt nog wel van een echte maaltijd. Zij heeft alleen de irritante eigenschap om die maaltijd om half 10 s'avonds nog voor zichzelf te gaan maken en staat dan rustig een half uur te koken.  

In principe doe ik 2x per week boodschappen en dan houd ik er rekening mee dat het eten voor in ieder geval de dinsdag en donderdag op te warmen is. Dan wordt er gesport en is man soms later door struggles met ov.
Woensdag eten we meestal met zijn allen wie ineens toch later wil/ moet weten kan dat voor 17.15 melden dan houd ik er rekening mee door bijvoorbeeld de te bakken aardappeltjes apart te houden. En uur eerder trainen of werken moet ook op tijd gemeld worden, zodat er iets uit de vriezer gehaald kan worden om vooruit  te eten. 
Bij niet op tijd melden hebben ze echt pech en kan het gebeuren dat je opgewarmde gebakken vis krijgt. (Dat heb ik maar 1 keer hoeven doen, toen was op tijd melden ineens minder moeilijk dan het leek.)

Op dagen dat ik echt weet dat het eten in 4 etappes gaat verlopen maak ik macaroni uit de oven, ieder een eigen schaaltje wat ze zelf kunnen opwarmen. 

Maar zeker nu dochter 75 minuten reistijd heeft voor haar studie is het soms toch ineens "bal" met de warme maaltijd.  Vorige week had ik toch 4 etappes met wat moeilijker eten om op te warmen.  Het is niet anders als ze groot worden en een eigen leven gaan krijgen. 

EDIT: De komende weken wordt het weer even wat makkelijker,  man zit voorlopig weer thuis in zijn hokje te werken. 

mijn partner en ik wonen niet samen en ik kook graag, zij niet. Dus in het weekend kook ik ook vaak een beetje extra, dat is vrijwel geen moeite. En zij eet dat ook nog een paar dagen later.

dus eigenlijk net als iedereen hiervoor zegt; bepaalde maaltijden zijn prima op te warmen of nog lekker te maken als hartige taart of plaattaart of traybake. Gaat als een malle. 

En als ze verder goed eten, geen extreem over- of ondergewicht hebben en wat extra fruit nemen, is (zeker op die leeftijd) een paar tosti’s, pizza’s of gebakken ei niet per de een drama. 

ps: ik realiseer me ineens dat ik behoorlijk ondergewicht had op die leeftijd, maar dat was per ongeluk en natuurlijk. Ik at grotendeels gezond en was gewoon niet in staat aan te komen. Na mijn 35e werd dat wat anders.

-Nienke-

-Nienke-

16-11-2021 om 19:57 Topicstarter

O, hartige taart is ook een goede tip, daar is oudste in ieder geval dol op! Wat Biscuitje schrijft, is dus ook wat hier vaak gebeurt, maar dat komt dus ook doordat we er niet echt lekker op inspelen vooraf. Ik vind het op zich niet zo erg als er eens een normale avondmaaltijd bij inschiet, maar de afgelopen vier dagen heeft de oudste letterlijk geen enkele dag fatsoenlijk (mee)gegeten, dus dat vind ik dan echt te gortig worden. 

Overall vind ik het trouwens wél een hele leuke fase, met al die eigen levens die ze ineens gaan leiden! Organisatorisch moeten we het echter dus even wat anders gaan inrichten allemaal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.