Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


Ik had mijn zoon tot een jaar of vier aan een tuigje op drukke plaatsen.

Toen ik een puber was, kwam een kleuter onder de achter wielen van de stadsbus. Dood.
Ik nam me toen voor dat mijn nog niet bestaande kind aan de riem ging.

"Het is toch geen hond!"

Nee, maar ik hoefde ook nooit te roepen "Janjulius Valentijn híer komen!!!" te krijsen.
😉

BlairW schreef op 14-11-2023 om 19:48:

[..]

Maar kind mag dus ook geen trap op? Of overdag zelfstandig fietsen? Te voet zich in het verkeer bevinden? Bij je in de auto zitten? Dan zoek je het toch ook allemaal zelf op? Want de kans dat je een ongeluk krijgt in de auto, is veel groter dan de kans dat je kind iets overkomt als hij 900 meter op de fiets moet om half 8 ‘s avonds. En sporten? Mag kind ook niet? Is ook heel gevaarlijk. Dochter hier heeft haar sleutelbeen gebroken met sporten. Dat had ook haar nek kunnen zijn ja.

Ieder heeft zijn eigen grenzen. Ik laat mijn kind niet in het donker fietsen als hij nog zo jong is punt. Voor de rest is genoeg mogelijk. Dat jullie dat risico wel willen nemen voor jullie kind moeten jullie zelf weten. Wat niet nodig is is niet nodig. 

Poezenmeisje schreef op 14-11-2023 om 19:53:

Ik had mijn zoon tot een jaar of vier aan een tuigje op drukke plaatsen.

Toen ik een puber was, kwam een kleuter onder de achter wielen van de stadsbus. Dood.
Ik nam me toen voor dat mijn nog niet bestaande kind aan de riem ging.

"Het is toch geen hond!"

Nee, maar ik hoefde ook nooit te roepen "Janjulius Valentijn híer komen!!!" te krijsen.
😉

99 keer gaat het goed en 1 keer fout. Liever dan maar een zogenaamde suffe voorzichtige moeder en mijn kind beschermen waar dat makkelijk kan dan een zogenaamde hippe moeder die daarin tekort schiet. Het gaat hier om een kind. 

Facy66 schreef op 14-11-2023 om 20:08:

[..]

Ieder heeft zijn eigen grenzen. Ik laat mijn kind niet in het donker fietsen als hij nog zo jong is punt. Voor de rest is genoeg mogelijk. Dat jullie dat risico wel willen nemen voor jullie kind moeten jullie zelf weten. Wat niet nodig is is niet nodig.

Maar bijna 14 is toch niet zo jong? Kind van TO is 13,5, geen 10, zit op de middelbare school.

Ysenda schreef op 14-11-2023 om 20:18:

[..]

Maar bijna 14 is toch niet zo jong? Kind van TO is 13,5, geen 10, zit op de middelbare school.

Wel nog een kind op een kwetsbare leeftijd. En haar even ophalen is een kleine moeite. Ik zou dan daarvoor kiezen zelf. Maar goed iedere ouder, ieder kind en iedere plek kan weer leiden tot andere keuzes. Dat blijkt ook uit dit topic.

RaggedGull77

RaggedGull77

14-11-2023 om 20:38

absor schreef op 14-11-2023 om 13:01:

zullen maar even vergeten dat sabine dardenne juist sochtends vroeg is ontvoerd 😔

Marianne Vaatstra en Anneke van der Stap werden juist 's avonds laat of 's nachts vermoord.

RaggedGull77

RaggedGull77

14-11-2023 om 20:44

Cassandra van Schaijk is ook midden in de nacht aan haar einde gekomen in de Noorderplassen in Almere.

RaggedGull77

RaggedGull77

14-11-2023 om 20:47

En natuurlijk niet te vergeten Natalee Holloway.

Anne Faber werd begin van de avond vermoord.

Zilver_gray schreef op 14-11-2023 om 10:12:

[..]

Ik vond juist van de stad naar Beijum fietsen minder spannend, dan nu van de stad naar Meerstad. Nu heb je onderweg best lange stukken verlaten fietspad, en pas geleden een jonge dame op de Driebondsweg slachtoffer geworden van een zedendelict.

Is ook een van de drukste fietsroutes in de omgeving. Nou ja, voordat die brug eruit lag dan. 

KipFritesAppelmoes schreef op 14-11-2023 om 20:47:

En natuurlijk niet te vergeten Natalee Holloway.

Maar het feit dat je namen van zo ver weg kunt noemen geeft aan dat het uitzonderlijk is, asn de 600 verkeersdoden in Nederland wordt minder aandacht besteed. 

Terwijl die kans vele malen groter is.

Poezenmeisje schreef op 14-11-2023 om 19:53:

Ik had mijn zoon tot een jaar of vier aan een tuigje op drukke plaatsen.

Toen ik een puber was, kwam een kleuter onder de achter wielen van de stadsbus. Dood.
Ik nam me toen voor dat mijn nog niet bestaande kind aan de riem ging.

"Het is toch geen hond!"

Nee, maar ik hoefde ook nooit te roepen "Janjulius Valentijn híer komen!!!" te krijsen.
😉

Hier vijf donderstenen waarvan ik er 1 ook aan een tuigje had. Die was zo enthousiast dat ze gewoon zo de straat opliep. Maar dat betekent niet dat nu ze geleerd heeft hoe het allemaal werkt in het verkeer dat ik haar nog aan het (denkbeeldige) tuigje houd… 

Yumi schreef op 14-11-2023 om 16:08:

[..]

Tijden veranderen.... jaren in het centrum gewoond en tot een jaar of 5 geleden kon ik gewoon 's nachts naar huis lopen, dat is echt over. Maar 900 meter fietsen om Half 8 dat mag van mij

Maar hoe doe je het dan met school? 13.5 jaar dat is toch middelbaar? Tienduizenden jonge pubers die op dit moment 's morgens in het donker naar school fietsen en binnenkort in het donker weer thuiskomen. 
En tijden veranderen, maar ik zou net denken dat het nu veiliger is dan vroeger als ik de misdaadcijfers bekijk. 

Zilver_gray schreef op 14-11-2023 om 10:12:

[..]

Ik vond juist van de stad naar Beijum fietsen minder spannend, dan nu van de stad naar Meerstad. Nu heb je onderweg best lange stukken verlaten fietspad, en pas geleden een jonge dame op de Driebondsweg slachtoffer geworden van een zedendelict.

Beijum is niet zijn eindpunt. Inderdaad daarna nog door godvergeten gebieden. Maar daar horen we hoogstens van mensen die te water raken of tegen een boom knallen. Ik kan me hier geen verhalen over "enge mannen" herinneren.

RaggedGull77

RaggedGull77

14-11-2023 om 22:01

Eerlijk gezegd merk ik bij mijzelf ook dat de gewelddadige dood van een jongedame bij mij veel meer emotie oproept dan de gewelddadige dood van een jongeman.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.