Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


Ik zou veel eerder bang zijn voor een verkeersongeluk in het donker dan een criminele schennispleger die uit de bosjes springt. Waarbij blijkbaar alleen meisjes het slachtoffer zijn en niet jongens? En alleen tot hun 18e en niet meer als ze 28 zijn? Want tot welke leeftijd wil jij ze halen en brengen? 

Mensen hebben overigens zeer weinig kennis van risico's. Want in het geval van zeden is in 80 tot 90% van de gevallen een bekende de dader! Daders zoeken in hun directe omgeving naar slachtoffers. Ik zou dus eerder bij de sportcoach, huisvriend of neef eens extra goed opletten ipv die enkele dakloze in het park. 

Wil je kinderen beschermen leer ze dan over de risico's. Wat moeten ze doen? Laat ze voor vertrek een kort berichtje sturen (ik fiets nu naar huis hoor). Leer ze verkeersveiligheid en welke route ze nemen. Zorg voor gps traker. Zorg voor goede verlichting en een deugdelijke fiets. Het meegeven van wapens lijkt veilig maar een man is altijd sterker en heeft het element van verassing. Die maakt het zo afhandig of gebruikt het tegen je kind. Of pakt zijn mes om zich te verdedigen...

BlairW schreef op 14-11-2023 om 09:21:

[..]

Je weet toch dat mensen met slechte bedoelingen nooit vroeg op staan

Zo denk ik er ook over als ik 's ochtends al erg vroeg naar het werk fiets, wel goede verlichting overal en af en toe zie je een auto of een krantenbezorger. 

zullen maar even vergeten dat sabine dardenne juist sochtends vroeg is ontvoerd 😔

Poezekat schreef op 14-11-2023 om 13:00:

[..]

Zo denk ik er ook over als ik 's ochtends al erg vroeg naar het werk fiets, wel goede verlichting overal en af en toe zie je een auto of een krantenbezorger.

wat voor de een 'vroeg op' is is voor de ander 'laat wakker'. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

14-11-2023 om 13:06

absor schreef op 14-11-2023 om 13:01:

zullen maar even vergeten dat sabine dardenne juist sochtends vroeg is ontvoerd 😔

Zullen we gewoon niet doen alsof een enkele uitzonderingsituatie je hele wandel en handel moet bepalen?

Nee helemaal gelijk hoor.  

Moirmel schreef op 14-11-2023 om 07:04:

@ OP:
Ik ben geen vrouw, maar ik ging vanaf mijn twaalfde babysitten en moest daarbij 's nachts ook naar huis rijden.
Mij lijkt het geen probleem.

Tijden veranderen.... jaren in het centrum gewoond en tot een jaar of 5 geleden kon ik  gewoon 's nachts naar huis lopen, dat is echt over.  Maar 900 meter fietsen om Half 8 dat mag van mij

'Om half 8 's avonds naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden.' meldt TO. Leeftijdgenootje van haar dochter mag dit niet en ze vraagt onze overwegingen.
Natuurlijk is zo'n ritje een verantwoorde keus voor een gezonde puber van13 jaar. Met een fiets met goede verlichting, gewoon doorfietsend, is er niets aan de hand. Je voedt een kind toch op tot zelfredzaam mens? 

Volkomen risicovrij leven is onmogelijk.

BlairW schreef op 14-11-2023 om 09:57:

[..]

Helemaal geen politiek correct gelul. Alle zwervers over 1 kam scheren is oké? Alsof elke zwerver zomaar mensen aanvalt vanuit het niks en jonge meisjes verkracht…

Er zit nogal wat in tussen een nare situatie en een brute verkrachting toch? Plus het is niet alsof de zwerver zich ernstig miskend voelt als er iemand minder langs komt fietsen.

Bakblik schreef op 13-11-2023 om 19:27:

[..]

Dan gaat hij bijna naar de middelbare!

Als je daar nog iedere dag als het weer een beetje tegen zit wordt gebracht, dan heb je wel de lachers op je hand. Buitenbeentje zijn omdat het moeder het zielig vindt dat je moet fietsen is dat wat je wilt voor je kind?

Beter dan mijn kind moeten begraven. Genoeg gekken op deze wereld. Dan zou ik mijn kindvlakbij afzetten zodat niemand hem ziet met mij. Droog en veilig. 

Miepjecody schreef op 13-11-2023 om 22:05:

[..]

We hebben het over 900 meter!!


 Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Dat maakt me niet uit.

Facy66 schreef op 14-11-2023 om 19:13:

[..]

Beter dan mijn kind moeten begraven. Genoeg gekken op deze wereld. Dan zou ik mijn kindvlakbij afzetten zodat niemand hem ziet met mij. Droog en veilig.

En tot wanneer ga je dit doen dan? Want ook op 20-30-40-50 jarige leeftijd kan je kind wat overkomen hè. Dat is niet alleen als ze klein zijn. En slaap je ook naast je kind en ga je mee onder de douche, loop je altijd mee de trap af etc? Want ook daar kan iets gebeuren hè. Uitglijden en nek breken, om maar wat te noemen. Dus hoe ver ga je in beschermen? En waarom dan in de ene situatie wel en in de andere niet?

BlairW schreef op 14-11-2023 om 19:35:

[..]

En tot wanneer ga je dit doen dan? Want ook op 20-30-40-50 jarige leeftijd kan je kind wat overkomen hè. Dat is niet alleen als ze klein zijn. En slaap je ook naast je kind en ga je mee onder de douche, loop je altijd mee de trap af etc? Want ook daar kan iets gebeuren hè. Uitglijden en nek breken, om maar wat te noemen. Dus hoe ver ga je in beschermen? En waarom dan in de ene situatie wel en in de andere niet?

Je kan het ook opzoeken en daar kies ik niet voor. Zeker niet als het makkelijk te vermijden is door zelf even de handen uit de mouwen te steken. Zeker wanneer er sprake is van een kind dat mij dierbaar is.

Facy66 schreef op 14-11-2023 om 19:13:

[..]

Beter dan mijn kind moeten begraven. Genoeg gekken op deze wereld. Dan zou ik mijn kindvlakbij afzetten zodat niemand hem ziet met mij. Droog en veilig.

Je weet dat sneeuwvlokjes die je met teveel warmte en aandacht omringt smelten?  Echt hoe lang ga je dat volhouden? Jouw kleine pukje wordt groot en hij moet op een bepaald moment los komen van jou. Je kunt niet 24 uur per dag toezicht houden of je kind niks overkomt.  Sowieso ben je er in de klas niet bij en daar kan ook vanalles gebeuren wat hem geestelijk of lichamelijk beschadigd. Een kind wordt niet groot zonder blauwe plekken en tanden door de lip. Het moet leren fietsen en dan val je een keer een je regent en een keer nat.  So what! 

Ik begreep dat je een zoon hebt die zijn als puber meestal wat minder uitgesproken dan meisjes maar als je zo beschermend blijft dan wens ik je heel veel sterkte. 

Facy66 schreef op 14-11-2023 om 19:39:

[..]

Je kan het ook opzoeken en daar kies ik niet voor. Zeker niet als het makkelijk te vermijden is door zelf even de handen uit de mouwen te steken. Zeker wanneer er sprake is van een kind dat mij dierbaar is.

Maar kind mag dus ook geen trap op? Of overdag zelfstandig fietsen? Te voet zich in het verkeer bevinden? Bij je in de auto zitten? Dan zoek je het toch ook allemaal zelf op? Want de kans dat je een ongeluk krijgt in de auto, is veel groter dan de kans dat je kind iets overkomt als hij 900 meter op de fiets moet om half 8 ‘s avonds. En sporten? Mag kind ook niet? Is ook heel gevaarlijk. Dochter hier heeft haar sleutelbeen gebroken met sporten. Dat had ook haar nek kunnen zijn ja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.