Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


Ik snap alle angsten en heb ze zelf ook. Toch worden bij ons in de buurt mensen juist overvallen rond 18 uur, want dan is het lekker stil op bepaalde plekken, en is in mijn kennissenkring alleen de zoon van vrienden overvallen, een enorme beer van 18 die aan freefighting  deed  maar toch niet opgewassen was tegen meerdere overvallers en met een arm uit de kom achterbleef (en zonder smartphone etc). En dat was ook al niet heel laat op de avond. Dus ja, is het echt op straat gevaarlijker voor pubermeisjes na middernacht? Dat zou ik niet durven zeggen. Ik heb zoons en een dochter, ik kan niet zeggen dat horen over de gewelddadige dood van een jongeman mij minder doet want mijn kinderen zijn me allemaal even lief en hun vrienden ook. Dus je hoopt toch dat dat iedereen bespaard blijft. Tot nu toe worden ze (kinderen en vrienden ) vooral van hun fiets, brommer of skateboard gereden door onvoorzichtige BMW etc bestuurders die er gauw vandoorgaan, gelukkig niet al te ernstig meestal, maar ook niet erg goed voor je gemoedsrust.
En die angst zal wel blijven tot ze vijftig zijn. Of zestig. 

Ysenda schreef op 14-11-2023 om 21:34:

[..]

Maar het feit dat je namen van zo ver weg kunt noemen geeft aan dat het uitzonderlijk is, asn de 600 verkeersdoden in Nederland wordt minder aandacht besteed.

Terwijl die kans vele malen groter is.

Toen er rond Pasen in onze omgeving twee meisjes van 14 werden vermoord vond ik het toch wel even heel veel. Allebei nog hele jonge daders trouwens, en overdag, en de daders waren bekenden van de slachtoffers.
Ja, wat moet je ermee. Je dochters altijd binnenhouden?

Ysenda schreef op 14-11-2023 om 21:34:

[..]

Maar het feit dat je namen van zo ver weg kunt noemen geeft aan dat het uitzonderlijk is, asn de 600 verkeersdoden in Nederland wordt minder aandacht besteed.

Terwijl die kans vele malen groter is.

Toen er rond Pasen in onze omgeving twee meisjes van 14 werden vermoord vond ik het toch wel even heel veel. Allebei nog hele jonge daders trouwens, en overdag, en de daders waren bekenden van de slachtoffers. Ik neem aan dat die jongens alweer rondlopen, want zo lang is jeugd tbs ook niet.
Ja, wat moet je ermee. Je dochters altijd binnenhouden?

Moirmel schreef op 14-11-2023 om 21:48:

[..]

Maar hoe doe je het dan met school? 13.5 jaar dat is toch middelbaar? Tienduizenden jonge pubers die op dit moment 's morgens in het donker naar school fietsen en binnenkort in het donker weer thuiskomen.
En tijden veranderen, maar ik zou net denken dat het nu veiliger is dan vroeger als ik de misdaadcijfers bekijk.

Ik schreef dat ik 's nachts niet meer alleen door het centrum loop, maar dat fietsen om half 8 gewoon mag. 

Tijden veranderen, maar helaas is het er hier niet veiliger op geworden. In het centrum is het aantal verwarde mensen tegenwoordig erg hoog. Sommige zijn zo agressief dat winkeliers hun winkel op slot doen als die in de buurt zijn.

Daarom vind ik het ook absoluut niet gek om in dat soort dingen extra voorzichtig te zijn in geval van kinderen. Je kan je kinderen niet overal tegen te beschermen maar je hoeft het lot ook niet te tarten. Jongen of meisje maakt niet uit. Dus niet in het donker en ook zowel in het licht als in het donker niet in bossen of afgelegen stukken fietsen/lopen. Zeker niet alleen. Veel te gevaarlijk.

AnnaPollewop schreef op 14-11-2023 om 22:48:

[..]

Toen er rond Pasen in onze omgeving twee meisjes van 14 werden vermoord vond ik het toch wel even heel veel. Allebei nog hele jonge daders trouwens, en overdag, en de daders waren bekenden van de slachtoffers.
Ja, wat moet je ermee. Je dochters altijd binnenhouden?

Dat kan niet, maar waar je wel zelf wat zou kunnen doen zou ik het doen. Maar dat is ieder zijn eigen keus.

Ysenda schreef op 14-11-2023 om 21:34:

[..]

Maar het feit dat je namen van zo ver weg kunt noemen geeft aan dat het uitzonderlijk is, asn de 600 verkeersdoden in Nederland wordt minder aandacht besteed.

Terwijl die kans vele malen groter is.

Klopt maar om het lot nu te tarten zeker met betrekking tot diegene of diegenen die jou het meest dierbaar is of zijn. Iemand is die ene.

Facy66 schreef op 14-11-2023 om 23:03:

[..]

Dat kan niet, maar waar je wel zelf wat zou kunnen doen zou ik het doen. Maar dat is ieder zijn eigen keus.

Ja, dat is eigen keus. Maar een kind volledig bij je houden is nogal wat, en hoe ver ga je dan? Wat als iemand je auto aanrijdt met je kind naast je? Wat als er een F16 op je huis valt? Het leven is vol risico’s maar zonder risico hè je toch geen leven? Jouzelf kan ook iets overkomen en dan kun je je kind niet meer beschermen.

Hoor eens, van mij mag je want het is jouw leven en jouw kind, maar waar ligt de grens tussen redelijke voorzichtigheid en onredelijke angst?

Facy66 schreef op 14-11-2023 om 23:04:

[..]

Klopt maar om het lot nu te tarten zeker met betrekking tot diegene of diegenen die jou het meest dierbaar is of zijn. Iemand is die ene.

Je tart het lot niet met 900 meter door de bebouwde kom om 19.30.

Juist wel naar buiten op de fiets of lopend om die tijd, zodat je bijdraagt aan een groter aantal mensen dat buiten is. 

Netherfield

Netherfield

15-11-2023 om 07:51 Topicstarter

Zelf fiets ik ‘s avonds wel eens om 22:00 uit de stad naar mijn dorp. Het minder bebouwde stuk tussen stad en dorp vind ik wat minder fijn, daar fiets ik dan ongemerkt een stuk sneller. Puberdochter zou ik gaan halen op die tijd. Zelf heb ik alleen dochters, ik weet niet hoe ik dat met een zoon zou doen. Voor mijn gevoel zijn die toch minder kwetsbaar, al kan niemand tegen een groepje op. 

ik lees ook een discussie over het verschil in beschermen jongens versus meisjes. Maar natuurlijk geldt dat voor beide. Veiligheid voor beide waarborgen. 

AnnaPollewop schreef op 14-11-2023 om 23:55:

[..]

Ja, dat is eigen keus. Maar een kind volledig bij je houden is nogal wat, en hoe ver ga je dan? Wat als iemand je auto aanrijdt met je kind naast je? Wat als er een F16 op je huis valt? Het leven is vol risico’s maar zonder risico hè je toch geen leven? Jouzelf kan ook iets overkomen en dan kun je je kind niet meer beschermen.

Hoor eens, van mij mag je want het is jouw leven en jouw kind, maar waar ligt de grens tussen redelijke voorzichtigheid en onredelijke angst?

Jij leest er een kind volledig bij me houden in. Dat heb ik niet gezegd. Het gaat hier in dit topic alleen om het alleen in het donker laten fietsen, niet over het uitsluiten van alle risicos. Ik vind het een kleine moeite dat risico uit te sluiten en kind dan op te halen. Genoeg gekken tegenwoordig.

Valeria schreef op 15-11-2023 om 07:38:

[..]

Je tart het lot niet met 900 meter door de bebouwde kom om 19.30.

Juist wel naar buiten op de fiets of lopend om die tijd, zodat je bijdraagt aan een groter aantal mensen dat buiten is.

Daar denk ik anders over. De ene buurt is ook de andere niet.

Als ik een bepaalde route op een bepaald tijdstip niet veilig vindt, dan geldt dat voor zowel jongens als meisjes. Zoals iemand al schreef; tegen een groepje of iemand met een wapen kun je niet op. Ook niet als je zoon een boom van twee meter lang is. 
Meisjes zijn op seksueel gebied dan weer kwetsbaarder, maar jongens kunnen net zo goed trauma's oplopen. 

19.30 uur in bewoond gebied en een kort stukje moet gewoon kunnen. 
En een kind ook overdag standaard brengen als het alleen moet of als het regent, gaat me wel te ver. Mensen hebben ook een baan en een leven. Door mensen die hun kinderen overal met de auto naartoe brengen, wordt de verkeerssituatie rond bijvoorbeeld scholen juist minder veilig voor andere kinderen. Maatschappelijke verantwoordelijkheid noemen we dat.

Facy66 schreef op 15-11-2023 om 09:39:

[..]

Jij leest er een kind volledig bij me houden in. Dat heb ik niet gezegd. Het gaat hier in dit topic alleen om het alleen in het donker laten fietsen, niet over het uitsluiten van alle risicos. Ik vind het een kleine moeite dat risico uit te sluiten en kind dan op te halen. Genoeg gekken tegenwoordig.

En veel en veel meer gewone, normale behulpzame mensen. Spreek je de angsten ook uit naar je kinderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.