Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


Ik vind het altijd wat sneu om te horen dat mensen zo in angst leven. Dat je dan altijd maar bezig bent met wat er allemaal voor vreselijks kan gebeuren (in het donker, vooral. En oeh een bos!). En die houding breng je dan ongetwijfeld ook nog eens over op je kinderen. Weer een generatie die opgroeit met het idee dat het zo vreselijk onveilig is overal (wat niet zo is)

Terwijl je dan dus jaren van je leven verspilt met bang zijn en je zorgen maken, terwijl de kans zo ontzettend groot is dat er helemaal nooit iets ergs gebeurd. Echt, zonde van je energie! 

Als je nou even realistisch nadenkt en daarvanuit het bestaan van je dierbaren ècht veiliger wilt maken, dan zou je er bijvoorbeeld veel beter aan doen om nooit meer in een auto te stappen! De kans dat je betrokken raakt bij een auto ongeval is namelijk oneindig veel groter dan de kans dat je op je fietsje in het bos gegrepen wordt door een psychopaat.
En oh ja, over een veilige toekomst gesproken: doe ook vooral iets aan het klimaat (eet vegetarisch, stop met vliegen, stem op de juiste partij enz.)

Ik maak wel verschil tussen jongens en meisjes.  Of in mijn geval tussen mijn zoon en mijn dochter. Hij wil overigens ook niet dat zijn zusje allen over straat gaat.  Als wij haar niet kunnen halen haalt hij haar.  In mijn ervaring brengen jongens meisjes ik gewoon thuis.  

Dochter (12) zou dat wel mogen. Ze fietst 3 x per week naar sport en hoewel ze wel met een groepje fietst moet ze de laatste 500 m wel alleen.. Dusja, dat houdt in dat ze 2 avonden in de week om 20:15 uur thuis is. Ze heeft haar telefoon mee dus ik verwacht wel dat ze appt/belt als er iets is en ze later thuis komt bijvoorbeeld.
Haar wegbrengen/ophalen lukt echt niet in combinatie met broertje die soms op dezelfde dag sport heeft en weggebracht moet worden en man die werkt etc..

Caroline80 schreef op 14-11-2023 om 21:07:

Anne Faber werd begin van de avond vermoord.

En Anne Faber was 25. Niet echt een leeftijd waarop je ze nog kunt tegenhouden of continu blijft brengen/halen. 

En inderdaad, de kans dat er iets gebeurt onderweg naar school op een doodnormale dag is vele malen groter. Helaas dat ook veel vaker in mijn omgeving meegemaakt, dan enge mannen in bosjes die wachten tot er een meisje langsfietst. 

KipFritesAppelmoes schreef op 14-11-2023 om 20:47:

En natuurlijk niet te vergeten Natalee Holloway.

Als we nu zo ver weg gaan, dan kunnen we ook de VS er wel bij nemen om een groter sample te nemen. 

Daar verdwijnen mensen erg regelmatig. Daar is het natuurlijk ook veel makkelijker om te verdwijnen aangezien daar hele grote plekken zijn waar niemand bijna ooit komt. 

In de VS zie je dat het allerlei mensen zijn, jong en oud, man en vrouw. En ze verdwijnen op allerlei tijden en plekken. Vaak als de persoon voorgoed verdwijnt, heeft een bekende er iets mee te maken. In het geval van vrouwen heel vaak de man of ex-man. De nummer 1 reden voor jonge vrouwen die gewond raken is daar zelfs mishandeling door een partner, niet eens auto-ongelukken ondanks dat ze daar zo verzot op auto's zijn. 

Dus als we dat erbij nemen, dan is een bekende toch een stuk gevaarlijker dan een onbekende daar. Neemt niet weg dat voorzichtigheid geboden is. Persoonlijk voel ik mij meer op mijn gemak in een grote stad (of andere bebouwde kom) om 3 uur in de nacht dan om 2 uur in de middag alleen op het platteland of in een bos. 

Index224 schreef op 15-11-2023 om 11:23:

[..]

En Anne Faber was 25. Niet echt een leeftijd waarop je ze nog kunt tegenhouden of continu blijft brengen/halen.

Klopt. Maar het kan dus op elke leeftijd gebeuren.

kerstbeer schreef op 15-11-2023 om 12:30:

[..]

Als we nu zo ver weg gaan, dan kunnen we ook de VS er wel bij nemen om een groter sample te nemen.

Daar verdwijnen mensen erg regelmatig. Daar is het natuurlijk ook veel makkelijker om te verdwijnen aangezien daar hele grote plekken zijn waar niemand bijna ooit komt.

In de VS zie je dat het allerlei mensen zijn, jong en oud, man en vrouw. En ze verdwijnen op allerlei tijden en plekken. Vaak als de persoon voorgoed verdwijnt, heeft een bekende er iets mee te maken. In het geval van vrouwen heel vaak de man of ex-man. De nummer 1 reden voor jonge vrouwen die gewond raken is daar zelfs mishandeling door een partner, niet eens auto-ongelukken ondanks dat ze daar zo verzot op auto's zijn.

Dus als we dat erbij nemen, dan is een bekende toch een stuk gevaarlijker dan een onbekende daar. Neemt niet weg dat voorzichtigheid geboden is. Persoonlijk voel ik mij meer op mijn gemak in een grote stad (of andere bebouwde kom) om 3 uur in de nacht dan om 2 uur in de middag alleen op het platteland of in een bos.

in een bos ben je ook meestal niet alleen, heel veel andere wandelaars en hondenuitlaters. 

Chantal2022 schreef op 15-11-2023 om 12:34:

[..]

in een bos ben je ook meestal niet alleen, heel veel andere wandelaars en hondenuitlaters.


Ik gebruikte dan ook het woord 'alleen'. 

Overigens toch best wel vaak bij een bos geweest waar ik niemand zag als ik verderop keek. 

Dan ging ik toch maar terug. 

Er is toch veel minder gegarandeerd dat er iemand in de buurt is dan in de bebouwde kom. 

kerstbeer schreef op 15-11-2023 om 12:39:

[..]

Ik gebruikte dan ook het woord 'alleen'.

Overigens toch best wel vaak bij een bos geweest waar ik niemand zag als ik verderop keek.

Dan ging ik toch maar terug.

Er is toch veel minder gegarandeerd dat er iemand in de buurt is dan in de bebouwde kom.

Grappig is dat. De keren dat ik in bos loop en niemand om mij heen zie ben ik juist extra blij. Alsnog zijn er dan altijd wel mensen net buiten zicht, en binnen gehoorsafstand

Ik begrijp echt helemaal niets van die angst voor bossen. Heerlijk om alleen te wandelen. Ik vind het juist jammer als je wel (veel) andere mensen tegenkomt

In veel bossen is er een verbod na zonsondergang om de natuur niet te verstoren, dus daar kom ik savonds ook niet. Ik wandel wel savonds vaak in het donker langs afgelegen plekken/natuurgebieden met mn hond. Maar heb me nooit onveilig gevoeld, misschien ook wel mede omdat ik een hond bij me heb.

Kimdekim schreef op 15-11-2023 om 10:32:

Ik maak wel verschil tussen jongens en meisjes. Of in mijn geval tussen mijn zoon en mijn dochter. Hij wil overigens ook niet dat zijn zusje allen over straat gaat. Als wij haar niet kunnen halen haalt hij haar. In mijn ervaring brengen jongens meisjes ik gewoon thuis.

Behoorlijk seksistisch om dit soort verschillen te maken. Vrouwen of meisjes zijn geen zwakke afhankelijke wezens die beschermd moeten worden door jongens en mannen. En dat jouw zoon een controlerende rol heeft over zijn zus is ook echt niet ok. Het is niet aan hem om te bepalen wat zij wel of niet mag doen. Jullie als ouders gaan daarover in samenspraak met haar. Ouders zouden al hun kinderen ongeacht hun geslacht moeten beschermen en gelijk behandelen. Als alleen fietsen in een bepaald gebied onveilig is zou dat ook voor een zoon moeten gelden. 

Jongens hebben trouwens vele malen meer kans om het slachtoffer te worden van criminaliteit of geweld. Maar dat is wellicht minder erg omdat het maar jongens zijn? 

Izza schreef op 15-11-2023 om 13:50:

[..]

Behoorlijk seksistisch om dit soort verschillen te maken. Vrouwen of meisjes zijn geen zwakke afhankelijke wezens die beschermd moeten worden door jongens en mannen. En dat jouw zoon een controlerende rol heeft over zijn zus is ook echt niet ok. Het is niet aan hem om te bepalen wat zij wel of niet mag doen. Jullie als ouders gaan daarover in samenspraak met haar. Ouders zouden al hun kinderen ongeacht hun geslacht moeten beschermen en gelijk behandelen. Als alleen fietsen in een bepaald gebied onveilig is zou dat ook voor een zoon moeten gelden.

Jongens hebben trouwens vele malen meer kans om het slachtoffer te worden van criminaliteit of geweld. Maar dat is wellicht minder erg omdat het maar jongens zijn?

Ja joh,  leg maar woorden in mijn mond.  Dan maar seksistisch.  Gelukkig vinden alle jongens waar mijn dochter me om gaat dat je een meisje gewoon netjes thuis brengt.  Ik begrijp niet waar je vandaan haalt dat mijn zoon een controlerende rol heeft.  Mijn dochter vindt dat juist fijn.  Die vraagt hem als wij niet kunnen.  Maar ga vooral door. 

Izza schreef op 15-11-2023 om 13:50:

[..]

Behoorlijk seksistisch om dit soort verschillen te maken. Vrouwen of meisjes zijn geen zwakke afhankelijke wezens die beschermd moeten worden door jongens en mannen. En dat jouw zoon een controlerende rol heeft over zijn zus is ook echt niet ok. Het is niet aan hem om te bepalen wat zij wel of niet mag doen. Jullie als ouders gaan daarover in samenspraak met haar. Ouders zouden al hun kinderen ongeacht hun geslacht moeten beschermen en gelijk behandelen. Als alleen fietsen in een bepaald gebied onveilig is zou dat ook voor een zoon moeten gelden.

Jongens hebben trouwens vele malen meer kans om het slachtoffer te worden van criminaliteit of geweld. Maar dat is wellicht minder erg omdat het maar jongens zijn?

Ik schrik daar ook van. Ik heb een zoon en een dochter, en bij allebei zou het precies even vreselijk zijn als ze iets overkwam. De vrienden van mijn zoon zijn net zo leuk, lief en kwetsbaar als de vriendinnen van mijn dochter. Ik ben altijd blij als ik hoor dat ze weer veilig thuis zijn, maar dat is meer vanwege verkeersongelukken dan vanwege de zeer kleine kans dat ze slachtoffer worden van een geweldsmisdrijf als ze een klein stukje naar huis fietsen. Het kan ja, en als het gebeurt is het een ramp. Maar het is vele malen zeldzamer dan verkeersongelukken, valpartijen en (bij meisjes vooral) partnergeweld, en je kunt ze niet tegen alles beschermen en ook nog de ruimte geven om op te groeien en volwassen te worden. Overigens is een kind overal naartoe brengen waardoor hij of zij onvoldoende beweging krijgt ook gevaarlijk, zie waarschuwing van RIVM deze week. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.