Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber heeft nergens tijd voor

Ik realiseer me eens te meer door een ander topic over sinterklaascadeau's dat mijn zoon nooit ergens tijd voor heeft. Hij zit op school, gaat naar therapie, heeft bijles  en 1x pw een club en dan zijn alle dagen alweer vol. In het weekend slapen tot in de middag, keertje chillen met een vriend, en dan gamen. Hoeveel vrije tijd hebben jullie kids om wat te doen (film, sport, winkelen, ergens heen met vrienden of familie etc) Mijn pubers zitten savonds nu thuis. En zijn met studie etc de hele dag onder de pannen. Alle dagen zitten tot laat vol. Dus leuk een bon om te karten, maar wanneer. Leuk een bon om naar een pretpark te gaan maar er is hier gewoon nooit tijd. Hoe is dat bij anderen.


Dit soort dingen zouden hier kunnen op zaterdagmiddag/avond en zondagmiddag en avond kunnen. Maar bij jullie toch ook als ik het schema een beetje goed lees?

Vakantie. En als het leuk genoeg is maken ze wel tijd. Lees; voor de Efteling is sneller tijd gevonden dan voor een bezoek aan tante Truus. En terecht

Biebel schreef op 30-10-2021 om 11:00:

Vakantie. En als het leuk genoeg is maken ze wel tijd. Lees; voor de Efteling is sneller tijd gevonden dan voor een bezoek aan tante Truus. En terecht

ahhh en tante Truus is juist zo'n gezellig mens met een-op-een aandacht zonder prijskaartje. In de Efteling regen je alleen maar harstikke nat vandaag!😂

Karten kan toch zaterdagavond? Of tijdens gametijden.
Pretpark kan in het weekend of tijdens schoolvakanties. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 11:13

Slapen tot in de middag in het weekend is er hier niet bij. Uiterlijk om 11.00 uur gaan ze eruit. Anders wordt het elke maandag weer een worsteling, want de wekker gaat dan onverbiddelijk om 6.45 uur. Gamen doen ze hier vooral door de week na schooltijd. Dus het weekend is hier wel de tijd voor leuke activiteiten.  

Doordeweeks hangen mijn kinderen vooral direct na schooltijd rond met hun vriendinnen. Daarna naar huis, gamen/huiswerk/sporten (willekeurige volgorde) en dan kijken ze na het avondeten nog wat Netflix en lezen ze op hun e-readers. 

dan

dan

30-10-2021 om 11:16

Het lijkt me dat ze echt wel tijd kunnen/willen vrijmaken voor iets leuks, zeker als dat niet wekelijks gebeurt.

Plannen is hier het toverwoord. Ik kan niet tegen mijn 16 en 19 jarige op woensdag zeggen dat we zondag naar Walibi gaan. De 16 jarige in 4 Havo traint 2x pw en speelt een wedstrijd op zaterdag, hij werkt op zondag een paar uur. De 19 jarige 1e jaars student heeft onregelmatige colleges en schuift haar sport en werkuren zodanig dat het allemaal past, zij doet in het weekend veel voor de studie. En dagje uit moet echt afgestemd worden maar als het uitje leuk genoeg is dan valt dat wel te regelen. 
Wat al eerder werd gezegd, een bezoekje aan tante Truus, daar doen ze minder moeite voor dan een dagje Efteling. 
Uitslapen gebeurt hier wel maar niet iedere week. 9.00 uur of vroeger verzamelen voor de wedstrijd is regelmatig aan de orde.  De student heeft dit weekend een deadline te halen op zondagavond 23.59 die is nu ook al druk aan het werk.  De opdracht staat in de stijgers, en grove indeling is gemaakt maar er moeten nog grote stukken tekst geschreven worden. Dat gaat lukken maar even mee naar oma of een dagje uit zit er niet in deze week. 

Als er tijd is om een gat in de dag te slapen en te gamen is er ook tijd om te karten of naar een pretpark te gaan. 
En hoe veel bijles heeft hij dat het zo’n beslag legt op zijn week? Misschien dat een beetje terugdraaien/stoppen?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 11:47

Patatflip schreef op 30-10-2021 om 11:45:

Als er tijd is om een gat in de dag te slapen en te gamen is er ook tijd om te karten of naar een pretpark te gaan.
En hoe veel bijles heeft hij dat het zo’n beslag legt op zijn week? Misschien dat een beetje terugdraaien/stoppen?


Bijles is echt de vloek van deze tijd. Mijn kind in de tweede klas middelbare school heeft een vriendinnengroepje van 6. Maar met twee kan ze na schooltijd afspreken: de anderen hebben meerdere keren per week bijles. Ik denk dan bij mezelf: die zitten op het verkeerde niveau.

Wednesday schreef op 30-10-2021 om 11:47:

[..]


Bijles is echt de vloek van deze tijd. Mijn kind in de tweede klas middelbare school heeft een vriendinnengroepje van 6. Maar met twee kan ze na schooltijd afspreken: de anderen hebben meerdere keren per week bijles. Ik denk dan bij mezelf: die zitten op het verkeerde niveau.

Dat denk ik dan ook inderdaad. Hoewel dat nu met achterstanden na al dat online onderwijs misschien wat genuanceerder ligt. 

Ik lees niks over een bijbaantje, dus feitelijk vind ik het juist klinken alsof ‘ie veel tijd heeft voor dat soort dingen! 

Onze 17-jarige werkt elke zaterdag een deel van de dag en heeft op zondag sportcompetitie, dus uitjes (bijv. met z’n allen uit eten) plannen we daaromheen. Onze 15-jarige werkt in de horeca en is vaak elke zaterdag- en zondagavond aan de slag. In vakanties en op studiedagen van school gaan ze vaak iets doen als naar een pretpark, dagje shoppen in een grote stad met vrienden of naar de bioscoop. Hoeft ook niet wekelijks, toch? Maandelijks is daar wel tijd voor. 

Dochter woont niet meer thuis. Zoon van net 17 heeft school, baantje voor ongeveer 8–12 uur per week, drie keer voetbal, een keer toneel. Uitjes kunnen best ook nog, daar maakt hij tijd voor. Mits hij het op tijd weet. Sinds hij er toneel en baantje bij heeft gamet hij veel minder maar ook dat doet hij nog wel. Hij doet alleen weinig voor school en tot nu toe kwam hij daar mee weg en ik vermoed dat dit hem binnenkort op gaat breken. Is na Havo nu Vwo gaan doen. We gaan het zien. Maar als ik het schema van jouw zoon zie is er echt nog wel ruimte. Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd hij kwijt is aan huiswerk. 

Pubers hebben hier tijd genoeg om leuke dingen te doen. Overdag school. Maar niet alle dagen tot laat  Twee middagen is er voor het eten nog wel tijd om iets te doen. Even de stad in, naar de MC Donalds, een uurtje karten etc. S'avonds werken de oudste 2 doordeweeks 1 avond, 1 a 2 doordeweekse avonden sporten. Dan blijven er sowieso nog 2 avonden over boor leuke dingen. En in het weekend werken de oudste 2 een dag en voetbalt de jongste, dus in het weekend hebben ze alledrie ook 1 dag vrij voor leuke dingen. En natuurlijk de vakanties.

Prioriteiten is het toverwoord.

Iedereen in de familie heeft het druk, maar als oma jarig is en een week vooraf bedenkt dat het misschien leuk is met z'n allen uit eten te gaan, dan lukt het om alle kinderen en kleinkinderen bijeen te brengen en dan ook vooraf bowlen met degenen die willen/kunnen. Een paar kleinkinderen direct vanuit een sportwedstrijd, een kleinkind dat zijn werk ruilt, een kleinkind dat iets later komt uit zijn bijbaan. Maar bij het eten is iedereen er.
En dan woont niet iedereen in de buurt!
"Wat gezellig toch" zegt mijn (al volwassen) nichtje. "daar moeten we niet weer mee wachten tot opa of oma jarig is!"

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

30-10-2021 om 12:07

Mijn 17-jarige puber heeft naast zijn opleiding en stage genoeg vrije tijd om van alles te doen. Zijn grootste hobby is gamen en heeft zo veel online contact met (oud)klasgenoten en zijn broers die op kamers wonen. Hij klust vaak samen met zijn vader aan onze oldtimer, gaat regelmatig met een vriend met dezelfde interesses wat doen, sport, en zit op dit moment met zijn oudere broer en jongere zusje in Walibi, want Fright Night. Hij heeft momenteel geen bijbaantje, maar zodra hij wat verder in zijn opleiding zit zal dat wel komen. Geschikt voor de horeca is hij iig niet.
Mijn 14-jarige zit nu dus ook in Walibi, rijdt paard naast school en heeft een actief vriendinnengroepje waar ze vaak na school nog even de stad in duikt of waar ze in het weekend mee afspreekt, al dan niet met blijven slapen. Ze heeft net een snuffelstage bij Defensie achter de rug(loodzwaar!) en een week stage op een zorgmanege.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.