Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


en niet overgaan is geen straf hè? Het betekent vooral dat de achterstand nu te groot is om door te stromen, want dan zou de achterstand alleen maar groter worden. En dat is ongetwijfeld niet minder frustrerend en ellendig voor je dochter. 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 21:02:

je kunt natuurlijk altijd een bespreekgeval worden met een tiende punt. Kennis is namelijk wel overgegaan met een tiende punt, bespreekgeval.

Dàt zijn hoge uitzondering en meestal ligt daaraan ten grondslag dat het kind een goede werkhouding heeft. Een goede werkhouding is echt een investering waard.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 21:47 Topicstarter

ze is slecht in Engels. Met mentor over gehad en bijles op school. Bijles is zitten in klaslokaal en vragen als je een vraag hebt. Mentor geeft later aan bijles Engels geen effect heeft, bijles heeft geen zin, alleen maar Netflix kijken zegt hij. Dan krijgt ze 500 woorden en ze kent er geen 1, lastige woorden. Ze begint een maand vantevoren en na 2 weken weet ze ze al niet meer. Oefenen oefenen oefenen en dan een 1,3 halen. Ze zegt dat medestudenten wel allemaal Engels kunnen, dus hier loopt ze tegenaan. Veel Netflix gekeken, maar nog lastig. Luistertoets spreken ze een Engels accent wat ze niet verstaat. De leestoetsen heeft ze dan weer wel goed. Dus het grootste probleem is Engels.
Nee zeker is het geen probleem als ze blijft zitten, jammer maar goed geprobeerd, ik vind het echt knap want verder heeft bijna ze allemaal een 7 gescoord.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 21:47:

ze is slecht in Engels. Met mentor over gehad en bijles op school. Bijles is zitten in klaslokaal en vragen als je een vraag hebt. Mentor geeft later aan bijles Engels geen effect heeft, bijles heeft geen zin, alleen maar Netflix kijken zegt hij. Dan krijgt ze 500 woorden en ze kent er geen 1, lastige woorden. Ze begint een maand vantevoren en na 2 weken weet ze ze al niet meer. Oefenen oefenen oefenen en dan een 1,3 halen. Ze zegt dat medestudenten wel allemaal Engels kunnen, dus hier loopt ze tegenaan. Veel Netflix gekeken, maar nog lastig. Luistertoets spreken ze een Engels accent wat ze niet verstaat. De leestoetsen heeft ze dan weer wel goed. Dus het grootste probleem is Engels.
Nee zeker is het geen probleem als ze blijft zitten, jammer maar goed geprobeerd, ik vind het echt knap want verder heeft bijna ze allemaal een 7 gescoord.

Wat jammer dat dat zo moeilijk blijkt. Misschien (als het volgend jaar nog relevant is) een andere vorm van bijles zoeken? Meer een op een? Heeft ze ook problemen met andere talen? 

En fijn dat die andere vakken wel goed zijn gelukt. Mocht ze dit jaar over gaan doen, geeft dat echt ruimte om die twee struikelblokken goed op te kunnen pakken. Hopelijk krikt dat haar zelfvertrouwen op en raken die paniekaanvallen op de achtergrond. En eventueel op school in gesprek gaan over de mismatch met die docent. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 22:01 Topicstarter

jazeker, mocht ze over gaan, zoeken  we meteen een andere vorm van Engels bijles. Verder heeft ze geen talen . En wie weet weer andere leerkrachten volgend jaar. En ander naar een mbo.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 21:47:

ze is slecht in Engels. Met mentor over gehad en bijles op school. Bijles is zitten in klaslokaal en vragen als je een vraag hebt. Mentor geeft later aan bijles Engels geen effect heeft, bijles heeft geen zin, alleen maar Netflix kijken zegt hij. Dan krijgt ze 500 woorden en ze kent er geen 1, lastige woorden. Ze begint een maand vantevoren en na 2 weken weet ze ze al niet meer. Oefenen oefenen oefenen en dan een 1,3 halen. Ze zegt dat medestudenten wel allemaal Engels kunnen, dus hier loopt ze tegenaan. Veel Netflix gekeken, maar nog lastig. Luistertoets spreken ze een Engels accent wat ze niet verstaat. De leestoetsen heeft ze dan weer wel goed. Dus het grootste probleem is Engels.
Nee zeker is het geen probleem als ze blijft zitten, jammer maar goed geprobeerd, ik vind het echt knap want verder heeft bijna ze allemaal een 7 gescoord.

Je klinkt al een stuk positiever. Dat is fijn om te lezen. Dus Engels en wiskunde zijn het moeilijkst voor haar. Frustrerend voor haar om hard te leren en dan zo’n laag cijfer te halen. Talen leer je inderdaad door veel te luisteren en lezen en het liefst ook spreken, maar misschien is Netflix kijken voor haar niet de manier. Misschien gaat ze te veel in het verhaal op en leert ze niet de woorden. Dat is geen fout van haar, begrijp me goed, maar misschien geen klik met haar manier van leren. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 22:24 Topicstarter

ja, dat zou kunnen.  Vreemd, want zoals ik van haar hoor zijn de medeleerlingen allemaal ontzettend goed in Engels en halen allemaal 8-en en 9. Maar we zullen zien en anders kijken naar een goede bijlesjuf. En ik hoor dat ze bv. In Leiden ook allemaal bv. 3 daagse  examentrainingen kunnen volgen, dat kan ze ook doen.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 21:47:

ze is slecht in Engels. Met mentor over gehad en bijles op school. Bijles is zitten in klaslokaal en vragen als je een vraag hebt. Mentor geeft later aan bijles Engels geen effect heeft, bijles heeft geen zin, alleen maar Netflix kijken zegt hij. Dan krijgt ze 500 woorden en ze kent er geen 1, lastige woorden. Ze begint een maand vantevoren en na 2 weken weet ze ze al niet meer. Oefenen oefenen oefenen en dan een 1,3 halen. Ze zegt dat medestudenten wel allemaal Engels kunnen, dus hier loopt ze tegenaan. Veel Netflix gekeken, maar nog lastig. Luistertoets spreken ze een Engels accent wat ze niet verstaat. De leestoetsen heeft ze dan weer wel goed. Dus het grootste probleem is Engels.
Nee zeker is het geen probleem als ze blijft zitten, jammer maar goed geprobeerd, ik vind het echt knap want verder heeft bijna ze allemaal een 7 gescoord.

Heeft ze wel meer moeite met luisteren eigenlijk? Bij een luistertoets kun je niet liplezen, wat in het dagelijkse leven of bij Netflix nog wat ondersteuning kan geven.

Misschien is het een idee om te oefenen met Engelstalige podcasts, en daarbij ook meerdere accenten uit te proberen, en liever bbc dan Netflix te kijken. Bij de BBC komen heel wat verschillende accenten langs (bv the repair shop). Bij Netflix is dat minder.

Woordenschat is een kwestie van oefenen, dus woordjes leren en als ze teksten leest de woorden die ze niet kent opschrijven. Dan blijft het beter hangen.

Maar goed, dat kunnen ze bij bijles allemaal beter uitleggen. Tja, de een zwoegt op wiskunde, de ander op Engels, ik had vroeger en klasgenootje dat daarom Duits koos ipv Engels. Dat kon toen nog. Zij kreeg het gewoon niet voor elkaar met Engels.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 22:49 Topicstarter

ik zal eens kijken bij de BBC. Ik weet wel dat die meiden al van jongs af aan allerlei series kijken, waar mijn dochter toen niet in geïnteresseerd was. 

hier is al veel eerder (half jaar geleden) geschreven dat de bijles van school niet de bijles was die waarschijnlijk nodig is. Dat je beter voor 1 op 1 bijles kunt zorgen.

Blijven zitten op een onvoldoende voor een toets die zwaarder telt kan en mag helaas gewoon. Dat heb ik zelf in 1999 helaas al ervaren. De toets voor economie telde extra zwaar. Ik had een flinke onvoldoende en bleef zitten omdat ik ook geen compensatiepunten had. Mijn fout want ik stond er voor 2 vakken slecht voor waar ik al mijn aandacht aan had gegeven voor die toetsweek in de hoop dat op te halen. De andere vakken minimaal geleerd en bij economie viel ik dus enorm door de mand. Engels stond ik sowieso slecht voor. Dat ligt me niet. 
Uiteindelijk kwam ik ook maar 1 of 2 tienden tekort. Achteraf gezien fout gekozen om me zo op die twee vakken te richten.

Was wel erg zuur natuurlijk. Ook omdat ik niet in aanmerking kwam voor een herkansing. 

Als ze juist met Engels en wiskunde de meeste moeite heeft, zou ik dus heel goed nadenken of je wel naar 5 Havo wil.
Dit zijn kernvakken waar hogere eisen(cijfers) aan wordt gesteld dan andere vakken.
Stel ze gaat nu over. Hoe groot is de kans, dat ze dan dit haalt. Want als ze het niet haalt, dan staat ze op het zelfde punt als toen ze haar mavodiploma haalde. Maar moet dan nog aan het mbo beginnen ipv dat ze dan al halverwege is.
Op het mbo kan ze een studie doen waarbij engels en wiskunde niet meer nodig zijn. En kan ze vanuit daar nog altijd doorstromen naar het HBO (mocht ze dat graag willen)

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-06-2023 om 08:09 Topicstarter

ja, ik weet het, maar ze wil graag over, als ze overgaat gaan we niet zeggen ga maar naar een mbo. Overigens valt wiskunde wel mee, daar was ze altijd juist goed in. Maar Engels is gewoon lastig.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 21:47:

ze is slecht in Engels. Met mentor over gehad en bijles op school. Bijles is zitten in klaslokaal en vragen als je een vraag hebt. Mentor geeft later aan bijles Engels geen effect heeft, bijles heeft geen zin, alleen maar Netflix kijken zegt hij. Dan krijgt ze 500 woorden en ze kent er geen 1, lastige woorden. Ze begint een maand vantevoren en na 2 weken weet ze ze al niet meer. Oefenen oefenen oefenen en dan een 1,3 halen. Ze zegt dat medestudenten wel allemaal Engels kunnen, dus hier loopt ze tegenaan. Veel Netflix gekeken, maar nog lastig. Luistertoets spreken ze een Engels accent wat ze niet verstaat. De leestoetsen heeft ze dan weer wel goed. Dus het grootste probleem is Engels.
Nee zeker is het geen probleem als ze blijft zitten, jammer maar goed geprobeerd, ik vind het echt knap want verder heeft bijna ze allemaal een 7 gescoord.

Maar is het voor jou dochter geen idee om van die uitlegfilmpjes op YouTube in het Engels te volgen  van die lessen? En spelletjes met woorden. Alles thuis in het Engels?

Er speelt geen adhd mee? Of add? Want ik sla even aan op het weken leren en dan nog een 1,3 halen. Daar lijkt dan eerder iets anders als oorzaak te zijn?

Lotte78 schreef op 16-06-2023 om 07:44:

Als ze juist met Engels en wiskunde de meeste moeite heeft, zou ik dus heel goed nadenken of je wel naar 5 Havo wil.
Dit zijn kernvakken waar hogere eisen(cijfers) aan wordt gesteld dan andere vakken.
Stel ze gaat nu over. Hoe groot is de kans, dat ze dan dit haalt. Want als ze het niet haalt, dan staat ze op het zelfde punt als toen ze haar mavodiploma haalde. Maar moet dan nog aan het mbo beginnen ipv dat ze dan al halverwege is.
Op het mbo kan ze een studie doen waarbij engels en wiskunde niet meer nodig zijn. En kan ze vanuit daar nog altijd doorstromen naar het HBO (mocht ze dat graag willen)

Engels is ook op het MBO een verplicht vak en een kernvak. 

Wiskunde niet, maar dat is dan wel rekenen. 

Al schrok ik daar aan het begin van het jaar van het niveau want dat begon met optellen en aftrekken tot 1000. En het eind zijn ze nu bezig met oppervlakte en volumes. MBO4! Schijnt volgens de school het verplichte niveau te zijn. Ik dacht dat MBO toch iets meer bood dan lagere school reken niveau.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-06-2023 om 10:14 Topicstarter

dat ken ik niet op you tube, zal eens kijken, dank je 

En nee geen adhd of add. Ze kan zich wel moeilijk concentreren ja. Ik weet het niet precies wat het is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.