Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 11:43:

ik wijs nergens naar een ander wbt de overgang, natuurlijk weet ik dat dit de regels zijn, ik geef niemand de schuld hiervan. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat ze op dat punt zou blijven zitten.

Is het ook. En ik snap de teleurstelling en frustratie ook. Hopelijk kunnen jullie daar overheen stappen en een goed, haalbaar plan maken voor volgend jaar. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 11:49 Topicstarter

ja, dat gaat zeker lukken. Ik snap ook niet waarvan deze discussie, want ik heb 1 keer genoemd ik jammer vind van de 3,4 die 4 keer meetelt, maar dat is nu eenmaal zo. Ik mag toch wel zeggen dit jammer te vinden. 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 11:49:

ja, dat gaat zeker lukken. Ik snap ook niet waarvan deze discussie, want ik heb 1 keer genoemd ik jammer vind van de 3,4 die 4 keer meetelt, maar dat is nu eenmaal zo. Ik mag toch wel zeggen dit jammer te vinden.

Tuurlijk mag dat. Ik denk dat de discussie ontstond omdat er wel erg veel geklaagd werd over de school, terwijl je dochter hier zelf natuurlijk ook een hand in heeft gehad. En veel pubers in het algemeen het lastig vinden om consequenties van hun eigen handelen te voorzien en achteraf verantwoordelijkheid voor te nemen.

Dat maakt je dochter geen slecht mens, dat maakt haar een puber. En dat is ze ook. Jouw reacties kwamen op mij ook over alsof je wel heel erg in het “iedereen is tegen mij en het is niet eerlijk”-verhaal mee ging. En dat is op lange termijn niet helpend. Zeker niet voor je dochter zelf.

Haar serieus nemen en teleurstelling en frustratie erkennen is prima. Daarbij hoort ook, samen naar oorzaken zoeken waar je iets aan kunt doen (ook bij jezelf) en op basis daarvan een nieuw plan van aanpak te bedenken. 


Ik denk dat het vooral handig is als je dochter gaat zoeken naar de overgangsnormen, of als ze die niet kan vinden, zelf een mailtje stuurt naar haar mentor met deze vraag. Zoals al eerder gezegd bepaalt elke school met zijn eigen regels wie er wel/niet over is of bespreekgeval is. Het is niet nuttig om te weten dat ze met deze cijfers op een andere school wel of niet over zou gaan.
Mocht ze volgens de regels van de school als bespreekgeval worden aangemerkt, kan ze proberen vooraf goed te formuleren waarom ze het in 5havo wel gaat redden. En daarbij vooral bij zichzelf blijven, dus niet "de leraar is stom", "klasgenoten hebben ook een onvoldoende", maar dingen zoals "pta cijfers van alle vakken zijn wel goed", "volgend jaar ga ik x,y,z doen om ervoor te zorgen dat ik er in het algemeen beter voorsta waardoor één slecht cijfer niet zorgt voor een onoverkomelijk probleem", etc.

Succes!

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 12:41 Topicstarter

nee, want iedereen is tegen mij enz. daar ging mijn verhaal niet om, ik had een vraag over de punten. Dat met de leerkrachten lossen we wel op en daarbij vind ik dat ze soms ook iets naast haar neer moet leggen, sommige leraren zijn nu eenmaal vervelend, wordt ze misschien ook wat harder van. Maar we gaan dit zeker wel bespreken, want een normale vraag stellen en gaan schreeuwen/als dom worden uitgemaakt is natuurlijk niet de bedoeling. En je noemt een kind nooit dom. Ze vroeg zelf aan medeleerlingen wisten jullie antwoord op mijn vraag en die wisten het ook niet.

nee, een leraar die zijn leerling dom noemt en gaat schreeuwen nadat ze een vraag stelde is ziek gedrag. Daarbij ook nog de opmerking dat ze geen havo aankan is zwaar kleinerend gedrag. Ook schreef je dat deze leraar een ander meisje een hoer had genoemd en ook ongeschikt voor havo....

Dit is zeer zorgelijk gedrag. Ben je je ervan bewust dat deze leraar een machtpositie heeft? Dit zal vast wel vaker voor zijn gekomen en zorgt hij voor een onveilige sfeer in de klas. Deze man moet gestopt worden.
Totaal onacceptabel. 

Wat is er met de klacht van de andere vader gedaan tegen die leraar?

Geef jou dochter die veiligheid die ze zo nodig heeft...
Wat zegt de huisarts van dit verhaal in combinatie met haar angst en hyperventilatieklachten?
Dit is een hele kwetsbare leeftijd met betrekking tot mentale klachten en depressieve gevoelens en verschrikkelijke keuzes maken...

Laat je dochter niet in deze onveilige omgeving naar school gaan. Dien een klacht in en eis dat ze bij een andere leraar het vak kan volgen. En zorg dat je eerst met deze andere leraar gesproken hebt met je dochter.
Neem de oorzaak van haar stress weg.

BritgetJones007 schreef op 15-06-2023 om 13:09:

nee, een leraar die zijn leerling dom noemt en gaat schreeuwen nadat ze een vraag stelde is ziek gedrag. Daarbij ook nog de opmerking dat ze geen havo aankan is zwaar kleinerend gedrag. Ook schreef je dat deze leraar een ander meisje een hoer had genoemd en ook ongeschikt voor havo....

volgens mij was dat typefout. De leraar schreeuwde/zei “wat doe je hier”, maar er stond “wat doe je hoer”. Wat al best een rare zin is. 

Als die leraar echt hoer geroepen heeft, had echt iemand wel naar de directie gestapt, neem ik aan. 

En die reactie van die leraar is sowieso uit zijn verband gerukt, zoals die hier staat. Misschien is leraar ongeschikt, dan moet daar werk van gemaakt worden. Maar ik zou als ouder ook graag de andere kant van het verhaal willen horen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 13:46 Topicstarter

nee, dat was een typefout. Wat er gedaan is met de klacht weet ik niet. 

Doemijdieglazenbol schreef op 15-06-2023 om 13:32:

[..]

volgens mij was dat typefout. De leraar schreeuwde/zei “wat doe je hier”, maar er stond “wat doe je hoer”. Wat al best een rare zin is.

Als die leraar echt hoer geroepen heeft, had echt iemand wel naar de directie gestapt, neem ik aan.

En die reactie van die leraar is sowieso uit zijn verband gerukt, zoals die hier staat. Misschien is leraar ongeschikt, dan moet daar werk van gemaakt worden. Maar ik zou als ouder ook graag de andere kant van het verhaal willen horen.

Oh, dan hoop ik dat dat een spelfout was ja....ik snapte al niet dat iedereen er zo rustig onder bleef...

Maar dan nog: als dochter er zoveel last van heeft dan moet dit wel besproken worden en opgelost, want ze laat in haar gedrag duidelijk zien dat ze het moeilijk heeft. En havo halen gaat niet voor persoonlijk geluk...

BritgetJones007 schreef op 15-06-2023 om 13:46:

[..]

Oh, dan hoop ik dat dat een spelfout was ja....ik snapte al niet dat iedereen er zo rustig onder bleef...

Wel een mooi voorbeeld van hoe een verhaal (onbedoeld) steeds sterker kan worden. Het is net doorfluistertje/telephone

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 13:46:

nee, dat was een typefout. Wat er gedaan is met de klacht weet ik niet.

Daar kan je toch even naar informeren. Dat zou ik al doen om te kijken of de contekst van dochter overeen komt met de versie die school geeft. En zo laat je zien dat je dit een belangrijk onderwerp vindt. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 20:30 Topicstarter

ik heb het even na gevraagd aan mijn moeder en broer is echt op 1 tiende punt niet over gegaan.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 20:30:

ik heb het even na gevraagd aan mijn moeder en broer is echt op 1 tiende punt niet over gegaan.

Heel simpel, dan had hij dus niet genoeg punten om over te gaan. Als de overgangsnorm is dat je voor 7 vakken gemiddeld minimaal 6 punten moet halen en iemand heeft 41,9 punten gehaald, dan gaat die niet over. Zo simpel is dat. Had die persoon maar voor één vak eentiende punt meer moeten halen. Ik weet niet zo goed wat de school daar dan fout aan doet. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 21:02 Topicstarter

je kunt natuurlijk altijd een bespreekgeval worden met een tiende punt. Kennis is namelijk wel overgegaan met een tiende punt, bespreekgeval.

deze koeien zijn zo oud, dat alleen de schedel nog over is. Wat er ooit met broers en kennissen is gebeurt is niet relevant voor jouw dochter, nu, op deze school. En door je er zo in vast te bijten (vermeend onrecht) wek je weer de indruk dat het probleem toch echt elders ligt. 

natuurlijk kun je op 0,1 blijven zitten, want ergens ligt de grens. Maar volgens mij gaat het op dit moment wel om meer dan 0,1 en hebben jullie dit al lang van tevoren zien aankomen, maar geen acties ingezet die dit recht hadden kunnen trekken. Als je dat wel gedaan hebt, dan is het waarschijnlijk terecht, want dan haalt je dochter het vereiste niveau gewoon niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.