Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 08:22 Topicstarter

nou, ik weet niet het precieze verhaal, maar zal geen denkfout zijn.

Nee, puber verzint dit niet als ik hetzelfde verhaal nog 2 keer hoor waar ze niet bij staat.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 07:46:

[..]

Maar waarom zou de ene toets 4 keer meetellen en die van de PTA 2 keer, want die van de PTA is belangrijker toch? Of maakt dat niet uit.

Dat kan ik je niet vertellen natuurlijk, dat moet je bij de docent navragen. Ze hebben daar vast over nagedacht.

BritgetJones007 schreef op 14-06-2023 om 23:57:

en nog een opmerking: ik zou mijn dochter niet naar school laten gaan als het gedrag van die leeraar zorgt voor zoveel angst en hyperventilatie. Dit is een kwetsbare leeftijd. En dit is een grens. En die mag school weten ook.

Ja er is een grens. 

Maar een kind dat hyperventileert en angstig is omdat moeders naar school gaat help je niet door niet te gaan.


Die help je door te laten zien dat actie meer loont dan in een hoekje af te wachten. Sorry dochter, maar we gaan hier echt op school over praten want dit kan niet. Als jij er dan later nog meer last van zou krijgen, dan ga ik gewoon weer.


Kans is groot dat als je als eerste tegen de leraar zegt dat je bang bent dat je bezoek gevolgen heeft, dat het met die gevolgen wel meevalt. Dat als je juist je dochter meeneemt en laat zien dat de docent je niet opeet maar in gesprek gaat, die boze buien ineens veel beter te handelen zijn. (Bron; ervaring van dochter die een eikel van een scheikunde docent had. Na het gesprek veranderde zijn gedrag niet eens maar had zij door dat ze zijn foute opmerkingen kon negeren)


Eerlijk gezegd ben ik het met Philou eens. Je leest alsof je volledig meegaat in de negativiteit van dochter en haar daarin bevestigt. Hyperventileren kan ook komen omdat ze bv bang is dat de docent zegt wat je dochter verkeerd heeft gedaan en daarom angstig is/wil voorkomen dat je gaat. Ik ken zelfs hyperventilerende kinderen die echt heel braaf waren die niet wilden dat hun ouders gingen omdat die dan zouden ontdekken dat hun kind eigenlijk bij de populaire- maar rokende - minderheid hoorde. 

Elk bericht dat je schrijft is de school nog slechter. Misschien helpt het je om samen met je dochter helder te krijgen waarom ze ook alweer voor deze school koos. Zoek naar die motivatie en leg die naast de ervaringen. Is het echt zo erg? Dan heeft ze nu nog 10 weken om een andere opleiding te vinden. Toch niet? Dan is het voor jullie beiden een goede oefening om gesprekken wél aan te gaan en samen eens te zien wat je zou kunnen doen aan die negatieve beleving. Toch maar een gesprek met de mentor? Met de wiskunde docent om te onderzoeken wat ze de komende toetsweek kan en moet oefenen? 

Kan ze haar cijfers nog ophalen in de toetsweek? Zo ja, is het een reeel gedachte? Als ze een 9 moet halen voor een vak waar ze nu zwaar onvoldoende voor staat, is dat natuurlijk de vraag.
Wat is het plan als dat niet lukt? 
Blijven zitten op deze school? 
Wat staat er in het schoolreglement over blijven zitten in 4 Havo nadat je al een mavodiploma hebt. Sommige scholen geven dan een negatief advies af. Omdat er dan het risico bestaat dat kind uiteindelijk geen startkwalificatie haalt voor 18e jaar.
Naar een andere Havo? Of toch mbo gaan doen?
Ik zou met haar een plan b achter de hand hebben. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 08:59 Topicstarter

Nee hoor, daar is dochter echt niet bang voor, ik ken mijn eigen dochter echt wel. Wat een reactie's dat dochter zou kunnen liegen en niet moet geloven enz . Geloofde jij je dochter ook niet over de scheikundeleraar? We hebben het er zeker samen over hoe op te lossen en dat gaan we ook zeker doen. We zijn al bij mentor geweest.We gaan geen andere school zoeken.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 09:00 Topicstarter

Lotte78 schreef op 15-06-2023 om 08:49:

Kan ze haar cijfers nog ophalen in de toetsweek? Zo ja, is het een reeel gedachte? Als ze een 9 moet halen voor een vak waar ze nu zwaar onvoldoende voor staat, is dat natuurlijk de vraag.
Wat is het plan als dat niet lukt?
Blijven zitten op deze school?
Wat staat er in het schoolreglement over blijven zitten in 4 Havo nadat je al een mavodiploma hebt. Sommige scholen geven dan een negatief advies af. Omdat er dan het risico bestaat dat kind uiteindelijk geen startkwalificatie haalt voor 18e jaar.
Naar een andere Havo? Of toch mbo gaan doen?
Ik zou met haar een plan b achter de hand hebben.

We hebben een plan b, en dat is de MBO

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 08:59:

Nee hoor, daar is dochter echt niet bang voor, ik ken mijn eigen dochter echt wel. Wat een reactie's dat dochter zou kunnen liegen en niet moet geloven enz . Geloofde jij je dochter ook niet over de scheikundeleraar? We hebben het er zeker samen over hoe op te lossen en dat gaan we ook zeker doen. We zijn al bij mentor geweest.We gaan geen andere school zoeken.

Ik geloofde haar wel in haar angst maar wist ook dat ze nogal eens kon overdrijven. Maw; haar nare gevoel was echt, alleen is dat niet altijd gebaseerd op hoe het in werkelijkheid gegaan is. 
Dat liet ik haar zien door samen met die docent te praten. Waardoor haar angsten een stuk minder groot werden en de verhalen dus ook anders. 

Daarom; je neemt alles wat je dochter zegt letterlijk voor waar aan. Zelfs al is ze zelf volledig overtuigd dat ze de waarheid spreekt dan nóg kan er iets heel anders gebeurd zijn. Maar die mogelijkheid sluit je volledig uit.

Gelukkig hebben jullie al besloten dat je elders gaat kijken. Probeer haar nu dit besluit te laten nemen zodat ze volgend jaar zichzelf kan motiveren omdat dit is wat ze echt wil.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 09:29 Topicstarter

ik hoor van 2 medeleerlingen hoe het gegaan is, wat is hier dan niet waar aan?

We gaan niet ergens anders kijken, de andere school is voor als ze niet over zou gaan, MBO

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 09:29:

ik hoor van 2 medeleerlingen hoe het gegaan is, wat is hier dan niet waar aan?

We gaan niet ergens anders kijken, de andere school is voor als ze niet over zou gaan, MBO

Nou ja, die kinderen onderling kunnen elkaar ook best opfokken en dingen net wat uit hun verband trekken, en vervolgens net zo lang herhalen tot het waar is. 

Waarmee ik NIET wil zeggen dat het niet waar is. Ik ben het wel met de meerderheid eens dat je (en je dochter waarschijnlijk ook) alle schuld op de buitenwereld afwentelt en een beetje puberaal reageert. Niemand blijft zitten op zo maar 1 tiende. Ergens moet een grens liggen en je zag dit al maanden aankomen. Het is ook niet zo constructief om altijd naar een ander te wijzen, want je hebt maar weinig invloed op hen. Daarbij maak je je als eeuwig slachtoffer op lange termijn vaak niet zo populair  



ik heb ook vreselijke leraren gehad, maar haalde wel goede resultaten. Ik had maar 1 doel voor ogen, zo snel mogelijk weg hier. En dat ging het snelste door goede cijfers te halen, zodat ik naar de uni kon, waar nauwelijks aanwezigheidsplicht was. Wat een opluchting.

hoop dat jullie tot een goede oplossing komen. 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 08:59:

Nee hoor, daar is dochter echt niet bang voor, ik ken mijn eigen dochter echt wel. Wat een reactie's dat dochter zou kunnen liegen en niet moet geloven enz . Geloofde jij je dochter ook niet over de scheikundeleraar? We hebben het er zeker samen over hoe op te lossen en dat gaan we ook zeker doen. We zijn al bij mentor geweest.We gaan geen andere school zoeken.

Je kent je eigen kind inderdaad het beste, dus vertrouw maar op je eigen moedergevoel en neem het gedrag van je kind maar serieus. 

Er lijkt een steekje los te zitten bij desbetreffende leraar. Zijn gedrag en uitingen kunnen gewoon niet, punt.

Heb je hierover al met andere ouders een klacht ingediend?

En heeft de vader van het meisje, waarvan het gedrag naar zijn dochter toe ook een klacht ingediend?

dan

dan

15-06-2023 om 11:37

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 09:29:

ik hoor van 2 medeleerlingen hoe het gegaan is, wat is hier dan niet waar aan?

We gaan niet ergens anders kijken, de andere school is voor als ze niet over zou gaan, MBO


Is er dan nog tijd genoeg om zich in te schrijven voor MBO in geval overgaan niet aan de orde is?

dan schreef op 15-06-2023 om 11:37:

[..]

Is er dan nog tijd genoeg om zich in te schrijven voor MBO in geval overgaan niet aan de orde is?

Het is wel heel erg kort dag idd, want voor veel MBO's zit er ook een intake procedure aan vast met motivatie gesprekken voor toelating en na toelating een zorgbehoefte gesprek. 

Maar vaak zie je ook nog studenten na periode 1 en 2 instromen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 11:43 Topicstarter

ik wijs nergens naar een ander wbt de overgang, natuurlijk weet ik dat dit de regels zijn, ik geef niemand de schuld hiervan. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat ze op dat punt zou blijven zitten.

Ik vind dat de discussie wel een nare wending krijgt. Even zakelijk;
- Een school bepaalt zelf de overgangsnormen, hoe vaak toetsen mee tellen etc.
- Deze normen gelden voor iedereen en zijn dus niet bedacht om specifiek jouw dochter (of welke andere leerling ook) te benadelen. Er moet ergens een grens liggen. Je blijft niet zitten vanwege één onvoldoende als de rest van de cijfers goed zijn.
- Pubers kunnen overdrijven, maar het gedrag dat je beschrijft is niet oké voor een docent en jouw kind heeft er blijkbaar last van. 
- Je spreekt medeleerlingen van je kind, maar tegelijkertijd had je kind geen aansluiting? Dat snap ik niet. De enige medeleerlingen die mijn ouders spraken waren vriendinnen die bij ons over de vloer kwamen.
- Niet alles is een keuze; als dingen niet oké zijn, dan mag je als ouder de keuze maken om dat aan te kaarten of een andere school te zoeken. Dingen op hun beloop laten, is zelden de oplossing.

Ik kan me wel voorstellen dat je als leerling niks meer durft te vragen als een docent je dan dom noemt en belachelijk maakt. Ik vind de oplossing van Philou over 'dan moet je dat aangeven en dan helpen we je' ook niet in alle gevallen haalbaar. Niet alle ouders kunnen hun kind helpen met school. Soms denk je ook iets te snappen en valt het toch tegen. Dat soort leermomenten horen ook bij opgroeien. 
Het heeft echter weinig zin om alles op anderen af te schuiven, want dat gaat jullie nergens brengen.

Wij kunnen geen uitspraken doen over of je dochter wel of niet over zal gaan of bespreekgeval is en wat docenten dan gaan adviseren. Ik zou in ieder geval je dochter adviseren om de laatste toetsweek alles op alles te zetten om het beste uit zichzelf te halen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2023 om 11:43 Topicstarter

vader heeft klacht ingediend ja.

Ze is al ingeschreven MBO.

Medeleerlingen spreek ik bij sport

Daarbij zijn haar contacten echter wel verbeterd 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.