Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje schreef op 16-06-2023 om 10:14:

dat ken ik niet op you tube, zal eens kijken, dank je

En nee geen adhd of add. Ze kan zich wel moeilijk concentreren ja. Ik weet het niet precies wat het is.

Maar hoe weet je zeker dat er dan geen sprake is van add? Ook omdat ik je nu hoor zeggen dat ze zich moeilijk kan concentreren? 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-06-2023 om 10:43 Topicstarter

ik kijk naar de kenmerken en die herken ik zeker, maar ikzelf en mijn man herkennen deze kenmerken ook van onszelf. Als ons iets interesseert kunnen we ons wel concentreren en anders niet. Ik denk dat de meeste mensen zich er wel wat in herkennen. Ik heb er in ieder geval nog nooit bij stilgestaan. Wat me wel opvalt is dat ze eigenlijk altijd nog bij een toets zit terwijl iedereen al klaar is, ze heeft altijd tijd tekort.

Kleinduimpje schreef op 16-06-2023 om 10:43:

ik kijk naar de kenmerken en die herken ik zeker, maar ikzelf en mijn man herkennen deze kenmerken ook van onszelf. Als ons iets interesseert kunnen we ons wel concentreren en anders niet. Ik denk dat de meeste mensen zich er wel wat in herkennen. Ik heb er in ieder geval nog nooit bij stilgestaan. Wat me wel opvalt is dat ze eigenlijk altijd nog bij een toets zit terwijl iedereen al klaar is, ze heeft altijd tijd tekort.

Tip: misschien toch laten onderzoeken...

Tip1: Google eens op de Pomodoritechniek. 
Tip2: Gebruik je telefoon dan niet als timer maak koop een kookwekkertje.

Dit helpt veel jongeren/volwassenen om te concentreren en iets uit hun handen te krijgen.

Ik gebruik het op het werk voor rotklussen die ik anders voor me uitschuif.

Kleinduimpje schreef op 16-06-2023 om 10:43:

ik kijk naar de kenmerken en die herken ik zeker, maar ikzelf en mijn man herkennen deze kenmerken ook van onszelf. Als ons iets interesseert kunnen we ons wel concentreren en anders niet. Ik denk dat de meeste mensen zich er wel wat in herkennen. Ik heb er in ieder geval nog nooit bij stilgestaan. Wat me wel opvalt is dat ze eigenlijk altijd nog bij een toets zit terwijl iedereen al klaar is, ze heeft altijd tijd tekort.

Ik zou een en ander laten testen, een diagnose is misschien niet altijd een voordeel, maar vwb dit kan het ( lijkt me) een oplossing en opluchting zijn, plus dat er dan ondersteuning kan komen.

dan

dan

16-06-2023 om 11:01

Kleinduimpje schreef op 15-06-2023 om 21:02:

je kunt natuurlijk altijd een bespreekgeval worden met een tiende punt. Kennis is namelijk wel overgegaan met een tiende punt, bespreekgeval.

Soms ben je inderdaad een bespreekgeval maar ik vermoed dat er wel een verschil zit tussen overgaan naar havo 5 of van havo 2 naar havo 3 bijvoorbeeld. 

Ik zou op school niet aankomen met voorbeelden van je broer en een kennis van dertig jaar geleden. Andere tijd, andere normen (geen kernvakkenregeling), andere school, kortom; compleet onvergelijkbaar.

Je schrijft dat ze wel goed is in leestoetsen bij Engels. Dat is een voordeel in die zin dat het centraal examen volledig bestaat uit een leestoets en 50% van het eindcijfer bepaalt. Daarom zitten leestoetsen nooit in het PTA, anders maakt het nog meer dan 50% van het eindcijfer uit. 
Woordjes is echt wel gewoon stampen. Niet iedereen is daar goed in. Schrijft ze mee met woordjes leren? Ik deed dat vroeger altijd schrijvend, dan blijven dingen beter hangen.

Je bent voor dit soort dingen echt afhankelijk van de school. Wij kunnen echt niet zeggen of iemand bespreekgeval is of niet, laat staan wat docenten dan adviseren.

Ysenda schreef op 16-06-2023 om 10:06:

[..]

Engels is ook op het MBO een verplicht vak en een kernvak.

Wiskunde niet, maar dat is dan wel rekenen.

Al schrok ik daar aan het begin van het jaar van het niveau want dat begon met optellen en aftrekken tot 1000. En het eind zijn ze nu bezig met oppervlakte en volumes. MBO4! Schijnt volgens de school het verplichte niveau te zijn. Ik dacht dat MBO toch iets meer bood dan lagere school reken niveau.

Dat weet ik. Maar examen MBO4, is Engels op niveau A2/B1

En Havo is op B2 niveau. En dat kan dus dan net te lastig zijn.

Wat niet gek is want een Havo leerling start in de brugklas op A2 niveau en kan dan 5 jaar lang doorgroeien naar B2

Terwijl VMBO-T eindexamen doet op A2 /B1 niveau. Dus er zit gewoon een groot verschil.

Kleinduimpje schreef op 16-06-2023 om 10:43:

ik kijk naar de kenmerken en die herken ik zeker, maar ikzelf en mijn man herkennen deze kenmerken ook van onszelf. Als ons iets interesseert kunnen we ons wel concentreren en anders niet. Ik denk dat de meeste mensen zich er wel wat in herkennen. Ik heb er in ieder geval nog nooit bij stilgestaan. Wat me wel opvalt is dat ze eigenlijk altijd nog bij een toets zit terwijl iedereen al klaar is, ze heeft altijd tijd tekort.

Je beschrijft exact wat AD(H)D'ers ervaren. Ook de hyperfocus wanneer iets interessant is.

IMI-x2 schreef op 16-06-2023 om 12:33:

[..]

Je beschrijft exact wat AD(H)D'ers ervaren. Ook de hyperfocus wanneer iets interessant is.

Ja, ik lees dat ook duidelijk terug in jou verhaal.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 08:54 Topicstarter

, ik kan me ook nooit concentreren en als ik ook mijn werk een studiedag heb kan ik daar ooit nooit naar luisteren, alleen als het me echt boeit. Maar ik ben niet chaotisch en schrijf alles netjes op, ben ook netjes in het huis, kan taken afmaken, dus dat herken ik niet. En ik ben altijd op tijd (kenmerk is te laat komen) Dochter is ook best netjes (vroeger),( als ze wilt) en kan ook een taak afmaken waar ze mee bezig is( denk ik). Maar is wel vaker te laat (op afspraken of school)omdat ze verkeerde planning maakt, ze maakt wel planningen. Ze heeft geen stemmingswisselingen en wel vriendinnen Dus ik herken er zeker wel een en ander in, maar niet alles. Het opvallende is wel dat ze al 5 jaar zegt met een toets/examen ze als laatste in lokaal zit, zich niet kan concentreren met andere om haar heen, liever dan alleen wil zitten met toets.

Ik weet niet waarom je denkt dat ienand met AD(H)D geen vrienden zou kunnen hebben. Of stemmingswisselingen moet hebben? Daarbij: iedere persoon is uniek, elke AD(H)D'er is anders.

Veel van de problemen kun je leren ondervangen met structuur en planning. Dat lukt jou blijkbaar, fantastisch, dat is een hele prestatie. Echt, dat doe je heel goed. Het lukt je dochter (nog) niet.

Als ik jou was, zou ik je dochter toch eens laten testen. Met de juiste begeleiding en misschien medicatie zouden haar schoolcarrière en haar leven een stuk gemakkelijker kunnen verlopen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 09:25 Topicstarter

dat van vrienden en stemmingswisselingen staat bij de kenmerken vandaar dat ik het benoem.

Maar hebben jullie dat dat niet, als je een vergadering of studiedag, lezing op het werk hebt dat je je niet kan concentreren? Alleen als het je echt boeit? Ik ben trouwens ook heel erg snel verveelt.

Maar ik dacht eigenlijk dat heel veel mensen hier last van hebben. Ik weet het niet zo goed. Omdat dochter concentratieproblemen heeft ga je dat dan onderzoeken? Misschien zie ik het verkeerd, maar het klinkt voor mij een beetje overdreven. Moet je dan niet tegen allerlei dingen aanlopen in eh dagelijkse leven?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 09:33 Topicstarter

en ze heeft een weekplanner waar ze huiswerk/toetsen goed opschrijft wat ze iedere dag doet, of ze zich hieraan houdt weet ik niet, maar dit komt bij mij dan niet chaotisch over. 

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 09:33:

en ze heeft een weekplanner waar ze huiswerk/toetsen goed opschrijft wat ze iedere dag doet, of ze zich hieraan houdt weet ik niet, maar dit komt bij mij dan niet chaotisch over.

Tussen een planning maken en deze ook echt uitvoeren zit voor sommige mensen een hele grote stap. Zelf heb ik ADD en kan hele goede planningen maken. De uitvoering daarentegen gaat minder goed.... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.