Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Online verkering


Kajo

Kajo

07-01-2022 om 09:49 Topicstarter

Dank voor alle reacties. Ze kent hem van gamen inderdaad. Wist niet dat je via discourt niet kunt bellen ...dus dank voor de tip, ik ga vragen hoe ze dan  hebben kunnen bellen. Jullie vragen  en alarmbellen kwamen vannacht en vanmorgen  allemaal bij me op..heb ik haar ook gesteld ... waarom een jaar lang niet videobellen, een jaar niks verteld?  ,Ik zit nergens op waar ik zijn foto' s  kan controleren. Dat moet ze dan zelf doen? 
Het enige wat ik kan bedenken  ter controle is vragen om een filmpje waarin hij zich voorstelt en  letterlijk haar naam noemt. Alle (authentiek ogende, bijv. van  een koelkast met babyfoto's) foto's en video's die ze me liet zien kunnen nog steeds van een jongen zijn wiens identiteit wordt gebruikt. 
 Nogmaals , ze is verliefd, neemt me in vertrouwen dus ik  probeer haar met respect te benaderen 
Zij kent t programma catfish 

Je kunt via discord wel degelijk voicechatten. (oftewel wat wij 'bellen' zouden noemen).

Ik krijg hier nare gevoelens bij, vooral op haar leeftijd. 

Ik zeg niet dat het gebeurd - maar je stelt dat ze redelijk verlegen is. Is ze ook onzeker? Zou ze in staat zijn specifieke foto’s van zichzelf te maken? Is ze zich bewust van het fenomeen “catfish”? Kent ze de verdere gevaren van het internet? 
Heel fijn dat ze je hierover in vertrouwen neemt! Nu zou ik toch stapje voor stapje, door enig wantrouwen te maskeren met enthousiasme, proberen meer over hem te weten te komen.

Pippeltje schreef op 07-01-2022 om 02:32:

Zo lang ze geen geld overmaakt of geen tochtjes afspreekt kan er niet zo veel gebeuren toch?

En geen blote foto's stuurt

Daglichtlamp schreef op 07-01-2022 om 09:51:

Je kunt via discord wel degelijk voicechatten. (oftewel wat wij 'bellen' zouden noemen).

Oh dan ben ik toch niet goed genoeg op de hoogte, sorry TO!

Viva-amber schreef op 07-01-2022 om 06:10:

Je weet niet of het een puber is, je weet niet of hij echt in Cyprus woont. Het is raar dat er nog nooit is gevideobelt. Eigenlijk weet je niets, behalve dat je kind van 15 al aan jaar contact heeft met een onbekende (waarschijnlijk een volwassen man) zonder het jou te vertellen. Moest zij het van hem geheim houden? Als het kosjer zou zijn dan had zij het geen jaar verzwegen.

Ook wanneer jij met hem zou chatten, dan weet je nog steeds niet wie het is.

Uh, dat zou ik ook hebben 'verzwegen' bij mijn moeder. Ouders hoeven niet alles te weten 😅

Imi

Imi

07-01-2022 om 09:58

Bij mij gaan ook alle alarmbellen af. Het is simpel zat om via WhatsApp of Facetime even te videobellen. Te verlegen? Laat me niet lachen. Dan kijk je maar verlegen in de camera. Als je verliefd bent, wil je toch niets liever?

Als ze zitten te chatten kan ze gewoon midden in een gesprek even vragen of hij thuis is (zou logisch zijn, als je zit te gamen). Dan kan ze zeggen dat ze NU wil videobellen (niet over een uur en niet morgen, nee nu, zodat hij niks meer kan "regelen"). Doet hij moeilijk, dan is er vrij zeker stront aan de knikker.

Imi schreef op 07-01-2022 om 09:58:

Bij mij gaan ook alle alarmbellen af. Het is simpel zat om via WhatsApp of Facetime even te videobellen. Te verlegen? Laat me niet lachen. Dan kijk je maar verlegen in de camera. Als je verliefd bent, wil je toch niets liever?

Als ze zitten te chatten kan ze gewoon midden in een gesprek even vragen of hij thuis is (zou logisch zijn, als je zit te gamen). Dan kan ze zeggen dat ze NU wil videobellen. Doet hij moeilijk, dan is er vrij zeker stront aan de knikker.

Ik ben het wel eens met iedereen hier dat er een keer gevideobeld moet worden om zeker te zijn dat hij is wie hij zegt dat hij is

Reactie van zoon (16) en vriendin (17): zo, die laat zich lekker beet nemen, dat is echt niet pluis. Dat die ouders niet ingrijpen nu ze het weten. Als je echt verliefd bent wil je elkaar toch zien. Wij zijn ook verlegen (dat klopt idd) maar wij gingen na een week wel videobellen. Dat hoef je dan niet gelijk te vertellen, maar omdat je blij bent doe je dat toch aan je ouders als je die vertrouwt.

alhambra schreef op 07-01-2022 om 08:52:

Discord is een chatapp voor gamers die veel door jongeren gebruikt wordt. Je kunt daar niet mee (video)bellen.

Je kunt daar zeker wel mee (video)bellen, dat doe ik regelmatig.

(tijdens het typen afgeleid geraakt en nu was dat al gezegd, beetje mosterd na de maaltijd dus)

Het hoeft niet eens meteen een kale oude dikke man van 50 te zijn of een loverboy. Maar het is makkelijk om verliefd te worden op iemand waarvan je maar een deel kent en de rest kan bijfantaseren. (En dat deel dat je 'kent' hoeft dan niet eens waar te zijn of anders dan het zich doet voorkomen...).
Dus dat hij een tiener is, betekent niet dat hij ook degene is die zij denkt dat hij is.

En verkering? Hoe kun je nu verkering hebben met iemand die je nog nooit echt in beeld hebt gezien? Ik dacht dat de jeugd/jongvolwassenen van tegenwoordig zo moeilijk deden over dit woord.

Met Discord kun je hetzelfde als met Whatsapp. Ik zou sowieso even met je dochter gaan zitten en vragen of ze haar gespreksgeschiedenis aan je wil laten zien. En misschien even samen een aflevering kijken van Catfish. En zeker in gesprek over het sturen van foto’s/beeld. Pas maar op! 

Ik snap de alarmbellen, maar ik kan het me dan weer wel voorstellen dat het echt zou kunnen zijn. Klinkt precies als mijn eerste vriendje, die enorm verlegen en onzeker over zijn uiterlijk was als tiener (nergens voor nodig, trouwens, maar dat is bijzaak). Wij speelden vooral heel veel online games samen en chatten en belden tot diep in de nacht, maar in het echt afspreken en elkaar aankijken vond hij spannend en deed hij ook liever niet. En wij kenden elkaar gewoon van school. Ik denk dat je de verlegenheid en sociale angst van sommige pubers onderschat als je denkt dat dat niet bestaat. Of het een gezonde relatie is, is natuurlijk een tweede, maar ze zijn 15 (waren wij ook). Het idee wat wij hebben bij een relatie moet je niet per se willen projecteren op kinderen.

Dat gezegd hebbende: er kan natuurlijk ook inderdaad sprake zijn van grooming, of een catfish. Een ontmoeting forceren zou ik als ouder niet doen, maar wel je dochter heel goed voorlichten (verhalen en ervaringen van leeftijdsgenoten doen het altijd beter dan waarschuwingen van je domme, achtergebleven ouders), zodat ze op haar hoede is.

Renmuis schreef op 07-01-2022 om 11:36:

Ik snap de alarmbellen, maar ik kan het me dan weer wel voorstellen dat het echt zou kunnen zijn. Klinkt precies als mijn eerste vriendje, die enorm verlegen en onzeker over zijn uiterlijk was als tiener (nergens voor nodig, trouwens, maar dat is bijzaak). Wij speelden vooral heel veel online games samen en chatten en belden tot diep in de nacht, maar in het echt afspreken en elkaar aankijken vond hij spannend en deed hij ook liever niet. En wij kenden elkaar gewoon van school. Ik denk dat je de verlegenheid en sociale angst van sommige pubers onderschat als je denkt dat dat niet bestaat. Of het een gezonde relatie is, is natuurlijk een tweede, maar ze zijn 15 (waren wij ook). Het idee wat wij hebben bij een relatie moet je niet per se willen projecteren op kinderen.

Dat gezegd hebbende: er kan natuurlijk ook inderdaad sprake zijn van grooming, of een catfish. Een ontmoeting forceren zou ik als ouder niet doen, maar wel je dochter heel goed voorlichten (verhalen en ervaringen van leeftijdsgenoten doen het altijd beter dan waarschuwingen van je domme, achtergebleven ouders), zodat ze op haar hoede is.

Dit maakt wel een groot verschil. Jullie kenden elkaar en zagen elkaar dagelijks, ook al was het niet één op één. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij echt een jongen van 15 is. TS weet dat niet en haar dochter ook niet, al beweert de dochter van wel.
Overigens vindt ik het alsnog best raar dat je niet af durft te spreken met je vriendje/vriendinnetje. Je bent verliefd op iemand maar één op één in diens nabijheid zijn is te spannend? Ik denk dat je dan eerder eerst aan jezelf moet gaan werken voordat je een relatie aangaat.

MamaE schreef op 07-01-2022 om 11:55:

[..]

Dit maakt wel een groot verschil. Jullie kenden elkaar en zagen elkaar dagelijks, ook al was het niet één op één. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij echt een jongen van 15 is. TS weet dat niet en haar dochter ook niet, al beweert de dochter van wel.
Overigens vindt ik het alsnog best raar dat je niet af durft te spreken met je vriendje/vriendinnetje. Je bent verliefd op iemand maar één op één in diens nabijheid zijn is te spannend? Ik denk dat je dan eerder eerst aan jezelf moet gaan werken voordat je een relatie aangaat.

Dit is precies wat ik bedoel met het projecteren van het idee "relatie" op kinderen. Bij pubers is verkering ook nog deels spel, wel een heel serieus spel, maar zo mag je het ook zien. 

Natuurlijk is het heel anders, maar ik kan me voorstellen dat mijn ex-vriendje, als ik er niet was, misschien met een meisje uit het buitenland zo'n band zou hebben opgebouwd via het gamen. Begrijp me niet verkeerd: we kenden elkaar wel van school, maar we hadden face-to-face nooit meer dan vijf woorden tegen elkaar gezegd toen we verkering kregen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.