Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Onder gewicht

Mijn dochter van 13 168 cm is 33 kilo noemaal is dat 45 kilo wat te doen help


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Madalief58

Madalief58

13-10-2022 om 13:59 Topicstarter

Heb al gebeld er is geen plek meer maar morgen wel hij heeft wel gezord dat we vandaag kunnen bloedprikken

Madalief58 schreef op 13-10-2022 om 13:53:

Ik zal proberen morgen naar de huisarts te gaan en desnoods ( als die te vol zit ) toch naar de seh dat idee van een kinderarts is goud zal ik vragen aangezien onze huisarts niet veel doet ik had vroeger een diëtiste misschien ook een goed idee ik wil zeker ook dat ze voor het weekend nog door een arts wordt gezien ik heb haar vandaag een paar keer wakker gemaakt om wat te eten maar het blijft bij de boterhammen en de appel heb echt alles aangeboden ze drinkt alleen water heb ook al heb heel vaak aanmaaklimonade en frisdrank aan geboden ( daar hield ze helaas vroeger al niet van ) heb met m’n man besproken gewoon wat droge boterhammen flesje water wat dropjes druiven en rijstewafels naast haar bed zetten ( naast mijn bed eigelijk )
ik ga ook aan de huisart vragen om toch een keer bloed te prikken
Moet ik tegen mijn dochter vertellen over mijn ervaring met eetstoornissen?!

Ik zou nog even wachten met allerlei interventies, anders dan de huisarts, kinderarts en praten met je dochter over jouw zorgen over haar gezondheid. Eten aanbieden is natuurlijk oké, maar laat het voor nu even. Aandringen werkt vaak niet, stiekem iets proberen te voeren ook niet (haalt vertrouwen weg). Eerst maar eens met de artsen bespreken en diagnose krijgen. Dan is het daarna vroeg genoeg om adviezen van de professionals op te volgen.

Begrijpelijk dat er paniek is nu, maar rust vasthouden is wel geboden denk ik. Behalve wel snelle actie richting betrekken arts.

Wel is je man vertellen van jouw eetstoornis verleden wellicht nu een goed idee.

Sterkte

Je dochter heeft te laag bmi
Erg erg erg laag
Serieus probleem dus
Bel de huisarts

Wat ik mij afvraag: Hoe heb je tijd en energie om op een forum te posten, vragen van vreemden te beantwoorden als je kind zo ziek is? 
Toen mijn kind plotseling ernstig ziek was en ik niet gehoord werd die de huisarts had ik geen tijd voor een forum.  Ik was van 8.00 tot 17.00 bezig met op deuren bonken, aandacht vragen voor mijn kind.  Nu zijn  zorgverleners open, het is nu tijd om wat deuren open te krijgen, vanavond kan je weer op het forum/andere websites om steun te zoeken maar nu moet je in actie om voor je kind deuren open te krijgen. 

Succes en sterkte. 

Roos55 schreef op 13-10-2022 om 14:00:

Je dochter heeft te laag bmi
Erg erg erg laag
Serieus probleem dus
Bel de huisarts

Dat heeft ze gedaan.. Ja, het is zorgelijk maar voor nu maakt die ene dag ook niet meer veel uit, lijkt mij. (Morgen kan ze terecht en vandaag bloedprikken). BMI is dan weer niet zo belangrijk vind ik

ik heb niet alles gelezen. 
Ik hoop dat ze ook getest wordt op coeliakie. Dit kan zeer ernstige problemen geven op lange termijn zoals jij deze beschrijft

Madalief58 schreef op 13-10-2022 om 13:59:

Heb al gebeld er is geen plek meer maar morgen wel hij heeft wel gezord dat we vandaag kunnen bloedprikken

Bewaar je rust. Dit is een goede afspraak, vandaag bloedprikken en morgen langskomen. 

Laat die gedachte aan diëtistes of seh nou varen. Dat is de paniek of je eigen eetstoornis die spreekt. Ook zo met allerlei (dwang-)voeding; tot je de oorzaak weet helpt dat niets. Wat je kunt doen is  aanbieden (van stukjes appel tot een poffertje, van kopje soep tot noedels), maar maak er geen drama van als dat niet lukt. 
Mocht het een psychische oorzaak hebben, duw je haar met dwang en drama alleen maar van je af. Is er een medische oorzaak waardoor ze niet eet en afvalt, dan helpt je drang ook niet. 

Zorg dat ze meegaat naar bloedprikken, dat is wat je vandaag kunt doen. (En mocht de bloedprikker of assistent vinden dat er toch meer spoed bij is dan wachten tot morgen vroeg, dan kunnen zij meteen de juiste arts inschakelen). 

Ik ben een ervaren SEH arts (weliswaar in een ander land waar de huisarts niet zo streng de touwtjes in handen heeft) en behandel vrij regelmatig jonge tieners met anorexia nervosa. 

Madalief58 je schrijft een aantal dingen die me doen denken dat er met spoed moet bewezen worden dat je dochter nog gezond genoeg is om thuis te blijven en niet in het ziekenhuis hoort. Dat moet nu gebeuren, niet morgen. Bloed moet worden bekeken voor kalium en glucose en ze heeft een hartfilmpje en lichamelijk onderzoek nodig. 

Ik zou dus vandaag nog met haar en indien mogelijk een mannelijk familielid die rustig door kan duwen naar de SEH gaan en haar daar laten onderzoeken. Een huisarts heeft helaas vaak te weinig ervaring met dit soort presentaties. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-10-2022 om 15:10

MelMel schreef op 13-10-2022 om 15:01:

Ik ben een ervaren SEH arts (weliswaar in een ander land waar de huisarts niet zo streng de touwtjes in handen heeft) en behandel vrij regelmatig jonge tieners met anorexia nervosa.

Madalief58 je schrijft een aantal dingen die me doen denken dat er met spoed moet bewezen worden dat je dochter nog gezond genoeg is om thuis te blijven en niet in het ziekenhuis hoort. Dat moet nu gebeuren, niet morgen. Bloed moet worden bekeken voor kalium en glucose en ze heeft een hartfilmpje en lichamelijk onderzoek nodig.

Ik zou dus vandaag nog met haar en indien mogelijk een mannelijk familielid die rustig door kan duwen naar de SEH gaan en haar daar laten onderzoeken. Een huisarts heeft helaas vaak te weinig ervaring met dit soort presentaties.

Ik neem aan dat dit nu gebeurd? Je hoeft echt niet linea recta naar de seh in Nederland. De huisarts kan ook al veel zien en vaak een goede inschatting maken qua gezondheid 

vind het maar een vaag topic. Zou eerder denken dat hier de dochter schrijft ipv de moeder. Ik bedoel, gezien je eigen ervaring en geschiedenis met een eetstoornis en een 13-jarige die nog maar 33 kilo weegt en je laat je zo afschepen door een huisarts? Erg vaag.

Paracelsus schreef op 13-10-2022 om 15:10:

[..]

Ik neem aan dat dit nu gebeurd? Je hoeft echt niet linea recta naar de seh in Nederland. De huisarts kan ook al veel zien en vaak een goede inschatting maken qua gezondheid

Zover als ik begrijp heeft de huisarts alleen bloed laten prikken. Dat laat meestal alleen kalium zien en niet glucose. Daarnaast is een lichamelijk onderzoek en hartfilmpje echt met spoed nodig voor een kind dat zoveel is afgevallen en (zoals ik het lees) bijna hele dagen slaapt. 

Ik ben redelijk op de hoogte van wat (Nederlandse) huisartsen kunnen en weet dat dit niet zo bekend is als het zou moeten zijn. 

Madalief58

Madalief58

13-10-2022 om 15:44 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 13-10-2022 om 15:14:

vind het maar een vaag topic. Zou eerder denken dat hier de dochter schrijft ipv de moeder. Ik bedoel, gezien je eigen ervaring en geschiedenis met een eetstoornis en een 13-jarige die nog maar 33 kilo weegt en je laat je zo afschepen door een huisarts? Erg vaag.

Sorry hoor maar de moeder schrijft en ja de huisarts stuurde ons weg vind ik ook heel erg maarja wat kan ik eraan doen 


onze dochter is er een aantal jaar geleden ook al geweest omdat ze heel vaak tussendoor een kwartiertje buikpijn had ( dit kwam zo’n 5 keer per week voor ) het is vanzelf weggegaan maar ik ben er 3 keer voor naar de huisarts geweest en hij heeft nog niet eens aan haar buik gevoeld laat staan een echo gemaak bloedgeprikt of een ontlasting onderzoek gedaan 

Ik vind onze huisarts gewoon niet zo betrokken 

Maar als ze straks nog meer afvalt, gaat ze misschien wel dood. De huisarts laat dat toch niet zomaar gebeuren?!
‘Niet zo betrokken’ lijkt me daarom erg vreemd in deze situatie. 

is er een andere huisarts in de praktijk waar je een second opinion kunt vragen.
Of bel anders buiten kantooruren de hap dan krijg een andere arts aan de lijn die mogelijk wel de ernst er van in ziet. Enige dat je dan wel moet zeggen dat je je gewoon ernstig zorgen maakt en dat je daarom ook nu belt want de hap ziet natuurlijk wel dat je vandaag al bij je eigen huisarts bent geweest.

Lizzyliz schreef op 13-10-2022 om 15:52:

Maar als ze straks nog meer afvalt, gaat ze misschien wel dood. De huisarts laat dat toch niet zomaar gebeuren?!
‘Niet zo betrokken’ lijkt me daarom erg vreemd in deze situatie.

als de huisarts niets doet, dring je aan. Vandaar pa mee, want het zou zomaar kunnen dat moeders een andere indruk daar maakt dan dat ze zich zelf bewust is. Maar de huisarts doet wel wat, want hij heeft vandaag al bloedonderzoek voorgeschreven (ben je al geweest To?). Dat er hier iemand stelt dat er op te weinig geprikt wordt- dat is voor ons niet te weten want we hebben de vraag van de dokter niet gezien.

Ik ben echt niet enthousiast over mijn huisarts, maar om de hele beroepsgroep nou weg te zetten als onwetende die mensen expres laten doodgaan en niet betrokken zijn vind ik ook weer wat overdreven. Blijkbaar is er iets waardoor deze arts deze klachten niet zo serieus neemt. Onbegrijpelijk in onze ogen obv het verhaal hier, en daarom ga je terug. Tot je gehoor vindt. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.