Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Niqab


Pippeltje schreef op 11-08-2024 om 10:44:

[..]

En dan nog. Daar hebben meisjes het niet met andere mannen over; meestal niet, ook niet met broertjes.

Hooguit als ze iets ouder zijn met hun partner.

En die vatten dan meestal de impact ervan niet is mijn ervaring. Of doen het zelf terwijl je ernaast zit (ja ik weet het: exit)

HarleyQuin schreef op 11-08-2024 om 11:04:

[..]

Ik ken het zelf ook niet. Ben lelijk. Ik werd niet na gefloten of er werd gesist of wat dan ook.

Hoe kijk jij tegen dat gefluit aan? Ik denk vaak luxeprobleem want als ik lelijk zou zijn of oud zoals nu denk ik soms ik doe er een moord voor om (weer) een mooie 20jarige te zijn waar naar gefloten wordt. Ofben je blij dat je er geen deel van uitmaakt. Dit 'spel'. 

Moederkareltje schreef op 11-08-2024 om 11:33:

[..]

Hoe kijk jij tegen dat gefluit aan? Ik denk vaak luxeprobleem want als ik lelijk zou zijn of oud zoals nu denk ik soms ik doe er een moord voor om (weer) een mooie 20jarige te zijn waar naar gefloten wordt. Ofben je blij dat je er geen deel van uitmaakt. Dit 'spel'.

Ik ben bijna pensioengerechtigd, dus midden zestig. Dus oud. Op de hoek van het plein waar ik woon is een café. Daar moet ik langs om naar huis te gaan.Daar was altijd een man die floot naar me. Elke dag. (tot vorig jaar, nu is hij dood) Jij denkt dat ik dat leuk vond of een compliment? Nou vergeet het maar. Ik baalde ervan. Ik wil gewoon anoniem mijn huis binnen kunnen. Ja elkaar vriendelijk gedag zeggen doe ik aan mee en initieer ik zelf ook. Maar Dit vroeg altijd een reactie: moet ik nou teruglachen of zwaaien of gedag zeggen of vriendelijk het compliment aanvaarden? En je moet oh zo blij zijn dat je die aandacht krijgt. Zo ongemakkelijk Want als je het negeert ben je weer onaardig en hooghartig en de bitch. 
 He-le-maal geen zin in. Het was gewoon aandacht vragen en ik hoopte er eindelijk eens vanaf te zijn. Nee ik was er niet blij mee. Laat me met rust. En dat vind ik dus al 50 jaar. 

Vet: ja kijk dit is dus het nadeel als je zo je voordelen haalt uit dat 'spel' op een gegeven moment voel je je ongezien en onbemind, want het moment komt dat niemand meer naar je kijkt. Voor mij is dat een bevrijding maar ik hoor van anderen dat ze zich zo weinig meer waard vinden nu ze die aandacht niet meer krijgen. 


Anoniemer schreef op 11-08-2024 om 09:50:

[..]

Seksueel getinte opmerkingen of handtastelijkheden in deze situaties zijn uitsluitend een uiting van (of poging tot) macht. En als je wat terugroept ben je hoe dan ook een vuile pot, dus ja dan hebben ze weer wat anders.

Het heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met je uiterlijk en of een ander je 'knap' vindt.

Klopt, ik reageerde op een opmerking van Nick90 dat de verklaring moest zijn dat we hier allemaal bloedmooi moesten zijn dat ons dit gebeurde. En daar heeft het niks mee te maken. 

met 12 jaar al vol in de make up vind ik ook niks. Ik blijf erbij, dat als je als meisje niet overdreven dik in de plamuur en met naveltruitjes rondloopt en het met nagestaar en sexistische opmerkingen echt wel meevalt.
Voor mij is het willen dragen van een niqab eerder weer een schreeuw om aandacht, dan het willen verhullen van je vormen. Want dat kan nl ook met bij wijze van spreken een joggingbroek en normaal t-shirt. Ik zou dus willen weten waar het werkelijk om gaat.
En verder zou ik dochterlief eens stevig aan de tand voelen waar haar idee voor een niqab vandaan komt. Niet dat dit onder invloed van een of andere Mohammed gebeurd.

"Vet: ja kijk dit is dus het nadeel als je zo je voordelen haalt uit dat 'spel' op een gegeven moment voel je je ongezien en onbemind, want het moment komt dat niemand meer naar je kijkt. Voor mij is dat een bevrijding maar ik hoor van anderen dat ze zich zo weinig meer waard vinden nu ze die aandacht niet meer krijgen. "

Klopt dat voelt als een heel naar verlies moet ik zeggen, schoonheid is vergankelijkheid. Mensen zijn langer oud dan jong. Het vergt een andere mindset en die heb ik nog niet gevonden. 

ik snap het wel van je dochter. Ik herken het van onze jongste. Ze is 10 maar al volledig gevormd. Heel ingewikkeld is dat. Mensen kijken, stellen vragen en schatten haar ouder in. 
Toch is dit iets waar zij aan moet werken. Wij moeten er als ouders voor zorgen dat zij aan zichzelf werkt omdat wij de wereld niet kunnen veranderen. Om haar sterker te maken om haar hier mee te laten dealen. Daarom hebben wij ook de hulpverlening opgezocht. 
En hier gaat het de laatste paar pagina’s over mannen, maar onderschat eigen leeftijd niet he. Dochter wordt steeds voor hoer uitgemaakt door een kindje van 9. En ja dat kind weet heel goed wat het is. Er is ook meer mee aan de hans, maar toch. Kinderen zijn soms ook echt gemeen. Helemaal Als je er al gevoelig voor bent.

libelletje75 schreef op 11-08-2024 om 11:54:

met 12 jaar al vol in de make up vind ik ook niks. Ik blijf erbij, dat als je als meisje niet overdreven dik in de plamuur en met naveltruitjes rondloopt en het met nagestaar en sexistische opmerkingen echt wel meevalt.

Geef de slachtoffers maar de schuld? Heel erg ongepast deze opmerkingen.

libelletje75 schreef op 11-08-2024 om 11:54:

met 12 jaar al vol in de make up vind ik ook niks. Ik blijf erbij, dat als je als meisje niet overdreven dik in de plamuur en met naveltruitjes rondloopt en het met nagestaar en sexistische opmerkingen echt wel meevalt.

Ik werd op mijn dertiende, make up loos en met een lange zwarte rok aan van achter in mijn kruis gegrepen. Ik ging een tijd terug met mijn zoon en klasgenootjes van 13 jaar in de tram. Ongelooflijk hoe die meisjes door heel veel mannen die veel ouder waren met de ogen werden uitgekleed. En de hele tijd aangestaard. Hoe kan je dat niet zien? En ja, je doet aan victim blaming

maar kijken moet kunnen toch. Ik kijk ook als ik vrouwen met legging in hun kont zie lopen of veel blote huid zie of borsten eruit of strakke kleren. Ook bij lelijke vrouwen maar dan heel kort. Bij mannen letten we er meer op of ze kijken. En ja ze kijken miss wat langer. Gister in de bus zag ik nog een meid van 26 ofzo zitten in een kort rokje, hoge hakken en benen over elkaar geslagen op de plek waar kinderwagens moeten dus vol in het zicht, terwijl er nog genoeg normale plekken waren maargoed. Iedereen keek. Alleen een jongen van 23 keek 5 min aan een stuk. Als ze maar wegkijken als de meid opkijkt. Dat is het stukje fatsoen.

Moederkareltje schreef op 11-08-2024 om 12:33:

maar kijken moet kunnen toch. 

Ja kijken met respect moet kunnen. Zeker als je van dezelfde leeftijd bent. Mannen van 40 die invasive lang jonge meisjes aanstaren, gaat het heus niet om het leuke karakter van dat meisje. Dat gaat erom dat ze een strak lijfje heeft. Objectificatie dus. Maar kijk, jij hebt er geen of minder problemen mee om als object gezien te worden heb ik de indruk. Maar heel veel vrouwen, waaronder de dochter van TS, hebben dat dus wel. En die voelen of er met respect voor hun persoonlijke ruimte wordt gekeken of niet. 

Moederkareltje schreef op 11-08-2024 om 12:33:

maar kijken moet kunnen toch. Ik kijk ook als ik vrouwen met legging in hun kont zie lopen of veel blote huid zie of borsten eruit of strakke kleren. Ook bij lelijke vrouwen maar dan heel kort. Bij mannen letten we er meer op of ze kijken. En ja ze kijken miss wat langer. Gister in de bus zag ik nog een meid van 26 ofzo zitten in een kort rokje, hoge hakken en benen over elkaar geslagen op de plek waar kinderwagens moeten dus vol in het zicht, terwijl er nog genoeg normale plekken waren maargoed. Iedereen keek. Alleen een jongen van 23 keek 5 min aan een stuk. Als ze maar wegkijken als de meid opkijkt. Dat is het stukje fatsoen.

Het gaat niet om het letterlijke kijken. We hebben allemaal ogen dus we kijken de hele dag. Het gaat om de manier van kijken. De achterliggende gedachte van kijken. En de seksuele manier waarop het lijf van een vrouw bekeken wordt. Mannen zonder shirt worden niet nagesist, een vrouw in een strak shirtje waarin haar borsten zichtbaar zijn lokt een reactie al uit en ze vraagt erom. Een lijf is een lijf toch? Het vraagt er niet om bekeken en beoordeeld te worden. 

Nog een vraag: waarom gebruik je een woord als lelijk om iemand te omschrijven? Naar mijn smaak draag je zo bij aan het normaliseren van een schoonheidsideaal en veroordeel je mensen die naar jouw smaak niet dit perfecte plaatje zijn. Bovendien is het kwetsend. 

Oja gatver, ik had als meisje al jong grote borsten. Het was in de tijd van 'Bloemkolen' van André van Duin. Hoe vaak ik dat niet heb gehoord... Of, als ik moest rennen om de bus te halen: 'pas op, de melk wordt zuur'.  Altijd van mannen die 20 jaar ouder waren dan ik. Ik kon niet gezellig met een vriendin naar de kroeg zonder lastig gevallen te worden. En als we dan vriendelijk zeiden dat we geen belangstelling hadden, zei zo'n man verbolgen: 'Maar daar kom je toch voor naar een kroeg?' Nou nee, wij willen gezellig kletsen en een biertje drinken. LAAT ONS MET RUST.
Uiteindelijk had ik DE zin gevonden om elke man te laten oprotten. "Pas even op mijn biertje, ik moet even naar het toilet om het zakje van mijn stoma te vervangen." Succes gegarandeerd. Sorry dames die echt een stoma hebben, dat ik jullie nare situatie heb misbruikt. 

Aanvulling: ik had heel normale kleding aan. Op straat heb ik jarenlang een te groot spijkerjack gedragen om maar niet op te vallen. 
Inmiddels ben ik eind 50 en blijkbaar niet meer interessant. Wat een verademing. 

Zilver_gray schreef op 11-08-2024 om 11:04:

[..]

Zoooo herkenbaar! Mijn beste vriendin en ik werden destijds uitgemaakt voor “lesbiennes” omdat we weigerden in te gaan op avances van bepaalde (bekende) mannen (loosers). Nou prima hoor, laat ons maar lesbienne zijn

Ik heb vroeger (toen ik nog jong en beeldig was) wel eens staan zoenen met een vriendin in de kroeg. 

Niet dat dat echt hielp. 

Maar even on topic. Een niqab zou mij echt te ver gaan. Tijd voor een goed gesprek. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.