Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Niqab

mijn man en ik weten het even niet meer. Het gaat al een tijdje niet zo goed met onze dochter,ze is een tijd gepest op de basisschool,ook in de brugklas om haar make up (ze droeg erg veel make up). Toen van school gewisseld omdat haar beste vriendin daar op school zit. Dat ging de eerste maand goed,ze werd geaccepteerd in de klas maar daarna was ze te moe om naar school te gaan,had paniek aanvallen en dwang gedachtes (dingen meerder keren doen) en vond alles vies (pubers die in hun neus peuteren,grappen maken over sex)
Alles rondom sexualiteit vind ze vies en wil daar nooit iets over horen. Ze heeft al een jaar hulp van een psycholoog en een lichte antidepressiva en het gaat nu beter,ze is vrolijker en wil weer wat meer dingen doen. Nu begon ze er laatst over dat ze het vies vind dat mannen van zowat elke leeftijd naar haar kijken. Ook oudere mannen van bijvoorbeeld 60 jaar kijken dan “vies” naar haar. Nou dat begrijp ik wel,dat had ik ook weleens op die leeftijd en dat is gewoon niet fijn. Nu wil ze dus een niqab gaan dragen zodat mannen haar niet meer kunnen zien. Ook heeft ze nu zo’n niqab als achtergrond van haar telefoon. Wij vinden dit onacceptabel omdat het naar onze mening voor onderdrukking en terrorisme staat. We vinden het eng en maken ons zorgen of echt dat de reden is of dat ze via internet is benaderd en met rare ideeen rondloopt. Aan de ene kant is ze nog bezig met hello kitty en gewoon een normale puber maar dit betrouwen we niet. Wat moeten we hier nu mee? Is dit een fase of hoe moeten we het gesprek aan?


Leuk verzonnen.

SanneH

SanneH

10-08-2024 om 11:36 Topicstarter

Koko67 schreef op 10-08-2024 om 11:29:

Leuk verzonnen.

Van haar of van mij,wat bedoel je precies? 

Dat is wel een drastische manier om je aan een wat vervelend gevoel te onttrekken. In feite is het een soort vlucht. Ze kan ook een onzichtbare muur opwerpen tussen haarzelf en de (mogelijke) mening van de anderen. Ik bedoel: je bent niet wat een ander denkt.

Ik denk dat het haar ook mankeert aan trots op zichzelf.

Beter dan dat ze haar hele gezicht laat tatoeëren ofzo toch?

SanneH schreef op 10-08-2024 om 11:36:

[..]

Van haar of van mij,wat bedoel je precies?

Van jou

 Hoe oud is je dochter?

SanneH

SanneH

10-08-2024 om 11:41 Topicstarter

Koko67 schreef op 10-08-2024 om 11:37:

[..]

Van jou

Heel raar dit 

SanneH

SanneH

10-08-2024 om 11:41 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-08-2024 om 11:37:

Hoe oud is je dochter?

14,ze wordt in november 15

SanneH

SanneH

10-08-2024 om 11:43 Topicstarter

rionyriony schreef op 10-08-2024 om 11:37:

Dat is wel een drastische manier om je aan een wat vervelend gevoel te onttrekken. In feite is het een soort vlucht. Ze kan ook een onzichtbare muur opwerpen tussen haarzelf en de (mogelijke) mening van de anderen. Ik bedoel: je bent niet wat een ander denkt.

Ik denk dat het haar ook mankeert aan trots op zichzelf.

Ja dat zou het kunnen zijn,maar ik ben gewoon bang,dat ze beïnvloed wordt door iemand. Ik weet het gewoon even niet. 

Is ern niqaab dragen niet verboden dan? Je gezicht moet toch zichtbaar blijven? Zou ze niet beter Billie Eilish achterna kunnen gaan en wat meer baggy kleren kunnen dragen?

Ik begrijp het meisje wel vwb het 'vies kijken'. Ik had op mijn 13e ook iets van "wtf ben ik ineens publiek bezit?" Meisjes worden  geobjectiveerd door mannen, ook door mannen die 10, 20, 30, 40 en 50 jaar ouder zijn en waar hun vrouw gewoon naast loopt. Ik was daar verbijsterd over. 
Ik denk dat het meisje daar eerst eens in gevalideerd zou moeten worden. Stevig gevalideerd. De vlucht naar niqab is dus niet uit religieuze redenen maar omdat ze als meisje niet geobjectiveerd wil worden. Ze zou ook wijde onaantrekkelijke kleren aan kunnen doen maar dat is misschien in haar peergroup minder geaccepteerd?

Ik denk dat het gevoel voortkomt uit het nog niet toe zijn aan volwassen worden. En alle veranderingen in de puberteit. Daarin zit de crux volgens mij.

ik zeg/zei dit ook vaak. Er zijn genoeg manieren om je te verhullen zonder niqab maar met wijde kleding of vesten etc. Toon begrip en geef alternatief. 

SanneH

SanneH

10-08-2024 om 11:59 Topicstarter

Lexus schreef op 10-08-2024 om 11:55:

Ik begrijp het meisje wel vwb het 'vies kijken'. Ik had op mijn 13e ook iets van "wtf ben ik ineens publiek bezit?" Meisjes worden geobjectiveerd door mannen, ook door mannen die 10, 20, 30, 40 en 50 jaar ouder zijn en waar hun vrouw gewoon naast loopt. Ik was daar verbijsterd over.
Ik denk dat het meisje daar eerst eens in gevalideerd zou moeten worden. Stevig gevalideerd. De vlucht naar niqab is dus niet uit religieuze redenen maar omdat ze als meisje niet geobjectiveerd wil worden. Ze zou ook wijde onaantrekkelijke kleren aan kunnen doen maar dat is misschien in haar peergroup minder geaccepteerd?

Dat heb ik ook geopperd,draag dan minder of geen make up en minder elegante kleding. Maar dat vind ze dan krom. Ze heeft het beeld dat die vrouwen met niqab er gewoon prachtig uitzien en buitenshuis dan zich bedekken (wat ook vast zo is). Als dat het allemaal echt is dan zal het een fase zijn,maar zo’n plaatje op haar telefoon,ik schrik daarvan. Je weet ook niet wat ze allemaal doen op dat internet 

SanneH

SanneH

10-08-2024 om 12:00 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 10-08-2024 om 11:57:

ik zeg/zei dit ook vaak. Er zijn genoeg manieren om je te verhullen zonder niqab maar met wijde kleding of vesten etc. Toon begrip en geef alternatief.

Ja daar zal ik meer de nadruk op leggen,dan zou ze daar iets mee moeten doen toch 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.