Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Maxima en Mind us

https://www.ad.nl/gezond/koningin-steekt-jongeren-hart-onder-de-riem-niet-elke-dag-hoeft-een-10-te-zijn~a1c501e1e/?cb=ac6c10e66cde4c0a20f694fc100076ed&auth_rd=1

Mooi initiatief maar mIjn vraag is: IS er wel voldoende hulp? Er zijn toch lange wachtlijsten? Gaan we daar ook wat aan doen?


kenfan schreef op 05-11-2022 om 11:18:

[..]

Vanwaar dat passief agressieve ' want'. Vind je de vraag ongepast, veroordelend ? Of ben je zo kort van stof dat je met een lettergreep oprechte belangstelling uitdrukt?

Ik vind het een relevante vraag die je ook zonder vooroordeel kunt stellen.

En om bij het onderwerp te blijven, als je een heel kwetsbaar kind hebt met een zware problematiek, ben je aan de goden overgeleverd in dit gave land. Maxima heeft zelf een zusje verloren aan suicide, dat zal haar drijfveer zijn. Hopelijk bereikt ze er wat mee.

Ik stel een open vraag en ben benieuwd waarom TO deze vraag stelt. Dat mag op een forum en ik zou niet weten wat daar mis mee is. Er staat niet alleen het woord 'want', er staat iets onder. Wees dan zo netjes om dat stukje ook te citeren.

Ook op de universiteit is veel stress, bij studenten en jonge medewerkers die zich bewijzen moeten.
Niet elke dag hoeft een 10 te zijn, maar als een bindend studieadvies negatief dreigt, of een extra studiejaar met extra leningen, kan dat behoorlijk stress opleveren. 

Tuinfluiter schreef op 05-11-2022 om 08:56:

De lange wachtlijsten zijn natuurlijk heel erg maar ik denk dat we ook moeten kijken waarom jongeren zo in de knoop komen te zitten. Er moet veel meer ingezet worden op preventie.
Veel jongeren ervaren druk door de doorgeschoten testcultuur in het onderwijs, die tegenwoordig al begint met de kleutercito. Het welzijn van kinderen zou op scholen belangrijker moeten zijn dan de score van de school op de kwaliteitskaart.
Eens een jaartje overdoen of HAVO na de MAVO was in mijn jeugd heel normaal maar nu zie je dat haast nooit meer. Kinderen hebben het gevoel dat alles in één keer goed moet en dat levert druk en stress op.
Ouders spelen hier natuurlijk ook een rol in je wilt het beste voor je kind, maar dat is niet altijd HAVO of VWO.

Ik haak even aan op de doorgeschoten testcultuur, inderdaad al vanaf de kleutercito en dat je als leerling in groep 3 eind oktober (!)  al extra besproken wordt omdat je nog niet ziet dat je peer moet schrijven en geen pir. Pffff. 

Aiden

Aiden

05-11-2022 om 13:04 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 05-11-2022 om 12:01:

[..]

Ik stel een open vraag en ben benieuwd waarom TO deze vraag stelt. Dat mag op een forum en ik zou niet weten wat daar mis mee is. Er staat niet alleen het woord 'want', er staat iets onder. Wees dan zo netjes om dat stukje ook te citeren.

Kun je dat antwoord niet zelf gewoon bedenken? Ik vond het zeer aanvallend ja. Ook al omdat ik al meermaals, als ik iets deel meteen aangevallen word omdat ik daar zelf eerst een mening over zou moeten neerzetten.

Om het antwoord te geven wat je zelf had  kunnen bedenken: is de druk op havo/vwo hoger? Is het daar belangrijker dat elke dag een tien is? Ik weet dat er een aantal zaken meer voorkom op vmbo, dat zie je ook in het geciteerde artikel wat wel antwoord gaf op mijn vraag maar zich veel focuste op gedragsproblemen, hyperactiviteit en aandachtsproblemen. Alleen de laatste zin is een beetje de richting in die ik wilde weten:
"Voor levenstevredenheid, eenzaamheid, psychosomatische klachten en emotionele problemen zijn geen verschillen naar opleidingsniveau gevonden."

Dat er op het VMBO meer gedragsproblemen, hyperactiviteit en aandachtsproblemen voorkomen is logisch, dat heeft vaak effect op de cognitieve prestaties.


Aiden

Aiden

05-11-2022 om 13:05 Topicstarter

Auwereel schreef op 05-11-2022 om 12:34:

Ook op de universiteit is veel stress, bij studenten en jonge medewerkers die zich bewijzen moeten.
Niet elke dag hoeft een 10 te zijn, maar als een bindend studieadvies negatief dreigt, of een extra studiejaar met extra leningen, kan dat behoorlijk stress opleveren.

En dat zijn dus de mensen met Havo/VWO als vooropleiding. Dus dan kan de vooropleiding wel een relatie hebben al is het niet de oorzaak. Wellicht hebben ze al druk gevoeld op de middelbare en komt dit er nog eens bij.

Auwereel schreef op 05-11-2022 om 12:34:

Ook op de universiteit is veel stress, bij studenten en jonge medewerkers die zich bewijzen moeten.
Niet elke dag hoeft een 10 te zijn, maar als een bindend studieadvies negatief dreigt, of een extra studiejaar met extra leningen, kan dat behoorlijk stress opleveren.

En ik denk dat de aanpak daarvan niet ligt in het uitbreiden van de GGZ, maar in het lager leggen van latten in het hele systeem. Mensen die nu regels bedenken, hebben zelf tien jaar gedaan over een studie van vijf jaar, bij wijze van, inclusief basisbeurs, lening en OV-jaarkaart. Even zwart-wit gesteld.

Als mensen ten onder gaan aan deze druk, komt dat meestal niet door een psychiatrisch ziektebeeld. Nee, dat is volkomen logisch. Lichaam en hoofd zeggen vanzelf: "Nee."



en wat anders... Iets minder schermen en digitale geboeidheid  [ ook vanuit school) zou comfortabel zijn. Docenten die naderhand in het weekend nog extra huiswerk opgeven dat ze niet hebben genoemd in de laatste les waarin de leerlingen live voor hun neus zaten - doe nou niet! 
Het is niet goed voor de mentale gezondheid als er altijd op het nippertje van alles verwacht wordt/moet. Beetje ruimte mensen. 

Aiden schreef op 05-11-2022 om 13:04:

[..]

Kun je dat antwoord niet zelf gewoon bedenken? Ik vond het zeer aanvallend ja. Ook al omdat ik al meermaals, als ik iets deel meteen aangevallen word omdat ik daar zelf eerst een mening over zou moeten neerzetten.

Om het antwoord te geven wat je zelf had kunnen bedenken: is de druk op havo/vwo hoger? Is het daar belangrijker dat elke dag een tien is? Ik weet dat er een aantal zaken meer voorkom op vmbo, dat zie je ook in het geciteerde artikel wat wel antwoord gaf op mijn vraag maar zich veel focuste op gedragsproblemen, hyperactiviteit en aandachtsproblemen. Alleen de laatste zin is een beetje de richting in die ik wilde weten:
"Voor levenstevredenheid, eenzaamheid, psychosomatische klachten en emotionele problemen zijn geen verschillen naar opleidingsniveau gevonden."

Dat er op het VMBO meer gedragsproblemen, hyperactiviteit en aandachtsproblemen voorkomen is logisch, dat heeft vaak effect op de cognitieve prestaties.


Gadverdarre, wat een nare manier van benaderen heb jij. "Kun je dat niet gewoon zelf bedenken?"

Kun jij niet gewoon zelf bedenken dat de GGZ niet bedoeld is voor mensen die niet kunnen meekomen omdat de druk te hoog ligt? Want die mensen zijn niet psychisch ziek, maar hebben een heel gezonde reactie. 

Vergelijking: wanneer op een weg veel ongelukken gebeuren en het ziekenhuis kan de toestroom niet aan, zou ik niet naar dat ziekenhuis kijken, maar naar aanpassingen m.b.t. de weg.

Vrijevlinder schreef op 05-11-2022 om 12:01:

[..]

Ik stel een open vraag en ben benieuwd waarom TO deze vraag stelt. Dat mag op een forum en ik zou niet weten wat daar mis mee is. Er staat niet alleen het woord 'want', er staat iets onder. Wees dan zo netjes om dat stukje ook te citeren.

Je hebt gelijk, ik sloeg aan op want. Net iets te vaak solo gezien, en dan vind ik het een soort verbale facepalm. Sorry.

Reden die vraag  wel relevant is dat het statistisch gezien nu zo is dat of  psychische narigheid  zich internaliserend dan wel externaliserend uit statistisch gezien  wel opleidingsgerelateerd is en er een samenhang is met de cognitieve mogelijkheden van iemand. De eerste categorie blijft onder de radar, en bij de tweede categorie zijn behandelaars al heel snel handelingsverlegen.  Beide categorieen vragen specifieke vaardigheden van een docent dan wel een behandelaar.

Statistiek rechtvaardigt geen hokjes denken, elke jongere met problemen een individuele benadering verdient

FallAgain schreef op 05-11-2022 om 13:07:

[..]

En ik denk dat de aanpak daarvan niet ligt in het uitbreiden van de GGZ, maar in het lager leggen van latten in het hele systeem. Mensen die nu regels bedenken, hebben zelf tien jaar gedaan over een studie van vijf jaar, bij wijze van, inclusief basisbeurs, lening en OV-jaarkaart. Even zwart-wit gesteld.

Als mensen ten onder gaan aan deze druk, komt dat meestal niet door een psychiatrisch ziektebeeld. Nee, dat is volkomen logisch. Lichaam en hoofd zeggen vanzelf: "Nee."



 Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is om te weten wie een psychiatrische ziektebeeld heeft en wie psychologische problemen heeft door maatschappelijke druk.

Het is heel erg om de eerste groep niet te behandelen, omdat het makkelijker is om succes te behalen met de tweede groep.

De maatschappelijke druk zou meer van de schouders van de jongeren gehaald moeten worden, zodat zij minderhulp nodig hebben. We moeten jongeren leren en als volwassenen (ouder, leerkracht) accepteren dat een keer falen of een langere weg geen ramp is.

Aiden schreef op 05-11-2022 om 13:05:

[..]

En dat zijn dus de mensen met Havo/VWO als vooropleiding. Dus dan kan de vooropleiding wel een relatie hebben al is het niet de oorzaak. Wellicht hebben ze al druk gevoeld op de middelbare en komt dit er nog eens bij.

Dat hoeft niet, er zijn ook studenten die zonder moeite de middelbare doorlopen, en ontdekken dat ze wel aan de bak moeten op de universiteit, maar niet de tijd krijgen om door te krijgen op welke manier ze studeren kunnen.

De brief van Máxima gaat toch helemaal niet over de ggz, maar over de maatschappij en de rol van betekenisvolle volwassenen en vrienden. Juist over het accepteren van een mindere periode en daar open over te zijn. In de hoop dat de druk om een perfect leven te leiden afneemt. 

er is veel druk en overspannenheid onder studenten, maar ik vraag me zelf wel eens af of dat wel door het studietempo komt. 
Maar ik vind wel dat studies veel chaotischer en onoverzichtelijker zijn geworden. Vroeger deed je een vak, je sjokte bij wijze van spreken naar de colleges, deed een tentamen, en dat was dat. Pas bij de scriptie moest je veel proactiever worden. 
Nu heb je veel minder lessen/colleges, zoek het maar uit met kennisclips en digitale leeromgevingen, en een enorm ingewikkelde structuur met projecten, dwarsverbanden, groepjes en themaweken. Je moet het maar zien te managen allemaal en er ook nog een leuke presentatie over houden. 
vrijwel iedereen die ik in mijn studententijd studeerde binnen 4 of 5 jaar af en we hadden er bijna allemaal wel werk bij. Ik kende weinig langstudeerders, hooguit een half jaartje of zo. De studies waren ook niet makkelijker. Maar het was veel overzichtelijker. 
nou ja, er zijn veel meer factoren zoals sociale media en zo, maar ik denk dat het wel een factor is dat leren en werken veel meer vaardigheden zoals zelfsturing en plannen en organiseren vraagt, terwijl het ontspannen contact (dat je elkaar even spreekt zonder dat er gelijk van alles moet) veel minder is. 

kenfan schreef op 05-11-2022 om 13:11:

[..]

Je hebt gelijk, ik sloeg aan op want. Net iets te vaak solo gezien, en dan vind ik het een soort verbale facepalm. Sorry.

Reden die vraag wel relevant is dat het statistisch gezien nu zo is dat of psychische narigheid zich internaliserend dan wel externaliserend uit statistisch gezien wel opleidingsgerelateerd is en er een samenhang is met de cognitieve mogelijkheden van iemand. De eerste categorie blijft onder de radar, en bij de tweede categorie zijn behandelaars al heel snel handelingsverlegen. Beide categorieen vragen specifieke vaardigheden van een docent dan wel een behandelaar.

Statistiek rechtvaardigt geen hokjes denken, elke jongere met problemen een individuele benadering verdient

Helemaal prima, lief dat je het zegt. 

Met je laatste zin, helemaal eens. 

Ik vind dat opleidingsniveau er iets te vaak bij wordt gehaald en natuurlijk snap ik dat onderzoek daarnaar goed is, om oorzaken te zoeken en uiteindelijk oplossingen. 

TO, het was niet aanvallend bedoeld. Ik vroeg juist naar de reden. Niets meer of minder. 

Je vraagt of ik het zelf niet kan bedenken. Ik houd niet van aannames, ik hoor het liever waarom iemand die vraag stelt, dan dat ik van alles invul, wat misschien totaal niet klopt. Maar goed, het is voor mij goed zo en ik laat het erbij. 

Aiden

Aiden

05-11-2022 om 21:32 Topicstarter

FallAgain schreef op 05-11-2022 om 13:10:

[..]

Gadverdarre, wat een nare manier van benaderen heb jij. "Kun je dat niet gewoon zelf bedenken?"

Kun jij niet gewoon zelf bedenken dat de GGZ niet bedoeld is voor mensen die niet kunnen meekomen omdat de druk te hoog ligt? Want die mensen zijn niet psychisch ziek, maar hebben een heel gezonde reactie.

Vergelijking: wanneer op een weg veel ongelukken gebeuren en het ziekenhuis kan de toestroom niet aan, zou ik niet naar dat ziekenhuis kijken, maar naar aanpassingen m.b.t. de weg.

Kijk naar jezelf zeg. Waar héb je het over? Ik vroeg alleen iets over de statistiek. Ik heb niks gezegd over de GGD en het 'ziekenhuis'!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.