Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Lak aan regels en uitschelden

mijn zoon van 17 denkt dat hij hier in huis alles kan maken. Muziek staat de meeste tijd veel te hard en als ik er iets van zeg krijg ik meest nare woorden naar mijn hoofd. Zijn zusje kan op deze manier geen huiswerk maken en de hele sfeer geeft een behoorlijke druk op het gezin. Heeft iemand hier ook ervaring mee? 


Bij elke mobiel krijg je oortje, het is echt geen koptelefoon/oortjes-loos-huis daar. Hij zet ze gewoon niet op. 

rionyriony schreef op 25-10-2022 om 19:09:

[..]

Ik zou het menen. En hij zou dat ook onmiddellijk aan me zien.

Maar je kunt het niet waarmaken. Dan ben je strafbaar bezig. Tot je kind 21 is ben je verplicht onderdak te bieden.

absor schreef op 25-10-2022 om 18:54:

Ben je bang voor je eigen zoon dat zijn daden geen gevolgen hebben?

Dit vraag ik me ook af. Een 17-jarige jongen kan fysiek en/of verbaal al behoorlijk sterk zijn en bedreigend overkomen. Dan heb je inderdaad een heel andere situatie dan wanneer je een "gewoon irritante" puber hebt.

Ik zou vooral kijken waar dit gedrag vandaan komt. Mijn eigen ervaring is dat ik dit soort gedrag liet zien omdat het echt helemaal niet goed met mij ging en het was uiteindelijk een schreeuw om aandacht die niemand gehoord heeft tot jaren later.

Index224 schreef op 25-10-2022 om 19:45:

[..]

Maar je kunt het niet waarmaken. Dan ben je strafbaar bezig. Tot je kind 21 is ben je verplicht onderdak te bieden.

Dat staat niet op die manier in de wet. Je bent onderhoudsplichtig voor je kind onder de 21. Als ouder heb je het recht om dat te doen door dat kind bij je te laten wonen. Omgekeerd staat dat niet in de wet.
Voor het opvoedprobleem vind ik het lastig om daar zonder enige context iets over te zeggen. Hier was hoorbare muziek voor anderen sowieso niet toestaan, dus dan voorkom je discussies over wat te hard is.

Hoe is de verdere samenstelling van het gezin? Is het alleen jij, je zoon en je dochter? Hoe oud is zij? Was de opvoeding van zoon altijd al lastig? Of is het nu pas recent uit de hand gelopen?

Hoe gaat het op school, bijbaantje, sport? Kan hij daar wel normaal functioneren?

En inderdaad geen dingen roepen die je niet waar kan maken.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

25-10-2022 om 20:39

absor schreef op 25-10-2022 om 18:54:

Ben je bang voor je eigen zoon dat zijn daden geen gevolgen hebben?

Goede vraag. 
Vermoed dat de vader niet in beeld is, want dit soort dominant gedrag kun je niet tolereren. 
Als eerste zou ik met hem bespreken welk effect die heeft op zijn zusje, maar waarschijnlijk heb je dit al gedaan en heeft hij er lak aan. 

Daarna zou ik je aanraden om terug de dominante positie in het huis te krijgen. Daarom niet door geweld (dus niet zijn radio door het raam kieperen), maar door iets simpel als de zekering af te zetten wanneer hij luide muziek speelt (na een waarschuwing uiteraard). Als hij vervolgens dreigende taal uitspreekt of fysiek dreigt: consequent politie inschakelen. 

Hij kiest ervoor zich zo te gedragen, dus richt je moederlijke zorgen nu eerst op je dochter die hierin geen keuze heeft. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-10-2022 om 20:48

Mijn oma had een snelle oplossing als mijn moeder en haar broer en zussen de radio te hard hadden staan. Stekker eraf knippen.

Tickel schreef op 25-10-2022 om 20:48:

Mijn oma had een snelle oplossing als mijn moeder en haar broer en zussen de radio te hard hadden staan. Stekker eraf knippen.

Dat hangt er vanaf hoe de situatie thuis is. 

Mijn broertje was vroeger ook nogal lastig, maar mijn vader was hem fysiek en verbaal de baas. Mijn moeder had hem alleen niet aangekund, en dan was een dergelijke actie uit de hand gelopen. 

Ik zit nu te denken.. mijn oma zou zoiets wel weer gedaan kunnen hebben. Maar die had tig kinderen in huis en wist heel goed hoe ze boel strak moest runnen..

ik ben verbaasd over alle reacties die gaan over straffen, eruit gooien of dominantie terugpakken. Ik vraag me af of daar niet juist het probleem zit?

TO, je schrijft: '.... Ik zeg er wat van'. Op wat voor manier doe je dat? Welke woorden gebruik je? En met welke toon spreek je hem aan?

Jongeren reageren meestal niet zo goed op commanderen of negatieve (boze) benadering. Dat is vaak een recept voor escalatie. Terwijl op een ander moment (waarop je kalm bent) het probleem bespreken vaak veel effectiever is ("als je muziek zo hard staat, heeft je zus daar last van. Ik wil graag dat je daar rekening mee houdt, hoe lossen we dat op?).

Dit is een kwestie van voorleven: hoe wil je dat hij problemen oplost, en met mensen omgaat. Op een kalme en respectvolle manier? Of wil je hem leren dat je je zin/respect krijgt als je dreigt of je 'groot' maakt?

Patske

Patske

25-10-2022 om 21:40 Topicstarter

Malibu2 schreef op 25-10-2022 om 18:00:

Lastig. Woont de vader ook bij jullie in huis? In mijn ervaring luisteren puberjongens vaak beter naar de vader dan de moeder.

Nee de vader is niet aanwezig maar ook daar gedraagt hij zich hetzelfde.

Patske

Patske

25-10-2022 om 21:42 Topicstarter

Tickel schreef op 25-10-2022 om 20:48:

Mijn oma had een snelle oplossing als mijn moeder en haar broer en zussen de radio te hard hadden staan. Stekker eraf knippen.

Alles draait via een mobiel en een jbl box. Dus stekkers doorknippen kan allang niet meer. 

Patske schreef op 25-10-2022 om 21:42:

[..]

Alles draait via een mobiel en een jbl box. Dus stekkers doorknippen kan allang niet meer.

Wat hebben zijn vader en jij al wel geprobeerd?

Spullen innemen, achter slot en grendel en pas teruggeven wanneer hij er mee om kan gaan. 

Patske schreef op 25-10-2022 om 21:40:

[..]

Nee de vader is niet aanwezig maar ook daar gedraagt hij zich hetzelfde.

Hebben jullie als ouders goed contact? Want dan kunnen jullie samen een plan maken om zijn gedrag bij te sturen. En ook een plan maken hoe jullie je dochter beschermen tegen zijn ingewikkelde gedrag/fase.

Hebben je/jullie al weleens hulp gehad van professionals, of is er een diagnose?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.