Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Lak aan regels en uitschelden

mijn zoon van 17 denkt dat hij hier in huis alles kan maken. Muziek staat de meeste tijd veel te hard en als ik er iets van zeg krijg ik meest nare woorden naar mijn hoofd. Zijn zusje kan op deze manier geen huiswerk maken en de hele sfeer geeft een behoorlijke druk op het gezin. Heeft iemand hier ook ervaring mee? 


rebmaaviv schreef op 26-10-2022 om 06:42:

Spullen innemen, achter slot en grendel en pas teruggeven wanneer hij er mee om kan gaan.

En hoe weet je of hij ermee om kan gaan als het achter slot en grendel ligt?

Je kunt ook samen met hem een oplossing zoeken. Mogelijk is er iets aan de hand waardoor zoon van TO zich zo gedraagt..TO geeft aan dat hij denkt dat hij alles kan maken. Zijn er meer situaties waarin hij zich zo gedraagt? Dan is er misschien meer aan de hand, en je komt snel in een negatieve spiraal met elkaar terecht als je dat alleen maar wil terechtwijzen en straffen. Begrenzen vraagt ook om verbinding zoeken met je kind

Gezien de leeftijd en de agressie zou ik bang zijn voor geweld vanuit je zoon.
Het wordt dan hard tegen hard en risico op escalatie. 
Ik zou het zoeken in de hoek van geweldloos verzet.

kaatjecato schreef op 25-10-2022 om 21:01:

ik ben verbaasd over alle reacties die gaan over straffen, eruit gooien of dominantie terugpakken. Ik vraag me af of daar niet juist het probleem zit?

TO, je schrijft: '.... Ik zeg er wat van'. Op wat voor manier doe je dat? Welke woorden gebruik je? En met welke toon spreek je hem aan?

Jongeren reageren meestal niet zo goed op commanderen of negatieve (boze) benadering. Dat is vaak een recept voor escalatie. Terwijl op een ander moment (waarop je kalm bent) het probleem bespreken vaak veel effectiever is ("als je muziek zo hard staat, heeft je zus daar last van. Ik wil graag dat je daar rekening mee houdt, hoe lossen we dat op?).

Dit is een kwestie van voorleven: hoe wil je dat hij problemen oplost, en met mensen omgaat. Op een kalme en respectvolle manier? Of wil je hem leren dat je je zin/respect krijgt als je dreigt of je 'groot' maakt?

Dit probleem zie je in de hele maatschappij, op straat explodeert het tegenwoordig in grof geweld onder de jeugd, praten is een gepasseerd station blijkt . 

alhambra schreef op 26-10-2022 om 07:41:

Gezien de leeftijd en de agressie zou ik bang zijn voor geweld vanuit je zoon.
Het wordt dan hard tegen hard en risico op escalatie.
Ik zou het zoeken in de hoek van geweldloos verzet.

Geweld gaat alleen maar verder escaleren zonder grenzen. Het werkt, dus het gaat door. 

Muziek luisteren doet hij in het vervolg maar met een koptelefoon of oortjes. Daar kun je heel duidelijk in zijn. Ook één lijn trekken met zijn vader en bespreken wat zijn gedrag voor impact heeft op anderen. 
Respect hebben mag best een voorwaarde zijn voor andere dingen, zoals de was doen, koken, hem ergens naartoe brengen, dingen voor hem kopen. Als hij zich graag zo vrijgevochten en autonoom wil gedragen, dan mag hij dat op andere fronten ook gaan doen. Mijn moeder zei vroeger wel vaker 'dat doe je maar als je later op jezelf woont'.
Overigens in een studentenhuis of iets dergelijks kun je ook niet heel de dag keihard muziek gaan draaien. Of ja, dat kan wel, maar ik geloof niet dat je daar vrienden mee maakt.

Nu is muziek luisteren met koptelefoon/oortjes ook heel anders dan luisteren naar muziek 'in de ruimte'. Maar kun je een afspraak met hem maken over wanneer de muziek wèl over de box mag en wanneer hij gebruik moet maken van een koptelefoon?

Hebben de buren er ook last van?

Aangezien je zoon 17 is, neem ik aan dat jij hem beter kent dan wie ook hier op Ouders Online. Dus of je het beste een Bokito aanpak kunt kiezen of op redelijkheid sturen, dat is aan jou. Hangt ook af van wat bij je past.
Weglopen bij grove taal en uitleggen dat je daar niet naar luistert, is altijd een optie.
Zonder enige kennis van je zoon kan ik alleen wat algemene suggesties doen. Hier bij mij thuis is de jongste bijna 18 en dus zijn we op weg naar louter volwassen kinderen. Wat ik heb gemerkt bij de verschillende kinderen is dat ze niet allemaal even goed uit hun woorden kunnen komen, en dan kan grove taal een manier zijn om niet steeds het onderspit te delven in elke discussie met een goedgebekte moeder. Onmacht dus eigenlijk. En het wordt ook snel een gewoonte trouwens, net zoals zeuren en sneren bij mij gauw een gewoonte wordt.
Als moeder had ik soms de neiging alleen nog het gesprek aan te gaan om over dingen te zeuren (uit hun optiek) en dat komt de verhouding ook niet ten goede. Doe ook leuke dingen samen, prijs de positieve kanten. Bespreek wat het probleem is op een moment dat het niet speelt (harde muziek kan een manier van afreageren zijn, niet het goede moment om dan binnen te vallen en te vragen om het zachter te zetten).
Het is echt zo'n leeftijd waarop jongeren alles zelf willen bepalen en gefrustreerd zijn dat dat niet kan, dat ze rekening met anderen moeten houden en ook tegen hun eigen beperkingen op lopen in het realiseren van wat ze willen. Je mag niks, je moet van alles. Dat idee.
Met een beetje begrip (jij bent tenslotte de oudste en de wijste) en misschien wat afstemming met zijn vader kom je verder dan met een wapenwedloop van stoppen uitdraaien, stekkers afknippen etc. Dat ga je echt niet winnen, en het escaleert nogal makkelijk. Het is een aanpak die alleen werkt als je er vanaf jonge leeftijd ontzag en respect in gebeukt hebt en dan is hij niet nodig. Aan andermans spullen zitten (ik neem aan dat hij zijn spullen zelf betaald heeft) lijkt me een slecht signaal. Hij heeft nu de leeftijd om zichzelf een hele kerel te vinden, die niet meer door zijn moeder gekoeieneerd wil worden. Daar horen ook verantwoordelijkheden bij zoals voor je moeder zorgen en je zus niet in de weg zitten.

Mijn zus zei ooit over haar zoon, toen hij met 21 uit huis ging: "Toen hij 17 was, wilde ik dat hij maar uit huis zou gaan, met zijn eeuweige gezeur en gemopper. Nu vind ik het juist heel jammer, want hij pakt zomaar uit zichzelf de stofzuiger...".

Inperken van uitwassen en verder maar uitzitten dus. En probeer het ook een beetje leuk te hebben samen.

rebmaaviv schreef op 26-10-2022 om 07:44:

[..]

Geweld gaat alleen maar verder escaleren zonder grenzen. Het werkt, dus het gaat door.

Geweldloos verzet en verbindend gezag is een methode die juist heel erg over grenzen gaat. Maar daar heb je wel hup van anderen bij nodig en een begeleidende professional. Het is wel een enorm mooie methode denk ik. Zeker bij een 17 jarige die mogelijk agressief wordt.

TO je kunt over deze methode eea online vinden. Misschien is het wat.

Bijtje82

Bijtje82

26-10-2022 om 23:56

Tickel schreef op 25-10-2022 om 20:48:

Mijn oma had een snelle oplossing als mijn moeder en haar broer en zussen de radio te hard hadden staan. Stekker eraf knippen.

Oh dat heeft mijn stiefvader ook eens gedaan. Toen heb ik met mijn 11 jaar een striptang gepakt en de eindjes weer aan elkaar geknoopt om ze vervolgens nog even goed vast te zetten met dakdekkers tape 💥

Bijtje82 schreef op 26-10-2022 om 23:56:

[..]

Oh dat heeft mijn stiefvader ook eens gedaan. Toen heb ik met mijn 11 jaar een striptang gepakt en de eindjes weer aan elkaar geknoopt om ze vervolgens nog even goed vast te zetten met dakdekkers tape 💥

Stekker meenemen dus 🤣

Bijtje82

Bijtje82

28-10-2022 om 11:20

1968 schreef op 28-10-2022 om 11:14:

[..]

Stekker meenemen dus 🤣

Haha ja, dat had een oplossing geweest. 

Bij mij was het een grote klap en lagen de stoppen eruit 😁 

Daarna de stop vervangen en opnieuw geprobeerd met pleistertape. Dat ging beter. 😂

Ik heb het die man zo lastig gemaakt vroeger. Was hem altijd te slim af. Verdiende die eikel ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.