Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Lak aan regels en uitschelden

mijn zoon van 17 denkt dat hij hier in huis alles kan maken. Muziek staat de meeste tijd veel te hard en als ik er iets van zeg krijg ik meest nare woorden naar mijn hoofd. Zijn zusje kan op deze manier geen huiswerk maken en de hele sfeer geeft een behoorlijke druk op het gezin. Heeft iemand hier ook ervaring mee? 


Geen fijne situatie, als hij zo graag harde muziek wil beluisteren, kan hij dan geen koptelefoon opzetten? 

Nee, geen ervaring mee. Mijn man had die muziek allang op straat gedonderd. 
En uitschelden zou ik never nooit tolereren. 

Lastig. Woont de vader ook bij jullie in huis? In mijn ervaring luisteren puberjongens vaak beter naar de vader dan de moeder. 

Er is vast iets wat hij van jou nodig heeft (eten, schone was, zakgeld?). Harde muziek en een grote bek betekent dat hij dat niet krijgt. Is hij helemaal gek geworden...

Dat verdien je toch niet?

Ik zou zeggen: nog een woord en je gaat eruit. Kijk daar is de deur. Zie je hem goed? Ik laat me dit niet zeggen in mijn eigen huis. Door niemand; ook niet door mijn zoon. Heb je dat begrepen? Kijk me aan. Ik heb nog maar een woord nodig, vandaag, morgen of over een maand, en daarna ben je voorgoed weg. Dus denk daar maar eens goed over na want er is geen terug. Je maakt zelf de keus nu.

Installatie innemen en een week niet teruggeven, daarna teruggeven met koptelefoon en aangeven nog 1x en dat ding gaat bij het grofvuil (en doen ook). 

Het probleem is dat niets consequenties heeft en je geen duidelijke grens trekt. 

Misschien kan je hem voor zijn verjaardag een koptelefoon of airpods geven?

Ben je bang voor je eigen zoon dat zijn daden geen gevolgen hebben?

rionyriony schreef op 25-10-2022 om 18:33:

Ik zou zeggen: nog een woord en je gaat eruit. Kijk daar is de deur. Zie je hem goed? Ik laat me dit niet zeggen in mijn eigen huis. Door niemand; ook niet door mijn zoon. Heb je dat begrepen? Kijk me aan. Ik heb nog maar een woord nodig, vandaag, morgen of over een maand, en daarna ben je voorgoed weg. Dus denk daar maar eens goed over na want er is geen terug. Je maakt zelf de keus nu.

Dit kun je niet waarmaken want het kind kan niet zomaar ergens anders naartoe. En simpelweg op straat donderen met een rugzakje met een onderbroek en een tandenborstel is ook makkelijk gezegd maar niet zo makkelijk gedaan. Voordat je zulke stoere taal uitkraamt, moet je het echt menen en je moet het kunnen waarmaken. Want als je met zoiets dreigt en je kunt het niet waarmaken, ben je helemaal de pispaal. 

absor schreef op 25-10-2022 om 18:54:

Ben je bang voor je eigen zoon dat zijn daden geen gevolgen hebben?

+1

Als dat het geval is, heb je een hele andere situatie dan als hij gewoon een snotaap is die je de consequenties kunt laten ervaren van geen rekening houden met andere mensen. 

Biscuitje schreef op 25-10-2022 om 18:47:

Misschien kan je hem voor zijn verjaardag een koptelefoon of airpods geven?

Wanneer vervelend gedrag cadeau's oplevert,dan leer je dat dit gedrag loont. Blijkbaar heeft de zoon van TO dat jaren terug al geleerd. 

Mija schreef op 25-10-2022 om 18:57:

[..]

Dit kun je niet waarmaken want het kind kan niet zomaar ergens anders naartoe. En simpelweg op straat donderen met een rugzakje met een onderbroek en een tandenborstel is ook makkelijk gezegd maar niet zo makkelijk gedaan. Voordat je zulke stoere taal uitkraamt, moet je het echt menen en je moet het kunnen waarmaken. Want als je met zoiets dreigt en je kunt het niet waarmaken, ben je helemaal de pispaal.

Ik zou het menen. En hij zou dat ook onmiddellijk aan me zien.

Er zitten wel een paar fases tussen 0 en 100. Die kan je niet overslaan. 

rebmaaviv schreef op 25-10-2022 om 19:03:

[..]

Wanneer vervelend gedrag cadeau's oplevert,dan leer je dat dit gedrag loont. Blijkbaar heeft de zoon van TO dat jaren terug al geleerd.

Tja, zo zou je het kunnen zien en daardoor in een machtstrijd blijven hangen maar soms is het beter om uit die strijd te stappen en in oplossingen te denken. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.