Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klusjes in huis

Hebben jullie kinderen vaste taken/klusjes in huis? En zijn dat dan dingen als eigen brood smeren en kamer netjes houden of echt huishoudelijke taken zoals de was, stofzuigen, vaatwasser enz? En zijn er ook kids die (nog) niets zelf hoeven doen?


Die van ons is verwend, hoeft niks te doen behalve haar eigen tas uit te pakken. Ze is 12. Soms vraag ik haar de vaatwasser uit te ruimen, dat doet ze dan wel. Haar eigen kamer opruimen hoort er wel ook bij, maar dat vind ik ook normaal. Ik ga niet haar spullen zomaar weg gooien

We zijn er ooit mee begonnen, vaatwasser inruimen en 1x in de week komen, maar de klad is er behoorlijk ingekomen. Heel consequent zijn we daar dus niet in. Kind ruimt zelf kamer op en moet eigen was in mand gooien, maar dat laatste is niet heel erg van harte, zeg maar. Ik maak haat ontbijt, zij mijn koffie♥️
Ze is 8 trouwens. 

Ik heb wel 4e klassers (vo) die door ‘mama’ geschilde appeltjes eten op school. Ik ga dat niet doen, maar man is van plan dat lekker knus wel te doen. 

Nou eigen brood smeren om mee te nemen voor de lunch begonnen we al mee op de basisschool. Volgens mij in groep 6 of zo. Eerst alleen op de dagen dat ik niet werkte (kon ik nog sturen). En op een gegeven moment was dat alle dagen.
Kamer opruimen is altijd haar eigen taak geweest. Toen ze heel klein was hielp ik mee. Daarna werd dat aansturen en daarna controleren. Volgens mij ben ik im groep 7 of zo daar mee gestopt. Toen wist ze het wel. Zelfde als de was, die gaat gewoon in de wasmand van kleins af aan. En de schone was leg ik op haar kamer en die ruimt ze zelf op.
Schoonmaken doet de werkster. En als die op vakantie is, is de regel dat ze zelf stofzuigt etc 1x per week. 
Voor de rest heeft ze geen vaste taak maar helpt ze mee in huis. Ze zorgt dat er geen troep is in de gezamenlijke ruimtes,  tafeldekken/afruimen, vaatwasser dat doet ze vanzelf. Iets specifieks als vuilnis weg brengen of was ophangen , dat vraag ik dan. En dat doet ze dan ook. 
Voor de rest mag alles, als je het maar opruimt. Haar vriendengroep zit meestal bij ons. Maar na afloop is de keuken, eetkamer etc gewoon weer netjes. 
Ik zou niet weten wat voor specifieke taken ik haar zou moeten geven. Mijn stelling is we wonen hier met zijn allen dus we houden het allemaal netjes. En dat lukt .

Eigen brood smeren om mee te nemen.  Was opruimen die ik op hun kamer leg. Zelf bed afhalen en weer opmaken.
Helpen als ik het vraag,  dat is dan met koken, tafel dekken, afruimen,  vaatwasser vullen of uitruimen.

Mijn stiefzoon is tien, maar met een beperking en mentaal een stuk jonger; hij doet eigenlijk niets. Probeer eraan te werken, maar het gaat moeizaam. 
Zelf op die leeftijd: stofzuigen, kuisen, kamer in orde houden, helpen met koken, ontbijt klaarmaken, broertje naar school brengen,... enfin ik had de huissleutels op mijn zesde, zegt genoeg waarschijnlijk. 

Denk dat het zeer gezond is om je kinderen (en niet alleen de meisjes) zo snel mogelijk te laten meedraaien in het huishouden, zodat ze op hun achttiende echt zelfstandig zijn. 

O ja, als ik niet thuis eet. Regel zelf wat met eten. Vroeger kookte ik dan maar man en dochter wilde dan vaak wat anders. Dus dat doe ik allang niet meer. Gisteren at ik niet thuis en man toevallig ook niet. Had ze zelf gekookt. Soms doet ze daardan specifiek boodschappen voor , toevallig gisteren spullen uit de voorraadkast. En wat ze had opgemaakt, had ze op de boodschappenlijst gezet. Maar goed die van mij is alweer 16 geworden.

Ik vind het normaal dat kinderen 'meedraaien' in het gezin waarin ze leven. Niet verkeerd verstaan, het zijn geen onbetaalde werkkrachten hé. Maar vanaf de leeftijd van 7 jaar kan een kind al wel eens de wasmachine leeghalen, een boodschap doen, spullen in de container gooien die achteraan het huis staat. Met het stijgen van de leeftijd kunnen de taken uitgebreid worden in de zin van kamer opruimen, later hun eigen kamer stoffen en stofzuigen en als het pubers zijn mag ook wel eens gevraagd worden om het gras af te rijden. 

Ik zie dat niet als: jij moet iets voor mij doen, want je 'leeft op mijn kosten', helemaal niet. Ik zie dat meer in het kader van opvoeding dat bepaalde taakjes/taken jong geleerd worden zodat ze - als ze op eigen benen staan - weten wat er bij een volwassen leven allemaal komt kijken. Voor mij is het meer een princiepskwestie. En als ze heel jong zijn, kan je er een soort spelletje van maken. 

mijn kinderen hoeven bij ons niet veel te doen in de zin van verplichte dingen alleen kamer opruimen voordat ze naar papa gaan. Dochter is 13 smeert eigen brood voor school enzo maar voor zoon van 9 met autisme doe ik het.
We vragen ze om te helpen tafel dekken/opruimen en er is altijd wel even iemand die uit zichzelf helpt met de vaatwasser uitruimen, en zo willen we het ook graag. Helpen als gevraagd en uit jezelf is lief 

Bij hun vader hebben mijn kinderen heel veel vaste taken (incl de trap stofzuigen en dweilen) en maken zelf hun hele kamer schoon (stoffen dweilen bed verschonen,) daar doen papa en stief niets voor ze. Dat vind ik wel heel ver gaan, zij zitten op hun kont terwijl de kinderen aan het poetsen zijn (zo zeggen de kinderen)

Mijn kinderen zijn nu al ouder, we hadden vroeger alleen als klusje dat ze de vaatwasser moesten uitruimen. Meestal deden ze dat samen, soms om de beurt (dan spraken ze dat samen af, jij vandaag, doe ik het morgen) verder hoefden ze niets te doen. Ja gewoon hun eigen spullen achter hun kont opruimen, en sowieso mochten ze vroeger nooit met eten naar boven (nadat ik van vriendinnen met oudere kinderen vernam dat ze regelmatig beschimmeld eten boven vond en allemaal missende borden en bestek) dus hier mocht het niet en dat hebben ze echt braaf járenlang niet gedaan, ze zijn nu een stuk ouder, dus nu vertrouw ik het wel weer.
Achteraf had ik ze eerder willen leren koken, kwam er nooit van, ook omdat ik koken zelf leuk vind, en ze zelf niet stonden te trappelen van enthousiasme, maar uiteindelijk heeft zoon dat pas rond zijn 18e een beetje geleerd, (ik vond toch wel dat hij wat basisdingen moest kunnen) en wat ik achteraf jammer vind, ik had ze wat meer moeten laten klussen in huis. Ook pas later geleerd, maar ze konden nog geen ikea kastje in elkaar zetten, of een schilderij ophangen (kwam ook weer omdat ik dat leuk vind en ze dus de kans niet kregen) 
Nu is zoon 22 en stofzuigt uit zichzelf, kookt en ruimt de vaatwasser in en uit (terwijl ik hem vroeger echt wel moest aansporen ook maar iets te doen) en is best wel handig (meer met electronica dan klussen, maar het is toch iets)

Mijn dochter moest op de basisschool vanaf dag één al zelf haar brood smeren, tas inpakken en ook dingen als sporttas klaarmaken doet ze zelf vanaf groep 3. Daarvoor gymden ze in ondergoed en de eventuele schoentjes bleven op school.

Qua huishouden helpt ze vaker mee met koken en tafel dekken/afruimen. Was moet ze zelf in de wasmand gooien en ze kan op zich wel een was draaien en ophangen, maar dat doen man of ik meestal. 

Een kleine boodschap doen zou ze wel kunnen, maar wij wonen in een klein dorp en de dichtstbijzijnde supermarkt is vijf kilometer fietsen en ook weer vijf terug. Wij doen dus eigenlijk niet snel 'even' en kleine boodschap, hoewel ik het nu ze acht is wel aan zou durven om haar naar de winkel te laten fietsen. Iets halen bij de bakker in het dorp mocht ze wel al eerder. Wij doen eigenlijk vooral boodschappen tijdens de turntrainingen en eerder de zwemlessen van dochter. 

Ik vind zelfstandigheid/zelfredzaamheid en een verantwoordelijkheidsgevoel in samenleven wel belangrijk. Als ik iets vraag, wil ik dat ze dat gewoon doet. Maar als er iets is, niet lekker of zo of ze heeft het even moeilijk, dan nemen we haar echt wel af en toe iets uit handen.

Oh ja, boven eten mag hier ook niet, nergens voor nodig.
Kamer opruimen doet ze zelf, ik of man stofzuig wel als we toch bezig zijn. Bed verschonen kan ze nog niet zelf. Ze heeft een tweepersoonsbed dat tegen de muur aan staat en ze is erg klein voor haar leeftijd, dus dat krijgt ze gewoon echt niet voor elkaar. Ik vind haar bed zelf al lastig met verschonen/opmaken.

Onze kinderen zijn nog jong, 4 en 6 jaar oud. Het beperkt zich nu nog tot je eigen jas, speelgoed en schoenen opruimen. Oudste wast vaak de pannen af die niet in de vaatwasser passen en zet meestal de container weer terug nadat deze is geleegd. Ramen wassen e.d. helpen ze wel bij, meestal omdat ze het leuk vinden en soms omdat ik vind dat het moet. Koken helpen ze soms bij als dat uitkomt maar vaak vind ik dat nog veel gedoe. Zelf pap maken kunnen ze beiden wel.

We hebben met z'n vieren een huishouden, daar draagt iedereen zijn of haar steentje aan bij. Vroeger hoefde ik thuis echt helemaal niets te doen maar vanaf mijn 14de logeerde ik zo vaak bij iemand anders dat ik op een gegeven moment werd geacht daar te helpen in het huishouden. Die moeder deed zelf niks aan schoonmaken maar had een rooster voor de kinderen die we samen moesten voldoen.

Achteraf ben ik haar dankbaar, ik heb daar geleerd mijn handen uit de mouwen te steken en ook letterlijk geleerd hoe je bepaalde schoonmaakklussen het beste kan doen.

MamaE schreef op 07-07-2023 om 10:45:

Oh ja, boven eten mag hier ook niet, nergens voor nodig.
Kamer opruimen doet ze zelf, ik of man stofzuig wel als we toch bezig zijn. Bed verschonen kan ze nog niet zelf. Ze heeft een tweepersoonsbed dat tegen de muur aan staat en ze is erg klein voor haar leeftijd, dus dat krijgt ze gewoon echt niet voor elkaar. Ik vind haar bed zelf al lastig met verschonen/opmaken.

Echt maaltijden boven eten mag hier ook niet maar voor de pubers/studenten een "snack" mee naar boven met wat drinken is wel toegestaan. Dochter heeft hier 3 dagen zitten leren voor haar laatste tentamen vandaag, dan haal ik haar naar beneden voor even pauze voor lunch of een kop koffie. Tussendoor iets knabbelen mag wel. Kauwen tijdens het leren schijnt de concentratie te bevorderen, dochter houdt niet van kauwgom/zoete dingen. Die heeft vaak zoute sticks om weg te knagen, beneden leren geeft teveel afleiding.

Normaal gaat op donderdag het beddengoed van de kinderen in de was, dochter vindt een "vers bed" de gruwel om in te slapen. Ze slaapt dan ook slechter. Zij had een verzoek ingediend om vanwege dat belangrijke tentamen een dag uitstel te krijgen. Nou gaat ze na het tentamen met de vrienden het begin van de vakantie vieren, ik heb toegezegd haar bed op te maken. Zit ook een stukje eigenbelang bij, als ze vannacht thuis komt en boven mijn hoofd dat bed nog moet doen ben ik wakker en ik slaap al zo slecht.😉

letterkoekje schreef op 07-07-2023 om 10:11:

Ik vind het normaal dat kinderen 'meedraaien' in het gezin waarin ze leven. Niet verkeerd verstaan, het zijn geen onbetaalde werkkrachten hé. Maar vanaf de leeftijd van 7 jaar kan een kind al wel eens de wasmachine leeghalen, een boodschap doen, spullen in de container gooien die achteraan het huis staat. Met het stijgen van de leeftijd kunnen de taken uitgebreid worden in de zin van kamer opruimen, later hun eigen kamer stoffen en stofzuigen en als het pubers zijn mag ook wel eens gevraagd worden om het gras af te rijden.

Ik zie dat niet als: jij moet iets voor mij doen, want je 'leeft op mijn kosten', helemaal niet. Ik zie dat meer in het kader van opvoeding dat bepaalde taakjes/taken jong geleerd worden zodat ze - als ze op eigen benen staan - weten wat er bij een volwassen leven allemaal komt kijken. Voor mij is het meer een princiepskwestie. En als ze heel jong zijn, kan je er een soort spelletje van maken.

Wat ik heel leuk vind: dochter is ‘verantwoordelijk’ voor haar kamer en dat opruimen doet ze idd zelf vanaf een jaar of 6/7, maar ze vraagt mij dan af en toe om te helpen. Ze overziet het dan niet en dan ga ik een stukje rechtleggen (boeken in de kast netjes zetten ofzo) en geef haar dan ook opdrachtjes. 

Nu is ze zelf heel netjes, maar wel een verzamelaar, dus ze heeft dan een opgeruimde volle kamer, en af en toe is een van de opdrachtjes: kan jij van ‘dit’ uitzoeken wat weg mag?

Bakblik schreef op 07-07-2023 om 10:59:

[..]

Echt maaltijden boven eten mag hier ook niet maar voor de pubers/studenten een "snack" mee naar boven met wat drinken is wel toegestaan. Dochter heeft hier 3 dagen zitten leren voor haar laatste tentamen vandaag, dan haal ik haar naar beneden voor even pauze voor lunch of een kop koffie. Tussendoor iets knabbelen mag wel. Kauwen tijdens het leren schijnt de concentratie te bevorderen, dochter houdt niet van kauwgom/zoete dingen. Die heeft vaak zoute sticks om weg te knagen, beneden leren geeft teveel afleiding.

Normaal gaat op donderdag het beddengoed van de kinderen in de was, dochter vindt een "vers bed" de gruwel om in te slapen. Ze slaapt dan ook slechter. Zij had een verzoek ingediend om vanwege dat belangrijke tentamen een dag uitstel te krijgen. Nou gaat ze na het tentamen met de vrienden het begin van de vakantie vieren, ik heb toegezegd haar bed op te maken. Zit ook een stukje eigenbelang bij, als ze vannacht thuis komt en boven mijn hoofd dat bed nog moet doen ben ik wakker en ik slaap al zo slecht.😉

Wat drinken en een snack uit school kan gewoon beneden. Af en toe even pauze houden is ook wel goed. Iets te drinken boven zou ik wel prima vinden, iets van fruit, nootjes of een koekje misschien ook nog wel, t.z.t. Maar uren aan een stuk eten is slecht voor de tanden en dat vind ik, zeker in het geval van mijn dochter, een legitiem argument om nee te zeggen. 

En af en toe een beetje loslaten en toegeven is niet erg, zeker niet als ze al volwassen zijn en je kunt inschatten dat ze er geen gewoonte van gaan maken.

Als ik wel eens lees dat er complete sets aan borden en bestek verdwijnen naar puberkamers, verbaas ik me vooral over hoeveel exemplaren mensen daar blijkbaar van in huis hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.