Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klusjes in huis

Hebben jullie kinderen vaste taken/klusjes in huis? En zijn dat dan dingen als eigen brood smeren en kamer netjes houden of echt huishoudelijke taken zoals de was, stofzuigen, vaatwasser enz? En zijn er ook kids die (nog) niets zelf hoeven doen?


Leuk onderwerp. Je kan er allerlei idealen over hebben maar het pakt mijns inziens toch soms anders uit door omstandigheden of type kind.
Hier drie tieners. Vaatwasser uitruimen is hier mislukt, om de praktische reden dat wij het handig vinden als de eerste die opstaat het doet, en dat is altijd mijn man of ik. 
Ze stofzuigen 1x/week hun eigen kamer en een deel van het huis (het huis is daarvoor in 3-en verdeeld en dat rouleert, anders is het niet eerlijk ).
De oudste 2 koken 1x/week op vaste dag, ongeveer vanaf hun 14e/15e. Boodschappen zijn dan al in huis en er ligt een gedetailleerde instructie klaar, zo willen ze het graag. Ze kunnen inmiddels heel veel gerechten maken. En als wij uit werk komen is de tafel gedekt en staat het klaar, dat is heel luxe. 
Als wij beide niet thuis zijn, koken ze ook zelf.
Voor afruimen en keuken opruimen hebben ze alle drie 2x/week de beurt (met een ouder). Dat pakken ze nogal minimalistisch aan maar ze helpen in ieder geval mee.
Als we ze vragen om allemaal te helpen afruimen, kijken ze alleen maar naar elkaar en zijn bang dat ze meer doen dan een ander. Heel vermoeiend.
Op verzoek gaat er wel eens één naar de glasbak of naar de supermarkt voor een vergeten boodschap, maar altijd met een hoop gezucht. Sowieso is spontaan meehelpen, of op verzoek even een klusje doen, hier niet zo goed gelukt. Bij 1 van de 3 wel, dat is een heel hulpvaardig kind, maar die vindt het dan niet eerlijk dat hij het wel doet en de andere 2 niet. En dat snap ik wel. 
Vandaar de schema's en vaste dagen.... Ik vind het wel jammer dat dat nodig is, maar ben ook heel blij met wat er wel gelukt is

Het zijn 3 jongens trouwens.

Mijn kinderen hoeven niet veel, behalve hun eigen kamer en rommel opruimen en de was in de goede wasmand gooien.

 Boven eten en drinken maakt me niet uit, dat gebeurt regelmatig. Ik moet alleen weleens mopperen dat ze de vaat mee naar beneden moeten nemen en in de vaatwasser stoppen uiteraard. 

Poetsen, stofzuigen,  dweilen etc, hoeven ze niet te doen.

Nog niet heel veel, kids zijn 9 en 2x 7. Het gaat nog niet veel verder dan dingen als bord in de vaatwasser zetten, tas opruimen en kamer opruimen. 

Zoon hoeft op zich niet veel te doen, vindt koken erg leuk en is wel van het recepten uitproberen, dus dat doet hij dan zelf. Ik wijs dan vaak wel de dag aan dat hij moet koken. 

Hij houdt natuurlijk zijn eigen kamer bij, was in de wasmand en zijn eten voor overdag klaarmaken regelt hij maar mooi zelf want net als mijn menu overdag is dat nogal detail gevoelig. Poedertje hier, of toch niet, en hoeveel gram dan, vanuit de voedingscoach mbt sport, weet hij beter dan ik. 

Hij wast af, maakt de keuken uit eigen beweging wel eens schoon als er tijd is. Stofzuigt  het hele huis ook wel uit eigen beweging of na 1x vragen. Dan niet altijd op het tijdstip dat ik dat handig zou vinden maar het gebeurt wel. Boodschappen doen is een gezamelijk uitje, want we vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te proberen. 

Hij is bijna 18, dus het opvoeden is nu wel bijna afgelopen, we leven als 2 volwassenen samen in 1 huis. 

drie pubers hier. Ze hebben allemaal één vaste dag waarop ze moeten opruimen beneden, tafel dekken, afruimen, kookplaat en aanrecht schoonmaken en vaatwasser inruimen. 
ze smeren hun eigen brood, maken hun eigen kamer schoon, maken hun bed op, ruimen de schone was op in hun kast. Oudste twee koken allebei één dag in de week. Misschien is het veel maar ze doen het zonder gemopper en zijn zelf ook netjes. En ik werk fulltime en ben alleen met ze dus vind het ook fijn zo. 

hier 2 pubers, om en om hebben ze savonds de beurt om tafel te dekken en naderhand mee te helpen opruimen, in het weekend is dat gezamenlijk. Verder regelmatig 's middags de hond uitlaten (was ook de afspraak toen hond bij ons kwam wonen). Verder eigen kamer netjes houden, kleren in de wasmand doen, eigen brood smeren (sinds VO)en als t zo uitkomt een vergeten boodschap. Oudste kookt graag en die kan en mag ik ook rustig vragen om vast met het eten te beginnen als t een keer zo uitkomt dat zij vroeg is, ik laat en man aan t werk. Ik vind zelfstandigheid een groot goed, gaat gelukkig over t geheel genomen prima en ook hier leven we samen en draagt ieder zn steentje bij. Uiteraard helpen ook wij wel eens extra in bv een toetsweek als zij het druk hebben.

1968 schreef op 07-07-2023 om 10:28:

wat ik achteraf jammer vind, ik had ze wat meer moeten laten klussen in huis. Ook pas later geleerd, maar ze konden nog geen ikea kastje in elkaar zetten, of een schilderij ophangen


Dat is ook wel een aardige ja. Ik moest vroeger ook wel helpen met dingen als houtwerk schilderen, kastje in elkaar zetten, lampje ophangen etc. Mijn vader (stereotyp, maar hij kluste nou eenmaal en mijn moeder niet) zei dan "dan weet je later zelf ook hoe het moet". En inderdaad. Ik denk niet eens dat ik zo'n enorme bijdrage aan de klus leverde, maar raakte wel vertrouwd met het idee en met het gereedschap.

Ik heb een vriendin die mij als een soort technisch wonder beschouwt omdat ik een lampje kan ophangen (met draadjes in een kroonsteentje dus). Ik vind het niet zoveel voorstellen, maar zij heeft voor haar 20e zelfs nog nooit een schroevedraaier in handen gehad dus voor haar was het allemaal eng en moeilijk.

Het is niet alleen de vaardigheid zelf die je leert, maar ook de houding om even goed te kijken en logisch na te denken in plaats van hulpeloos aan papa/mama te vragen. En dat geldt net zo goed voor het bedienen van de wasmachine.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

07-07-2023 om 12:54

Ja hoor, vaatwasser inruimen of uitruimen, helpen met boodschappen doen of helpen met koken. Soms kleren verzamelen en in de was doen (rondzwervende sokken, truien enzovoort). Af en toe dekbedlaken om het dekbed doen.
Ik vind het nog heel erg mild overigens. Beginnende pubers.

Brood (om mee te nemen  naar school) smeren doen ze al vanaf 10 jaar. Maar dat is voornamelijk omdat ze dat zelf wilden. Vaatwasser moeten ze regelmatig leegruimen. Tafeldekken voor de lunch doen ze als ze thuis zijn uit zichzelf (ze willen veel te graag lunchen). En mijn oudste van 12 moet elke zaterdagochtend haar beddengoed afhalen (volgens mij ben ik daar op haar 11e mee begonnen). De jongste van 11 haalt nog  niet zijn beddengoed af, maar hij heeft een half hoogslaper dus dat is wat lastiger.  En verder is het hun eigen kamer opruimen. 

Eigen brood smeren sinds dat ze plm 8 jaar waren. Inmiddels zijn ze 13 en 15 en vaste taken rond eten/tafel/vaat. Op mijn verzoek zelf bed verschonen (doe ik ook nog vaak genoeg voor een deel). En ze moeten hun kamer netjes hebben als die hoognodig aan afstoffen en stofzuigen toe is, dan ben ik daar snel mee klaar. Vuile kleding zelf in de wasmand doen, schone kleding soms zelf opvouwen maar meestal doe ik het en moeten ze het zelf in hun kast leggen. En ze helpen op verzoek met dieren verzorgen/verschonen en soms eens een stofzuiger door de kamer/keuken.

Aanvulling: de douche uitdrogen

Mijn kinderen hebben geen vaste taken op vaste momenten, maar als ik ze iets vraag doen ze het. Gaat dan om dingen als vaatwasser in/uitruimen, kliko langs de weg zetten, boodschappen halen. 
Ik heb nooit vaste regels omdat ik daar dan zelf op moet toezien dat het gebeurt en door wie, vind ik niet fijn. Dit werkt goed voor ons. 
Koken doen ze af en toe, maar wil ik wel wat meer oppakken met ze, zodat ze inderdaad ook zelf gerechten kunnen maken.

Mijn kind van bijna 5 smeert haar eigen boterhammen en sorteert de was (dit vindt ze heel leuk). Ze helpt vaak met klussen als stofzuigen. Dat gaat nog als een spelletje eigenlijk. 
Ze is erg slecht in opruimen, moet ik eerlijk zeggen. Dat doen we soms samen, en soms laat ik het maar en doe ik het 's avonds als ze naar bed is. Ik zou dat meer moeten stimuleren, maar ze zit altijd zo te dralen en te dagdromen dat ik mijn geduld verlies. 
We hebben al klachten van de juf gehad. Dus deze zomer maar mee aan de slag. 

Ik heb 2 jongvolwassen kinderen thuis. Zij hebben geen vaste taken, maar we vragen ze regelmatig om dingen te doen en dat doen ze dan eigenlijk altijd wel. Zo is het ook altijd gegaan hier. Vanaf de middelbare school waren ze regelmatig thuis als wij moesten werken, dan legde ik vaak een briefje neer met wat verzoeken. Nu eigenlijk nog steeds. Ze zijn best verwend in dat opzicht denk ik. Ach, ze kunnen nog lang genoeg voor zichzelf zorgen. Dus ik vind het geen punt dat de taken niet heel eerlijk verdeeld zijn. Maar ik kan er wel slecht tegen als er op een verzoek van ons als antwoord komt: ‘waarom? Ik heb gisteren al …(vul maar in)’. Vooral de jongste heeft daar een handje van. Terwijl dat de enige is die nog naar school gaat en dus meestal minder te doen heeft dan de rest met een baan. 

Elke dag is een van onze oudste drie kinderen verantwoordelijk voor het opruimen van de keuken na het avondeten. Overdag ruimt iedereen in principe zijn eigen spullen op in de keuken.
Verder zijn ze verantwoordelijk voor hun eigen kamer opruimen en de was in de wasmand doen. Ze moeten ook hun eigen schone was ophalen en op hun kamer leggen.
Koken doen ze af en toe, geen vast schema maar soms op drukke dagen vraag ik of ze eten willen maken.
Ze laten ook regelmatig de honden uit en helpen mee met grotere klussen in de tuin/huis (grasmaaien, verven, onkruid wieden) als dat zo uitkomt.
De jongste twee brengen hun eigen spullen naar de keuken, helpen 's ochtends mee met de vaatwasser uit te laden (tenzij ik dat 's avonds laat al heb gedaan), geven de kippen eten, doen hun eigen was in de wasmand en ruimen hun speelgoed op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.