Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Klusjes in huis

Hebben jullie kinderen vaste taken/klusjes in huis? En zijn dat dan dingen als eigen brood smeren en kamer netjes houden of echt huishoudelijke taken zoals de was, stofzuigen, vaatwasser enz? En zijn er ook kids die (nog) niets zelf hoeven doen?


Trijsje schreef op 07-07-2023 om 11:42:

Leuk onderwerp. Je kan er allerlei idealen over hebben maar het pakt mijns inziens toch soms anders uit door omstandigheden of type kind.
Hier drie tieners. Vaatwasser uitruimen is hier mislukt, om de praktische reden dat wij het handig vinden als de eerste die opstaat het doet, en dat is altijd mijn man of ik.
Ze stofzuigen 1x/week hun eigen kamer en een deel van het huis (het huis is daarvoor in 3-en verdeeld en dat rouleert, anders is het niet eerlijk ).
De oudste 2 koken 1x/week op vaste dag, ongeveer vanaf hun 14e/15e. Boodschappen zijn dan al in huis en er ligt een gedetailleerde instructie klaar, zo willen ze het graag. Ze kunnen inmiddels heel veel gerechten maken. En als wij uit werk komen is de tafel gedekt en staat het klaar, dat is heel luxe.
Als wij beide niet thuis zijn, koken ze ook zelf.
Voor afruimen en keuken opruimen hebben ze alle drie 2x/week de beurt (met een ouder). Dat pakken ze nogal minimalistisch aan maar ze helpen in ieder geval mee.
Als we ze vragen om allemaal te helpen afruimen, kijken ze alleen maar naar elkaar en zijn bang dat ze meer doen dan een ander. Heel vermoeiend.
Op verzoek gaat er wel eens één naar de glasbak of naar de supermarkt voor een vergeten boodschap, maar altijd met een hoop gezucht. Sowieso is spontaan meehelpen, of op verzoek even een klusje doen, hier niet zo goed gelukt. Bij 1 van de 3 wel, dat is een heel hulpvaardig kind, maar die vindt het dan niet eerlijk dat hij het wel doet en de andere 2 niet. En dat snap ik wel.
Vandaar de schema's en vaste dagen.... Ik vind het wel jammer dat dat nodig is, maar ben ook heel blij met wat er wel gelukt is

Het zijn 3 jongens trouwens.

Ik ben zo blij om dit te lezen. Ik vroeg mezelf al af wat ik toch verkeerd doe als moeder dat mijn kinderen niet vrolijk fluitend het halve huishouden doen .

Wij hebben 2 meiden, maar alles echt alles gaat gepaard met veel gezucht en discussies. Zelfs je eigen bordje in de vaatwasser zetten na het ontbijt.

Ik heb zelf vroeger thuis nooit schema’s enzo gehad. Het was normaal dat ik meehielp met alles en dat ging vanzelf. Toen ik uit huis ging kon ik alles, koken, wassen, poetsen, klussen, heel handig.

Maar mijn kinderen zijn niet zo. Als ik aan de een iets vraag, gaat die de ander commanderen om dat klusje te doen en dan krijgen ze ruzie.

De spontane manier werkt dus niet. Bedankt voor dat inzicht. Ik ga ook schema’s maken. Ik denk dat het zoals het nu is te onduidelijk voor ze is. Ze zijn ook als de dood dat ze meer doen dan de ander.

Even reageren op S.ndra o.a., ik deed ook veel zelf om gewoon niet de hele tijd die strijd aan te moeten gaan. Idem met echtgenoot die te weinig deed. Nu werkte hij iets meer uren dan ik, dus had ik het idee dat het zo wel zou compenseren (anders had ik ervan gebaald)
Maar toen de kinderen groter werden, deed ik bijv. niets meer op hun kamers (ook niet stoffen en stofzuigen) en dat gingen ze dan op een gegeven moment zelf maar doen. Bedden verschonen deed ik ook niet, dus ook dat gingen ze dan toch van armoe maar doen (kinderen waren toen rond de 14 jaar) Of, als het echt te erg werd, dan haalde ik het bed wel af om te wassen, maar moesten ze het zelf weer opmaken (wat dan een paar dagen duurde, want gewoon op het matras liggen hebben ze ook wel eens een keertje gedaan. Scheelt wel als ze vriendjes en vriendinnen over de vloer krijgen (wat misschien nu minder is dan 10 jaar geleden ivm social media) maar ze wilden natuurlijk hun kamers wel een klein beetje op orde hebben als er iemand kwam.
Ik deed dus vooral de dingen niet waar ze zelf last van kregen (geen kleding in de wasmand = niet wassen etc.) en langzaam kwamen ze dan wel in beweging. 
Maar misschien had ik ook wel mazzel met de kinderen, het zijn nooit echt super-pubers geweest, maar een klein beetje tegendraads, dus dat scheelt.

Bijtje82

Bijtje82

08-07-2023 om 10:32

Mijn oudste 12j. Helpt mij smorgens met het klaar maken van het ontbijt en de schooltassen. Verder doen wij samen de afwas na het eten. Is gewoon een gezellig samen momentje. 
Ze moeten hun eigen kamer netjes houden, al help ik die van 5 en 6 daar nog bij. 
Overige klusjes zoals vuilnisbak legen, tafel dekken /afruimen, stofzuigen en de woonkamer even aan kant doen we met z'n allen. Ligt er maar net aan wie ik wat vraag om te doen. En soms doen ze het samen. 

Ik pas ervoor om dagelijks achter hun kont aan op te ruimen als een dienstmeid. Maar ze leren op deze manier wel dat niks uit zichzelf gaat. Dat mama er ook hard voor moet werken. En als we het met z'n allen doen, dat er dan meer tijd is voor leuke dingen.

Brood smeren deden mijn kinderen al vrij jong, net als eigen bord en bestek opruimen na het eten. En verder ook vanaf heel klein samen het speelgoed opruimen. Vanaf een jaar of acht ombeurten de tafel dekken voor het eten. 

Verder hebben ze eigenlijk nooit vaste taken gehad. Maar ze zijn nu jongvolwassen en doen eigenlijk altijd wat ik vraag. Na het eten ruimen we alles samen op, ze laten de hond uit als ik het vraag, en laatste rondje hoef ik zelf nooit te doen, pakken de afwasmachine uit, sproeien de tuin, halen hun bed af en maken het op, koken regelmatig. Maar geen vast rooster. 
Het zijn wel sloddervossen, dus hun eigen kamers zijn meestal niet opgeruimd. Eentje heeft een heel net vriendinnetje, dus zoonlief zorgt wel dat het bij hem niet uit de klauwen loopt. De ander heeft een minstens zo slordig vriendinnetje, dus die kamer is een zooitje. Daar pik ik dan ook wel eens wat vuile was van de vloer.
We hebben eigenlijk nooit gedoe, ik denk dat ik ze meer heb geleerd om sociaal en behulpzaam te zijn, dan dat ik ze nu zo goed heb getraind in het huishouden. Resultaat is wel dat ze alles wel zelf kunnen nu.

Mijn zoon is inmiddels het huis uit maar hij heeft nooit vaste taken gehad. Het was hier wel een beetje hotel mama. Zijn brood smeren deed ik ook nog toen hij al een vaste baan had. Nu woont hij op zichzelf en het gaat allemaal prima. Het is er altijd netjes en schoon. Ik mag nu regelmatig bij hem komen eten want koken is net als bij mij zijn hobby. Ik ben er trots op hoe fantastisch hij kan koken. Ik leer nu ook dingen van hem.

watertoren schreef op 08-07-2023 om 11:18:

Mijn zoon is inmiddels het huis uit maar hij heeft nooit vaste taken gehad. Het was hier wel een beetje hotel mama. Zijn brood smeren deed ik ook nog toen hij al een vaste baan had. Nu woont hij op zichzelf en het gaat allemaal prima. Het is er altijd netjes en schoon. Ik mag nu regelmatig bij hem komen eten want koken is net als bij mij zijn hobby. Ik ben er trots op hoe fantastisch hij kan koken. Ik leer nu ook dingen van hem.

Schoonzoon materiaal. 
Al is mijn stiefzoon slechts tien, ik heb hem al gewaarschuwd om later nooit te gaan samenwonen met iemand die nooit alleen gewoond heeft en dat de alarmbellen moeten afgaan als deze persoon niet kan koken of weet hoe ze een wasmachine bediend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.