AnanasBevrijdingsFront
18-10-2024 om 10:57
Kleedgeld 12-jarige
Dochter is 12 en heeft interesse in kleedgeld. Het lijkt mij ook een goede manier om met geld om te leren gaan. Maar wat is een acceptabel bedrag voor een 12-jarige?
Ik koop uit principe vaak tweedehands kleding voor haar. Aangevuld met niet zo duurzame opties als Shoeby en We als we gaan winkelen samen. Dochter heeft zelf weinig interesse in Vinted en Marktplaats. Ik merk dat ik het lastig vindt om een bedrag te bepalen.
Waar winkelen jullie dochters en hoeveel kleedgeld krijgen zij? Schoenen/jassen/sportkleding blijven we voorlopig zelf betalen.
AnanasBevrijdingsFront
18-10-2024 om 14:13
Herfstappeltaart schreef op 18-10-2024 om 13:31:
[..]
Misschien ben jij zélf nog niet toe aan het geven van kleedgeld?😉
Dat is exact waarom ik een topic open op een forum. Als ik het zelf allemaal zo goed zou weten dan had ik geen vraag 😉.
Mevrouw75
18-10-2024 om 14:16
Azalea747 schreef op 18-10-2024 om 11:53:
Ik kreeg zelf ook op mijn 12e kleedgeld, schoenen en jassen hoefden daar idd niet van omdat mijn ouders graag wilden dat die een beetje kwaliteit hadden. Een aantal jaar later kreeg ik meer geld en moest ik die er ook van gaan betalen, maar om mee te beginnen vond ik dat heel zinnig.
TO, geen adviezen voor bedragen van mij, ik heb geen idee wat tegenwoordig normaal is en mijn kinderen zijn nog een aantal jaar jonger. Ik ben wel ook benieuwd naar het tweedehands aspect: net als jij koop ik bijna alles tweedehands voor hen nu, uit duurzaamheidsoverwegingen. Ik zou ook wel willen stimuleren (niet verplichten) dat ze dat blijven doen, maar ik heb nog niet bedacht wat daar nou goede manieren voor zouden zijn. Ben benieuwd of daar nog tips voor langskomen!
Betrek je ze bij het 2e hands koopproces? Onze dochter (10 nu) koopt onder begeleiding wel eens iets op marktplaats en is behoorlijk bedreven in uitzoeken daar en op Vinted, of ze krijgt een klein bedrag voor in de kringloop of vintagewinkel of koningsdagmarkt.
Bakblik
18-10-2024 om 14:16
Toen ik met mijn oudste wilde beginnen aan kleedgeld heb ik een jaar lang bijgehouden wat ik aan haar uitgaf en gezorgd dat ze dat jaar goed in de kleren zat. Ze had al jaren naar 38 van schoenen, nog 1 keer schoenen van mij gekregen en ook een winterjas die niet na 1 seizoen uit elkaar zou vallen.
Vanaf haar 16 verjaardag kreeg ze 45 euro kleedgeld per maand. Dat was 6 jaar geleden een gemiddeld bedrag.
Daar moest ze toen meteen alles van doen. Ook de kapper en make-up.
Ik haal basis verzorgingsproducten en als ze luxere wilde was dat eigen kosten.
Inmiddels is ze 22 en krijgt nog steeds die 45 euro en dat lukt prima, omdat er inmiddels ook zelf geld wordt verdient met diverse bijbaantjes.
Natuurlijk, af en toe krijgt ze eens iets. Indien nodig springen we bij. Voor haar opleiding moet ze op labdagen lange broeken aan van katoen, toen vonden we alleen 2 broeken die echt niet hip waren en die zijn dan van het studiebudget betaald door mij.
Ook al diverse zaken bij de kringloop gescoord, zomerjas voor nog geen 5euro en bijna nieuw. Echt geweldig.
zwaankip
18-10-2024 om 14:49
Mijn kinderen zijn allang volwassen maar ik heb hen nooit kleedgeld gegeven. Ik heb altijd hun kleding zelf betaald tot ze het huis uit gingen. Ook al had ik het financieel niet breed. In mijn familie/ vrienden /kennissen kring ken ik niemand die kleedgeld betaalt/ betaalde voor hun kinderen. Mijn oudste kleinkinderen zijn 19j, 18, en 16j. Ze krijgen zakgeld maar echt geen kleedgeld van mijn kinderen.
Herfstappeltaart
18-10-2024 om 14:50
zwaankip schreef op 18-10-2024 om 14:49:
Mijn kinderen zijn allang volwassen maar ik heb hen nooit kleedgeld gegeven. Ik heb altijd hun kleding zelf betaald tot ze het huis uit gingen. Ook al had ik het financieel niet breed. In mijn familie/ vrienden /kennissen kring ken ik niemand die kleedgeld betaalt/ betaalde voor hun kinderen. Mijn oudste kleinkinderen zijn 19j, 18, en 16j. Ze krijgen zakgeld maar echt geen kleedgeld van mijn kinderen.
Kleedgeld=leergeld en het geeft de kinderen een gevoel van 'zelf kunnen kiezen' Win-win. En mijn kinderen zijn inmiddels veertigers.
troelahoep
18-10-2024 om 15:34
Misschien is 12 jaar nog een beetje jong, als je verwacht dat ze onverstandige keuzes maakt. Ik zou in elk geval geen 60 - 75 euro per maand spenderen aan het oefenen met geld uitgeven, als daar allemaal Primarkzut van wordt gekocht, bij wijze van spreken. Dan moet je alsnog bijspringen om noodzakelijke bh's en onderbroeken te kopen.
Ben het ook eens met Appeltaart dat van kleedgeld juist wel jassen en schoenen gekocht moeten worden, want anders krijg je kleedgeld alleen voor de leuke dingetjes. En daarvoor is het denk ik niet bedoeld.
Maar goed, hier jongens die nooit kleedgeld hebben gehad en ook geen enorme interesse hebben in kleding. En in de groeispurt vind ik het haast oneerlijk dat ze alles zelf moeten kopen, als alles je aldoor te klein is geworden.
1968
18-10-2024 om 15:35
AnanasBevrijdingsFront schreef op 18-10-2024 om 14:12:
[..]
Dank voor je reactie. Want dit was exact mijn vraag. Dit voelt voor mij als veel. Maar ik shop doorgaans "anders" en dat ga ik mijn dochter uiteraard niet opleggen. Dus ik hoor gewoon graag wat anderen uitgeven en wat hun kinderen daarvan kopen.
Nou, als ze haar kleedgeld zelf kan besteden, zal ze merken dat ze voor € 60,- bij die ene winkel vaak alleen een broek kan kopen, terwijl ze bij de kringloop wel 10 dingen kan vinden. Natuurlijk kan ze een keer haar hele budget uitgeven bij Primark of Shein, maar daar zou ik dan wel een gesprek over aangaan. Wat voor winkels zijn dat, en welk beleid steun je door daar te kopen? Ik heb zelf ook wel eens iets gekocht, ik ben geen heilige, maar mijn ervaring met die winkels is dat kleding vaak al na 3 wasbeurten gaat pillen en totaal uit model raakt.
Wat Shein betreft, ik kijk altijd naar de samenstelling van de stof (mijn stiefdochter koopt daar ook wel eens wat), maar ik hou zelf niet van kleding die 100% polyester of acryl is. Dat voelt voor mij niet fijn aan. (nog even los van het gevoel wat ik bij winkels als Shein krijg)
Mijn tip: neem haar eens mee naar bijvoorbeeld de IJhallen. Ik denk dat ze meteen fan Dit is een geweldige manier om haar bewust te maken van het belang van duurzaamheid en het vinden van unieke, goedkopere kleding!
MamaE
18-10-2024 om 15:38
Je kunt een kind niet opleggen dat het tweedehands en/of kwaliteitsdingen moet kopen. Maar kleedgeld geven betekent niet dat je opeens heel veel meer aan kleding uit moet gaan geven in totaal. Dus bijhouden wat je er gemiddeld aan uitgeeft en dat aan je kind geven. Afspraken maken over wat wel en niet en daar in het bedrag rekening mee houden. Elke maand kleedgeld krijgen, wil niet zeggen dat je ook elke maand iets moet kopen. Soms koop je ook een maand of twee maanden niks en dan een keer wat meer.
Bakblik
18-10-2024 om 15:45
MamaE schreef op 18-10-2024 om 15:38:
Je kunt een kind niet opleggen dat het tweedehands en/of kwaliteitsdingen moet kopen. Maar kleedgeld geven betekent niet dat je opeens heel veel meer aan kleding uit moet gaan geven in totaal. Dus bijhouden wat je er gemiddeld aan uitgeeft en dat aan je kind geven. Afspraken maken over wat wel en niet en daar in het bedrag rekening mee houden. Elke maand kleedgeld krijgen, wil niet zeggen dat je ook elke maand iets moet kopen. Soms koop je ook een maand of twee maanden niks en dan een keer wat meer.
Ik was en ben nog steeds van mening dat beginnen met kleedgeld op een goed moment moet gebeuren.
Bij mij kregen ze hun eerste kleedgeld toen ze goed in de kleren zaten en dus eerst een buffertje konden opbouwen op de bankrekening, omdat ze niks hoefden aan te schaffen.
Oudste kreeg haar eerste kleedgeld op 1 juni toen we de voorjaarskleren al hadden gekocht. Het eerste wat ze moest kopen was een korte broek en bikini.
Caroline80
18-10-2024 om 16:19
Mijn dochter kwam toen ze 12,5 was met de vraag of ze kleedgeld mocht. Ik was daarover niet zo enthousiast, omdat ik bang was dat ze allemaal goedkope troep zou kopen. Toen afgesproken dat ze vanaf haar 13e kleedgeld zou krijgen. Zij had heel erg 50 euro in haar hoofd en o.b.v. dat bedrag in overleg bepaald wat wij nog zouden kopen.
Wij betalen nu ondergoed, sokken, skikleding, gymkleding en 1x per jaar 50% van schoenen. Afgezien van de schoenen gaat het dan om basic merken (dus bv geen Nike gymshirt) van de Hema of Scapino.
Ik ben nu 2 jaar later heel blij met het feit dat ze kleedgeld heeft. Ze denkt nu veel bewuster na of ze iets echt leuk vind en niet zoals eerst dat ze dan in de winkel zeurde dat ze een shirt had gezien dat ze graag wilde hebben. En sowieso veel handiger als ze met vriendinnen gaat winkelen. Want hoe doe je dat dan zonder kleedgeld? Mogen ze dan zomaar wat kopen, moet ze dat er plekke overleggen of krijgen ze een bepaald budget mee?
MamaE
18-10-2024 om 16:58
Caroline80 schreef op 18-10-2024 om 16:19:
Mijn dochter kwam toen ze 12,5 was met de vraag of ze kleedgeld mocht. Ik was daarover niet zo enthousiast, omdat ik bang was dat ze allemaal goedkope troep zou kopen. Toen afgesproken dat ze vanaf haar 13e kleedgeld zou krijgen. Zij had heel erg 50 euro in haar hoofd en o.b.v. dat bedrag in overleg bepaald wat wij nog zouden kopen.
Wij betalen nu ondergoed, sokken, skikleding, gymkleding en 1x per jaar 50% van schoenen. Afgezien van de schoenen gaat het dan om basic merken (dus bv geen Nike gymshirt) van de Hema of Scapino.
Ik ben nu 2 jaar later heel blij met het feit dat ze kleedgeld heeft. Ze denkt nu veel bewuster na of ze iets echt leuk vind en niet zoals eerst dat ze dan in de winkel zeurde dat ze een shirt had gezien dat ze graag wilde hebben. En sowieso veel handiger als ze met vriendinnen gaat winkelen. Want hoe doe je dat dan zonder kleedgeld? Mogen ze dan zomaar wat kopen, moet ze dat er plekke overleggen of krijgen ze een bepaald budget mee?
Zelf nooit kleedgeld gehad omdat mijn ouders geen passend bedrag konden vinden omdat mijn zus veel meer 'nodig had' (lees; wilde hebben) dan ik en ze dachten dat ik dan in kapotte en te kleine kleren zou lopen om alles te sparen.
Wat we wel hadden was een declaratie systeem: zelf voorschieten en bonnetjes mee en dan kregen we het terug mits niet absurd duur, nodig en acceptabel volgens mijn ouders. Je leert dan om in de winkel al na te denken en in te schatten of je ouders iets gaan betalen. Dus een shirt van 100 euro, het zesde paar schoenen of de tiende broek in een half jaar, dan konden we ook wel bedenken dat we dat niet kregen. Tegen mijn zus zeiden ze ook wel eens dat ze 'voorlopig' wel genoeg had gekregen. Ik werd juist gestimuleerd om meer te kopen.
Verder gingen we ook regelmatig als gezin winkelen.
Mijn zus had ook een vriendin die kreeg een bedrag mee en als het niet op was, moest ze dat teruggeven aan haar ouders en ging het dan ook uitgeven aan Mc Donalds, ijsjes, snoep, luxe broodjes etc. Dat betaalden mijn ouders zeker niet. Ja, misschien een ijsje, maar niet al die dingen op één middag.
We kregen op een gegeven moment ook vakantiegeld in de zomer om leuke dingen met vriendinnen van te betalen. Bij meer was er nog zakgeld, een krantenwijk, een bijbaantje om dat te financieren.
Annelies58
18-10-2024 om 17:17
Het is alweer ruim 50 jaar geleden dat ik kleedgeld kreeg. Mocht alleen naar de stad, zal dus zo'n 12/13 geweest zijn. Kreeg 25 gulden. En kocht een lang gewenst zwart plooirokje. En mocht dat vervolgens ook weer terug brengen want moeder vond het te kort. Project kleedgeld was gelijk voorbij .... Mijn moeder heeft lang kleding voor mijn zusje en mij genaaid. Weet niet wanneer dat stopte. Heb zelf ook lange tijd m'n eigen kleding gemaakt. Koop tegenwoordig wel eens kleding.
MMcGonagall
18-10-2024 om 19:00
Mijn kinderen krijgen vanaf de brugklas 50 euro per maand. Voor oudste was dat 13 jaar geleden en ik heb het nooit geïndexeerd Dit was exclusief ondergoed en sportkleding. Ze zijn er altijd prima mee uitgekomen maar kregen ook wel eens iets van hun vader of Sinterklaas. Inmiddels zijn ze volwassen, maar ik ben nooit gestopt met zak- en kleedgeld (75 euro bij elkaar).
Ninoea
18-10-2024 om 19:53
50 euro per maand. Hiervan hoeft hij geen sokken en ondergoed, kleding voor school of sport/vereniging te kopen. Zwemkleding valt hier ook onder. Wij betalen zijn clubjes en school en de benodigdheden. Er blijft genoeg over om wel te calculeren en dat doet hij goed.
zwaankip
18-10-2024 om 22:31
Herfstappeltaart schreef op 18-10-2024 om 14:50:
[..]
Kleedgeld=leergeld en het geeft de kinderen een gevoel van 'zelf kunnen kiezen' Win-win. En mijn kinderen zijn inmiddels veertigers.
Mijn kinderen zijn tussen 35 en 40j. Ondanks dat ze geen kleedgeld kregen zijn ze goed terechtgekomen. Ze hebben het financieel veel beter dan ik en dat gun ik ze van harte.
Mijn kinderen hebben een eigen koopwoning en een goedgevulde spaarrekening (wat ik niet heb). Ze hebben ook een goedbetaalde vaste baan , gaan regelmatig op uitstap/ citytrip/ ondanks dat ze van mij nooit kleedgeld kregen kennen ze heel goed de waarde van geld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.