Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld 12-jarige

Ambra schreef op 18-10-2024 om 11:57:

naast jassen en schoenen betaalde ik ook de bh's voor dochter. Ze groeide snel, en goedkope bh's zaten al heel snel niet goed en de kleding er overheen zat dan ook niet mooi.

O ja mee eens, goede beha’s zijn ook belangrijk! 

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

18-10-2024 om 12:06 Topicstarter

1968 schreef op 18-10-2024 om 11:26:

Inderdaad, als ze niet alles ervan moeten betalen, dan kan ze dus los gaan op jassen, schoenen en sportkleding en daar maakt de prijs dan ineens niets uit? Ik had gezegd dat ik de helft van de jassen en schoenen betaalde (sportkleding was hier niet echt aan de orde) en daar ging ze heel goed mee om. Toch een jas vinden in de uitverkoop en dan betaalde ik de helft ervan bij. Hier was ze echt wel bezig met wat ze allemaal kon kopen van haar budget. En heel soms kreeg ze dan iets van mij cadeau qua kleding en dat voelde dan voor haar ook echt als een superleuk extraatje. (voordat ze kleedgeld kreeg was dat allemaal maar 'gewoon') Dus van alleen de jassen en schoenen betaalde ik de helft, de rest van de kleding was helemaal haar eigen zaak. Ik vond het leuk om te zien dat ze prijsbewust werd.

Er zit een heel verschil tussen een paar goede schoenen en een warme winterjas krijgen en losgaan op schoenen en jassen. Ik begrijp niet dat je dit uit mijn post haalt. En ik vind zelf juist toch een extraatje geven onduidelijk. 

AnanasBevrijdingsFront schreef op 18-10-2024 om 12:06:

[..]

Er zit een heel verschil tussen een paar goede schoenen en een warme winterjas krijgen en losgaan op schoenen en jassen. Ik begrijp niet dat je dit uit mijn post haalt. En ik vind zelf juist toch een extraatje geven onduidelijk.

Het ligt er denk ik vooral aan hoe je kind is, mijn kind zou dit vertaald hebben naar een vrijbrief voor het bedrag voor de schoenen en de jassen. En ik had dat hierboven ergens al aangegeven, als ze de helft krijgt van het dure artikel dan is ze toch prijsbewuster. En uiteraard wordt daar ook de hoogte van het bedrag voor kleedgeld door bepaald 

En het extraatje, daarmee bedoel ik; voordat ze kleedgeld kreeg was kleding kopen met haar 'gewoon'. Regelmatig kochten we iets en natuurlijk vond ze dat wel leuk maar niet meer dan dat. Toen ze op een gegeven moment kleedgeld kreeg, voelde het ineens wel als een echt cadeau als we een keer samen de stad in gingen en ik zei 'oh, weet je, die trui krijg je van mij' en ik zei het hier ergens ook een keer bij een jongen die heel snel uit zijn schoenen groeide, dan zou ik ook eenmalig bijspringen.
Maar goed, we kunnen toch van mening verschillen, ik ben gewoon voor voornamelijk zelf alles regelen.

Schemerlampje schreef op 18-10-2024 om 11:52:

[..]

Bovendien is ze nog maar 12. Om eerst te laten oefenen met de gewone kleding zonder jas en schoenen, vind ik zo gek nog niet. Het is wel fijn als ze een passende winterjas en goede schoenen heeft. En als ik naar onze zoon kijk, zijn voeten groeiden zo snel toen hij een jaar of 13 was, dat hij na 4 maanden weer nieuwe schoenen moest. En 4 maanden later weer. Voor gewoon, voor gym én voor zijn sport. Dan ben je snel door je geld heen…

Maar dat is nu juist precies wat ze moeten leren, dat ze snel door hun geld heen kunnen zijn en rekening met zaken moeten houden. Wij hebben onze meiden toen ze naar de brugklas gingen kleedgeld gegeven en ze moesten daar alles van doen. Is allemaal goed gekomen. Ze hadden echt een warme winterjas, maar soms niet die hele hippe die ze wilden, maar nog een jaartje die van vorige winter.

1968 schreef op 18-10-2024 om 11:55:

[..]

In dat geval zou ik wel inspringen door een keer die schoenen cadeau te geven. Kind blij, scheelt weer voor zijn budget Hier ging het heel goed hoor, alles zelf in de hand laten houden.

Ja dit.

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

18-10-2024 om 12:42 Topicstarter

1968 schreef op 18-10-2024 om 12:18:

[..]

Het ligt er denk ik vooral aan hoe je kind is, mijn kind zou dit vertaald hebben naar een vrijbrief voor het bedrag voor de schoenen en de jassen. En ik had dat hierboven ergens al aangegeven, als ze de helft krijgt van het dure artikel dan is ze toch prijsbewuster. En uiteraard wordt daar ook de hoogte van het bedrag voor kleedgeld door bepaald

En het extraatje, daarmee bedoel ik; voordat ze kleedgeld kreeg was kleding kopen met haar 'gewoon'. Regelmatig kochten we iets en natuurlijk vond ze dat wel leuk maar niet meer dan dat. Toen ze op een gegeven moment kleedgeld kreeg, voelde het ineens wel als een echt cadeau als we een keer samen de stad in gingen en ik zei 'oh, weet je, die trui krijg je van mij' en ik zei het hier ergens ook een keer bij een jongen die heel snel uit zijn schoenen groeide, dan zou ik ook eenmalig bijspringen.
Maar goed, we kunnen toch van mening verschillen, ik ben gewoon voor voornamelijk zelf alles regelen.

Ik denk dat onze kinderen erg verschillen 😉. 

Ik wil uiteraard dat ze uiteindelijk alles zelf regelt, maar dat kan wat mij betreft ook met 14.

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

18-10-2024 om 12:45 Topicstarter

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 11:45:

dit geeft het Nibud als advies;

Uit gegevens van het Nibud blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas en ook schoenen) voor kinderen vanaf 12 jaar gemiddeld 71 euro per maand kost voor jongens en 77 euro voor meisjes. In de praktijk betalen kinderen meestal niet alle kleding van het kleedgeld (bijvoorbeeld geen sport- of badkleding).

Dus dan zou je als je dit advies aanhoudt 77 euro per maand aan kleedgeld geven en de sportkleding zelf betalen. Nou is dat natuurlijk alleen een advies. TO koopt veel 2e hands maar is dat realistisch om van een 12 jarige te verwachten; is ze handig met Vinted en Marktplaats?

Ik zou dan als ik jas en schoenen zelf betaal komen op 60 euro per maand. Dat klinkt als behoorlijk veel. Maar ik vind dit lastig in te schatten omdat ik zelf dus veel op Vinted en Marktplaats koop. 

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

18-10-2024 om 12:48 Topicstarter

Azalea747 schreef op 18-10-2024 om 11:53:

Ik kreeg zelf ook op mijn 12e kleedgeld, schoenen en jassen hoefden daar idd niet van omdat mijn ouders graag wilden dat die een beetje kwaliteit hadden. Een aantal jaar later kreeg ik meer geld en moest ik die er ook van gaan betalen, maar om mee te beginnen vond ik dat heel zinnig.
TO, geen adviezen voor bedragen van mij, ik heb geen idee wat tegenwoordig normaal is en mijn kinderen zijn nog een aantal jaar jonger. Ik ben wel ook benieuwd naar het tweedehands aspect: net als jij koop ik bijna alles tweedehands voor hen nu, uit duurzaamheidsoverwegingen. Ik zou ook wel willen stimuleren (niet verplichten) dat ze dat blijven doen, maar ik heb nog niet bedacht wat daar nou goede manieren voor zouden zijn. Ben benieuwd of daar nog tips voor langskomen!

Leuk dat jij hier hetzelfde in staat. Ik heb ergens het schrikbeeld dat er 3 x wassen wegwerpshirts gekocht gaan worden. Dochter wil ook vooral gaan shoppen met vriendinnen. Loslaten op andere vlakken...

134 euro per maand en daar alles van kopen. Leert ze ook plannen en sparen. Het hoeft niet op. 
De kinderbijslag is 402÷3=134 per maand

AnanasBevrijdingsFront schreef op 18-10-2024 om 12:48:

[..]

Leuk dat jij hier hetzelfde in staat. Ik heb ergens het schrikbeeld dat er 3 x wassen wegwerpshirts gekocht gaan worden. Dochter wil ook vooral gaan shoppen met vriendinnen. Loslaten op andere vlakken...

Daar leert ze dan ook weer van. Want als ze alles maar drie keer kan dragen en het er dan niet meer uitziet, koopt ze daarna misschien wel betere kwaliteit. Of tweedehands.

Je kunt ook het bedrag geven wat jij er nu gemiddeld aan uitgeeft. Daar kan het blijkbaar mee. Dan moet ze kiezen; of naar de kringloop of minder kopen. 

AnanasBevrijdingsFront schreef op 18-10-2024 om 12:48:

[..]

Misschien ben jij zélf nog niet toe aan het geven van kleedgeld?😉

Moederkareltje schreef op 18-10-2024 om 13:14:

134 euro per maand en daar alles van kopen. Leert ze ook plannen en sparen. Het hoeft niet op.
De kinderbijslag is 402÷3=134 per maand

Dat is wel heel veel. Kinderbijslag is ook voor meer dan alleen kleren. 

Schemerlampje schreef op 18-10-2024 om 13:33:

[..]

Dat is wel heel veel. Kinderbijslag is ook voor meer dan alleen kleren.

Ja precies, ze kan ermee ook sparen voor nieuwe telefoon of oortjes of een xbox of een handtas of naar de manicure.

AnanasBevrijdingsFront schreef op 18-10-2024 om 12:45:

[..]

Ik zou dan als ik jas en schoenen zelf betaal komen op 60 euro per maand. Dat klinkt als behoorlijk veel. Maar ik vind dit lastig in te schatten omdat ik zelf dus veel op Vinted en Marktplaats koop.

60 euro per maand is echt niet overdreven veel vind ik. Als je uitsluitend 2e hands koop misschien maar dat kun je niet afdwingen vind ik.

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

18-10-2024 om 14:12 Topicstarter

Gingergirl schreef op 18-10-2024 om 13:49:

[..]

60 euro per maand is echt niet overdreven veel vind ik. Als je uitsluitend 2e hands koop misschien maar dat kun je niet afdwingen vind ik.

Dank voor je reactie. Want dit was exact mijn vraag. Dit voelt voor mij als veel. Maar ik shop doorgaans "anders" en dat ga ik mijn dochter uiteraard niet opleggen. Dus ik hoor gewoon graag wat anderen uitgeven en wat hun kinderen daarvan kopen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.