Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld 12-jarige

zwaankip schreef op 18-10-2024 om 22:31:

[..]

Mijn kinderen zijn tussen 35 en 40j. Ondanks dat ze geen kleedgeld kregen zijn ze goed terechtgekomen. Ze hebben het financieel veel beter dan ik en dat gun ik ze van harte.

Mijn kinderen hebben een eigen koopwoning en een goedgevulde spaarrekening (wat ik niet heb). Ze hebben ook een goedbetaalde vaste baan , gaan regelmatig op uitstap/ citytrip/ ondanks dat ze van mij nooit kleedgeld kregen kennen ze heel goed de waarde van geld.

Het is ook helemaal niet zo dat je zonder kleedgeld de waarde van geld niet leert.

Mijn zus en ik kregen ook geen kleedgeld en hebben ook een koophuis en spaargeld en doen regelmatig leuke dingen. Dat soort dingen hangt niet af van wel of niet kleedgeld. Financiële opvoeding is zoveel meer dan dat, maar kleedgeld kan daar wel een onderdeel van zijn. En het kan kinderen meer autonomie geven en minder strijd tussen kinderen en ouders.

Mijn drie pubers (13, 14 en 16) krijgen €75 per kwartaal voor kleding en €25 per kwartaal voor schoenen. Ik heb co-ouderschap. Van hun vader krijgen ze wat anders. 

Jassen, sportspullen en goede schoenen betalen we gezamenlijk vanuit de kinderrekening. 

Mijn dochter is wat ouder dus ze krijgt nu wat meer maar zij is volgens mij begonnen met 75 euro per maand,  daar hoefde ze geen schoenen,  winterjas , bh's en sportkleding van te kopen.  Ze wil soms wel extra schoenen of jas en die mag ze dan zelf kopen.  Vorig jaar is haar dure winterjas gestolen omdat hem in haar mandje van haar fiets had gedaan bij het stappen. Die had had ze al 3 jaar.  Ze heeft toen een nieuwe gekregen deze past nog maar vindt ze niet meer zo mooi,  dan koopt ze zelf een nieuwe.  Schoenen krijgt ze 2 paar per jaar en als het nodig is voetbalschoenen.  

Ik vind 12 wel erg jong voor echt kleedgeld. Ook omdat ze dan zo hard groeien dat het geld sparen gewoon niet lukt omdat ze er zo snel uitgroeien. 
Op die leeftijd wilde mijn dochter graag zelf gaan winkelen, zonder mij. 
Ik gaf haar dan een bepaald bedrag mee en we bekeken samen wat ervan gekocht moest worden. Ze kon dan zelf ervaren welke winkels welke prijzen hebben. 

Ik deelde de kinderbijslag en maakte 100 per maand over. Daarnaast betaalde ik goede schoenen omdat ik dat belangrijk vond in de groei. En sportspullen en sport bh's met dezelde reden. Laat tweedehands los. Geef wel duurzaamheid mee als ouder, dat zal later misschien komen. De leeftijd 12-16 willen de meeste modern zijn en mode volgen. Als meerdere vriendinnen overigens vintage hip vinden gaat ze daar vanzelf shoppen.

Ps: en baantje zoeken, dat mag ze dan zelf besteden. Kijk ook naar zakgeld. Dat was bij ons inclusief. 

MamaE schreef op 18-10-2024 om 23:54:

[..]

Het is ook helemaal niet zo dat je zonder kleedgeld de waarde van geld niet leert.

Mijn zus en ik kregen ook geen kleedgeld en hebben ook een koophuis en spaargeld en doen regelmatig leuke dingen. Dat soort dingen hangt niet af van wel of niet kleedgeld. Financiële opvoeding is zoveel meer dan dat, maar kleedgeld kan daar wel een onderdeel van zijn. En het kan kinderen meer autonomie geven en minder strijd tussen kinderen en ouders.

Ja dit dus.

Anna Cara schreef op 19-10-2024 om 07:18:

Ik deelde de kinderbijslag en maakte 100 per maand over. Daarnaast betaalde ik goede schoenen omdat ik dat belangrijk vond in de groei. En sportspullen en sport bh's met dezelde reden. Laat tweedehands los. Geef wel duurzaamheid mee als ouder, dat zal later misschien komen. De leeftijd 12-16 willen de meeste modern zijn en mode volgen. Als meerdere vriendinnen overigens vintage hip vinden gaat ze daar vanzelf shoppen.

Ps: en baantje zoeken, dat mag ze dan zelf besteden. Kijk ook naar zakgeld. Dat was bij ons inclusief.

Ik zou in mijn budget lekker wel rekening houden met tweedehands. Ze moet zelf maar weten of ze modieus en modern wil zijn, maar ga dat niet sponsoren. 

Mevrouw75 schreef op 19-10-2024 om 08:39:

[..]

Ik zou in mijn budget lekker wel rekening houden met tweedehands. Ze moet zelf maar weten of ze modieus en modern wil zijn, maar ga dat niet sponsoren.

Voor mij stond voorop dat ze mochten dragen wat ze wilden, maar nog meer dat ze (ook) de vrijheid hadden om zich te conformeren aan de rest. Ik liep er zelf als kind soms sneu bij in mijn krijgertjes en zelfgemaakte kleding. 

yasmijn27 schreef op 19-10-2024 om 02:26:

Ik vind 12 wel erg jong voor echt kleedgeld. Ook omdat ze dan zo hard groeien dat het geld sparen gewoon niet lukt omdat ze er zo snel uitgroeien.
Op die leeftijd wilde mijn dochter graag zelf gaan winkelen, zonder mij.
Ik gaf haar dan een bepaald bedrag mee en we bekeken samen wat ervan gekocht moest worden. Ze kon dan zelf ervaren welke winkels welke prijzen hebben.

Volgens Nibud is 12 een prima leeftijd om daarmee te beginnen. 

Of twaalf jong is ligt ook erg aan je kind en je omgeving. Onze oudste dochter wil geen kleedgeld. Onze oudste zoon heeft het sinds hij naar de middelbare school ging en was toen nog 11. 

Onze zoon doet een leuke mix van merkkleding en jeans via vinted en andere dingen nieuw. 

MMcGonagall schreef op 19-10-2024 om 08:53:

[..]

Voor mij stond voorop dat ze mochten dragen wat ze wilden, maar nog meer dat ze (ook) de vrijheid hadden om zich te conformeren aan de rest. Ik liep er zelf als kind soms sneu bij in mijn krijgertjes en zelfgemaakte kleding.

Ik liep er nooit sneu bij in de 2e hands. Mijn dochter nu ook niet, maar die heeft een enorm goede neus voor mooie 2e hands. 

Anyway: ik zou mijn budget dus niet gaan zitten aanpassen aan nieuw als je altijd 2e hands hebt gekocht. 

Wij doen bewust geen kleedgeld, vooral omdat zoon soms echt explosief groeit en in 1 klap ontzettend veel kleding nodig heeft. Maar het gebeurd ook dat hij soms echt heel lang niets nodig heeft.
Wat we wel al jaren doen is hem actief betrekken in het koopproces. Hij kijkt zelf de aanbiedingen rekken door en kijkt naar de prijzen. Hij weet dondersgoed wat hij nodig heeft en wat wij bereid zijn er aan uit te geven.

Wij geven onze kinderen 100 euro per maand. Is inclusief alles, ook de kapper. 
Ze komen hier prima mee uit en ik heb ook gemerkt dat een 'inclusief alles' bedrag ze bewuster maakt van uitgaven. Voorheen gaven we minder maar betaalden wij de kapper. Maar nu ze dit zelf betalen vindt oudste zoon de tondeuse ineens prima en middelste laat zijn haren groeien😂.
Verder delen ze veel kleding met elkaar. 

Mevrouw75 schreef op 19-10-2024 om 09:17:

[..]

Ik liep er nooit sneu bij in de 2e hands. Mijn dochter nu ook niet, maar die heeft een enorm goede neus voor mooie 2e hands.

Anyway: ik zou mijn budget dus niet gaan zitten aanpassen aan nieuw als je altijd 2e hands hebt gekocht.

Maar mooie tweedehands is vaak net zo duur als een nieuw h&metje dus daarvoor hoef je het dan niet te doen.  

Mischa83 schreef op 19-10-2024 om 09:20:

Wij geven onze kinderen 100 euro per maand. Is inclusief alles, ook de kapper.
Ze komen hier prima mee uit en ik heb ook gemerkt dat een 'inclusief alles' bedrag ze bewuster maakt van uitgaven. Voorheen gaven we minder maar betaalden wij de kapper. Maar nu ze dit zelf betalen vindt oudste zoon de tondeuse ineens prima en middelste laat zijn haren groeien😂.
Verder delen ze veel kleding met elkaar.

Dan zullen mijn kinderen wel verwend zijn maar ze hoeven van mijn nooit voor een kapsel te kiezen waar ze niet willen voor het geld.  Al helemaal niet in de pubertijd.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.