Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld 12-jarige

Dochter is 12 en heeft interesse in kleedgeld. Het lijkt mij ook een goede manier om met geld om te leren gaan. Maar wat is een acceptabel bedrag voor een 12-jarige?

Ik koop uit principe vaak tweedehands kleding voor haar. Aangevuld met niet zo duurzame opties als Shoeby en We als we gaan winkelen samen. Dochter heeft zelf weinig interesse in Vinted en Marktplaats. Ik merk dat ik het lastig vindt om een bedrag te bepalen. 

Waar winkelen jullie dochters en hoeveel kleedgeld krijgen zij? Schoenen/jassen/sportkleding blijven we voorlopig zelf betalen. 


Persoonlijk vind ik dat ze pas ècht iets leren van kleedgeld als ze àlles ervan moeten betalen. Dan leren ze dat ze die nieuwe, dure sneakers best kunnen kopen, maar dat de nieuwe winterjas er dan dit jaar niet inzit. Misschien komt de interesse in tweedehands dan vanzelf.
Een bedrag kan ik niet noemen, misschien even op het Nibud kijken voor richtlijnen?

Dat wat je nu ook uitgeeft aan kleding voor haar. Maar het bedrag is altijd afhankelijk van wat je ervan moet betalen. Als je geen schoenen en jassen en ondergoed, sokken en sportkleding hoeft te kopen, kan het bedrag per maand een stuk lager dan wanneer dat alles ervan betaald moet worden.
Ben het wel met herfstappeltaart eens; die uitgaven horen er gewoon bij dus goed om daarmee rekening te houden en in te calculeren. Maar goed, mensen kunnen hun redenen hebben om dat niet te doen. Bijvoorbeeld per se goede schoenen willen voor hun kind. Of een fatsoenlijke jas omdat kind ver moet fietsen. 

MamaE schreef op 18-10-2024 om 11:06:

Dat wat je nu ook uitgeeft aan kleding voor haar. Maar het bedrag is altijd afhankelijk van wat je ervan moet betalen. Als je geen schoenen en jassen en ondergoed, sokken en sportkleding hoeft te kopen, kan het bedrag per maand een stuk lager dan wanneer dat alles ervan betaald moet worden.
Ben het wel met herfstappeltaart eens; die uitgaven horen er gewoon bij dus goed om daarmee rekening te houden en in te calculeren. Maar goed, mensen kunnen hun redenen hebben om dat niet te doen. Bijvoorbeeld per se goede schoenen willen voor hun kind. Of een fatsoenlijke jas omdat kind ver moet fietsen.

Deze redenen begrijp ik ook. Misschien zijn daar dan afspraken over te maken? Dat zo'n jas aan bepaalde eisen moet voldoen? Of dat jassen niet betaald, maar wel samen beoordeeld worden. Ik noem maar wat hoor. Daar is vast wel iets op te bedenken.

Inderdaad, als ze niet alles ervan moeten betalen, dan kan ze dus los gaan op jassen, schoenen en sportkleding en daar maakt de prijs dan ineens niets uit? Ik had gezegd dat ik de helft van de jassen en schoenen betaalde (sportkleding was hier niet echt aan de orde) en daar ging ze heel goed mee om. Toch een jas vinden in de uitverkoop en dan betaalde ik de helft ervan bij. Hier was ze echt wel bezig met wat ze allemaal kon kopen van haar budget. En heel soms kreeg ze dan iets van mij cadeau qua kleding en dat voelde dan voor haar ook echt als een superleuk extraatje.  (voordat ze kleedgeld kreeg was dat allemaal maar 'gewoon')  Dus van alleen de jassen en schoenen betaalde ik de helft, de rest van de kleding was helemaal haar eigen zaak. Ik vond het leuk om te zien dat ze prijsbewust werd.

1968 schreef op 18-10-2024 om 11:26:

Inderdaad, als ze niet alles ervan moeten betalen, dan kan ze dus los gaan op jassen, schoenen en sportkleding en daar maakt de prijs dan ineens niets uit? Ik had gezegd dat ik de helft van de jassen en schoenen betaalde (sportkleding was hier niet echt aan de orde) en daar ging ze heel goed mee om. Toch een jas vinden in de uitverkoop en dan betaalde ik de helft ervan bij. Hier was ze echt wel bezig met wat ze allemaal kon kopen van haar budget. En heel soms kreeg ze dan iets van mij cadeau qua kleding en dat voelde dan voor haar ook echt als een superleuk extraatje. (voordat ze kleedgeld kreeg was dat allemaal maar 'gewoon') Dus van alleen de jassen en schoenen betaalde ik de helft, de rest van de kleding was helemaal haar eigen zaak. Ik vond het leuk om te zien dat ze prijsbewust werd.

Ja dat deed ik ook, af en toe een onverwacht extraatje geven.

dit geeft het Nibud als advies;

Uit gegevens van het Nibud blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas en ook schoenen) voor kinderen vanaf 12 jaar gemiddeld 71 euro per maand kost voor jongens en 77 euro voor meisjes. In de praktijk betalen kinderen meestal niet alle kleding van het kleedgeld (bijvoorbeeld geen sport- of badkleding).

Dus dan zou je als je dit advies aanhoudt 77 euro per maand aan kleedgeld geven en de sportkleding zelf betalen. Nou is dat natuurlijk alleen een advies. TO koopt veel 2e hands maar is dat realistisch om van een 12 jarige te verwachten; is ze handig met Vinted en Marktplaats?

1968 schreef op 18-10-2024 om 11:26:

Inderdaad, als ze niet alles ervan moeten betalen, dan kan ze dus los gaan op jassen, schoenen en sportkleding en daar maakt de prijs dan ineens niets uit? I

Wat een rare redenering. Hoezo losgaan? Natuurlijk maakt de prijs wel uit, als haar ouders die dingen betalen zullen ze daar een bedrag aan hangen dat zij redelijk vinden en kunnen het dus heus niet opeens idioot dure dingen worden. 

Azalea747 schreef op 18-10-2024 om 11:47:

[..]

Wat een rare redenering. Hoezo losgaan? Natuurlijk maakt de prijs wel uit, als haar ouders die dingen betalen zullen ze daar een bedrag aan hangen dat zij redelijk vinden en kunnen het dus heus niet opeens idioot dure dingen worden.

Bovendien is ze nog maar 12. Om eerst te laten oefenen met de gewone kleding zonder jas en schoenen, vind ik zo gek nog niet. Het is wel fijn als ze een passende winterjas en goede schoenen heeft. En als ik naar onze zoon kijk, zijn voeten groeiden zo snel toen hij een jaar of 13 was, dat hij na 4 maanden weer nieuwe schoenen moest. En 4 maanden later weer. Voor gewoon, voor gym én voor zijn sport. Dan ben je snel door je geld heen…

Azalea747 schreef op 18-10-2024 om 11:47:

[..]

Wat een rare redenering. Hoezo losgaan? Natuurlijk maakt de prijs wel uit, als haar ouders die dingen betalen zullen ze daar een bedrag aan hangen dat zij redelijk vinden en kunnen het dus heus niet opeens idioot dure dingen worden.

Het besluit bij ons voor onze dochter was haar kleedgeld geven zodat we niet iedere keer discussies kregen over wat ze allemaal wel niet wilde gaan kopen (ze koos, voordat ze kleedgeld kreeg vaak erg dure spullen) dus ja, ik vond onze oplossing in dit geval handiger want anders hadden wij hier alsnog constant discussies gekregen over de kosten van de jassen en schoenen.

Ik kreeg zelf ook op mijn 12e kleedgeld, schoenen en jassen hoefden daar idd niet van omdat mijn ouders graag wilden dat die een beetje kwaliteit hadden. Een aantal jaar later kreeg ik meer geld en moest ik die er ook van gaan betalen, maar om mee te beginnen vond ik dat heel zinnig. 
TO, geen adviezen voor bedragen van mij, ik heb geen idee wat tegenwoordig normaal is en mijn kinderen zijn nog een aantal jaar jonger. Ik ben wel ook benieuwd naar het tweedehands aspect: net als jij koop ik bijna alles tweedehands voor hen nu, uit duurzaamheidsoverwegingen. Ik zou ook wel willen stimuleren (niet verplichten) dat ze dat blijven doen, maar ik heb nog niet bedacht wat daar nou goede manieren voor zouden zijn. Ben benieuwd of daar nog tips voor langskomen! 

Schemerlampje schreef op 18-10-2024 om 11:52:

[..]

Bovendien is ze nog maar 12. Om eerst te laten oefenen met de gewone kleding zonder jas en schoenen, vind ik zo gek nog niet. Het is wel fijn als ze een passende winterjas en goede schoenen heeft. En als ik naar onze zoon kijk, zijn voeten groeiden zo snel toen hij een jaar of 13 was, dat hij na 4 maanden weer nieuwe schoenen moest. En 4 maanden later weer. Voor gewoon, voor gym én voor zijn sport. Dan ben je snel door je geld heen…

Ook nog een goede reden. Zelf waren mijn voeten op die leeftijd al uitgegroeid maar als dat niet zo is, is dit inderdaad wel een grote kostenpost! 

Schemerlampje schreef op 18-10-2024 om 11:52:

[..]

Bovendien is ze nog maar 12. Om eerst te laten oefenen met de gewone kleding zonder jas en schoenen, vind ik zo gek nog niet. Het is wel fijn als ze een passende winterjas en goede schoenen heeft. En als ik naar onze zoon kijk, zijn voeten groeiden zo snel toen hij een jaar of 13 was, dat hij na 4 maanden weer nieuwe schoenen moest. En 4 maanden later weer. Voor gewoon, voor gym én voor zijn sport. Dan ben je snel door je geld heen…

In dat geval zou ik wel inspringen door een keer die schoenen cadeau te geven. Kind blij, scheelt weer voor zijn budget  Hier ging het heel goed hoor, alles zelf in de hand laten houden.

naast jassen en schoenen betaalde ik ook de bh's voor dochter. Ze groeide snel, en goedkope bh's zaten al heel snel niet goed en de kleding er overheen zat dan ook niet mooi.

Azalea747 schreef op 18-10-2024 om 11:53:

Ik kreeg zelf ook op mijn 12e kleedgeld, schoenen en jassen hoefden daar idd niet van omdat mijn ouders graag wilden dat die een beetje kwaliteit hadden. Een aantal jaar later kreeg ik meer geld en moest ik die er ook van gaan betalen, maar om mee te beginnen vond ik dat heel zinnig.
TO, geen adviezen voor bedragen van mij, ik heb geen idee wat tegenwoordig normaal is en mijn kinderen zijn nog een aantal jaar jonger. Ik ben wel ook benieuwd naar het tweedehands aspect: net als jij koop ik bijna alles tweedehands voor hen nu, uit duurzaamheidsoverwegingen. Ik zou ook wel willen stimuleren (niet verplichten) dat ze dat blijven doen, maar ik heb nog niet bedacht wat daar nou goede manieren voor zouden zijn. Ben benieuwd of daar nog tips voor langskomen!

Hier koopt mijn dochter vooral tweedehands. Los van het duurzaamheidsaspect vindt ze de kleding vaak leuker en aparter en het is meestal goedkoper.

1968 schreef op 18-10-2024 om 11:52:

[..]

Het besluit bij ons voor onze dochter was haar kleedgeld geven zodat we niet iedere keer discussies kregen over wat ze allemaal wel niet wilde gaan kopen (ze koos, voordat ze kleedgeld kreeg vaak erg dure spullen) dus ja, ik vond onze oplossing in dit geval handiger want anders hadden wij hier alsnog constant discussies gekregen over de kosten van de jassen en schoenen.

Hmm oké, dan snap ik je beter. Zelf zou ik, als ik ze van kleedgeld moest betalen, juist geneigd zijn geweest tè goedkope schoenen en jassen te kiezen… Hangt dus ook af van hoe je kind is! (Zoals zoveel in de opvoeding 😊)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.