Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kledingvoorschrift


bieb1963 schreef op 25-08-2024 om 12:10:

[..]

Realiseer je je wel dat die oudere / volwassen mannen zich helemaal niet perse, of zelfs sowieso helemaal niet zich willen verlekkeren aan een meisje van 16 (uitzonderingen uiteraard daar gelaten), maar dat hun lichaam dat doet, zonder dat ze dat willen of kunnen voorkomen. Biologie heet dat. En kun je je voorstellen hoe ontzettend ongemakkelijk dat voor die mannen kan zijn? De gym docent bijvoorbeeld.

Whut? 
Gatverdamme

Intens treurig dit begrip
Doe dan iets aan je biologie en castreer er lekker op los 
16 jaar, doe even gezond zeg


Oh edit, want on topic:
Lastig! Je wilt je laatste jaar niet in de weg staan, maar ik vermoed dat 16 jarige ik ook wel op de barricades was gaan staan
Ik zou wel echt proberen uit te zoeken wie met het idee kwam, en waarom
Een oudere heer dat teveel afleiding krijgt van sportende meisjes zou ik mij als 16 jarige niet prettig bij voelen, dan zou ik zelfs voor ontslag gaan
Een dame die vroeger veel nagefloten, veel seksistisch behandeld is en continu wel een opmerking over haar zogenaamde lekkerheid (cup D gebeurt mannen, het is niet perse een keuze) moest aanhoren en tegen haar zin in het "pretty privilige" hokje ingeduwd werd, zou ik een stuk meer begrip voor hebben en allicht zonder al teveel weerstand de verplichte kleding voor aantrekken 

Ik zou dus op onderzoek uitgaan alvorens ik de barricades op zou gaan vermoed ik  

Succes voor je dochter met dit laatste schooljaar! 

Mevrouw75 schreef op 24-08-2024 om 10:13:

[..]

Nee, zwemmen is hier onderdeel van het schoolprogramma.

Basisschool neem ik aan?

Pimpelmees67 schreef op 25-08-2024 om 16:20:

[..]

Basisschool neem ik aan?

Nee, ook op middelbare scholen zijn er blokken met natte gymlessen. Het is masr net hoe de school het invult en hoe bereikbaar een zwembad is.

Auwereel schreef op 25-08-2024 om 16:11:

[..]

Je reactie kwam na een post over het uittrekken van een vest, dus ik kreeg de indruk dat je dat niet erg respectvol ten opzichte van een man vond. Maar, de vraag is, wat is "respectvolle kleding"? Alleen verhullende kleding? En in hoeverre moet kleding verhullend zijn?

Volgens mijn moeder mocht de vorm van de borst absoluut niet zichtbaar zijn en een rok moest duidelijk over de knie!

Ik trok mijn vest uit om de mouwen niet naar te laten worden. Puur praktisch op een camping waar de temperatuur iedere avond zo onder de 17 graden zat.  En naar vest is dan niet praktisch. Ik vind dat zo raar dat die man begon te flirten. Mijn shirt was netjes maar wel aansluitend niet te strak. Ik had er absoluut geen bedoelingen mee echt puur praktisch.  Die vent had zijn "driften" onvoldoende onder controle. 

Bakblik schreef op 25-08-2024 om 16:21:

[..]

Ik trok mijn vest uit om de mouwen niet naar te laten worden. Puur praktisch op een camping waar de temperatuur iedere avond zo onder de 17 graden zat. En naar vest is dan niet praktisch. Ik vind dat zo raar dat die man begon te flirten. Mijn shirt was netjes maar wel aansluitend niet te strak. Ik had er absoluut geen bedoelingen mee echt puur praktisch. Die vent had zijn "driften" onvoldoende onder controle.

Daarom vond ik de post over wederzijds respect opvallend. Man had geen respect, maar jij deed toch niets fout?

Zilver_gray schreef op 25-08-2024 om 16:04:

[..]

Wat voor “last” heeft hij daarvan dan? En welk ongemak? Een meisje van 16 is niet sexy, dat is gewoon nog een kind! Hij staat daar les te geven, zijn vak uit te oefenen hè? Een beetje professionaliteit zou je dan mogen verwachten.

Doe niet zo dom.
En het gaat ook helemaal niet om een gewone sportlegging en lycra gewoon sportshirtje

Zilver_gray schreef op 25-08-2024 om 16:04:

[..]

Wat voor “last” heeft hij daarvan dan? En welk ongemak? Een meisje van 16 is niet sexy, dat is gewoon nog een kind! Hij staat daar les te geven, zijn vak uit te oefenen hè? Een beetje professionaliteit zou je dan mogen verwachten.

Doe niet zo dom.
En gaat ook helemaal niet om een gewone sportlegging en lycra gewoon sportshirtje

Auwereel schreef op 25-08-2024 om 16:11:

[..]

Je reactie kwam na een post over het uittrekken van een vest, dus ik kreeg de indruk dat je dat niet erg respectvol ten opzichte van een man vond. Maar, de vraag is, wat is "respectvolle kleding"? Alleen verhullende kleding? En in hoeverre moet kleding verhullend zijn?

Volgens mijn moeder mocht de vorm van de borst absoluut niet zichtbaar zijn en een rok moest duidelijk over de knie!

Nee, het ging mij natuurlijk helemaal niet om het uitrekken van een vest….

bieb1963 schreef op 25-08-2024 om 16:29:

[..]

Doe niet zo dom.
En gaat ook helemaal niet om een gewone sportlegging en lycra gewoon sportshirtje

[..]

Nee, het ging mij natuurlijk helemaal niet om het uitrekken van een vest….

Dat was niet duidelijk, je reactie kwam direct daarop.

Beertjelief schreef op 25-08-2024 om 16:12:

[..]

Whut?
Gatverdamme

Intens treurig dit begrip
Doe dan iets aan je biologie en castreer er lekker op los
16 jaar, doe even gezond zeg


Oh edit, want on topic:
Lastig! Je wilt je laatste jaar niet in de weg staan, maar ik vermoed dat 16 jarige ik ook wel op de barricades was gaan staan
Ik zou wel echt proberen uit te zoeken wie met het idee kwam, en waarom
Een oudere heer dat teveel afleiding krijgt van sportende meisjes zou ik mij als 16 jarige niet prettig bij voelen, dan zou ik zelfs voor ontslag gaan
Een dame die vroeger veel nagefloten, veel seksistisch behandeld is en continu wel een opmerking over haar zogenaamde lekkerheid (cup D gebeurt mannen, het is niet perse een keuze) moest aanhoren en tegen haar zin in het "pretty privilige" hokje ingeduwd werd, zou ik een stuk meer begrip voor hebben en allicht zonder al teveel weerstand de verplichte kleding voor aantrekken

Ik zou dus op onderzoek uitgaan alvorens ik de barricades op zou gaan vermoed ik

Succes voor je dochter met dit laatste schooljaar!

Wat een enorme slachtofferrol neem je je nu aan. Gewoon wederzijds respect 

bieb1963 schreef op 25-08-2024 om 16:27:

[..]

Doe niet zo dom.
En het gaat ook helemaal niet om een gewone sportlegging en lycra gewoon sportshirtje

Doe zelf niet zo dom, begrip te hebben voor volwassen kerels die 16 jarige kinderen in een strakke legging spannend vinden.

Heb ik vaker gehoord Bieb, ook van die heerlijke mannen die dat zeiden  
Ik moest maar niet zo miepen

Toch blijf ik miepen en in die slachtofferrol kruipen
En gelukkig doen anderen mee en doen tegenwoordig therapeuten ook goed mee, alleen noemen zei het niet miepen, en halen ze het woord "rol" weg bij "slachtofferrol"
Echt, schaam je kapot dat je er niks mee gaat doen als je ineens voelt dat je een 16 jarige aantrekkelijk vind als goed volwassen man (en vrouw) om vervolgens de schuld en verantwoording bij dat meisje neer te gaan leggen
Ik heb daar 0 begrip voor en al helemaal geen enkel respect

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 14:40:

[..]

Maar waarom zou je dat doen? Hoe vreselijk is het om tijdens de presentatie maar een blote buik te kijken? Ik heb sowieso geen last van wat anderen dragen. En ik vind het opvallend het dan weer gaat over vrouwen of meisjes die zich sexy of ongepast kleden. Nooit over mannen en jongens.

Het gaat om een afstudeerpresentatie. Niet om de eerste de beste spreekbeurt. "Kleren maken de man" telt ook voor vrouwen. "Dress to impress" is bij het afstuderen toch wel een ongeschreven regel.

Bakblik schreef op 25-08-2024 om 12:40:

[..]


Dat die biologie opspeelt tijdens rokjesdag als je met een biertje op het terras zit kan ik begrijpen maar dan blijft het nog steeds een keuze of je wel of niet iets doet met die oerdrift.

Mannen moeten vooral beseffen dat niet iedere vrouw zit te wachten op opmerkingen en gebaren die aangewakkerd worden door die oerdriften.

Paar weken geleden stond in met mijn zoon (19) af te wassen op de camping. Er kwam een (alleenstaande?) vader met dochter (6 jaar) tegenover mij staan met zijn afwas op het moment dat ik mijn vest uit deed en ik daar in een strak shirt stond. Mijn zoon en ik zagen zijn blik veranderen en hij begon met mij te flirten. Knipoog na leuk lachje en weer opnieuw. Ik keek in het teiltje en voelde me erg ongemakkelijk. Zoon gooide het bestek in het teiltje dat ik net leeg had gegooid en vond het tijd om naar de tent terug te gaan. De rest doe ik daar wel. Lopend naar de tent vroeg zoon zich hardop af hoe een vent zo schaamteloos kon flirten in het bijzijn van zijn en mijn kind.

Uiteraard is het altijd zaak 'oerdriften' (al dan niet minder onder controle door een drankje/pilletje) niet uit te leven op een totaal ongepast moment. Natuurlijk! Zo'n flirtende vader, dieptriest. Dacht op een singlecamping te staan en interpreteerde totaal fout wat hij dacht te zien.

Zoals een ander al schreef, hoever men driften toelaat heeft alles te maken met cultuur en beschaving. Met gezond verstand. Ik neem aan dat (gym)docenten dat voldoende hebben. 

Tegelijk kunnen kledingvoorschriften helpen in de lessituatie helder te houden. IngridT heeft in baar post duidelijk verteld hoe ongemakkelijk uitdagend ervaren kleding kan aanvoelen. Of degene die het draagt (13? 16? 18? ) dat puur doet uit zelfexpressie, omdat ze het mooi vindt, of met andere oogmerken - wat maakt het uit. 

(Ik herinner me uit het verleden een TV-programma waarin een vrouw bij een tankstation hulp vroeg, in diverse uitmonseringen. Kleding doet ertoe. Maar goed, dat was bepaald geen schoolsituatie.)

Beertjelief schreef op 25-08-2024 om 17:06:

Heb ik vaker gehoord Bieb, ook van die heerlijke mannen die dat zeiden
Ik moest maar niet zo miepen

Toch blijf ik miepen en in die slachtofferrol kruipen
En gelukkig doen anderen mee en doen tegenwoordig therapeuten ook goed mee, alleen noemen zei het niet miepen, en halen ze het woord "rol" weg bij "slachtofferrol"
Echt, schaam je kapot dat je er niks mee gaat doen als je ineens voelt dat je een 16 jarige aantrekkelijk vind als goed volwassen man (en vrouw) om vervolgens de schuld en verantwoording bij dat meisje neer te gaan leggen
Ik heb daar 0 begrip voor en al helemaal geen enkel respect

Nog steeds snap je het punt niet. Ik heb het helemaal niet over mannen die vunzige opmerkingen maken of dergelijke.

Kimdekim schreef op 22-08-2024 om 14:13:

[..]

Het valt volgens mij gewoon terug op dat bepaalde lichaamsdelen van meisjes geseksualiseerd worden. En dat omdat het blijkbaar afleid verboden moet worden, maar ik nog nooit gehoord heb dat kleding van jongens als iets seksueels gezien wordt. Waarom worden billen als iets seksueels gezien en spierballen niet? Beiden zijn over het algemeen aantrekkelijk voor het andere geslacht.

Ik begrijp best dat een school regels heeft over het sporten in bhs of broekje waar blote billen uit hangen maar een sportlegging is mi een heel normaal kledingstuk. Mijn dochters voetbalbroekjes zijn veel onthullender dan een sportlegging.

Even terug naar basale biologie dan, gemiddeld genomen zijn mannen visueel ingesteld en vrouwen een stuk minder, binnen het menselijk ras. 

Niet eerlijk, gewoon reëel. 

Nog een generalisering, puber meiden met een leuk lichaam, benadrukken hun leuke figuur graag. Deed ik ook in de puberteit, zonder te beseffen dat dit weleens een probleem zou kunnen zijn. Of dat dit mannen in verlegenheid kon brengen. Is bij mij ook nooit een probleem geweest.

Een klein beetje bewustwording op dit gebied onder pubermeiden kan beslist geen kwaad. En leren dat dit niet altijd en overal gepast is. Dat het leuk staat is niet het enige criterium om kleding op uit te zoeken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.