Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kledingvoorschrift


Ysenda schreef op 22-08-2024 om 13:37:

[..]

En die meiden hebben daar geen last van?

Ook, maar die jongens hoeven zich daar niet op aan te passen. Dat is de dubbele moraal in dit geheel.

Je zou ook de jongens en de meiden kunnen scheiden, dat deden ze bij ons, 2 klassen tegelijk gym. Je kunt het zelfs doen met een tussen uur, dan dus een blok gym, jongens eerste helft en 2e helft tussenuur, de meiden eerst tussen uur en dan gym. Hoef je helemaal geen sexistisch onderscheid te maken. Want dit is nog uit te leggen ook: jongens hebben meer kracht en minder lenigheid, dus kun je ook andere dingen doen.

Terug naar de jaren 70-80 waarbij jongens en meisjes gescheiden gym hadden........

De waanzin! Op mijn school had de bovenbouw dan het laatste uur van de dag plus een na-uur gym.  Meiden op maandag jongens op donderdag. Alle meiden van 4 havo tegelijkertijd les in de 2 gymzalen van de school. 5 havo op dinsdag en vrijdag.  En dan moest je om 5 uur na 2 uur gym,  douchen en dan nog 10 km naar huis ploeteren op je oma fiets zonder versnelling en dus thuis weer douchen. En natuurlijk les van een vrouw die op vrouwen viel en dus om de haverklap kwam helpen met het "zwaantje in de ringen" en de kleedkamer binnenliep. Heb me nooit met zo onveilig gevoeld als tijdens de gymlessen op de havo met al die meiden bij elkaar. 

Sassenach schreef op 22-08-2024 om 13:20:

Is het niet een vooropgezet plan om voor een vak als maatschappijleer een discussie over sexe ongelijkheid aan te kunnen zwengelen of zo?

OT: Doet me denken aan mijn leraar biologie in 5 vwo. Tijdens de laatste les voor de zomervakantie, waarin we ons bezig hielden met het ontleden van een zeemuis, aankondigde hij aan dat 'we volgend jaar gaan snijden in een levend kuiken'. Hij heeft genoten van de brieven op pootjes (was ver, ver voor het tijdperk van de mail) die verschillende ouders aan hem en het schoolbestuur hebben gestuurd. Het bleek natuurlijk een grap.

On topic: ik zou het in eerste instantie aan dochter overlaten om te protesteren. Je kunt wel met haar van gedachten wisselen over hoe ze dat wil doen, en over eventuele alternatieven. Bij mij vroeger werden de klassen tijdens de gymlessen ook opgesplitst in jongens en meisjes. Maar dat is tegenwoordig misschien lastiger met de huidige populatie, waarbij er ook homoseksuele en non-binaire mensen de klassen bevolken (die waren er in mijn tijd vast ook, maar die liepen er niet mee te koop en dus werd daar geen rekening mee gehouden). Waar laat je die dan? En die discussie wil je als school denk ik ook niet voeren...

Kimdekim schreef op 22-08-2024 om 13:46:

[..]

Tuurlijk mogen jongens dan ook geen sportlegging aan, maar die dragen ze ook niet. Dus zijn de regels alleen voor kleding die meisjes dragen. Er is geen regel die strakke boxershorts verbied. Of shirtjes waarin spierballen uitkomen. Je kan gemakkelijk zeggen dat er een verbod op rokjes is en dat het echt niet seksistisch is omdat het heus voor allebei geldt als je weet dat ze niet door jongens gedragen worden.

Bij je dochter op school misschien niet, maar het zal de eerste school niet zijn waar grensverleggende jongens dat recht wel willen uitnutten.

M.i. zit er een verschil in aanpak: Jij spreekt over een verbod op leggings, ik spreek over een reglement omtrent kleding. Dus niet aanwijzen wat niet mag, maar een helder beeld voor beide sekse wat er wél gedragen dient te worden: Een sportbroek (lang of kort) met een sport t-shirt (met korte of lange mouwen). Dan tackle je meteen strakke boxershorts of "spierbalshirtjes".

Kimdekim

Kimdekim

22-08-2024 om 14:13 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 22-08-2024 om 13:59:

[..]

Bij je dochter op school misschien niet, maar het zal de eerste school niet zijn waar grensverleggende jongens dat recht wel willen uitnutten.

M.i. zit er een verschil in aanpak: Jij spreekt over een verbod op leggings, ik spreek over een reglement omtrent kleding. Dus niet aanwijzen wat niet mag, maar een helder beeld voor beide sekse wat er wél gedragen dient te worden: Een sportbroek (lang of kort) met een sport t-shirt (met korte of lange mouwen). Dan tackle je meteen strakke boxershorts of "spierbalshirtjes".

Het valt volgens mij gewoon terug op dat bepaalde lichaamsdelen van meisjes geseksualiseerd worden. En dat omdat het blijkbaar afleid verboden moet worden,  maar ik nog nooit gehoord heb dat kleding van jongens als iets seksueels gezien wordt.  Waarom worden billen als iets seksueels gezien en spierballen niet? Beiden zijn over het algemeen aantrekkelijk voor het andere geslacht.  

Ik begrijp best dat een school regels heeft over het sporten in bhs of broekje waar blote billen uit hangen maar een sportlegging is mi een heel normaal kledingstuk.  Mijn dochters voetbalbroekjes zijn veel onthullender dan een sportlegging.  

Lieveheersbeest schreef op 22-08-2024 om 13:59:

[..]

Bij je dochter op school misschien niet, maar het zal de eerste school niet zijn waar grensverleggende jongens dat recht wel willen uitnutten.

M.i. zit er een verschil in aanpak: Jij spreekt over een verbod op leggings, ik spreek over een reglement omtrent kleding. Dus niet aanwijzen wat niet mag, maar een helder beeld voor beide sekse wat er wél gedragen dient te worden: Een sportbroek (lang of kort) met een sport t-shirt (met korte of lange mouwen). Dan tackle je meteen strakke boxershorts of "spierbalshirtjes".

Die leggings zijn ook sportbroeken, kijk maar wat ze aan hebben bij atletiek op de os. Zowel de dames als de heren.

Een judo broek is ook een sportbroek, net als een zwembroek, een golfbroek of een wielrenbroek met zeem.

Die broek en dat shirt zul je beter moeten definiëren.

En dan heb je er zo'n krachtpatser tussen zitten bij wie elk shirtje een 'spierbal'shirtje is. Vervelende van shirts is dat ze wel wijder worden maar niet langer. Dus dan zit het niet strak om de bovenarmen maar zodra die armen omhoog gaan zie je wel het wasbord er onder uit. 

Die meiden kijken net zo goed als de jongens, alleen weten zich beter te gedragen, maar de meisjes moeten zich wel aanpassen maar de jongens niet. Het zijn altijd de meisjes die zich aan moeten passen. Geen korte rokjes, niet alleen over straat, dronkenschap van jongens is stoer, bij meisjes niet en dat lijstje is heel erg lang. 

Het zal mijn juristenachtergrond zijn, maar ik zou (dochter laten) navragen waar het dan precies staat, die regel.
En het dochter en haar medestanders laten opnemen met de schoolleiding: dat hier vast sprake is van een misverstand want dat het toch niet de bedoeling zal zijn om uitsluitend vrouwelijke leerlingen verantwoordelijk te maken voor hormonale oprispingen bij de andere sekse. Het is hier geen Iran.
En als dat niet helpt, dreigen naar de plaatselijke krant te stappen. Daar weet men vaak wel raaf met dit soort ongein.

Maar ik zou het bij dochter laten. Wil zij de strijd aangaan, dan zou ik haar steunen (en complimenteren), wil ze niet, ook goed. Zelf ben ik ook vaak geen held

Ysenda schreef op 22-08-2024 om 14:13:

[..]

Die leggings zijn ook sportbroeken, kijk maar wat ze aan hebben bij atletiek op de os. Zowel de dames als de heren.

Een judo broek is ook een sportbroek, net als een zwembroek, een golfbroek of een wielrenbroek met zeem.

Die broek en dat shirt zul je beter moeten definiëren.

En dan heb je er zo'n krachtpatser tussen zitten bij wie elk shirtje een 'spierbal'shirtje is. Vervelende van shirts is dat ze wel wijder worden maar niet langer. Dus dan zit het niet strak om de bovenarmen maar zodra die armen omhoog gaan zie je wel het wasbord er onder uit.

Die meiden kijken net zo goed als de jongens, alleen weten zich beter te gedragen, maar de meisjes moeten zich wel aanpassen maar de jongens niet. Het zijn altijd de meisjes die zich aan moeten passen. Geen korte rokjes, niet alleen over straat, dronkenschap van jongens is stoer, bij meisjes niet en dat lijstje is heel erg lang.

Ik was op de school van mijn kinderen ook echt blij met het kledingvoorschrift voor zowel meisjes als jongens.

Regels voor de lengte van korte broek/rok voor zomerse dagen (halverwege het bovenbeen minstens). Dat maakt dan wel dat dezelfde broek/rok voor de een kan en voor de ander niet maar dat zit dan in de voorschriften. Geen hemden met grote armsgaten (dat was toentertijd mode soms begon het armsgat al net boven de zoom) Het was anders omschreven als armsgaten dienen aan te sluiten om de bovenarm of zoiets. Duidelijk voor iedereen.

Lieveheersbeest schreef op 22-08-2024 om 13:59:

[..]

Bij je dochter op school misschien niet, maar het zal de eerste school niet zijn waar grensverleggende jongens dat recht wel willen uitnutten.

M.i. zit er een verschil in aanpak: Jij spreekt over een verbod op leggings, ik spreek over een reglement omtrent kleding. Dus niet aanwijzen wat niet mag, maar een helder beeld voor beide sekse wat er wél gedragen dient te worden: Een sportbroek (lang of kort) met een sport t-shirt (met korte of lange mouwen). Dan tackle je meteen strakke boxershorts of "spierbalshirtjes".

Wat die meiden aan hebben is gewoon een sportbroek. Zo'n wijde trainingsbroek of wijde korte broek wordt echt bijna niet meer gedragen (en ook bijna niet meer verkocht!). Een sportbroek voor vrouwen, of het nu is om in te fitnessen, hard te lopen, te volleyballen, te handballen etc, is bijna altijd aansluitend. Dit sport gewoon veel fijner. Ik heb naar de sportschool ook wel eens een wijdere sportbroek aan gehad maar dat is veel minder comfortabel sporten als aansluitende sportkleding. 

Ysenda schreef op 22-08-2024 om 14:13:

[..]

Die meiden kijken net zo goed als de jongens, alleen weten zich beter te gedragen, maar de meisjes moeten zich wel aanpassen maar de jongens niet. Het zijn altijd de meisjes die zich aan moeten passen. Geen korte rokjes, niet alleen over straat, dronkenschap van jongens is stoer, bij meisjes niet en dat lijstje is heel erg lang.

"Sportbroek" beter definiëren kan natuurlijk goed met bijvoorbeeld een foto.

Over je eerste zin: Ik, als vrouw, stoor me aan de huidige sportmode. Zou het mogelijk kunnen zijn dat er in de klas van dochter zowel jongens als meiden zitten die de voorkeur geven aan meer conventionele sportkleding?

Nogmaals, in dit geval hoeven van mij helemaal niet alleen de meiden zich aan te passen: Jongens in haltertops of met shorts waar hun ballen uithangen mogen van mij ook teruggefloten worden. En ja, er zijn echt mannen die sporten in shorts waarin hun ballen zichtbaar zijn.

Een kledingreglement voor gym: Zo gek zou het niet moeten zijn.

Anne1234! schreef op 22-08-2024 om 14:25:

[..]

Wat die meiden aan hebben is gewoon een sportbroek. 

Ken jij die klas?
Als je thuis bent in de wereld van sportkleding weet jij ook dat er modellen tussen zitten die niet classificeren als "gewoon een sportbroek".

Onderstaand zijn allemaal leggings waarvan ik het terecht vindt als men er vraagtekens bij stelt of die in de gymles op een middelbare school thuishoren:

Staple Shorts - Zwart (aybl.com)

Empower Seamless Shorts - Rood Marl (aybl.com)

Empower Seamless Leggings - Taupe Marl (aybl.com)

amazon.co.uk/Fohevers-Waisted-Workout-Leggings-Running/dp/B09VPSLVDL/ref=sr_1_53?dib=eyJ2IjoiMSJ9.7CZPb2LkMHu-9_lhr4A4zuaVVKaJz19kpzoftBfK3og8hsahHNtxYIulLoCKguJTVCW1ptJ80dtX1M7ey3kw0BWlNDW603b92yr6tM2B8a6G387T1dfbrz3eEYdFBVTv9N0zgRYfGhR-igPCAdq-W9AjNHcMo7JiZD6obEvpCrHYRSrRig42veB8KnTYP26T_kAYg3Ze_0TY_xhVcGTs2D8Jbql_zeCNZ8S-PTISiuZeWZh-uPW0TS8AP4zHXwvJJ6-h6c-9L2y2y7_86L9r-DjpYvlNI02T0-9AKppIWHo.CttP7LMT6aZO1Ig97Ijm7mXkd9HV8tkEDiSrdzQK1yM&dib_tag=se&keywords=scrunch+leggings&qid=1724329963&sr=8-53

PKYGXZ Vrouwen Mesh Patchwork Gym Leggings Sport Fitness Sport Panty Ademend Yoga Broek Hoge Taille Leggins Zwart Rood Blauw Panty : Amazon.nl: Kleding, schoenen & sieraden

Misschien is die gymleraar wel een seksistische lul he, zou kunnen. Maar misschien wist hij niet helemaal hoe hij onderscheid moest maken tussen leggings die oké zijn en leggings die niet oké zijn, waardoor hij nu maar alle leggings geschrapt heeft. Heel eerlijk, als gymleraar zou ik hier helemaal niet mee bezig mee willen zijn. Ik zou mijn leerlingen goed onderwijs/goede training willen geven, in plaats van regeltjes maken hoe je fatsoenlijk naar de les komt. Maar wie weet gaat de dochter van TO wel strijden, dat is natuurlijk haar goed recht. Hopelijk komen ze er dan alsnog toe dat "een gewone zwarte legging" wel (weer) mag.

Kimdekim schreef op 22-08-2024 om 14:13:

[..]

Het valt volgens mij gewoon terug op dat bepaalde lichaamsdelen van meisjes geseksualiseerd worden. 

Dit gebeurt trouwens niet als eerste door de gymleraar he.
De fabrikanten (zoals Stronger, Aybl, Gymshark) zijn diegene die sportkleding seksualiseren. De mensen uit de praktijk hebben er vervolgens mee te dealen, maar zij zijn niet diegene die het initiëren.

Lieveheersbeest schreef op 22-08-2024 om 14:33:

[..]

Ken jij die klas?
Als je thuis bent in de wereld van sportkleding weet jij ook dat er modellen tussen zitten die niet classificeren als "gewoon een sportbroek".

Onderstaand zijn allemaal leggings waarvan ik het terecht vindt als men er vraagtekens bij stelt of die in de gymles op een middelbare school thuishoren:

Staple Shorts - Zwart (aybl.com)

Empower Seamless Shorts - Rood Marl (aybl.com)

Empower Seamless Leggings - Taupe Marl (aybl.com)

amazon.co.uk/Fohevers-Waisted-Workout-Leggings-Running/dp/B09VPSLVDL/ref=sr_1_53?dib=eyJ2IjoiMSJ9.7CZPb2LkMHu-9_lhr4A4zuaVVKaJz19kpzoftBfK3og8hsahHNtxYIulLoCKguJTVCW1ptJ80dtX1M7ey3kw0BWlNDW603b92yr6tM2B8a6G387T1dfbrz3eEYdFBVTv9N0zgRYfGhR-igPCAdq-W9AjNHcMo7JiZD6obEvpCrHYRSrRig42veB8KnTYP26T_kAYg3Ze_0TY_xhVcGTs2D8Jbql_zeCNZ8S-PTISiuZeWZh-uPW0TS8AP4zHXwvJJ6-h6c-9L2y2y7_86L9r-DjpYvlNI02T0-9AKppIWHo.CttP7LMT6aZO1Ig97Ijm7mXkd9HV8tkEDiSrdzQK1yM&dib_tag=se&keywords=scrunch+leggings&qid=1724329963&sr=8-53

PKYGXZ Vrouwen Mesh Patchwork Gym Leggings Sport Fitness Sport Panty Ademend Yoga Broek Hoge Taille Leggins Zwart Rood Blauw Panty : Amazon.nl: Kleding, schoenen & sieraden

Misschien is die gymleraar wel een seksistische lul he, zou kunnen. Maar misschien wist hij niet helemaal hoe hij onderscheid moest maken tussen leggings die oké zijn en leggings die niet oké zijn, waardoor hij nu maar alle leggings geschrapt heeft. Heel eerlijk, als gymleraar zou ik hier helemaal niet mee bezig mee willen zijn. Ik zou mijn leerlingen goed onderwijs/goede training willen geven, in plaats van regeltjes maken hoe je fatsoenlijk naar de les komt. Maar wie weet gaat de dochter van TO wel strijden, dat is natuurlijk haar goed recht. Hopelijk komen ze er dan alsnog toe dat "een gewone zwarte legging" wel (weer) mag.

Maar dan kan je toch van ieder kledingstuk foto's gaan zoeken van ongepaste varianten? Ik zie ook wel eens t-shirts, broeken of jurken die behoorlijk ongepast zijn voor in de klas (en wel gewoon gedragen worden door jongens of meisjes, op school). 

Anne1234! schreef op 22-08-2024 om 14:46:

[..]

Maar dan kan je toch van ieder kledingstuk foto's gaan zoeken van ongepaste varianten? 

Zijn dit voor jou excessen dan? ik zie deze modellen standaard voorbij komen in mijn sportschool. Het is niet alsof ik op zoek ben gegaan naar uitzonderlijk ongepaste varianten om mijn post kracht bij te zetten.

Lieveheersbeest schreef op 22-08-2024 om 14:48:

[..]

Zijn dit voor jou excessen dan? ik zie deze modellen standaard voorbij komen in mijn sportschool. Het is niet alsof ik op zoek ben gegaan naar uitzonderlijk ongepaste varianten om mijn post kracht bij te zetten.

Ik zie wel eens voorbij komen (in mijn sportschool niet echt vaak eerlijk gezegd) maar ik zie net zo goed regelmatig flarebroeken waarin een cameltoe zichtbaar is, jongens met vrij strakke trainingsbroeken waarin vanalles zichtbaar is, strakke t-shirts waar de spierballen door en onderuit komen, te korte jurken of rokjes etc. Dat heeft mijns inziens niks met het kledingstuk sportlegging te maken. Je kan van bijna ieder kledingstuk een nette en minder nette variant dragen. 


Lieveheersbeest schreef op 22-08-2024 om 14:41:

[..]

Dit gebeurt trouwens niet als eerste door de gymleraar he.
De fabrikanten (zoals Stronger, Aybl, Gymshark) zijn diegene die sportkleding seksualiseren. De mensen uit de praktijk hebben er vervolgens mee te dealen, maar zij zijn niet diegene die het initiëren.

Dit

Die Gymshark leggings worden veel gedragen in de sportschool. Naast de scholen zou ik daar ook graag kledingvoorschriften zien. 
Gymshark Adapt x Whitney Leggings - Force Green/Winter Olive | Gymshark

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.