Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MamaZwaan

MamaZwaan

13-06-2024 om 19:30

Kind met narcisme? Ik weet het niet meer...


omdat je haar gedrag niet kan veranderen moet je jouw gedrag veranderen. Bij externe hulp weigeren dat ze contact met oma opnemen. Dat heb je laatst al goed gedaan. Verhuizen is een goede tip van iemand hier maar niet zo makkelijk denk ik vanwege werk en een huis vinden. 
daarnaast op zoek gaan naar de juiste hulp voor je dochters gedragsproblemen. Veel sterkte 

Raar verhaal allemaal, maar wat doet die schoonmoeder ertoe. Uiteindelijk ben jij degene die grenzen moet stellen. En je bent van plan dat in de vorm van een test te doen en terug te kijken naar je schoonmoeder. Nou succes ermee.

Hoe is de relatie tussen je man en dochter?
Heeft jouw man invloed op haar? En heeft hij ouderlijk gezag over haar?
Je vertelde dat je man werkelijk is gaan inzien hoe zijn moeder is. Heeft hij ook echt begrepen wat het gedrag van schoonmoeder heeft veroorzaakt?
Zowel bij je dochter, bij jou als bij hem?
Is hij er kwaad over? Boos over? Emoties komen als dingen werkelijk goed doordringen en gaan landen.
Mij lijkt dat pa een ingang zal hebben bij dochter. Maar alleen als hij opstaat, gaat veranderen en leert om geen asociaal gedrag meer van dochter te accepteren en gaat staan voor de persoon die hij in principe moet worden, nl een echte vader. Een vader die staat voor oprechtheid, authentiek is en goede normen en waarden heeft. Vader die leiding en sturing geeft aan zijn kind nu hij heeft doorzien en begrepen wat het ziekelijke gedrag van zijn moeder heeft gedaan.
Hij accepteert schoppen, slaan, knijpen en schreeuwen niet.
Net zo min als liegen, asociaal gedrag.
Hij zal het niet tolereren als zijn dochter probeert tussen hem en zijn vrouw in te komen. Puur omdat hij, samen met zijn vrouw een zelfde uniforme aanpak naar dochter hebben en dezelfde houding, nl eentje van grenzen, duidelijkheid en stabiliteit.
Dit vergt veel veranderen en leren van jullie kant. Voor jullie beide. Maar ook van je mans kant. Hij kan cursussen gaan doen over ouderlijk gezag, hoe leren voor jezelf op te komen, niet over je heen laten lopen, een goede ouder worden, wat hebben kinderen/ tieners nodig, hoe ben ik een goede echtgenoot.
En wellicht ook lotgenotengroep zoeken voor kinderen van narcistische ouders. Daar wordt vaak veel steun gegeven, en waardevolle ideeen, tips.

Jij zou ook een cursus kunnen gaan doen in assertiviteitstraining

Je kind is dus woedend op jou. Of ze is woedend op een ander maar reageert dat af op jou. Omdat jij weinig terug kan doen en het te riskant is om zich boos te tonen op de mensen waar ze wel kwaad op is want die zetten haar dan uit de groep. Veel mensen doen dat. Zelfs dieren doen dat. Als een dier een uitbrander krijgt van een ranghogere bijt deze in de nek van de dichtstbijzijnde andere groepsgenoot. Deze bijt dan weer naar een ander die nog lager in rang is. En zo is alles weer duidelijk.

Dus dit verschijnsel bestaat. Of dit bij jullie het geval is weet ik niet. Hondsellendig om je thuis niet op je gemak te voelen doordat je eigen kind je aanvalt. Ik zou hulp blijven inroepen. Als het niet helpt vraag je een andere.

Moeilijke situatie zeg. 

Wat betreft je schoonmoeder. Narcisten moet je voor de volle 100% uit je leven bannen. Geen enkele aandacht schenken en geen invloed op je leven laten hebben. Het klinkt alsof je schoonmoeder een flinke vinger inde pap heeft in jullie omgeving en netwerk. Persoonlijk zou ik verhuizen. Dit zal het gezin veel rust gaan geven.

Wat betreft je dochter. Wij kunnen natuurlijk niet zeggen of ze narcistisch is. Ze klinkt ergens als een rebellerende puber die hele duidelijke grenzen nodig heeft. In plaats van hulp voor je dochter, het is inmiddels duidelijk dat dat niet werkt, zou ik aan jezelf gaan werken. Zorg dat je met je man op 1 lijn komt qua opvoeding en grenzen. Volg een cursus grenzen stellen en maak je dochter heel duidelijk wat de afspraken zijn in het gezin en hoe jullie met elkaar omgaan. 

Ik lees in elk geval genoeg basis om flinke hechtingsproblematiek te ontwikkelen. Is die kant al aan gedacht? 

MamaZwaan

MamaZwaan

14-06-2024 om 07:57

Even voor de duidelijkheid, wij hebben goede grenzen en consequenties. Alle hulpinstanties waren het erover eens dat dit voldoende zou moeten zijn. De testen zijn bedoeld om haar juist te helpen, omdat ze zelf ook nauwelijks iets zegt als je met haar praat. Mijn man en ik zitten ook op 1 lijn , alleen ze luistert nergens naar en word elke keer agressief als ze nee hoort van ons. Niet alleen agressief naar ons maar ook naar de andere kinderen en ze gooit met spullen in huis. Volgens Veilig Thuis is zij degene die nu echt hulp moet krijgen, aangezien wijzelf al veel hulp gehad hebben. Zij zegt alleen nooit iets als hulp er is en ze laat ook nooit haar gedrag zien. Ze kan ook binnen 1 minuut omschakelen tussen boos en blij als de hulp weer binnenkomt. Niemand mag haar van de kwade kant zien. 

Verhuizen is gewoon geen optie. We wonen al in een dorp met stadsrechten. Ik laat me ook niet wegjagen door schoonmoeder. 

Slaan en schoppen zijn wel een erg primitieve manier om je gevoelens duidelijk te maken. Kennelijk kan ze het met woorden toch niet goed. Als je jong bent heb je vaak tegengestelde gevoelens en die stormen door je hoofd. Je weet ook niet zoveel. En je hebt dan maar beperkte keus in je manieren om te reageren. Wel zouden bepaalde manieren van reageren taboe moeten zijn. De andere ouder hoort de opvoeder te versterken maar ik heb het idee dat je man dat niet doet. Het wordt niet duidelijk uit jouw post waarom jullie niet samen één sterk front vormen. Dit is geen tijd voor hem om te aarzelen. Hij zou erg verontwaardigd moeten zijn en vóór jou moeten gaan staan: mijn vrouw wordt hier niet geslagen.

MamaZwaan

MamaZwaan

14-06-2024 om 08:01

PhilDunphy schreef op 14-06-2024 om 07:48:

Ik lees in elk geval genoeg basis om flinke hechtingsproblematiek te ontwikkelen. Is die kant al aan gedacht?

Ze is er ook op getest ,maar er kwam een hele lichte vorm van uit. Verder is er niet meer over gepraat. De rest van de testen willen ze nu nog weer overdoen. Ze was toen 8 , nu 14 dus misschien dat ze nu meer ermee kunnen. Ik weet het niet wat ermee mogelijk is. 

MamaZwaan schreef op 14-06-2024 om 06:22:

[..]

Ze is al een paar keer ertussen gekomen, want ze wilde ons graag uit elkaar trekken. Gescheiden ouders waren leuker volgens haar, dat hoorde ze van een klasgenoot. Dan krijg je 2 kamers , 2 huizen etc.. nu heeft ze een vriendin die in een pleeggezin woont en nu wilt ze dus zelf ook in een pleeggezin wonen. Ik weet niet wat ze denkt of doet. We willen haar sowieso laten testen weer, want we kunnen haar zo niet helpen. We hebben idd veel geleerd in de tijd met al die narigheid van schoonmoeder.

Tja, gras bij de overburen is groener..

Als puber heb ik vaak klaar gestaan voor mijn moeder die antidepressiva slikte. Ik was zo boos op mijn vader die stond ‘toe te kijken’, maar ik zorgde wel dat er dan op die dagen eten op tafel stond. Mijn vriendin had vaak bonje met haar alleenstaande  moeder en is een keer uit zichzelf naar een kinderopvangtehuis gegaan. Ik vond dat zo dapper dat ik bedacht dat ook te gaan doen als de situatie met mijn moeder voor mij onhoudbaar werd. Ik had er een te roze beeld van, ergens net als je dochter. Maar ze is ook nog jong en onwetend, ziet de rust in het pleeggezin wrs als iets dat ze ook wilt. Ze ziet dan niet in dat ze met haar agressie de veroorzaker is van de gespannen sfeer in huis. 

Bespreek met je man de zero- agressie regel in huis. Dat niemand een ander mag slaan, want je andere kinderen moeten ook veilig zijn. Dus slaat ze, volgen er consequenties.


Je kan aan de moeder van dat pleeggezin vragen hoe zij en haar man omgaan met moeilijk gedrag als er een nieuw pleegkind in het gezin komt die de grenzen aan het uitproberen is.

Jullie hebben hulp gehad; valt gezinstherapie daar ook onder? Zodat ze leert dat ze deel maakt uit een gezin en dat ze ook rekening heeft te houden met anderen in het huis ipv ik ik ik.

Succes met je dochter, veranderingen gaan nu eenmaal traag.

als ze gewelddadig is tegen jouw, wordt het tijd voor een school voor moeilijk opvoedbare kinderen.

Kan je kind niet in een instelling of wat er ook bestaat plaatsen tijdelijk voor moeilijk opvoedbare pubers? Ik zou het vreselijk vinden als de sfeer en de andere kinderen er zo onder lijden. Een trap in mijn rug als ik zwanger ben.... dat gaat alle perken te buiten. Stel je was van de trap gevallen en je baby verloren. Stuur haar op zomerkamp iig komende zomer. Wat afstand en op bezoek komen en dan fatsoenlijk met elkaar om leren gaan. Misschien mist ze jullie dan ipv jullie aan te vallen.

opname in een kinderpsychiatrische instelling een idee?
Goede diagnose hoop ik en dan evt behandeling.
En rust voor de 2 jongsten. Hoe gaat het daarmee?

MRI

MRI

14-06-2024 om 10:08

PhilDunphy schreef op 14-06-2024 om 07:48:

Ik lees in elk geval genoeg basis om flinke hechtingsproblematiek te ontwikkelen. Is die kant al aan gedacht?

Hechting gebeurt de eerste twee jaar van een leven. Hechtingsproblematiek ook. Dat kan je niet meer ontwikkelen op je 14e dat heb je of niet. Blijkbaar hier in lichte vorm. Als ze dat zwaar zou hebben zou dat kunnen wijzen naar cluster b perssoonlijkheidsstoornis (narcisme, borderline, histrionisch etc) Maar sowieso wordt diagnosestelling voor cluster b persoonlijkheidsstoornissen voor 18e jaar niet gedaan. 

to: heeft zij enige mate van trauma opgelopen? Ik herken dit gedrag van soms geadopteerde kinderen of van een meisje dat veel te vroeg geboren is. 

MamaZwaan

MamaZwaan

14-06-2024 om 10:40

MRI schreef op 14-06-2024 om 10:08:

[..]

Hechting gebeurt de eerste twee jaar van een leven. Hechtingsproblematiek ook. Dat kan je niet meer ontwikkelen op je 14e dat heb je of niet. Blijkbaar hier in lichte vorm. Als ze dat zwaar zou hebben zou dat kunnen wijzen naar cluster b perssoonlijkheidsstoornis (narcisme, borderline, histrionisch etc) Maar sowieso wordt diagnosestelling voor cluster b persoonlijkheidsstoornissen voor 18e jaar niet gedaan.

to: heeft zij enige mate van trauma opgelopen? Ik herken dit gedrag van soms geadopteerde kinderen of van een meisje dat veel te vroeg geboren is.

Ik weet niet wat voor trauma's je dan bedoelt. Achteraf gezien huilde ze erg veel als baby. Ze is zelfs 2 weken te laat geboren. Ze werd alleen maar stil voor de aquarium of voor de tv. Ik heb moeder kind cursus moeten doen en die was prima in orde. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.