Anna-Oniem
09-11-2024 om 12:17
Kind is weggelopen
Ik weet het even niet meer onze jongste van 16 is van huis weggelopen. Niet met ruzie, kind is in plaats van naar school naar de verkering gegaan, maar niet bepaald in de buurt. Ik begrijp ook niet zo goed waarom. Wij zijn absoluut geen perfecte ouders, maar hebben het wel naar onze beste vermogen geprobeerd goed te doen. Kind is een slim kind met ik vermoed iets van AD(H)D, zit ook in de familie. Maar in ieder geval slechte executieve functies. Kind zit nu in 5 havo en ik denk dat de druk kind teveel wordt. School is voor kind vanaf de basisschool al een onzinnig iets. Je moet allemaal dingen leren waar je later niets aan hebt… Kind heeft het tot nu toe gered, maar ook met (te?)veel ondersteuning van mij. Afgelopen jaar wel steeds minder, ik probeer dat wel los te laten. Maar thuis wordt er nauwelijks huiswerk gemaakt of geleerd. Kind redt het grotendeels op goed opletten in de klas. Maar zodra er echt geleerd/gestampt moet worden, gaat het mis. Daar haalt kind (dikke) onvoldoendes. Nu moet kind ook een profielwerkstuk maken, maar is niet aan de gang te krijgen. Ik denk dat kind het niet overziet, niet weet hoe het aan te pakken. En ik wil kind wel helpen door er behapbare brokjes van te maken, maar daar staat kind niet zo voor open. Kind beloofde het met de docent te bespreken, maar heeft dat denk ik niet meer gedaan. Ik denk dat het hele examenjaar kind zo naar de keel vliegt, dat het gevlucht is voor alles. Maar dat lost natuurlijk niets op.
En mijn eigen aandeel? Ik heb er misschien steeds te veel bovenop gezeten. Te veel gepusht of commentaar gehad. Waardoor kind zich onder druk gezet voelt.
Ook kan kind flink botsen met mijn man (vader van kind). Die vindt kind lui en dat kind een schop onder de kont moet hebben. Hoewel hij daar ook wel van terugkomt als we het samen bespreken. Ook politiek gezien botst het wel, man is sinds corona wat naar de wappie-kant gegaan. Niet heel extreem gelukkig, maar de overheid kan niets goed doen etc. Vind ik persoonlijk ook lastig, maar dat is een ander onderwerp.
Ik denk dat het belangrijkste is dat we weer in gesprek komen met kind. Al is dat ook lastig. Paar weken terug heb ik aan tafel nog gevraagd wat ze van de opvoeding vonden en dat ik me afvroeg of ik het wel een beetje oké had gedaan. Maar daar kwam eigenlijk geen reactie op. Kind wil ook nooit praten over dingen die kind dwarszitten. Al van jongs af aan niet, dan was kind boos of verdrietig, maar kon dan niet goed vertellen wat er dan was.
Maar wat moeten we nu doen? Ik denk dat we er morgen naar toe gaan om met kind te praten. Ook over hoe nu verder. Want kind moet maandag weer naar school. Ik vraag me af of kind mee naar huis wil. En dan? Kind daar laten? Wat vertellen we school? Hoe zit het met leerplicht? Hoe en waar kunnen we hulp krijgen? Er is thuis geen sprake van geweld, misbruik of zulke dingen. Tot een half jaar geleden knuffelde kind nog graag met ons. Zat zelfs nog wel eens op schoot. Misschien is het ook alleen maar een extremere manier van zich losmaken. Ik ben denk ik wel een te beschermende moeder (geweest). En eerlijk gezegd, denk ik dat hier ook wat invloed van de verkering bij zit, maar dat kan ik niet hard maken. Wij hebben verkering ontmoet, is ook een puber, met denk ik wel wat issues.
Sorry voor het lange verhaal. Hebben jullie wijze raad of een bemoediging? Of kritische blik, mag ook.
Roos57
10-11-2024 om 08:44
absor schreef op 09-11-2024 om 20:54:
kind is misschien een meisje
ik zou even helemaal niets doen als je weet dat kind ergens veilig zit. Laat weten dat kind altijd welkom is terug te komen. En laat kind maar vertellen hoe hij/zij het graag wil hebben thuis, wat hij/zij mist of graag anders zou zien. Probeer dat te doen. Meer niet
Dit . En misschien voor jezelf de huisarts.
Ik denk dat jullie systeem wel wat hulp kan gebruiken.
Daglichtlamp
10-11-2024 om 09:16
Sneeuwklokje schreef op 10-11-2024 om 03:33:
[..]
bestaat er tegenwoordig nog iets van deelcertificaten?
Als je zoon toch een jaar speling heeft, waarom dan niet dit jaar een paar vakken examen en volgend jaar?
Maar dat is iets voor later. Nu even de rust laten pakken.
Topicstarter zou kunnen uitzoeken of in dit geval gespreid examen in verband met ziekte mogelijk is. https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/examen-voortgezet-onderwijs/meldingen-gespreid-examen
Een andere optie is kijken hoe ver kind dit jaar komt, en volgend jaar de rest van de vakken halen op de Vavo. In dat geval moet kind dit jaar wel in alle eindexamen vakken doen.
absor
10-11-2024 om 09:19
Over school nu even helemaal niet druk maken hoor. Alles kan, jaartje over, deelcertificaten, naar mbo, gewoon overgaan en daarnaast werkelijk álles is goed. Zou er niet eens over beginnen met kind. Meld maar ziek, laat maar lekker bijkomen
kaatjecato
10-11-2024 om 09:55
absor schreef op 10-11-2024 om 09:19:
Over school nu even helemaal niet druk maken hoor. Alles kan, jaartje over, deelcertificaten, naar mbo, gewoon overgaan en daarnaast werkelijk álles is goed. Zou er niet eens over beginnen met kind. Meld maar ziek, laat maar lekker bijkomen
Hier ben ik het mee eens. Leg de focus op de relatie en het welzijn van kind. Probeer te achterhalen samen wat kind nodig heeft.
Daarnaast kan deze informatie over opties voor school voor jezelf als ouder de druk er een beetje afhalen. Dus goed om in je achterhoofd te houden, dat examen niet halen geen ramp is. En eventueel als je voelt dat kind ook gebaat is bij scenario B en C om de druk van school weg te halen, kun je deze scenarios delen.
tsjor
10-11-2024 om 10:31
'Probeer te achterhalen samen wat kind nodig heeft.' Wat denk je van even rust, afstand, geen druk, geen bemoeienis? Denk je dat het lukt om dat 'samen met kind' te achterhalen?
Ik zou het ook niet verder gaan problematiseren, zoals Roos57 doet. Het kan zijn dat je teveel gestuurd hebt, maar dat is nu niet het geschikte moment om daar grote oordelen over te vellen. Wat je kind nu blijkbaar aangeeft is dat het even afstand wil van het eigen alledaagse leven. Het is de vraag of kind zelf goed weet waarom. Het kind zal zelf nu langzamerhand de teugels in handen moeten gaan nemen en zelf gaan bepalen of het weet of er iets nodig is en waar dat dan te halen zou kunnen zijn en daar zelf stappen voor gaan moeten zetten. Misschien is er niets te vertellen.
Je kunt voor jezelf zoveel mogelijk informatie gaan verzamelen over mogelijkheden (MBO, waarvoor je 18 moet zijn?); wat als ze op kamers wil gaan; mogelijkheden van deelcertificaten, werk, vavo, overstap naar vmbo etc. et.c Die kennis kun je paraat hebben, mocht het zijn dat kind erom vraagt. Dan kun je je kennis delen en kan kind weer eigen beslissingen nemen.
Tsjor
kaatjecato
10-11-2024 om 11:09
tsjor schreef op 10-11-2024 om 10:31:
'Probeer te achterhalen samen wat kind nodig heeft.' Wat denk je van even rust, afstand, geen druk, geen bemoeienis? Denk je dat het lukt om dat 'samen met kind' te achterhalen?
Ik zou het ook niet verder gaan problematiseren, zoals Roos57 doet. Het kan zijn dat je teveel gestuurd hebt, maar dat is nu niet het geschikte moment om daar grote oordelen over te vellen. Wat je kind nu blijkbaar aangeeft is dat het even afstand wil van het eigen alledaagse leven. Het is de vraag of kind zelf goed weet waarom. Het kind zal zelf nu langzamerhand de teugels in handen moeten gaan nemen en zelf gaan bepalen of het weet of er iets nodig is en waar dat dan te halen zou kunnen zijn en daar zelf stappen voor gaan moeten zetten. Misschien is er niets te vertellen.
Je kunt voor jezelf zoveel mogelijk informatie gaan verzamelen over mogelijkheden (MBO, waarvoor je 18 moet zijn?); wat als ze op kamers wil gaan; mogelijkheden van deelcertificaten, werk, vavo, overstap naar vmbo etc. et.c Die kennis kun je paraat hebben, mocht het zijn dat kind erom vraagt. Dan kun je je kennis delen en kan kind weer eigen beslissingen nemen.
Tsjor
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, Tsjor. Met 'probeer samen te achterhalen wat kind nodig heeft', bedoel ik niet allerlei gesprekken met kind voeren en onnodig problematiseren, maar gewoon even checken bij kind. Ik denk dat je gewoon even wat rust nodig hebt, klopt dat? Of benoemen dat er misschien teveel focus op school gelegen heeft en dat je nu inziet dat dit niet prettig was voor kind. Of dat klopt? En nodig hebben kan ook zijn: even leuke gezinstijd (filmavondje, uitje) doorbrengen zonder het er verder over te hebben. Dus houd het licht, is ook mijn advies.
Daglichtlamp
10-11-2024 om 12:55
absor schreef op 10-11-2024 om 09:19:
Ik zou dat ook zeker niet met kind bespreken, maar het is wel goed om zelf de opties op een rijtje te hebben en te weten met welke opties school wil meewerken. Gespreid examen kan bijvoorbeeld heel fijn zijn, omdat je dan ook volgend jaar examen kan doen op dezelfde school. Normaal gesproken mag je namelijk niet op een reguliere school deelcertificaten sprokkelen. Haal je je eindexamen niet, en wil je alleen de vakken over doen die je niet gehaald hebt, dan kan dat alleen op de Vavo, of door middel van staatsexamen.
Overigens zijn mijn ervaringen met de Vavo heel goed, dus dat kan zeker ook gewoon een goede optie zijn.
SuzyQFive
10-11-2024 om 13:00
Anna-Oniem schreef op 09-11-2024 om 23:06:
[..]
Daar twijfel ik dus over, ziekmelden of uitleggen wat er aan de hand is. Het heeft wel grotendeels met school te maken, dat kind daar een enorme druk door voelt. Daar moeten wij mee aan de slag, maar school ook denk ik. De HBO-opleiding die kind wil, wil kind al vanaf de kleutertijd, al is er ook een MBO-variant van. Voor beide moet kind 18 zijn, dus wat dat betreft is er sowieso speling. Er stond al een tussenjaar op de planning voor volgend jaar.
De initiële ziekmelding gaat op scholen naar de verzuimcoördinator, concierge of meldkamermedewerker. Die hebben hiermee niet zoveel van doen. Na de ziekmelding kan je wel contact opnemen met de mentor om de situatie uit te leggen. Ik zou in dat geval wel aan de mentor vragen je kind deze week met rust te laten.
De opleiding waar je minimaal 18 voor moet zijn: politie?
SuzyQFive
10-11-2024 om 13:01
Sneeuwklokje schreef op 10-11-2024 om 03:33:
[..]
bestaat er tegenwoordig nog iets van deelcertificaten?
Als je zoon toch een jaar speling heeft, waarom dan niet dit jaar een paar vakken examen en volgend jaar?
Maar dat is iets voor later. Nu even de rust laten pakken.
Nee, dat kan niet zomaar, wel via de vavo bijvoorbeeld. Niet als er geen talentstatus is en je al in je examenprogramma bezig bent. Deze ziekte is ook geen reden daarvoor.
kaatjecato
10-11-2024 om 13:16
kleine toevoeging wat betreft deelcertificaten: als kind examen niet zou halen, is soms uitbesteding aan een Vavo via de eigen school mogelijk.
De boodschap is vooral: er leiden meer wegen naar Rome, dus staar je nu niet blind op dat school moet lukken. Dat loslaten geeft soms zoveel rust en ruimte in een gezin dat er dan pas ruimte komt om elkaar echt te zien en wat kind van jullie nodig heeft.
Anna-Oniem
10-11-2024 om 16:03
Wederom bedankt voor jullie meedenken! Voor nu heb ik kind ziekgemeld. Ik ga deze week ook contact opnemen met de mentor, en dan horen wat die te zeggen heeft.
Ik ben me ook weer meer aan het verdiepen in ADD, en ik herken er wel heel veel van in kind. Overigens is er in groep 7 al een keer getest. Daarbij wees ons verhaal wel op AD(H)D, maar het verhaal van school niet. Eerlijk gezegd had ik toen al mijn twijfels bij de uitslag. Kind is een heel slim, lief kind, die het altijd goed wil doen, zeker bij de juffen/meesters. Dus op school merkten ze niet zoveel. Thuis kwamen de driftbuien dan regelmatig. Tijdens het testen heeft kind zich dus ook voorbeeldig en rustig gedragen, maar was daarna wel vreselijk moe.
Nog wel een paar vragen. Is het goed om elke dag even een lief berichtje te sturen naar kind of helemaal met rust laten? En wij willen wel dat kind volgende week naar huis komt. Wat als kind dan niet mee wil? School hoeft dan niet persé gelijk, al lijkt het me wel goed om met kind en mentor of ib-er in gesprek te gaan.
Nog een aanvulling, ik denk dat de druk vooral in het PWS zit. Kind heeft totaal geen idee hoe dit aan te pakken, maar wil er van ons ook niet echt hulp bij. En voor 1 vak heeft het twee diepe onvoldoendes gehaald. Maar allemaal nog niet uitzichtloos. En volgend jaar een tussenjaar en eventueel nog 1 of 2 vakken via de Vavo is zeker een optie. Maar ik ben bang dat het PWS dan wel af moet zijn dit jaar.
IMI-x2
10-11-2024 om 16:13
Anna-Oniem schreef op 10-11-2024 om 16:03:
Wederom bedankt voor jullie meedenken! Voor nu heb ik kind ziekgemeld. Ik ga deze week ook contact opnemen met de mentor, en dan horen wat die te zeggen heeft.
Ik ben me ook weer meer aan het verdiepen in ADD, en ik herken er wel heel veel van in kind. Overigens is er in groep 7 al een keer getest. Daarbij wees ons verhaal wel op AD(H)D, maar het verhaal van school niet. Eerlijk gezegd had ik toen al mijn twijfels bij de uitslag. Kind is een heel slim, lief kind, die het altijd goed wil doen, zeker bij de juffen/meesters. Dus op school merkten ze niet zoveel. Thuis kwamen de driftbuien dan regelmatig. Tijdens het testen heeft kind zich dus ook voorbeeldig en rustig gedragen, maar was daarna wel vreselijk moe.
Nog wel een paar vragen. Is het goed om elke dag even een lief berichtje te sturen naar kind of helemaal met rust laten? En wij willen wel dat kind volgende week naar huis komt. Wat als kind dan niet mee wil? School hoeft dan niet persé gelijk, al lijkt het me wel goed om met kind en mentor of ib-er in gesprek te gaan.Nog een aanvulling, ik denk dat de druk vooral in het PWS zit. Kind heeft totaal geen idee hoe dit aan te pakken, maar wil er van ons ook niet echt hulp bij. En voor 1 vak heeft het twee diepe onvoldoendes gehaald. Maar allemaal nog niet uitzichtloos. En volgend jaar een tussenjaar en eventueel nog 1 of 2 vakken via de Vavo is zeker een optie. Maar ik ben bang dat het PWS dan wel af moet zijn dit jaar.
Als er een ophaaldag afgesproken is, dan zou ik nu even geen berichtjes meer sturen. Desnoods een laatste berichtje met: Ik laat je de komende dagen lekker uitrusten en zal dus ook geen berichtjes sturen. Dat betekent dus niet dat ik je vergeten ben of boos ben, helemaal niet, ik gun je rust. Als je toch behoefte hebt aan contact, stuur je dan zelf even een berichtje? Dan antwoord ik daar wel op.
Gsleutel
10-11-2024 om 16:20
Anna-Oniem schreef op 10-11-2024 om 16:03:
Nog wel een paar vragen. Is het goed om elke dag even een lief berichtje te sturen naar kind of helemaal met rust laten? En wij willen wel dat kind volgende week naar huis komt. Wat als kind dan niet mee wil? School hoeft dan niet persé gelijk, al lijkt het me wel goed om met kind en mentor of ib-er in gesprek te gaan.Nog een aanvulling, ik denk dat de druk vooral in het PWS zit. Kind heeft totaal geen idee hoe dit aan te pakken, maar wil er van ons ook niet echt hulp bij. En voor 1 vak heeft het twee diepe onvoldoendes gehaald. Maar allemaal nog niet uitzichtloos. En volgend jaar een tussenjaar en eventueel nog 1 of 2 vakken via de Vavo is zeker een optie. Maar ik ben bang dat het PWS dan wel af moet zijn dit jaar.
TO, in je laatste alinea benoem je geslacht van kind. Volgens mij wil je dit niet, daarom in deze quote aangepast en ook forumbeheer even gemeld voor het geval zij dit eerder lezen dan jij TO.
Gsleutel
10-11-2024 om 16:21
IMI-x2 schreef op 10-11-2024 om 16:13:
[..]
Als er een ophaaldag afgesproken is, dan zou ik nu even geen berichtjes meer sturen. Desnoods een laatste berichtje met: Ik laat je de komende dagen lekker uitrusten en zal dus ook geen berichtjes sturen. Dat betekent dus niet dat ik je vergeten ben of boos ben, helemaal niet, ik gun je rust. Als je toch behoefte hebt aan contact, stuur je dan zelf even een berichtje? Dan antwoord ik daar wel op.
TO doet erg haar best het geslacht van kind weg te laten uit haar berichten. Nu staat er in de laatste alinea van post die jij quote toch het geslacht, misschien kun jij dit alvast aanpassen?
Labyrinth
10-11-2024 om 16:56
Er zijn zomerscholen mocht het PWS niet gehaald zijn, waar je je PWS met begeleiding kunt afmaken. Misschien is dit te veel overnemen, maar weet je wie zijn PWS begeleider is? Maakt kind het PWS alleen? Soms doe je dit in tweetallen.
Het zou goed zijn dat zijn PWS begeleider afweet van de worsteling van je kind rondom het PWS en hem daar doorheen kan trekken. Het PWS zou in kleine brokjes gedeeld moeten worden. https://www.examenoverzicht.nl/examen-informatie/algemeen/profielwerkstuk?srsltid=AfmBOoqMsA6N_k7kkatT4ZMkLAftHE9kXYHnNS657vq0evbARUvsO5Ug
Misschien kan jij met je kind als hij het alleen moet doen, eens sparren over het PWS. En gebruik dan ook een chatgpt.com om op goede deelvragen te komen. Of vragen voor een enquete. Als het goed wordt ook elke onderdeel door de begeleider bekeken, waarna de leerling door kan.