Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kind is weggelopen

MamaE schreef op 13-11-2024 om 12:13:

Het is zeker niet terecht om een kind al 'lui' of 'passief' te bestempelen als het eigenlijk iets anders is. Dingen niet overzien, onduidelijkheid, mentale blokkades etc.
Maar uiteindelijk is de kalenderleeftijd wel leidend en niet de emotionele leeftijd van een kind. Dus kind moet dan echt wel zelf zo'n onderzoek en behandeling willen.

Met de emotionele leeftijd bedoel ik ook te zeggen dat juist de 'iets aan de hand' kinderen, zeker nog sturing nodig hebben en dat de eerste aanzet tot onderzoek daarom meestal vanuit de ouders in ieder geval open en eerlijk ter sprake kan worden gebracht. Een kind die zich nog niet bewust is van dit soort aandoeningen, maar wel in gedrag kenmerken van laat zien, dat is zichtbaar voor anderen, terwijl het kind gewoon zichzelf is en geen weet heeft hiervan, maar zich misschien wel anders voelt. En dat stukje bespreekbaar maken, daartoe geven ouders vaak de eerste aanzet

Anna-Oniem

Anna-Oniem

13-11-2024 om 14:56 Topicstarter

Bedankt weer voor alle reacties. Als eerste wil ik wel zeggen dat mijn man een erg betrokken vader is. En wat hij wel eens uitgeroepen heeft over schop onder de kont etc. was niet tegen kind zelf. Meer als frustratie/onmacht als we er niet door kwamen bij kind. En ook lang niet altijd schoolgerelateerd. Maar ook bij de zorg voor de huisdieren ofzo. Wat niet wil zeggen dat kind dit niet ook wel eens aangevoeld heeft. In de herfstvakantie zijn kind en man samen nog een dag op stap geweest en hebben een leuke dag gehad.
En het is niet dat we er nooit iets mee gedaan hebben, zoals gezegd is kind in groep 7 al een keer getest. Waar wel een enigszins disharmonisch profiel uitkwam, maar geen AD(H)D of autisme.
Wat mij de laatste jaren wat heeft tegengehouden om door te zetten qua testen, is dat een diagnose misschien ook wel kinds droomopleiding in de weg staat. En met wat hangen en wurgen, heeft kind het tot nu toe ook wel gered. En dacht ik, als kind hier doorheen is, kan kind gaan doen waar diens hart ligt. En dan komt de motivatie misschien ook wel. 
Vorig jaar hebben we kind ook meer losgelaten, maar dit jaar ben ik toch wel weer in de valkuil getrapt met druk zetten. En dan vooral wat betreft het PWS….
Morgen hebben man en ik een gesprek met de mentor. Maar eens horen wat die te zeggen heeft. Mentor is ook begeleider op school van kinderen die wat extra nodig hebben, dus heeft wel verstand van zaken, verwacht ik.

Anna-Oniem schreef op 13-11-2024 om 14:56:

En het is niet dat we er nooit iets mee gedaan hebben, zoals gezegd is kind in groep 7 al een keer getest. Waar wel een enigszins disharmonisch profiel uitkwam, maar geen AD(H)D of autisme.
Wat mij de laatste jaren wat heeft tegengehouden om door te zetten qua testen, is dat een diagnose misschien ook wel kinds droomopleiding in de weg staat. En met wat hangen en wurgen, heeft kind het tot nu toe ook wel gered. En dacht ik, als kind hier doorheen is, kan kind gaan doen waar diens hart ligt. En dan komt de motivatie misschien ook wel.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat kind geen ADHD heeft maar wel problemen die daarbij passen maar (net) niet ernstig genoeg voor een diagnose. Problemen met plannen, concentratie, taken opstarten, emotie regulatie. De puberteit is bij uitstek een periode waarin er een groter beroep op deze vaardigheden gedaan wordt en veel pubers meer worstelen hiermee. Als je een periode wat somberder bent, gaat het op deze vlakken vaak ook moeizamer.

Je kunt je als ouders ook verdiepen in wat werkt bij kinderen met ADHD en kijken of deze aanpakken ook bij kind zinvol zijn, zonder dat er een diagnose is. Het lastige van diagnose denken is dat als een kind geen diagnose krijgt er al snel gedacht wordt: nou, dat moet hij/zij dit dus gewoon kunnen. Alsof er niet gewoon heel veel variatie is op de vaardigheden en we niet eigenlijk een relatief arbitraire grens hebben bedacht waarbij we het ADHD noemen.

Zoals je al aangeeft is een diagnose niet zaligmakend, en kan het je ook in de weg zitten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.