anoniempje01
11-07-2021 om 14:54
Kind heeft kat getrapt
hoi. ik kom maar gelijk met de deur in huis vallen, mijn 12-jarige kind heeft een kat getrapt heb ik gehoord van de buurman. hij zat op een bankje met een vriend en toen kwam de kat bij hem en mijn zoon trapte de kat weg. het is een kat die hier heel vaak in de buurt rondloopt en die loopt nu mank. mijn kind is nu aan het logeren bij zijn oma en opa en wordt vanavond teruggebracht. ik ben woest op hem. ik ben van plan zijn devices voor de hele zomervakantie af te pakken en huisarrest geven voor de hele zomervakantie. is dit een gepaste straf volgens jullie?
Koozinus
11-07-2021 om 21:01
Lemoos schreef op 11-07-2021 om 20:58:
Ik heb hele andere ervaringen. De 'leeftijdstechnisch uitgedaagde' figuren die met stoeptegels eenden in het park bekogelden hebben ondanks gejank van hun ouders in lokale media over de moeilijke puberteitsjaren toch elk 15 uur taakstraf mogen doen. Het gefrustreerde beest dat het geinig vond om vuurwerk in de wei te gooien (herhaaldelijk!) om te kijken hoe mijn Shetlanders van angst half hun hoofd kapotsloegen om uit de stal te komen heeft toch echt alle schade kunnen vergoeden naast een geldboete en taakstraf. Net als de schade van de 'weibuurman' aan zijn paarden.
En terecht!
SuzyQFive
11-07-2021 om 23:24
Koozinus schreef op 11-07-2021 om 19:43:
[..]
Krijgt een volwassenen daar echt een taakstraf voor? Ik heb ooit via via gehoord dat iemand een kat had doodgemaakt. Ik heb toen de politie gebeld en desbetreffende persoon aangegeven. De politie zei toen tegen mij: een dier is net zoiets als een autoband, we kunnen hier niks mee. Heel absurd..
nee... een buurvrouw heeft eens mijn kat geschopt en van de galerij af naar beneden gegooid. Hier waren ook meerdere getuigen van. Niets mee gedaan.
AlisonH
12-07-2021 om 09:05
Ik praat wat de zoon heeft gedaan absoluut niet goed maar ik vind dit niet van hetzelfde kaliber als stoeptegels of vuurwerk gooien. Maar nogmaals: eerst uitzoeken wat er precies gebeurd is, desnoods samen met buurman.
LawfulLark45
12-07-2021 om 18:15
Ik geloof eerlijk alzeleven dat ik mijn zoon ook eens lekker een rottrap zou verkopen als ie zoiets flikte.
En verder: ga hulp zoeken. Met twaalfjarigen die dieren mishandelen is iets faliekant mis. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat jouw schuld is, maar dieren kwellen is echt een heel zorgwekkend voorteken.
Rachel.
13-07-2021 om 09:13
Sophia_! schreef op 11-07-2021 om 15:31:
Straf relateren aan de misdaad is dus hem een rotschop geven tot hij mank loopt.
Je maakt je punt echt niet door hetzelfde te doen wat je juist afkeurt.
anoniempje1
13-07-2021 om 15:45
Wilgenkatje- schreef op 12-07-2021 om 21:42:
Hoe ging het verder TS? Wat was er volgens je zoon gebeurd?
even ander account gezien ik van vorig account wachtwoord ben vergeten. mijn zoon zei dat die kat heel irritant ging miauwen en dat hij samen met die vriend een video zat te kijken maar dat die kat er door heen mauwde. mijn zoon was dat geluid zo zat zei die dat hij de kat een trap tegen zijn pootje had gegeven.
ik heb hem verplicht dat hij vandaag of morgen excuses gaat aanbieden bij de eigenaar en dat hij hem aanbiedt om de dierenartskosten te betalen. en ik heb hem een uitgebreide preek gegeven over het feit dat katten weerloos zijn, ook pijn kunnen voelen, en dat hij het ook niet fijn vind als ik zijn benen kapottrap. ik heb mijn zoon laten weten dat hij verder geen straf krijgt omdat hij eerlijk is geweest over zijn daad (en door viafora)
LawfulLark45
13-07-2021 om 16:03
Meh. Die preek heb ik ook wel eens gehouden (en met succes), maar dan tegen mijn dochter van anderhalf. Ik zou me echt zorgen maken als mijn 12-jarige nog steeds van die kunsten uit zou halen.
DancingPhoebe
13-07-2021 om 16:12
Koozinus schreef op 11-07-2021 om 19:43:
[..]
Krijgt een volwassenen daar echt een taakstraf voor? Ik heb ooit via via gehoord dat iemand een kat had doodgemaakt. Ik heb toen de politie gebeld en desbetreffende persoon aangegeven. De politie zei toen tegen mij: een dier is net zoiets als een autoband, we kunnen hier niks mee. Heel absurd..
Maar als jij iemands autoband beschadigd en die moet gerepareerd worden, mag jij wel voor de kosten opdraaien. Ook in dát opzicht is een dier gewoon bezit, hoe idioot ook.
Er zijn gelukkig wel steeds meer landen die erkennen dat je het niet gelijk kunt stellen en die dieren een aparte status geven in het recht. Ook omdat ze beseffen dat dierenmishandeling niet hetzelfde is als vernielzucht, pyschologisch gezien. Heel generaliserend gesteld is het toch een voorbode van erger. Dan kun je er ook in je "reactie op" maar beter in een vroeger stadium bij zijn om bij te sturen.
Wanneer iemand in de jas genaaid van de huid van zn moeder het verkeer staat te regelen op een rotonde, kost het de maatschappij vaak een hoop meer geld om er weer een voorbeeld burger van te maken, dan wanneer iemand een keer naar een kat getrapt heeft.
Herecomesthesun
13-07-2021 om 16:18
Mijn eerste reactie zou inderdaad zijn dat ik woest zou zijn. Ik zou wel proberen eerst verhaal te halen zodat hij -zonder hij al je woede al ziet- eerlijk zijn verhaal kan doen. En als hij toegeeft, doorvragen waarom hij dat deed. Was het stoer doen? Was hij ergens anders boos over en reageerde hij af? (Als dit zo is, is dit niet de manier) En dan met hem langs bij de kateigenaar en eventueel op laten draaien voor de kosten van de dierenarts. Als het waar is wat de buurman zegt. Een familielid van mij is ook wel eens ergens van beschuldigd geweest waardoor veel mensen boos waren terwijl de waarheid anders lag.
LawfulLark45
13-07-2021 om 16:20
DancingPhoebe schreef op 13-07-2021 om 16:12:
[..]
Maar als jij iemands autoband beschadigd en die moet gerepareerd worden, mag jij wel voor de kosten opdraaien. Ook in dát opzicht is een dier gewoon bezit, hoe idioot ook.
Er zijn gelukkig wel steeds meer landen die erkennen dat je het niet gelijk kunt stellen en die dieren een aparte status geven in het recht. Ook omdat ze beseffen dat dierenmishandeling niet hetzelfde is als vernielzucht, pyschologisch gezien. Heel generaliserend gesteld is het toch een voorbode van erger. Dan kun je er ook in je "reactie op" maar beter in een vroeger stadium bij zijn om bij te sturen.
Wanneer iemand in de jas genaaid van de huid van zn moeder het verkeer staat te regelen op een rotonde, kost het de maatschappij vaak een hoop meer geld om er weer een voorbeeld burger van te maken, dan wanneer iemand een keer naar een kat getrapt heeft.
Ik moest even kauwen op die jas, maar inderdaad. In de psychiatrie wordt wreedheid tegen dieren niet voor niks aangemerkt als alarmsignaal. Dus leuk dat die jongen nu aan moet bieden de dierenartskosten te betalen (als was poes een autoband), maar als ik TO was zou ik toch iets verder gaan kijken.
Annefleur00
13-07-2021 om 16:32
@To Heb je aan je zoon gevraagd waarom hij er zelf niet meegekomen is? Je hebt het toch van de buurman gehoord? Zou hij het ook verteld hebben als hij niet 'verklikt' was?
Eerlijk zijn kan mooi zijn. Dit houdt niet in dat het gedrag acceptabel was. Wat als dit nog een keer gebeurt met een dier of een keer met iemand? Agressie tegenover dieren is vaak een alarmsignaal voor grotere/latere problemen.
kenfan
13-07-2021 om 16:47
DIt zou ik echt hoog opnemen. Allereerst zou ik willen weten wat er echt gebeurd is.
Dan zou ik vragen wat het kind zo boos maakte dat hij zijn woede niet kon beheersen. Liep die kat hem voor de voeten, of zit hem iets anders dwars?
Ik zou mijn boosheid en teleurstelling uitspreken. Dan kan het kind voorhouden dat je ook ernstige fouten kunt herstellen. Vragen hoe hij dat denkt te doen. En hem zelf een gepaste straf laten bedenken. Mijn ervaring is dat die dan hoger uitvalt dan die jezelf in gedachten had. Het is een kans voor het kind om met zich zelf in het reine te komen.
BIj een kind dat geen wroeging toont zou ik me echt zorgen maken.
Ik heb hier geen ervaring mee. Wel een kind gehad dat met een vriendje steentjes tegen autoś gooide. Ook een strakke actie.
Miraval
13-07-2021 om 19:10
nou ik vind wel dat je redelijk mild bent met een preek maar goed ik ben er natuurlijk niet bijgewerkt.
Kat miauwde om aandacht fijn dat hij daarvoor beloond wordt met een trap en nu dus kreupel loopt. Ik hoop dat de preek zijn werk heeft gedaan maar een weerloos dier zomaar schoppen gaat er bij mij niet in... en een vorm van straf als in een paar dagen huisarrest is nog nooit iemand slechter van geworden. Bovenop de excuses en evt vergoeding aan de eigenaar van de kat.
Feli
14-07-2021 om 13:55
Misschien al vaker gezegd, maar een 12 jarige die een kat trapt omdat deze door zijn filmpje miauwt is niet normaal. Daar zou ik echt iets verder in duiken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.